Zesto Audio Andros II Phono-Stage [Review]
Tubed Phono MM/MC Stage
Δοκιμή λαμπάτου προενισχυτή κεφαλών πικάπ κιν.μαγνήτη & κιν.πηνίου.
Τη Zesto Audio και τους προενισχυτές phono της, τη γνώρισα όταν ήρθα σε επαφή με το αμέσως μεγαλύτερο μοντέλο phono της εταιρίας, το Andros Deluxe II, για μικρό αλλά ουσιαστικό διάστημα. Κατά τη διάρκεια αυτής της γνωριμίας με εντυπωσίασε η ντελικάτη αλλά ταυτόχρονα και δυναμική απόδοση της μουσικής μέσα από αυτό, ενώ ως όφειλε (και λόγω καλής σχεδίασης και λόγω υψηλού κόστους) ήταν και ιδιαίτερα αθόρυβο. Αυτό για μένα μετρά πολύ, καθώς είμαι συνηθισμένος σε τρανζιστοράτα phono stages με λόγους σήματος/θόρυβο πάνω από 80dB με κεφαλές MC (κινητού πηνίου).
Με το Andros II ο κατασκευαστής προσφέρει ένα πιο προσιτό phono stage, που ναι μεν δεν φτάνει τα πολύ υψηλά, ομολογουμένως, επίπεδα του Deluxe (κάτι αναμενόμενο) αλλά με την απόδοσή του, όπως θα διαβάσετε και πιο κάτω, καλύπτει τις ανάγκες πρακτικά οποιουδήποτε χρήστη ακόμη και ιδιαίτερα απαιτητικού, καθώς αναπαράγει τη μουσική με πολύ ενδιαφέροντα και διασκεδαστικό τρόπο.
Αλλά ποια είναι η Zesto Audio; Όπως μάλλον έχετε καταλάβει υπάρχει σαφής σχέση, καταγωγή του ιδιοκτήτη και σχεδιαστή της εταιρίας με την Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, ναι το μαντέψατε, με την Άνδρο. Η …ζεστή ονομασία της εταιρίας μάλλον έχει να κάνει με τη θερμοκρασία των συσκευών της που λόγω λυχνιών ως ενεργά ενισχυτικά στοιχεία έχουν και πάντοτε πιο θερμή παρουσία. Ο συγκεκριμένος κύριος ονομάζεται George Counnas και η εταιρία του εδρεύει στην Καλιφόρνια. Τα προσόντα του περιλαμβάνουν βαθιές γνώσεις ηλεκτρονικής (από την Αγγλία όπου εργαζόταν σε σχεδιάσεις και υλοποιήσεις συσκευών για χρήση στην Πολεμική Βασιλική Αεροπορία), γνώσεις ηχοληψίας, παραγωγής αλλά και μουσικής. Οπότε η δικαιολογία του ότι αναγκάστηκε να σχεδιάσει ο ίδιος τα κυκλώματά του γιατί δεν ήταν ικανοποιημένος από αυτά που έβρισκε στην αγορά έχει μάλλον πολύ μεγάλη δόση αλήθειας!
O Andros II είναι ένας προενισχυτής phono για κεφαλές κινητού μαγνήτη αλλά και κινητού πηνίου. Μπορεί να εξυπηρετήσει, με τις χωριστές εισόδους που έχει, από μια κεφαλή ΜΜ και MC ταυτόχρονα χωρίς να χρειαστεί ο χρήστης να αλλάζει καλώδια στην είσοδό του, απλά επιλέγει ποια με διακόπτες που βρίσκονται στην πίσω όψη. Επίσης, διαθέτει μεγάλες δυνατότητες ρύθμισης της αντίστασης των κεφαλών κινητού πηνίου κατά τη διάρκεια της χρήσης ώστε να είναι πιο εύκολη η επιλογή με βάση τον τελικό ήχο, ρυθμίζει το κέρδος (-3dB) του σταδίου MC και τέλος διαθέτει RCA αλλά και Balanced (XLR) εισόδους γι’ αυτού του είδους τις κεφαλές.
