Thivan Labs P10/ST10 Phono Stage & Step-Up Transformer Review.
Χειροποίητος λαμπάτος προενισχυτής κεφαλών πικάπ…
…από το Βιετνάμ με πολύ μεράκι και αγάπη για τις λυχνίες !
Την Thivan Labs φαντάζομαι ότι αρκετοί αναγνώστες μας δεν την γνωρίζουν. Πρόκειται για μια εταιρία που ήρθε στην χώρα μας προ μερικών μηνών. Κατασκευάζει ενισχυτές, προενισχυτές και μερικά ψηφιακά μοντέλα μετατροπέων πιστά στον ήχο των λυχνιών ως και ενσωματώνει, μα και μια αρκετά πλούσια λίστα ηχείων φιλικών στα λίγα watt. Όλα χειροποίητα από την πολυπληθέστατη Νοτιοανατολική Ασία και πιο εστιασμένα το Βιετνάμ, κατέληξαν στην χώρα μας και στα χέρια μας. Από την ώρα που τα προσέξαμε, δώσαμε τα συγχαρητήριά μας στην αντιπροσωπεία Ακουστική Κρήτης, τόσο για την ανακάλυψή της και τον ήχο που απολαύσαμε όσο και για την πολύ φιλική τιμολόγηση που δεν σε απωθεί από το να κοιτάξεις και άλλες προτάσεις στον κατάλογό της.
Η Thivan Labs προτιμά κατά κανόνα την απλή ξύλινη πρόσοψη με μεταλλικό κάδρο (και την φίρμα της) στο κέντρο. Εκεί τοποθετεί τα λειτουργικά προς τον χρήστη, επιλογή σταθερή στα περισσότερα μοντέλα της, όπως και εδώ στον προενισχυτή κεφαλών πικάπ της δοκιμής μας. Προφανώς και όπως βλέπετε, με αυτή ‘ντύνει’ το μοντέλο P10 το οποίο από μόνο του απευθύνεται σε κατόχους κεφαλών κινητού μαγνήτη ή σε συνδυασμό με το μεταλλικού σασί εξωτερικό step-up transformer μοντέλο ST10 (στην περίπτωση κατοχής και οδήγησης μιας κεφαλής κινητού πηνίου) για πλήρες σετ. Από τα πρώτα βινύλια μαζί τους καταλάβαμε ότι μπορεί να μιλά με άνεση στις καρδιές των μουσικόφιλων και ίσως επαναπροσδιορίζει τις ηχητικές επιδόσεις των λαμπάτων προενισχυτών αυτής της κατηγορίας. Παρά τον πολύ σκληρό και πλούσιο σε απόψεις ανταγωνισμό, ας δούμε τελικά μέχρι που μπορεί να φτάσει και από ποια ακουστική διαδρομή.
Κατά το μεγαλύτερο μέρος των ακροάσεων χρησιμοποιήσαμε πικάπ της εξαιρετικής Kuzma μοντέλο Stabi M όπως και ένα κλασσικότατο -vintage- άριστο σε λειτουργία Voyd με Audio Note βραχίονα φορώντας κεφαλές Kuzma CAR-50 & Vertere Mystic κινητού πηνίου αντιστοίχως. Σε δεύτερο χρόνο, ήρθαν και τα χαμηλότερης αξίας τιμιότατα Pro-Ject Carbon EVO, Dual 418 και Pro-Ject RPM-9 με κεφαλές κινητού μαγνήτη ή πηνίου της Ortofon (2M Red, Blue & Black edition 250 LVB & Quintet Bronze). Οι λυχνίες ήταν οι εργοστασιακές που συνοδεύουν τον προενισχυτή phono ενώ τα καλώδια ασημένια από την Audio Note (RCA) και Nordost. Στα εσωτερικά τώρα, o P10 χρησιμοποιεί δύο πασίγνωστες διπλοτριόδους, τις 12AX7 της JJ-Tesla και μια επίσης της 12AU7 από την Sylvania. Στο στάδιο