High Interest

Tsakiridis Devices Aeolos Ultra 2017 Integrated Amplifier


definitive_1170 x180(1)

Directed Audio


Obscure-VIP2

Obscure Audio


 

chameleon-VIPbanner-2

Chameleon Audio


soundgallery_mini_promo

Sound Gallery Of Athens


Racks Audio Design

 


ideon-banner-sommer

Ideon Audio Greece

 


musical-maestros-new-m6si

The Maestros


Videorythmos


Audio Harmony


athens-pro-audio-banner1-big-vip

Athens Pro Audio


goldenacoustics_1170x180_tsakiridis-house

Golden Acoustics


TSAKIRIDIS DEVICES AEOLOS ULTRA 2017

Integrated Tubed Amplifier Review – A Greek-made Ultra Amplification Value

by Demos Dravopoulos

Οι αφοι Τσακιρίδη και η εταιρία τους, η Tsakiridis Devices, είναι το πιο γνώριμο όνομα στον χώρο των ποιοτικών και συνάμα προσιτών λαμπάτων ενισχυτικών της εγχώριας αγοράς. Την εταιρία την γνωρίζω από τα μέσα των ‘90s και η πρώτη σοβαρή επαφή που είχα με τα προϊόντα της πραγματοποιήθηκε εκείνα τα χρόνια.

Αναφέρομαι στους τότε τελικούς μονομπλοκ και στερεοφωνικούς με τον τίτλο Tsakiridis ‘Soul’. Μια μικρή περιγραφή αξίζει τον κόπο: μεγάλα, ξύλινα κουτιά με οκτώ ή έξι λυχνίες (EL34 ή 6550 ως stereo τελικός ή μονομπλοκ) που έμοιαζαν με έπιπλο για φύλαξη χαρτιών ή με υγραντήρα πούρων με ντεκόρ όμως λυχνιών.   Έχαιραν υψηλής εκτίμησης από τους τυχερούς κατόχους τους και εάν κάποιος καλεσμένος δεν είχε ζήσει ξανά στον κόσμο των λαμπάτων ενισχύσεων, το σοκ των επιδόσεών τους ήταν μοναδικό. Αξέχαστο επίσης, θα μου μείνει ένα βράδυ από τα πρώτα με τους Soul, παρέα με ηχεία της Tannoy δεκαετίας των ‘70s. Δεν είχα ξανακούσει ποτέ έτσι το Mingus Dynasty του Charles Mingus όπως και τις ηχογραφήσεις των Deep Purple από ψηφιακή πηγή της Pioneer, από κανένα ελληνικό ενισχυτή ευρείας παραγωγής, ούτε από αρκετούς εκ του εξωτερικού, ονομαστούς και μη.

Από τότε τα πράγματα και ο ήχος των διαφόρων μοντέλων της Tsakiridis Devices έχει βελτιωθεί προς όλες τις κατευθύνσεις, η γκάμα διαρκώς πληθαίνει και εμπλουτίζεται με μοντέλα single ended, λυχνίες όπως τις 300Β, 845 ακόμη και custom παραγγελίες με εξωτικές τριόδους κτλ. Ο «φετιχισμός των λυχνιών» καλά κρατεί και ο Οδυσσέας και ο Κώστας Τσακιρίδης, είναι πάντα παρόντες, προσεκτικοί και έτοιμοι να υλοποιήσουν κάθε ηχητική επιθυμία του ψαγμένου μουσικόφιλου, να ικανοποιήσουν τα όνειρα του πελάτη, ακόμη και να πρωτοτυπήσουν εάν βέβαια τους δοθεί η άνεση.

tsak1-1-aeolos-tsakiridis-ultra

Tsakiridis Devices all-greek new Aeolos Ultra Model (with glorious KT150 output tubes)