Το κύκλωμα του προενισχυτή βασίζεται σε δύο διπλοτριόδους Gold pin JJ ECC83S/12AX7 ανά κανάλι ενώ το σήμα ανεβάζει στην είσοδο MC εσωτερικά ένα ζευγάρι μετασχηματιστών της Jensen (JT-44K-DX). Το κύκλωμα του προενισχυτή υλοποιείται με πολύ καλά υλικά (αντιστάσεις metal film, πυκνωτές πολυπροπυλένιου) επάνω σε μια πλακέτα ενώ τα τροφοδοτικά (δύο ξεχωριστά με δικούς τους ευμεγέθεις τοροειδείς μετασχηματιστές και πολύ καλής ποιότητας ηλεκτρονικό υλικό κι εδώ) είναι καλωδιωμένα ξέχωρα, μακριά από το βασικό-κυρίως ηλεκτρονικό κύκλωμα. Η εσωτερική καλωδίωση του σήματος γίνεται με θωρακισμένο μικροφωνικό καλώδιο καλής ποιότητας, όπως πολύ καλής ποιότητας είναι και τα βύσματα εισόδου & εξόδου. Το σασί είναι κατασκευασμένο από χοντρή λαμαρίνα με έξοχες πινελιές βουρτσισμένου αλουμινίου και καμπύλες που θα ζήλευαν… πολλές γυναίκες. Το μόνο μου παράπονο (κι αυτό γιατί έτσι τον ξέχναγα μερικές φορές αναμμένο) είναι η έλλειψη ενδεικτικής λυχνίας όταν είναι αναμμένος (ο κατασκευαστής αναφέρει ότι ένδειξη είναι η ζεστή λάμψη από τα νήματα των λυχνιών, αλλά αυτό ισχύει για τα βράδια, με σβηστά τα φώτα!).
Ηχητικές επιδόσεις και χαρακτήρας
Επάνω στο Andros II συνδέθηκαν δύο κεφαλές της Van den Hul (οι περίφημες Grasshopper & Frog και οι δύο στην έκδοση με χρυσά πηνία) όπως και μια Audio Technica ART-7 αλλά και μια Dynavector DV-20×2. Όλες οι κεφαλές ταίριαξαν μια χαρά, έπειτα από ρύθμιση φορτίου με το αυτί και όλες ανέδειξαν τα προσόντα τους άλλα και τον ξεχωριστό χαρακτήρα τους, ενώ δεν φάνηκε να περιορίζεται καμία από το ίδιο το phono-stage.
Τελικά, πως μπορώ να περιγράψω κατανοητά τον ήχο του Andros II; Για να δούμε. Πρόκειται, γενικά, για ένα πολύ ισορροπημένο τονικά προενισχυτή, με πάρα πολύ καλή απόδοση του τρισδιάστατου της στερεοφωνικής εικόνας, με άνετα κενά ανάμεσα στα όργανα που ενδυναμώνουν την αίσθηση του «είσαι εκεί», με σοβαρή απόδοση των δυναμικών της μουσικής και με εντυπωσιακή λεπτομέρεια. Ναι, ο ήχος του έχει, σε σχέση με τον προενισχυτή αναφοράς μου (Bonnec Fono), μια πάχυνση στη μεσαία περιοχή (θα την όριζα πράγματι μικρή αλλά υπαρκτή) από τον χαρακτηριστικό ήχο των λυχνιών, αλλά αυτό έγινε αντιληπτό κυρίως με άμεση σύγκριση. Η απόδοση του μπάσου όμως και των χαμηλομεσαίων συχνοτήτων είναι πρακτικά άψογη, δηλαδή μεστή, ελαστική, γρήγορη αλλά όχι στεγνή, εκτεταμένη και διακριτή, κι έτσι ο μικρός -το τονίζω- χρωματισμός γίνεται αντιληπτός περισσότερο σαν μια ευχάριστη άποψη και λίγο παραπάνω σώμα στις φωνές κυρίως, κι όχι σαν κάτι άξιο κριτικής. Τα δε πρίμα του είναι πανέμορφα, μεταξένια, όσο υγρά πρέπει και κυρίως καθαρά. Για να δώσω μια πιο ολοκληρωμένη περιγραφή του ηχητικού του χαρακτήρα πρέπει να αναφέρω ότι ο προενισχυτής Andros II τείνει (ναι, μιλάμε για τάση κι όχι άποψη) να αναλύει πιο πολύ την πολυπλοκότητα της μουσικής παρά την ολοκληρωμένη μουσική έννοιά της. Σε αυτό βοηθά και η εντυπωσιακή απόδοση της λεπτομέρειας που -ναι μεν- υπάρχει στο πρόγραμμα αλλά με άλλες συσκευές δεν βγαίνει τόσο πολύ στην επιφάνεια (δηλαδή ο Andros II δεν τα κάνει όλα ένα…) αλλά και η παντελής έλλειψη κόκκου.