εξόδου συναντάμε και μια ακόμη, την επίσης ευρείας κυκλοφορίας 6SN7 της Electroharmonix. Εκεί υλοποιούνται και δύο μετασχηματιστές της Thivan Labs. Στο μπροστινό αριστερό μέρος του P10 συναντάμε ποτενσιόμετρο άρα και έλεγχο στάθμης (της γνωστής Alps, μπλε έκδοση) και ακριβώς δίπλα τον διακόπτη τύπου πλήκτρου (button) on/off. Δεξιότερα βρίσκουμε και ένα up/down διακόπτη που αναγράφει ‘Volume bypass’. Όπως ορθώς καταλάβατε, ο P10 μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως κύριος προενισχυτής για τις αναλογικές πηγές σας οδηγώντας κατευθείαν κάποιον τελικό ενισχυτή, να ελέγχεται απλά η στάθμη του και σε αυτό το στάδιο ή και να παραπεμφθεί τελείως το ποτενσιόμετρό του, με την επιλογή-χρήση του διακόπτη που προαναφέραμε. Τελευταίος δεξιά βρίσκεται ο επιλογέας τεσσάρων εισόδων. Σίγουρα θα χαροποιήσει όσους θέλουν να ‘παίζουν’ εύκολα με αλλαγές των πικάπ/κεφαλών ή βραχίονες τους. Επιπλέον μια πέμπτη θέση λειτουργεί ως mute, δηλαδή σίγαση του προενισχυτή. Για την έξοδο του P10 η Thivan έχει φροντίσει να ικανοποιήσει και όσους ζητούν μια XLR/Balanced συνδεσμολογία, εκτός της κλασσικής μιας ζεύγους RCA που διαθέτει. Τόσο οι είσοδοι όσο και οι έξοδοι δείχνουν πολύ καλής ποιότητας (επίχρυσες) και με κάποια εύλογη απόσταση, κάτι που μας επιτρέπει να μην ζορίζουμε μεταξύ τους τυχόν σωματώδη high-end βύσματα rca. Όπως παντού και πάντα, εκεί τοποθετείται και το τερματικό της γείωσης από το πικάπ. Το επόμενο στάδιο σε αυτόνομο σασί (όπως συνηθίζουμε να ονομάζουμε pre-pre step-up transformer) μοντέλο ST10, ενσωματώνει δύο μετασχηματιστές step-up audiophile ποιότητας και ως γνωστό χρησιμοποιείται στην σύμπραξη, συνδυαστικά με το P10 για την προενίσχυση κεφαλών κινητού πηνίου. Μας δίνει την δυνατότητα επιλογής μεταξύ πέντε διαφορετικών τιμών αντίστασης εξόδου. Αναλυτικότερα η κατασκευή αυτή δείχνει και είναι καλή σε ποιότητα μα περισσότερο από όλα σε ήχο.
Ξεκινώντας με τις κινητού μαγνήτη…
Ο P10 ανέλαβε πρώτα τον ρόλο της ενίσχυσης των κεφαλών κινητού μαγνήτη. Αμέσως έδειξε την λαμπάτη καταγωγή του, χωρίς όμως να κατατάσσεται στους ιδιαίτερα χρωματισμένους ή σε συχνοτικά σημεία ‘φουσκωμένους’. Ο ήχος ήταν διάφανος και δυναμικός αισθητά πιο πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας τιμής, λεπτομερής και με εκείνη την μεγάλη στερεοφωνική εικόνα όπου σε καμία περίπτωση δεν χάνεται ο εστιασμός ως αντίβαρο. Δεν χρειάστηκαν περισσότερα από 35 λεπτά για να έρθει σε απόλυτη-σταθερή απόδοση και σε αυτό το σημείο καταλάβαμε την πραγματική άνεση με την οποία μπορεί να σε βάλει στο