Unison Research Phono One Valve Προενισχυτής Κεφαλών Πικάπ MM/MC [ Δοκιμή ].
Ιταλικός Λαμπάτος Ήχος.
Σκηνικό εύρος, ευγένεια και ανώτερη συναισθηματική έκφραση κατά την αναπαραγωγή των δίσκων μας !

by hiendnews.gr team & D. Dravopoulos
Η Unison Research συγκαταλέγεται με βεβαιότητα μεταξύ των πλέον αγαπητών και εκλεκτών high-end home audio brands, ιδίως στη χώρα μας. Μια ιταλική εταιρεία που ειδικεύεται στο σχεδιασμό και την κατασκευή πολύ υψηλής ποιότητας τόσο λαμπάτων ενισχυτών & προενισχυτών σε καθαρή λειτουργία τάξης-Α όσο και υβριδικών μοντέλων (σειρά Unico), αλλά και ηχείων. Η πιο αγαπημένη πάντως σειρά στην αγορά μας, από τα μέσα ‘90s ως σήμερα, είναι η Unison Research Valves με έμφαση στις λυχνίες (tubes) και τοπολογία parallel single ended. Ιδρύθηκε το 1987 από μια ομάδα μηχανικών και λάτρεων του ήχου, με επικεφαλής τον κ. Giovanni Maria Sacchetti. Γρήγορα έγινε γνωστή, κυρίως στις Ευρωπαϊκές χώρες, για τη μοναδική συνδυαστική της προσέγγιση μεταξύ παραδοσιακού ιταλικού design και εντυπωσιακών ηχητικών επιδόσεων στους ολοκληρωμένους ενισχυτές της. Με τα χρόνια η Unison εμπλούτισε τον κατάλογο της και πλέον εκτός από τους φινετσάτους λαμπάτους και υψηλών επιδόσεων υβριδικούς ενισχυτές, διαθέτει και ψηφιακές προτάσεις όπως και προενισχυτές κεφαλών πικάπ. Διατηρώντας την άψογη ποιότητα κατασκευής, τη χειροποίητη συναρμολόγηση και την προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια, προκρίνεται ψηλά στην λίστα επιλογών των audiophiles παγκοσμίως. Το ανώτερο δημιούργημα της στον τομέα των λαμπάτων phono προενισχυτών (τόσο για κεφαλές κινητού μαγνήτη όσο και κινητού πηνίου) μοντέλο Phono One, ακούμε αναλυτικά στους χώρους μας αυτή την περίοδο, διαπιστώνοντας πως ο κυρίαρχος στόχος του είναι να προσφέρει θερμό, οργανικό, πολύ πλούσιο σε σώματα και σκηνικές διαστάσεις ήχο.
Το σίγουρο, δεν συγκαταλέγεται στους κατασκευαστές που αναζητούν τακτικά τη δημοσιότητα με νέα προϊόντα, αν και στο έτος που πέρασε τη βρίσκουμε ανανεωμένη και με νέους ολοκληρωμένους ενισχυτές (βλέπε τον Single Ended Triode Unison Simply 845 ή τα μοντέλα Black Edition με λυχνίες Gold Lion KT77). Τόσο το κορυφαίο phono-stage της εδώ δοκιμής, ντυμένο με ένα πανέμορφο καπλαμά από μαόνι, όσο και το μικρότερο μοντέλο Simply Phono, χαρακτηρίζονται εξαρχής από έναν πολύ φινετσάτο και ατμοσφαιρικό ήχο που πρεσβεύει η Unison. Στα χαρτιά, οι διαφορές μεταξύ των δύο phono stages είναι μικρές. Και τα δύο φέρουν στάδια λυχνιών που λειτουργούν σε καθαρή τάξη-Α, χωρίς καθόλου την εφαρμογή ανάδρασης (negative feedback). Το Phono One διαθέτει εντός πέντε λυχνίες τύπου ECC83 (12AX7), εξωτερικό τροφοδοτικό, ένα ζεύγος rca stereo εισόδων και εξόδων στην πίσω πλευρά του (φυσικά και τον ακροδέκτη της γείωσης). Επίσης, για τις παραμετροποιήσεις συμβατότητας με την κεφαλή της αρεσκείας σας, στο πίσω μέρος της συσκευής και πάλι, βρίσκονται τέσσερα συν τέσσερα διακοπτάκια dip switches. Στους συνδυασμούς που θα βρείτε στις οδηγίες χρήσεις, προσφέρει τη δυνατότητα επιλογής της ευαισθησίας καθώς και τη