Ο Aeolos Ultra είναι το φετινό αστέρι της Tsakiridis Devices. Ένας ολοκληρωμένος ενισχυτής με εβδομήντα υγιέστατα watts σε λειτουργία ultralinear (τάξη ΑΒ1) και περί των τριανταπέντε σε τριοδική λειτουργία (καθαρή τάξη Α), τα οποία προέρχονται από την χρήση τεσσάρων λυχνιών εξόδου ΚΤ150 της Tungsol. Υπάρχει δε επιλογέας τόσο της τάξης/λειτουργίας όσο και ένας ακόμη που ρυθμίζει την αρνητική ανάδραση (on/off). Επιστρέφοντας στις λυχνίες εξόδου, μάλλον θα πρέπει να κρατήσετε σημειώσεις «value for money» καθώς οι εν λόγω ΚΤ150 κοστίζουν η τετράδα περίπου τετρακόσια ευρώ και έχουν μεγαλύτερη (ίσως) διάρκεια ζωής από τις παλαιότερες και σαφώς κατώτερες ηχητικά 6550/KT88/EL34. Κοντά στις πέντε χιλιάδες ώρες με σωστή πόλωση και χωρίς ‘ξεζούμισμα’ αντέχουν οι συγκεκριμένες KT150. Συνυπάρχουν στο κύκλωμα με τέσσερις 12ΑΤ7 με γνώμονα την καλύτερη σχέση τιμής – ήχου στο στάδιο προενίσχυσης. Το ποντενσιόμετρο είναι της ALPS, οι πυκνωτές τροφοδοσίας της Chemicon και οι μετασχηματιστές τυλίγονται με το χέρι και αποτελούν ακόμα ένα σημαντικό ατού της εταιρίας. Ο Αίολος δεν θα καταλάβει πολύ χώρο στο ράφι σας και δεν τον απαιτεί και όλας, τα πάει μια χαρά αρκεί να μπορεί να …πάρει μια ανάσα δροσιάς. Επιπλέον δεν θα σας προδώσει ποτέ από πλευράς αξιοπιστίας. Άλλωστε, τα πέντε χρόνια εγγύησης που τον συνοδεύουν αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Ένα από τα πιο σπουδαία και απαιτητικά (αλλά και κοστοβόρα) μέρη ενός ενισχυτή με λυχνίες είναι ο μετασχηματιστής εξόδου. Αυτός, οι καλύτεροι «αυτοί» ως δικάναλη εφαρμογή, αποτελούν το ήμισυ ή και παραπάνω -κατά την γνώμη μου αλλά και κατά γενική άποψη- του ήχου ενός τελικού ή ολοκληρωμένου λαμπάτου ενισχυτή. Από αυτούς εξαρτάται σε μεγάλο ποσοστό η ισχύς και η ποιότητα, ακόμη και η εσωτερικότητα αν θέλετε ενός εκλεπτισμένου ηχητικά λαμπάτου τελικού σταδίου, τόσο σε σχέδια όπου εκμεταλλεύονται πολλές λυχνίες ανά κανάλι για μεγαλύτερη –τουλάχιστον- ισχύ (push-pull) όσο και σε αυτά που προτιμούν μία λυχνία ανά κανάλι –συνήθως τρίοδο- και σε τάξη Α (Single Ended Class A). Επίσης μην ξεχνάμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των πιθανών παραμορφώσεων ενός ενισχυτή προέρχεται κυρίως από το τελικό αυτό τμήμα, αλλά και από το πώς δουλεύουν παρέα οι λυχνίες εξόδου με τον μετασχηματιστή. Υπάρχουν λοιπόν τρία ουσιαστικά κέρδη όταν ο κατασκευαστής γνωρίζει την «τέχνη των μετασχηματιστών», τα οποία πρέπει να αναμένουμε: πρώτον να προσαρμόζει τέλεια την αντίσταση (για την εφαρμογή push-pull) με τα στοιχεία της κάθε λάμπας εξόδου, ανάλογα με την τάξη λειτουργίας και το πρωτεύον τύλιγμα του μετασχηματιστή, δεύτερον να αποδίδει κατά τον δυνατόν τελειότερα το πλήρες φάσμα των ηχητικών συχνοτήτων και αρμονικών τους, σε πλήρη σύμπραξη με τις λυχνίες και την πόλωση αυτών. Τρίτον, να μην έχει απώλειες στο μαγνητικό πεδίο και ολόκληρη η ενέργεια του πρωτεύοντος να μεταδίδεται στο δευτερεύον και από εκεί στα ηχεία.