μουσικό πρόγραμμα. Αν μας ζητούσαν να καδράρουμε στο πρώτο πράγμα που μας έκανε εντύπωση, αυτό δεν είναι το σκηνικό μεγαλείο και ο πλούτος υφής των οργάνων που έρχονται δεύτερα, αλλά η φυσικότητα ροής της κάθε νότας. Οι πολύ οικονομικές κεφαλές (<250 ευρώ) κυριολεκτικά απογειώθηκαν σε κάτι πρωτόγνωρο. Με τον P10 της Thivan Labs στην προενίσχυση πασχίσαμε να τις αναγνωρίσουμε! Η σχεδίαση και η ηχητική του μεστότητα, έβγαλε τον πιο ευγενικό, αρκούντως θερμό και ανάγλυφο ήχο από τις σειρές Ortofon 2M και Nagaoka MP. Με αξιόλογη ηχοχρωματική πιστότητα και πληρότητα, κάτι που σπανίζει σε παρόμοιας αξίας καθαρά τρανζιστοράτα phono-stages όταν έρθουν δίπλα-δίπλα με τέτοιες λαμπάτες δημιουργίες σαν αυτή, η προσωπικότητα του P10 πιθανώς να κλέψει (και γρήγορα) τις καρδιές των περισσοτέρων. Αν και λιγότερο ρυθμικός και εκτεταμένος στο άνω άκρο και πάλι σε αντιπαράθεση με τα τρανζιστοράτα μας phono-stages, η τελική αισθητική του ήχου ήταν αναμφίβολα εντυπωσιακή και θελκτική.
…και περνώντας στις κινητού πηνίου μαζί με το Step-Up Transformer ST10.
Ο συνδυασμός του P10 & ST10 step-up που απευθύνεται στους κατόχους κινητού πηνίου δεν είπε όχι σε καμία εκ των δύο στημένων κεφαλών στο ανώτερο αναλογικό σεταπ της διάθεσής μας. Και οι δύο ανήκουν στην μεσαία-υψηλή κατηγορία τιμής, μιλώντας για τις εξαιρετικές Kuzma ‘CAR-50’ και Vertere ‘Mystic’. Μαζί τους, το P10 (αναγκαία με τους μετασχηματιστές step-up ST10 στο ξεχωριστό σασί) δεν δίνουν ακριβώς έναν ‘παχύρευστο’ λαμπάτο ήχο που προσπαθεί να εντυπωσιάσει κυρίως με τρισδιάστατη εικόνα αλλά συχνά χάνεται η ακρίβεια και η ταχύτητα στα σημεία.
Πιο αναλυτικά, στο rock-blues σημείο τομής της καριέρας του Gary Moore “Still Got The Blues” LP, η Kuzma μας έδειξε τα ‘δόντια’ της και το πόσο καλά ξέρει να αναλύει, να εξάγει λεπτομέρειες και να δένει το μουσικό έργο μιας τυπικά καλής εγγραφής και άνω. Ο συνδυασμός αυτός μας άφησε ικανοποιημένους και ειλικρινά ευτυχισμένους, παρότι ο προενισχυτής (επίσης λαμπάτος) κεφαλής που παρέδωσε την θέση του στα P10/ST10 κόστιζε το τετραπλάσιο της τιμής των Thivan Labs. Διακριτός ένας ευχάριστος και μοντέρνος χαρακτήρας στην απόκριση που δεν υπερβάλει στα άκρα. Η μεσαία περιοχή αποδόθηκε χωρίς εκκεντρικότητα και οι κιθάρες έλαμψαν από ρεαλισμό και ζωτικότητα. Απολαμβάνοντας αυτό το βινύλιο ανακαλύψαμε πως το πιο ανάλαφρο ζύγισμα της μεσοχαμηλής περιοχής της Kuzma προς όφελος μιας καλύτερης ακρίβειας στο βάθος και πλάτος της σκηνής του ηχογραφήματος δεν αλλοιώθηκε από την προενίσχυση αυτή, κάτι που το θέλαμε και τελικά ήρθε.