δυνατότητα ρύθμισης της αντίστασης εισόδου με αντίστοιχες τοποθετήσεις των διακοπτών πάνω ή κάτω. Απλός και γνωστός τρόπος, θα μου πείτε. Η τροφοδοσία ρεύματος στεγάζεται σε ξεχωριστό περίβλημα, το οποίο συνδέεται με το κύριο σασί μέσω ενός καλωδίου ρεύματος τύπου “ομφάλιου λώρου”. Πάντως το πλήκτρο on/off βρίσκεται στο κυρίως σασί. Η χρήση εξωτερικής τροφοδοσίας δεν είναι και η πιο οικονομική λύση για την κατασκευή ενός phono προενισχυτή, αλλά εξασφαλίζει χαμηλότερο επίπεδο θορύβων αλληλεπίδρασης, αποτρέπει δηλαδή την ‘επιμόλυνση’ του ευαίσθητου σήματος από θορύβους της τροφοδοσίας στο ένα σασί. Στο εσωτερικό του κύριου σασί, αποκαλύπτονται καλοσχεδιασμένες πλακέτες κυκλωμάτων, εξοπλισμένες με ποιοτικά εξαρτήματα. Η πλακέτα που φέρει τις λυχνίες στέκεται σε απόσταση από το κύκλωμα ισοστάθμισης RIAA και είναι μονωμένη από το σασί μέσω τεσσάρων ελαστικών δακτυλίων. Προσεγμένη λεπτομέρεια που μειώνει τυχόν δονήσεις από το εξωτερικό περιβάλλον και αποσβένει κάπως τα μικροφωνικά φαινόμενα των λυχνιών. Οι πέντε λυχνίες στο σημερινό μοντέλο είναι νέας παραγωγής Tung-Sol 12AX7. Οι διαστάσεις του μοντέλου αναφέρονται σε 37.3 x 5.84 x 24.63 εκατοστά και το βάρος της συσκευής στα 3.6 κιλά. Όσον αφορά τη διαφορά τιμής από το μικρότερο μοντέλο, αυτή δεν την λες και τεράστια, με το Simply Phono να κοστίζει περίπου 1.600,-€ ενώ το Phono One κοντά στις 3.300,-€.
Για την ιστορία, προϋπήρξε ένα αρχικό μοντέλο-έκδοση του Phono One. Μάλιστα ήταν από τα πιο δημοφιλή προϊόντα στην ιστορία της Unison Research. Η παραγωγή του διακόπηκε πριν από μερικά χρόνια, αλλά οι αιτήσεις για την επιστροφή του προκάλεσαν αίσθηση. Ακριβώς όπως συνέβη προ μηνών και με τον high-end αγαπημένο ολοκληρωμένο Simply 845 (single ended triode). Γι’ αυτόν τον λόγο ο κατασκευαστής το επανέφερε στον κατάλογο του, με έναν νέο και βελτιωμένο σχεδιασμό. Η αισθητική της όψης του Phono One πάντως, παραμένει αμετάβλητη, διατηρώντας την κλασική και ρετρό-διαχρονική εμφάνιση της αρχικής έκδοσης. Ας το ακούσουμε…
Phono One & προσιτά πικάπ με κεφαλές κινητού μαγνήτη.
Τι πιο προσιτό, μαζί και προσοδοφόρο από τα σημερινά πικάπ των Pro-Ject Audio & Dual, μοντέλων μεταξύ 600,-€ ως 1.200,-€; Ξεκινάμε λοιπόν τις ακροάσεις με τα Pro-Ject Debut EVO & Dual 500 (ότι πιο οικονομικό διαθέτουμε) και με κεφαλές κινητού μαγνήτη επίσης κατηγορίας <500,-€ τις δοξασμένες Ortofon 2M Blue & Goldring 1042, εναλλάξ. Ηχεία της ProAc και Porfyra Audio, όπως και ενισχυτές Tsakiridis Devices Single Ended Ultra Custom λαμπάτος με λυχνίες KT90 ή Porfyra Audio προ-τελικός solid-state σε τάξη-Α. Μακάρι να είχα τον Unison Research πολύ νωρίτερα σε αυτά τα σετάπ. Μεγάλη η έκπληξη. Καταλαμβάνοντας τη θέση του εξαιρετικού Σουηδικού Lejonklou Slipsik phono προενισχυτή (MM-only), η παρουσία των λυχνιών -αλλά και των …Ιταλών- άλλαξε εντελώς την αισθητική του ήχου. Δημιουργήθηκε αμέσως μια πιο εντυπωσιακή όσον αφορά το μέγεθος σκηνής αίσθηση, παρότι το Slipsik phono είναι ικανότατο και αυτό, τραβώντας την προσοχή όλων. Οι χαμηλές συχνότητες περνούν στα διαθέσιμα