Έως εδώ, ο Aeolos Ultra παίρνει πέντε στα πέντε στην κατηγορία κόστους απόκτησης όπου κινείται, με μετασχηματιστές οι οποίοι κατασκευάζονται in-house στο χέρι και παραδίδονται κατόπιν σχολαστικού ελέγχου, audiophile ποτενσιόμετρο (προαναφέραμε της ALPS) όπως και πυκνωτές, μα και τις πιο πρόσφατες λυχνίες εξόδου της αγοράς στην έκδοση Ultra. Αυτές αποτελούν τον τελειότερο, κατά πολλούς, σημερινό εκπρόσωπο της «οικογένειας» πεντόδων ΚΤxx/6550 και τις συναντάμε στα τελευταία μοντέλα πολλών κορυφαίων παγκοσμίως εταιριών.

tsakiridis-aeolos-ultra-2

My setup is ready for tubes – Ο ήχος του νέου Αίολος Ultra της Tsakiridis

Όπως είναι αναγκαίο, πρώτα ελέγξαμε την πόλωση των λυχνιών εξόδου η οποία γίνεται με υπεραπλουστευμένο τρόπο. Όλα ‘οκ’ και έτσι είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε ανενόχλητοι για μήνες, μιας που οι ΚΤ150 είναι από τις πιο σταθερές σε χρήση λυχνίες που έχουμε συναντήσει και δεν «ξερυθμίζονται» σχεδόν καθόλου τις πρώτες μέρες, ενώ προβλέπονται όπως ήδη αναφέραμε ιδιαίτερα αξιόπιστες.

Τα ηχεία που χρησιμοποιήθηκαν κυρίως, κατά την διάρκεια των ακροάσεων ήταν τα θρυλικά Klipschorns (105 dB/W/m, με κόρνες και στους τρεις δρόμους τους), ένα θρυλικό μοντέλο που οδηγούμενο σωστά και ποιοτικά μπορεί κυριολεκτικά να μεταφέρει τον ακροατή στην αίθουσα συναυλιών.  Επιπλέον ακούσαμε με τα (επίσης συμβατά με λυχνίες), προσιτά αλλά καθόλου συμβατικά ProAc σειράς Studio (ένα καθαρόαιμο audiophile ηχείο σε τιμή έκπληξη) καθώς και τα Definitive Tech BP9060 (πολύδρομο με ενεργό sub και αμφίπολο και συμφασικό, δηλ. διαθέτει μονάδες και στην πίσω πλευρά του εκπέμποντας). Τα καλώδια που έδεσαν το σύστημα ήταν της γερμανικής ViaBlue, επάργυρα, ενώ οι πηγές της Ελληνικής Ideon Audio μοντέλο Ayazi και της βρετανικής Musical Fidelity μεταξύ άλλων.