Μεταξύ δεκάδων επόμενων δίσκων, πέρασε από τα πλατό μας και το αριστουργηματικής ηχογράφησης Rachmaninoff: Symphonic Dances (Minnesota Orchestra / Reference Recordings). Μια εγγραφή υποψήφια για Grammy το 2003 που σε καθηλώνει. Ορμητικές δυναμικές, απίθανη αίσθηση των διαστάσεων του χώρου και καθόλου πλάτειασμα ή υπερβολικό ‘χρώμα’ στα έγχορδα, κάτι που ίσως πείραζε έντονα την πραγματική ταυτότητα και αξία της παραγωγής αυτής. Η απόλυτα συνεκτική εικόνα που κατάφερε να αναπαράγει το σύνολο της Thivan Labs όσο και η σοβαρότητα με την οποία χειρίστηκε τις υψηλόβαθμες αυτές κεφαλές, μόνο θετικά σχόλια μπορούν να κερδίσουν. Παρατηρώντας την ‘θερμοκρασία’ της μεσαίας περιοχής αυτή τείνει προς το ζεστό χωρίς όμως να το παρακάνει και αυτό βέβαια σχετίζεται και με τις υπόλοιπες επιλογές του συστήματος δοκιμής. Kαθαρές νότες, μεγάλα συμφωνικά μέτωπα, ορμή τόσο φυσική που δεν αστειεύεται με αυτές τις κεφαλές. Aναλογική υφή με αποχρώσεις που τα ψηφιακά θα ζήλευαν αδίκως, στα πλαίσια μια συμπαγούς ορχήστρας με άρτια απόδοση της κλίμακας και σχετικών αναλογιών. Στην κλασσική μουσική, πλησίασε επικίνδυνα phono-stages που πρωτοστατούν την τελευταία δεκαετία, με τιμή ίσως απαγορευτική εκτός …Βιετνάμ!
Συμπέρασμα
Η περίπτωση της νεόφερτης Thivan Labs είναι ιδιαίτερη: πρόκειται για ένα χειροποίητο καλοκατασκευασμένο λαμπάτο phono-stage υπερθετικά απολαυστικό σε όλα τα μουσικά είδη της δοκιμής μας. Ο κάτοχός του θα συνειδητοποιήσει -σε σύντομο διάστημα- το πόσο ανώτερα της αξίας του αποδίδει. Κοντολογίς, είναι από τα πιο αθόρυβα της κατηγορίας, με μεγάλο και ‘αριστοκρατικό’ ήχο που κανείς δεν θέλει να χάσει τόσο στα jazz/blues/rock προγράμματα όσο και στην κλασσική, επιστρέφοντας σε κάτι υποδεέστερο σε μεγέθη όσο και πυκνότητα υφής των οργάνων. Παραμένοντας ζυγισμένο αριστοτεχνικά προς το ουδέτερο. Αν έχετε στα σχέδιά σας μια επιλογή με λυχνίες που θα αντέξει στον χρόνο, ακόμη και αν η παρούσα κεφαλή σας δεν κοστίζει πολλά, στα ευρώ όπου τιμάται βάλτε το πολύ ψηλά στην λίστα ακροάσεων. Η όψη του ίσως δεν προϊδέαζε άμεσα τέτοια ακουστική αρτιότητα όπως και την κατάκτηση μιας φυσικότητας ροής καθαρά ανώτερης κλάσης.
Σύστημα Αναφοράς:
Analog Sources (Αναλογικές πηγές): Kuzma Stabi-M, Pro-Ject RPM 3, E.A.T. (European Audio Team) Forte S, Pro-Ject Debut Carbon EVO Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): Thivan Labs, VTL, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity Nu-Vista, Goldmund Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon 2M Black 250-LVB & 2M Red, Van den Hul THE FROG, Vertere Mystic, Sumiko, Kuzma CAR-50, Skyanalog MCs, Dynavector κ.α. Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio, Metronome Audio, Jadis κ.α. Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): VTL, Pathos Classic One MkIII edition, Jadis Orchestra Reference, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): Duevel, ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Nordost Blue Heaven Phono Cable, Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.
Τιμή :
2.400 € για το P10 και 830 € για το ST10 step-up
Διάθεση – Ακροάσεις – Αντιπροσωπεία: