Obscure Audio, The Land of Kronos
COVER BY PARIS KOTSIS
Obscured by music
Το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα όταν άκουσα το 2003 για μια νέα αντιπροσωπεία με το όνομα Obscure Audio, ήταν πως επιδιώκει να πάει ανάποδα στο ρεύμα. Όνομα που παραπέμπει σε άλμπουμ των Pink Floyd, το Obscured by Clouds και που είναι μάλλον το τελευταίο που θα περίμενε κανείς να ταιριάξει με τον πολύπαθο όρο audio. Συνήθως στο hi-end συναντάμε βαρύγδουπες ονομασίες που προκαλούν συνειρμούς καθαρότητας, ανωτερότητας κλπ. Όμως ο Παναγιώτης Μπάκας, ο άνθρωπος πίσω από την αντιπροσωπεία, έχει άλλα κατά νου. Ένα audio κρυμμένο, αφανές, ένα audio που δεν θα ανιχνεύεται από τον ακροατή αφού θα το έχει “σκεπάσει” εντελώς η μουσική! Η κατεύθυνση αυτή ήρθε σε πλήρη αντίθεση με τις τάσεις εκείνης της εποχής, μια περίοδο όπου το hi-end επεδείκνυε με στόμφο τα κατορθώματά του και οι ήχοι από τα νέα υλικά και τις τεχνικές έπαιρναν τον πρωταγωνιστικό ρόλο έναντι της μουσικής (διαμάντια, βηρύλλια, κεραμικά, τάξη Δ, upsampling κλπ στα πρώτα τους βήματα και με μπόλικες παιδικές ασθένειες).
Οι εταιρίες που φέρνει η Obscure Audio στην Ελλάδα υπηρετούν πιστά αυτή τη φιλοσοφία, δίνοντας έμφαση στην ομοιογένεια και την απουσία χαρακτήρα, βεβαίως στο βαθμό του δυνατού. Για παράδειγμα, τα καλώδια της Transparent είναι μεν χάλκινα, αλλά είναι άπαχα, με αέρα και ανάλυση σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ τα καλώδια της Argento Audio είναι μεν ασημένια, αλλά παίζουν απαλά και ήρεμα χωρίς ποτέ να γίνονται λεπτά και λαμπρά ή να βιάζονται. Εντούτοις, αυτές οι δύο μάρκες καλωδίων προσφέρουν αισθητά διαφορετικές εμπειρίες, επιτρέποντας στον ακροατή να επιλέξει ανάμεσα σε δύο διακριτούς χαρακτήρες βάσει γούστου και όχι με τη λογική του τι θέλει να αποφύγει. Κάπως έτσι κινούνται και οι υπόλοιπες επιλογές της Obscure, με προϊόντα που είναι εξαιρετικά φημισμένα στα χωράφια τους και τα οποία συνδυάζουν τα καλά από όλες τις σχολές. Ένα ακόμη παράδειγμα είναι τα περίφημα DAC της αμερικανικής MSB, τα οποία χρησιμοποιούν modular μετατροπείς τύπου R2R ladder αλλά όχι σε NOS σχεδίαση. Αντίθετα, διαθέτουν custom upsampling μέχρι τα 1,4MHz μέσω DSP, ώστε να συνδυάζουν ταχύτητα, τίμπρο και ανάλυση με στρωτή τονική ισορροπία και άριστες μετρήσεις, ενώ δέχονται πλέον και αρχεία DSD μέχρι τα 128Fs από όλες τις ψηφιακές εισόδους, όχι μόνο από τη USB.
Η Obscure Audio δεν πουλάει μόνο hi-end μηχανήματα από τις κατηγορίες κύρους. Σε συνεργασία με την εταιρία Artnovion αναλαμβάνει την πλήρη ακουστική περιποίηση ενός χώρου, ενώ το ίδιο το demo room της Obscure έχει δεχτεί αυτή την αναβάθμιση και στην ιστοσελίδα της υπάρχουν οι μετρήσεις του χώρου, όπου βλέπουμε χρόνους αντήχησης κοντά στο 0,5 δευτερόλεπτο, με άριστη ισορροπία στο συχνοτικό φάσμα. Μετά το χώρο έρχεται φυσικά το ρακ κι εδώ η Obscure πρωταγωνιστεί με τις “αγωνιστικές” κατασκευές της Harmonic Resolution Systems (HRS), τα ρακ της οποίας πετυχαίνουν κορυφαία ανάδειξη των αρμονικών του προγράμματος παράλληλα με εξαιρετική ανάλυση και δυναμικές, χάρη στη χρήση custom συνθετικών υλικών. Το στοίχημα της HRS είναι ένας οργανικός ήχος χωρίς όμως τη χρήση ευφωνικών υλικών (βλέπε ξύλο) ώστε να συνδυάζεται η μουσικότητα με την ουδετερότητα, κάτι που συνάδει απόλυτα με την φιλοσοφία της Obscure Audio. Έχω ομολογουμένως εντυπωσιαστεί από τη συνέχεια και συνέπεια των επιλογών του κ. Μπάκα τα τελευταία δύο χρόνια που έχουμε συνεργαστεί πιο στενά σε επίπεδο δοκιμών και παρουσιάσεων. Είτε μιλάμε για καλώδια και ρακ είτε για ηλεκτρονικά και ηχεία, οι εταιρίες που φέρνει είναι ακριβώς αυτό που έχει στο μυαλό του: ένας συνδυασμός πρωτοπόρας, σύγχρονης τεχνολογίας με παραδοσιακές ηχητικές αξίες, οι οποίες αναδεικνύονται μέσω της βαθύτερης γνώσης και της πολύ προσεκτικής χρήσης της τεχνολογίας.
Όταν η κουβέντα φθάνει στα ηχεία, ακόμη και οι πιο σκληροί τεχνοκράτες δείχνουν διαλλακτικοί με τις “αποδείξεις” που διαρκώς αναζητούν για να τεκμηριώσουν τον καλύτερο ήχο και παραδέχονται ότι η σχεδίαση ενός ηχείου εμπεριέχει έστω ένα μικρό κομμάτι “τέχνης”. Φυσικά, δεν αναφέρομαι στους ανώνυμους μισθοφόρους κάποιων ελληνικών forum αλλά σε ανθρώπους που έχουν ξοδέψει τη ζωή τους μετρώντας ηχεία και ενισχυτές, όπως ο John Atkinson. Στο θέμα του ηχείου, λοιπόν, η Obscure Audio έχει μεν πολύ ισχυρή άποψη, όμως αναγνωρίζει ότι δεν υπάρχει μόνο ένας δρόμος, έτσι δεν είναι δεμένη στο άρμα κάποιου μεγάλου κατασκευαστή με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αυτό που κατάφερε ο κ. Μπάκας στα πλαίσια της ελληνικής αγοράς είναι να βάλει στους απαιτητικούς ακροατές όμορφα διλήμματα του τύπου “Avalon ή Tidal” και να δώσει τροφή για σκέψη. Ενώ και οι δύο κατασκευαστές βρίσκονται στην πρωτοπορία από την άποψη των υλικών και της ποιότητας κατασκευής, η σχεδίαση τους είναι ριζικά διαφορετική. Από τη μία έχουμε τον απόλυτα ομοιογενή, καθορισμένο και συμπαγή ήχο των Avalon να προσφέρει ένα ασφαλές και άνετο ταξίδι στον αληθινό χωροχρόνο της ηχογράφησης και από την άλλη τα εξωτικά Tidal που “επιτίθενται” στο συναίσθημα, χαρίζοντας απρόβλεπτες βιωματικές και συναρπαστικές στιγμές, χωρίς να καταφεύγουν σε ευφωνικά τρικ.
Jeff Rowland, Kronos, Transparent, Tidal / Avalon…
…Artnovion Acoustics, Argento Cables & MSB / Melco for serious audiophiles only.
H Obscure στηρίζει τα Avalon με τα περίφημα ενισχυτικά της Jeff Rowland και εναλλακτικά τους solid state τελικούς σε τάξη Α της MSB, ενώ τα Tidal “υποχρεωτικά” πάνε πακέτο με τα ενισχυτικά τους, διότι η μινιμαλιστική συνταγή του Γερμανού κατασκευαστή δεν επιδέχεται καθόλου εύκολα “προσμίξεις”. Για τους δύο Αμερικανούς κατασκευαστές ισχύει ό,τι είπαμε αρχικά για τη φιλοσοφία της Obscure, αφού πρόκειται για σύγχρονες τεχνολογικά προτάσεις που καλύπτουν μια μεγάλη γκάμα σχεδιάσεων από n-core μέχρι class A, όμως η διεθνής εικόνα γι’αυτά τα θέλει να ανήκουν στα πλέον μουσικά και πιουρίστικα ενισχυτικά μεγάλης ισχύος της αγοράς. Ο κ. Μπάκας έχει και μια μικρή γωνιά για τις παραδοσιακές τεχνολογίες ήχου (λάμπες/βινύλιο) που περιλαμβάνει τα ιαπωνικά Wavac και τα πικάπ της καναδικής Kronos, ενώ είναι έτοιμος να μπει και στο παιχνίδι των NAS/server/player με τα αρκετά προσιτά ιαπωνικά Melco.
Εν τέλει, η πορεία της Obscure Audio από το 2003 είναι μια διαρκής αναζήτηση του καλύτερου, χωρίς δεσμεύσεις, βιαστικές κινήσεις και προκαταλήψεις. Ο κ. Μπάκας είναι φανερό ότι απολαμβάνει τη δουλειά του, κινείται κατά βάση αθόρυβα (αφανώς!) και του αρέσει να εκπλήσσει και να είναι απρόβλεπτος με κάθε νέα εισαγωγή. Αν θέλετε τη γνώμη μου, ο άνθρωπος αυτός ακούει εξαιρετικά καλά και κατανοεί σε βάθος τις δυνατότητες και τις προθέσεις του κάθε κατασκευαστή. Θα έκανε έναν πρώτης τάξης reviewer, αν δεν του άρεσε τόσο πολύ να συναναστρέφεται με τον πελάτη και να τον βοηθάει να στήσει τον ήχο των ονείρων του!
The KRONOS PRO Turntable at a glance
Η πρόσφατη επίσκεψή μας στο νέο χώρο της Obscure συνδυάστηκε με μια πολύ ευχάριστη έκπληξη, το κορυφαίο πικάπ Kronos Pro εξοπλισμένο με τον unipivot βραχίονα Black Beauty και την κεφαλή JSD-5G της EMT. Αυτό τροφοδοτούσε με σήμα το phono stage LCR-X2 (τρία σασί) και στη συνέχεια τον προενισχυτή γραμμής PR-T1 (επίσης τρία σασί), και τα δύο από το στόλο της Wavac. Το σήμα έπειτα πήγαινε απευθείας στο τελικό στάδιο του ολοκληρωμένου Continuum S2 της Jeff Rowland (400W UcD), το οποίο οδήγησε το εισαγωγικό Avalon, το γνωστό μας Idea. Ακούσαμε επίσης το Melco Ν1ZS, συνδεδεμένο με το Analog DAC της MSB μέσω USB. Τα μηχανήματα στηρίζονταν στο ρακ SXR της HRS και η καλωδίωση στα κορυφαία καλώδια Flow Master Reference της Argento Audio. Η περιποιημένη ακουστική του χώρου συνετέλεσε σημαντικά στην ανάδειξη των χαρακτηριστικών του συστήματος και τις διαφορές στις πηγές. Ξεκινήσαμε τις ακροάσεις με ψηφιακά αρχεία και το ιαπωνικό διαδικτυακό player έδειξε ότι αποτελεί έναν υπολογίσιμο αντίπαλο για τον καταξιωμένο ανταγωνισμό της κατηγορίας, αποδίδοντας με μια ιδιαίτερα ζωντανή, αναλογική αίσθηση στο ρυθμό και τις μεταβατικές και αξιοσημείωτα πιο ανοιχτά και λεπτομερή ανώτερα πρίμα από αυτό που έχουμε συνηθίσει να περιμένουμε από τέτοιου είδους συσκευές, χωρίς να αποκλίνει καθόλου από την ουδετερότητα. Στη συνέχεια περάσαμε στο πικάπ το οποίο δεν βρισκόταν σε 100% ετοιμότητα, αφού έλειπε ο ένας αισθητήρας (του κάτω πλατώ) και η ρύθμιση της κεφαλής είχε γίνει πολύ συνοπτικά. Παρόλα αυτά, το Pro έδειξε τα δόντια του, συντρίβοντας με συνοπτικές διαδικασίες το ψηφιακό set up και αποδίδοντας με κορυφαία ανάλυση, δυναμικές και μια εξαιρετική ανοιχτή και αρχοντικά δομημένη ηχητική σκηνή. Το less than optimal στήσιμο άφηνε ίσως μια μικρή τόνωση στα ανώτερα πρίμα σε σχέση με το Sparta που ακούσαμε πρόσφατα, αλλά τίποτε το ανησυχητικό ή έντονο. Έγινε όμως φανερό πως το Pro είναι ακόμη πιο ικανό στο πεδίο του χρόνου, παίζοντας με την αμεσότητα και την ορμή ενός πικάπ πολύ μεγάλης μάζας και ακόμη καλύτερο στο πεδίο της συχνότητας από το μικρότερο μοντέλο, πιάνοντας ανάλυση και έκταση στα άκρα του φάσματος που θα τη θυμόμαστε για πολύ καιρό. Ακριβώς όπως και οι υπόλοιποι κατασκευαστές που φέρνει η Obscure, έτσι και η Kronos πετυχαίνει να συνδυάσει τα καλά από τις επιμέρους σχολές. Kαι στα πικάπ αυτό αποτελεί είδηση, καθώς παίρνουμε έναν μοναδικό συνδυασμό από τον κορυφαίο καθορισμό των καλύτερων αναρτώμενων πλατό με το κορυφαίο συναίσθημα και την αμεσότητα των καλύτερων σχεδιάσεων μεγάλης μάζας. Κατά τη γνώμη μου, μόνο έτσι μπορεί κανείς να δικαιολογήσει τις πολύ υψηλές τιμές πώλησης στο ultra hi-end, όταν δηλαδή το μηχάνημα αψηφά τους συνήθεις περιορισμούς του κλασικού hi-end και προχωρά ένα βήμα πιο μπροστά την αναπαραγωγή στο σπίτι.
.
.
.
.
.
.
.
.