ηχεία με πολύ πλούσιο σώμα και έκταση, χωρίς καμία τάση υπερέμφασης. Οι κύριες και δεύτερες φωνές, τα μεγάλα έγχορδα και οι ηλεκτρικές κιθάρες αποδίδονται εξαιρετικά, με την μεσαία περιοχή γεμάτη πληροφορία και αισθησιασμό, προσφέροντας στιγμές ενθουσιασμού. Πιστέψτε το, η κεφαλή 2Μ Blue (~210,-€) κυριολεκτικά μεταμορφώθηκε σε μια άλλη, ίσως τριπλάσιας αξίας, ενώ η διαχρονική Goldring 1042 (~499,-€) πέταξε στα ουράνια! Μεσαίες και υψηλότερες συχνότητες αποδίδουν πολύ καλά τις λεπτομέρειες και τις δυναμικές μέσω του Phono One, με την Goldring 1042 να ακούγεται τόσο διάφανη, πειστική, ευχάριστη και αναλυτική, που θα σκεπτόμουν σοβαρά αν θα μπω στον κόπο να ψαχτώ με τις αμέσως ακριβότερες κινητού πηνίου κατηγορίας σημερινής αξίας ως τα 1.000,- €. Οι 2Μ της Ortofon που ευρύτερα προσφέρουν πολλά στην τιμή τους, άριστη έκταση και μαζί καθαρότητα στην κατηγορία, κερδίζουν αισθητά με τον Unison Research τόσο σε πιστότητα ηχοχρωμάτων όσο και σε μέγεθος σκηνής. Η στερεοφωνική εικόνα παραδίδεται καλά, με εξαιρετικό πλάτος και βάθος όπως επίσης μια λαμπάτη, πανταχού παρούσα, αίσθηση οικειότητας και ζεστασιάς. Αναδεικνύοντας έτσι την κλάση του προενισχυτή να μεταφέρει στα ηχεία τις ‘μικρές’ πληροφορίες που περνούν οι κεφαλές από τα αυλάκια, κρατώντας στη θέση του τον απαιτητικό ακροατή, ακόμη και με τις οικονομικές αυτές κεφαλές. Διατηρώντας καλό εστιασμό και δυναμικές, ψηλά τον πήχη της ζωντάνιας, θα απαιτήσει μαζί με την αγορά του και την συνύπαρξη κάποιου ‘σοβαρού’ rca interconnect, ίσως ασημένιου. Εκεί χρειάζεται ψάξιμο, ως εντοπίσαμε πως η επιλογή καλωδίωσης είναι και η “αχίλλειος πτέρνα” του. Δεν τα πάει απαραιτήτως καλά με όλα τα interconnects. Θα μου πείτε, αυτό είναι σύνηθες με τις περισσότερες audiophile συσκευές και την μεταξύ τους συνέργεια, ιδίως μεταξύ των ακριβότερων πηγών και ενισχυτών, φυσικά και ηχείων. Ας πάμε παρακάτω.
Phono One & higher-end πλατό-βραχίονες και κεφαλές κινητού πηνίου.
…και πιο συγκεκριμένα μαζί με υψηλότερης κατηγορίας πικάπ της Pro-Ject & Kuzma και κεφαλές της Benz ‘Glider Neo’, Vertere ‘Mystic’ και Clearaudio ‘Talisman’. Στο πέρασμα του Phono One από δύο ακριβότερα σύνολα, πιθανότατα πιο κοντά στο φυσικό χώρο εδραίωσης και ύπαρξης του, διαπιστώνουμε τα εξής: O προενισχυτής κυρίως μαζί με την κορυφαία κεφαλή Mystic εξόδου 0.5mV (Made in England) σε πικάπ της Pro-Ject σειράς X-Tension (αλλά και την οικονομικότερη Glider της Benz) περνά τις ηχογραφήσεις Soul & Jazz μουσικής δεκαετιών ’60s & ’70s με εσωτερική ηρεμία, ωριμότητα και κυρίως με πολύ χαμηλό θόρυβο. Η Gladys Knight προκάλεσε συγκίνηση, οι πρώτες μουσικές του Pat Metheny Group μας ξενύχτησαν. Ξεκούραστη μα εντυπωσιακά ολογραφική η παρουσίαση, συντείνει τις μακρές ακροάσεις. Μέγεθος από τις χαμηλές ως πάνω, ίσως με μια ελαφρά αίσθηση τόνωσης των μεσοχαμηλών που και πάλι σε κάποια βινύλια κλασσικής μουσικής έρχεται -ίσως- και ως κέρδος, διότι διακρίνεται με καλό έλεγχο. Κάτι που θα αρέσει και σε όσους ακούνε rock & hard rock (ή σε όσα σύνολα) αναζητούν ελαφρώς εμφατικό χαμηλό. Η