tsakiridis-aeolos-ultra-closeup

 Ο Aeolos Ultra έμεινε κοντά μας περί των είκοσι ημερών, σε ένα μουσικό έδαφος πολύ πρόσφορο για λαμπάτες προτάσεις. Την πρώτη εβδομάδα έπρεπε να γράψει τις κλασσικές πενήντα περίπου ώρες για να μας δείξει ότι «έστρωσε», ώρες που πέρασαν αβίαστα και ευχάριστα. Έπειτα ανέλαβαν την ψυχαγωγία μας οι τρίδρομες κόρνες της Klipsch “Klipschorn”. Ο Tsakiridis εδώ «επέλεξε» κυριολεκτικά την λειτουργία σε τρίοδο και χωρίς ανάδραση. Αυτό πλέον δεν ήταν κανόνας, αλλά νόμος. Με αυτό το setup, τα ακούσματα έφεραν στον χώρο ρεαλιστικά μεγέθη οργάνων και φωνών, χωρίς υπερβολές σε σώματα και ηχητικά είδωλα, άψογες μεσαίες για λυχνία της φιλοσοφίας ΚΤ, όπως επίσης και καθαρά και δεμένα άκρα. Η έκταση δε του σώματος σε όλο το φάσμα, και η αληθοφάνεια και πυκνότητα των ηχοχρωμάτων δεν ανήκουν με τίποτε στην κατηγορία τιμής του ενισχυτή, το μόνον σίγουρο. Άνετα θα πιστεύαμε ότι ακούμε έναν λαμπάτο ενισχυτή, της κλασσικής, θρυλικής Aμερικάνικης σχολής ανώτερου κόστους, εάν μπαίνοντας στο χώρο ακρόασης δεν μπορούσαμε να δούμε το μοντέλο που είναι συνδεδεμένο με τα ηχεία.

klipsch-tsakiridis

Klipsch legendary ‘Klipschorn’ speakers

Επιπλέον, το φαινόμενο «πάχυνσης» των ειδώλων που λάβαμε με κάποιους πιο ακριβούς ενισχυτές και χρήση άλλων λυχνιών  (845/211) με τις ΚΤ150 του Aeolos Ultra υποχώρησε παντελώς. Τα Klipschorns τα έχω ζήσει με ακριβότερους ενισχυτές, πηγές  όπως και καλώδια που ξεφεύγουν κατά πολύ από τα την κατηγορία τιμής του Ultra. Έτσι, έχω κάποιες μουσικές εικόνες στην μνήμη μου, κάποια συμπεράσματα που απλά δεν μου αφήνουν περιθώρια για μεγάλες κουβέντες. Όμως, ζεις για μεγάλο χρόνο με τον Τσακιρίδη, χωρίς να επέρθει το στερητικό σύνδρομο των εξωτικών τριόδων και αυτό από μόνο του είναι μια μεγάλη κουβέντα !

Τα σώματα λοιπόν ήταν ιδανικά με τα Klipsch αλλά και με τα ProAc ! Η απουσία κάποιας ένδειξης ή τάσης υπερβολής έφερε μεγάλο κέρδος στη μουσική ροή, στο πως περιγράφονται οι νότες κάθε οργάνου τόσο σε διάρκεια απολήξεων όσο και σε φυσικότητα ακολουθίας και ελαστικότητας απόσβεσης, τέτοια που να σε πείθει πως έρχεσαι πιο κοντά στο πραγματικό γεγονός ή έστω… σε ένα καλό αναλογικό setup με βινύλιο!

definitive-tsakiridis

Definitive Tech BP9060 bipole speakers

Περνώντας στα ηχεία της Definitive Tech BP9060 (θα δημοσιεύσουμε δοκιμή την επόμενη εβδομάδα), προέκυψε ένα ιδιαίτερο θέμα. Η αίσθηση πληρότητας και το μέγεθος της μουσικής σκηνής σε ροκ ακούσματα δεν σου επέτρεπε να σηκωθείς από τη θέση ακρόασης! Για όσους δεν ξέρουν τι εστί αμφίπολο πολύδρομο, συμφασικό ηχείο με ένα ενεργό woofer και με διπλoύς παθητικούς ακτινοβολητές χαμηλών (bass radiators), ας περιμένουν λίγο ακόμη, όπως εμείς για να στρώσει και έπειτα να ενημερωθούν για τις επιδόσεις του. Εδώ η επιλογή ήταν αυστηρά –και πάλι- ultralinear και ανάδραση. Τι να κάνουμε, τα γούστα και τις ανάγκες του κάθε ηχείου πρέπει να τα σεβαστείς. Με τα BP9060 εντύπωση προκάλεσε η ικανότητα του σετ να αποδίδει τον αέρα και τις αποστάσεις μεταξύ των μουσικών ειδώλων με άνεση και χωρίς γρέζι ή τραχύτητα. Όλα αυτά αναπλάθοντας μια πραγματικά μεγάλη σκηνή με άριστη εστίαση των επιμέρους οργάνων, δηλαδή έναν μουσικό ορίζοντα σκέτη απόλαυση. Για να γίνει αυτό χρειάστηκαν τα wattάκια του Aeolos και το ποτενσιόμετρο από την μέση και πάνω, διότι έτσι είναι το ροκ! Αντί όμως να ενοχληθούν οι γείτονες, απλά ξαναήλθαν στο γραφείο για να ακούσουν και άλλα… live!

proac-studio-aeolos-ultra

ProAc ‘Studio’ UK-Made Speakers

Τέλος, το πιο άριστο πάντρεμα των ‘ανέμων’ κατά την κρίση μου, έφερε η παρουσία των ProAc. Ένα ψαγμένο βρετανικό ηχείο με audiophile χαρακτήρα που δεν στερεί ίχνος μουσικότητας αλλά και λεπτομέρειας από τα συνοδά, όταν αυτή βέβαια του προσφέρεται απλόχερα. Η μεγαλοπρέπεια της σκηνής έλαβε νέες διαστάσεις με τα ηχεία δαπέδου της σειράς Studio να αποκαλύπτουν όλες τις ικανότητες διαφάνειας και απόδοσης λεπτομέρειας του Αίολου. Το ‘μουσικό άγγιγμα’ έγινε πλέον κανόνας στις περισσότερες καλές ηχογραφήσεις. Εδώ αξίζει να τονίσω ότι απήλαυσα μακροσκελείς ακροάσεις κλασσικής, ροκ αλλά και τζαζ μέσα σε ένα ιδανικό σε «θερμοκρασία» ηχοχρωμάτων περιβάλλον. Τα ProAc επέτρεψαν και καλοδέχθηκαν μάλιστα όλους τους συνδυασμούς του ενισχυτή. Τα ηχογραφήματα μικρών συνόλων ακουστικών οργάνων δεν αναζήτησαν περισσότερη από την παρεχόμενη ισχύ σε τριοδική λειτουργία, ενώ το χαμηλό/μεσοχαμηλό κέρδισε σε ταχύτητα, περιγραφή και ανάλυση με την χρήση λίγης αρνητικής ανάδρασης (απόλυτα αποδεκτό και αναμενόμενο). Το ηχοσύνολο αυτό ήταν από τα καλύτερα (στα χρήματα του για τη χρονιά που διανύουμε), μιας που οι τιμές των προϊόντων είναι συγγενικές και ως σύμπραξη ξεκλειδώνουν σπάνιες αρετές του μουσικού προγράμματος και των πηγών μας.

 

 

tsakiridis-back-aeolos

Tsakiridis Aeolos is alive & back !