Οπότε… Καταλήγω ότι πρόκειται για έναν πάρα πολύ καλό και ισορροπημένο προενισχυτή κεφαλών πικάπ (και δεν δίνω σε πολλούς αυτό το χαρακτηρισμό), με άριστες επιδόσεις σε όλους τους τομείς. Γι΄αυτό το λόγο δεν προτιμά έντονα κάποιο είδος μουσικής, δεν προτιμά έντονα κάποιο είδος κεφαλής, δεν προτιμά έντονα κάποιο είδος ακροατή. Μάλιστα, για το τελευταίο βασίστηκα στο γεγονός ότι σε τέσσερις διαφορετικούς ακροατές, το επίπεδο ικανοποίησης ήταν πρακτικά το ίδιο, όλοι έμειναν παραπάνω από ευχαριστημένοι. Με άλλα λόγια, οπωσδήποτε σας τον προτείνω για προσεκτική ακρόαση αφού, αν μπορέσετε να τον αποκτήσετε, θα σας δώσει πολλές ώρες μουσικής διασκέδασης!
Συμπέρασμα
Με τον λαμπάτο προενισχυτή κεφαλών της Zesto Audio (USA) μοντέλο Andros II συχνά χανόμουν στην μουσική. Πήγε το κύριο σύστημα δοκιμής σε μια δική του, μοναδική ‘τοποθεσία’ απόλαυσης. Πρεσβεύοντας χαρακτήρα που συναντάται στα ανώτερα παγκοσμίως δείγματα των προτάσεων λυχνιών όσο και με έντονη, εντυπωσιακή απόδοση λεπτομέρειας και δυναμικών, το επίπεδο ικανοποίησης (όλων εδώ και συνακροατών) ήταν υψηλό. Αποδίδοντας μεταξένια, πεντακάθαρα τα πρίμα και την μεσαία περιοχή με ιδανική υγρασία και πολυπλοκότητα, χωρίς να ομογενοποιεί, θα μπορούσε να είναι ο τελευταίος phono προενισχυτής που θα αγοράζατε (αν δεν έχετε ακούσει το επόμενο μοντέλο Andros II Deluxe ή δεν σκοπεύετε σε υψηλότερη τιμή). Η Zesto Audio διαπρέπει παγκοσμίως και βραβεύεται κάθε χρονιά για τα νεότερα μοντέλα της, όπως αυτό της δοκιμής. Λίγα κομμάτια high-end audio προενισχυτών κεφαλών πικάπ προσφέρουν αυτό το επίπεδο υπερηφάνειας και χαράς στους ιδιοκτήτες τους. Με τον Andros II ξεχνά κανείς τα πάντα εκτός από την μουσική στα βινύλια, έχοντας για οδηγό μια αξιόλογη κεφαλή & πλατό-βραχίονα, χωρίς ιδιαίτερους περιορισμούς. Σας τον προτείνω υποχρεωτικά για ακρόαση στην κατηγορία των υψηλών επιδόσεων προενισχυτών phono του σήμερα!
Σύστημα Αναφοράς:
Analog Sources (Αναλογικές πηγές): E.A.T. (European Audio Team) Forte S Turntable, Pro-Ject Turntables, Kuzma Turntables Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): VTL 2.5, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity, Conrad-Johnson, EAR-Yoshino PhonoBox MM/MC Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Van Den Hul (The Frog & Grasshopper Gold Edition), Ortofon 2M Blue & 2M Red,Goldring 1042 & Benz μοντέλο ACE (M), Vertere Mystic, Sumiko (various) κ.α. Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Porfyra Audio DAC (Tube & Solid-State Outputs),Metronome Technologies, Audio Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Metronome Audio κ.α. Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): Porfyra Audio, VTL Audio, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state various), AudioLab, Tsakiridis Devices κ.α. Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various), ELAC (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Atlas Cables, Silversmith Cables, Nordost Blue Heaven Phono Cable, Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Isotek 2023-Line, Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.
Αντιπροσωπεία – Διάθεση – Ακροάσεις Zesto Audio