περιγραφή της μεσαίας περιοχής διαθέτει άφθονη λεπτομέρεια και η Unison δείχνει να τηρεί τις αποστάσεις από τον ακροατή, κυνηγώντας την αίσθηση μιας φυσικής θέσης ακρόασης σε κάποια μεσαία σειρά μουσικής αίθουσας. Ο χαρακτήρας του phono είναι και εδώ δυναμικός αλλά μαζί και ιδιαίτερα φινετσάτος. Μπροστά μας, με τα πιο ακριβά πλατό-βραχίονες και κεφαλές, παραμένει μαλακός, ευχάριστος χωρίς να δημιουργεί την αίσθηση του περιορισμού της έκτασης ή ταχύτητας. Η συνολική αίσθηση προκρίνει την πληρότητα αρμονικών και την ‘ξύλινη’ υφή των ακουστικών οργάνων. Είναι ίσως λιγότερο σκοτεινός και απόμακρος σε σχέση με άλλους λαμπάτους κοντινής αξίας. Πάντως, με προσοχή στις καλωδιώσεις, μαζί με την κεφαλή Clearaudio απέδωσε την καλύτερη ατάκα αλλά την ίδια στιγμή αέρινη και διάφανη παρουσία κάθε μουσικού οργάνου. Ακολουθεί η πολύ ικανή και αισθησιακή, πεντακάθαρη κεφαλή της Vertere, χωρίς να υποβιβάζουμε ως τρίτη την κλασσική ‘naked’ Benz Glider NEO SM – αντιθέτως ήταν η πιο ζωντανή και γλυκόηχη στις ροκ παραγωγές (επίσης εξαιρετική και στα κουαρτέτα εγχόρδων κλασσικής μουσικής). To Phono One αποδείχθηκε κάτι παραπάνω από ικανό στο να μεταφέρει στον χώρο ακρόασης ρεαλισμό και δυναμικές πρώτης τάξης, ενώ παράλληλα ανέδειξε μικρολεπτομέρειες και ιδιαιτερότητες του αναλογικού συστήματος που είχε συνδεθεί στην είσοδό του. Οι μελλοντικοί κάτοχοι του θα έχουν κάθε λόγο να είναι ευτυχείς, αφού η δοκιμή όχι απλώς αναφέρει μια πολύ-πολύ ικανή μα καθαρά λαμπάτη πρόταση, αλλά αναδεικνύει και το γεγονός ότι υπάρχει ακόμη μια Ιταλική πρόταση σε ένα πολύ ιδιαίτερο είδος όπως τα ‘tubed’ phono-stages που δεν εκτροχιάζει ανοδικά με τα χρόνια την τιμή διάθεσης.
Συμπέρασμα
Διαχρονικά, η εμφάνιση των λαμπάτων μοντέλων της Unison Research ομολογουμένως τραβά αμέσως την προσοχή των περισσοτέρων. Αν και όλα τα μοντέλα σειράς Valve ενισχυτών αφήνουν τις λυχνίες σε κοινή θέα, το στυλ του Phono One κρατά τις βασικές γραμμές του Ιταλού σχεδιαστή, με την παρουσία ξύλινης επένδυσης, αλλά εδώ οι λυχνίες βρίσκονται εσωτερικά. Ναι, έχουμε αδυναμία σε οτιδήποτε Iταλικό (ok, και Γαλλικό). Και η τιμή του δεν αποθαρρύνει. Πρόκειται για έναν εξαιρετικό σε ήχο προενισχυτή phono (mm/mc) που με τις πιο οικονομικές κινητού μαγνήτη αποδίδει ένα πρωτόγνωρα τρισδιάστατο σκηνικό μεγαλείο (δεν αναγνωρίζαμε την Ortofon 2M Blue & Goldring 1042) και συνεισφέρει τα μέγιστα στην πιστότητα χροιών. Στις δε μεσαίας-υψηλής κατηγορίας high-end κεφαλών κινητού πηνίου (όπως τις Benz & Clearaudio) ανοίγει μπροστά μας μια μουσική ανοιξιάτικη ‘αυλή’ γεμάτη λεπτομέρεια, μικροδυναμικές και ηχοχρωματικό πλούτο. Δεν ανήκει στην κατηγορία των «υπερβολικά λεπτομερών» ή «αναλυτικών» phono, αλλά όπως συνηθίζεται στα λαμπάτα μοντέλα ο ήχος του χαρακτηρίζεται παντού και πάντα από το ιδιαίτερα ρεαλιστικό μέγεθος ειδώλων & σκηνής, μαζί και έναν σωματώδη χαρακτήρα. Μια κλασσική -πλέον- αναφορά στην κατηγορία ως τις τέσσερις χιλιάδες ευρώ, ξανά μαζί μας!
Unison Research – Αντιπροσωπεία – Διάθεση – Ακροάσεις
Σημεία Διάθεσης & Ακροάσεων Unison Research