Συμπέρασμα

Το βέβαιο είναι ότι ο ήχος που προσφέρεται μέσω του σημερινού Aeolos Ultra των αφων Τσακιρίδη είναι πολύ «μεγάλος», ρεαλιστικός και μουσικός, ευχάριστος, ξεκούραστος αλλά και αληθινός. Είμαστε όλοι σίγουροι, στο hiendnews.gr, πως τα σημερινά μοντέλα έχουν εμποτιστεί από την εμπειρία δεκαετιών των δημιουργών τους, οπότε «ποντάρουμε» ότι μετά την πρώτη γνωριμία θα χαίρουν αναρίθμητων οπαδών και υποστηρικτών. Με σχετικά χαμηλό προϋπολογισμό μπορούμε να έχουμε έναν Aiolo σε Ultra έκδοση με τις άψογες λυχνίες εξόδου ΚΤ 150 σε δράση. Σε αυτή του την «ενδυμασία» ο Aeolos προσφέρει υψηλά επίπεδα ρεαλισμού, ηχοχρωμάτων και ολογραφικής περιγραφής της μουσικής σκηνής, καθιστώντας πολύ δύσκολα εφικτό από ίδιου κόστους τρανζιστορική υλοποίηση, έστω και να τον ατενίσει σε αυτούς τους τομείς. Ακούστε λοιπόν άφοβα, κερδίστε σε πιστότητα και ακόμη περισσότερα σε χρήματα. Ένα Ελληνικό προϊόν που εδώ και τώρα διαφημίζει την χώρα μας παγκοσμίως, ενώ μπορεί να οδηγήσει τα περισσότερα ηχεία της αγοράς, μαγεύοντας τον κάτοχο τους. Στο φινάλε, ο πολύ-πράγμον Αίολος διαθέτει (επαναλαμβάνω για όσους ίσως ξεκινούν την ανάγνωση από το τέλος) και επιλογέα λειτουργίας σε καθαρή τριοδική τάξη Α χρησιμοποιώντας τα τρία, φυσικά, νήματα της KT150 (και όχι κάποια άλλη καθαρόαιμη λυχνία στην θέση της) ή ultralinear καθώς και έναν διακόπτη για την εφαρμογή η όχι αρνητικής ανάδρασης στο κύκλωμά του. O διορισμένος από τον Δία (κατά την μυθολογία μας) ως «ταμίας» των ανέμων, ο Αίολος, τελικά θα σας κάνει να ανοίξετε τους ασκούς του πορτοφολιού σας – χωρίς να φοβάστε ότι θα σηκωθούν «οικονομικά» μποφόρ!


Tsakiridis Devices Aeolos Ultra Έκδοση με λυχνίες ΚΤ150. Ολοκληρωμένος ενισχυτής.

Ισχύς 2×70 watts σε ultralinear (class ΑΒ1) λειτουργία, 2×35 watts σε τριοδική (class A)

Σχεδίαση και παραγωγή στην Ελλάδα.  Διάθεση Λιανικής & Ακροάσεων – Έκθεση: Golden Acoustics.

Τιμή: 2.400,-€ (EU price)

goldenacoustics_370%cf%87370_tsakiridis-house

tsakiridis-end-aeolos-ultra

Σύστημα Δοκιμής: Ηχεία Klispch Klipschorns, ProAc Studio δαπέδου & Definitive Technology, Πηγές: Luxman (διάφορες), Musical Fidelity (διάφορες) & Ideon Ayazi / 3R ψηφιακοί μετατροπείς με pc/mac (MusiChi software) και Theta transports, Καλώδια: Via Blue & Cardas, Φίλτρα ρεύματος: Shunyata Research

 


definitive_1170 x180(1)

Directed Audio


Obscure-VIP2

Obscure Audio


 

chameleon-VIPbanner-2

Chameleon Audio


soundgallery_mini_promo

Sound Gallery Of Athens


Racks Audio Design

 


ideon-banner-sommer

Ideon Audio Greece

 


musical-maestros-new-m6si

The Maestros


videorythm1

VideoRythmos SA


Audio Harmony


athens-pro-audio-banner1-big-vip

Athens Pro Audio


goldenacoustics_1170x180_tsakiridis-house

Golden Acoustics


About HiEndNews

x

Check Also

DarTZeel LHC-208 Integrated Amplifier & Streaming DAC [Review].

  darTZeel  LHC-208 Ολοκληρωμένος Ενισχυτής με Streaming DAC [Δοκιμή].   Musical Umami! Το ουμάμι (Umami, [uːˈmɑːmi]), η καλή ...

RT-AUDIO R2R Multibit “Orpheus” Battery DAC [Review].

RT-AUDIO R2R Multibit “Orpheus” Battery DAC [Review] English Edition. RT-Audio Design from Bulgaria has developed ...

Epos ES-7N Bookshelf Speakers [Review].

Epos ES-7N Bookshelf Speakers [Review]. Το πιο καλόβολο και μαζί διάφανο ηχείο στα ‘κυβικά’ του ...