The Synergistic Research Wondrous World of Fine Tuning !
Οι καλύτερες και αρτιότερες συνολικά προτάσεις ‘audio fine-tuning’ στον κόσμο ονομάζονται Synergistic.
Synergistic Research Uniform Energy Field Technology
FEQ (Frequency Equalizer), HFT (High Frequency Transducer), ECT (Electronic Circuit Transducer), XOT Crossover Transducers, SR Grounding Block, SR Black Fuse. Όλα τα παραπάνω αποτελούν μέρη μιας, πλέον, ουσιαστικά ολοκληρωμένης προσπάθειας από μεριάς της Synergistic Research, για την επίτευξη καλύτερου ήχου, προσπάθειας την οποία η εταιρία ονομάζει UEF (Uniform Energy Field Technology). Η επεξεργασία αρκετών εκ των ανωτέρω υλικών με την τεχνολογία Quantum Tunneling (*) προσδίδει, όπως επίσης υποστηρίζει η εταιρία, ιδιότητες που ενισχύουν επιπλέον την αποτελεσματικότητά τους. Ταυτόχρονα όμως αποτελούν και όρους που δημιουργούν περισσότερο απορίες παρά δίνουν επιστημονικά απτές εξηγήσεις για την επίδραση που έχουν στο τελικό ηχητικό αποτέλεσμα που φτάνει στ’ αυτιά μας. Όλα αυτά βέβαια μέχρι να ακούσετε το τι κάνουν… Όρεξη να ‘χετε και πολλά από αυτά που πιστεύατε για το τι επηρεάζει τον ήχο του συστήματός σας θα ανατραπούν μέσα σε λίγες στιγμές ή και ώρες (ανάλογα με τι από τα παραπάνω θα ασχοληθείτε).
Κορυφαία «ηχητική» ασφάλεια (SR Black)
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή ή τέλος πάντως ας αρχίσουμε από κάπου. Με τα προϊόντα της Synergistic Research (πλην των καλωδίων της) έχω ασχοληθεί αρκετά μπορώ να πω στο πρόσφατο παρελθόν. Η βάση Tranquility Base, η ασφάλεια ρεύματος SR Red, τα ECT αλλά και τα αντικραδασμικά MIG έχουν δοκιμαστεί από τον υποφαινόμενο με πολύ καλά αποτελέσματα, και τα τρία τελευταία έχουν βρει θέση στο σύστημά μου, προφανώς με ικανοποιητικά αποτελέσματα (αν κάτι δεν μου δίνει διαφορές δεν μένει…). Η ασφάλεια SR Red είχε αντικαταστήσει με επιτυχία την πολύ καλή μέχρι τότε ασφάλεια της AMR στον τελικό μου, τα ECT έχουν εφαρμογή στον τελικό μου, στον προενισχυτή μου αλλά και στο DAC & κάποια γραμμικά τροφοδοτικά που χρησιμοποιώ για να τροφοδοτώ τα τρία Regen μου, και τέλος τα MIG κάτω από κάποιες συσκευές υπό δοκιμή όπου ανάλογα κάνουν κάτι καλό ή καλύτερο. Με προτροπή, λοιπόν, του αντιπρόσωπου πήρα για δοκιμή τρεις ασφάλειες Black για να αντικαταστήσω αυτή στον τελικό μου (πρώτα απ’ όλα ώστε να διαπιστώσω αν η Black είχε καλύτερη απόδοση και πόσο σε σύγκριση με τη Red), την Telos Quantum X2 που χρησιμοποιούσα μέχρι τότε με επιτυχία στο DAC μου (Ideon Audio Ayazi) και που είχε αντικαταστήσει μια AMR, αλλά και την AMR που είχα στον προενισχυτή μου (Borbely Super Buffer 2 – Teflon pcb, caddock αντιστάσεις, shunt PSU, κλπ.) και που η Red δεν είχε καταφέρει να «διώξει».
Πρέπει οπωσδήποτε να τονίσω ότι οι διαφορετικές ασφάλειες (γενικά) αλλάζουν αισθητά τον ήχο στο σύστημά μου, ειδικά αν είναι καινούργιες και για να έρθουν και να σταθεροποιηθούν (ηχητικά) πρέπει να περάσουν τουλάχιστον μια με δύο μέρες (συνήθως). Οπότε, με την αλλαγή όλων των ασφαλειών δεν περίμενα να ακούσω κάτι καλύτερο, απλά κάτι διαφορετικό, και πιθανότατα χειρότερο. Πόσο λάθος είχα. Ο ήχος του συστήματος καλυτέρευσε αισθητά στους τομείς της διαφάνειας, της αίσθησης της αληθοφάνειας, του ακόμη λιγότερου κόκκου, της αύξησης των διαστάσεων της εικόνας αλλά και της αίσθησης της τρισδιάστατης απεικόνισης. Και με το πέρασμα της ώρας όλο και καλυτέρευε, κυρίως στους τομείς των δυναμικών. Και οι μέρες περνούσαν και το αποτέλεσμα βελτιωνόταν κι άλλο, κυρίως στο θέμα της ολοκληρωμένης παρουσίασης της μουσικής, όπου πλέον η συνοχή της μουσικής και η ροή της γινόταν όλο και καλύτερη, πιο αβίαστη. Κι εγώ όλο και περίμενα να σταθεροποιηθεί το αποτέλεσμα ώστε να μπορέσω να αντικαταστήσω πάλι τις παλιές ασφάλειες για να κάνω πιο άμεση τη σύγκριση. Όπως διάβασα κάπου αργότερα, οι Black θέλουν αρκετό στρώσιμο, πάνω από 250 ώρες (έτσι λένε). Η χρήση από μέρους της Synergistic του υλικού «γραφένιου» που σύμφωνα με αυτά που διάβασα αποτελεί υλικό με συμπεριφορά σχεδόν «υπεραγωγού» σε θερμοκρασία δωματίου, στα σίγουρα έχει να κάνει με αυτή τη διαδικασία εξέλιξης, αλλά και με την τελικά θεαματική διαφορά που έκαναν οι συγκεκριμένες ασφάλειες σε όλους σχεδόν τους τομείς στο σύστημά μου (όπως κατέληξα μετά από άμεση αντικατάσταση όλων με τις παλιές για λίγο, και ναι η Black είναι πολύ καλύτερη από τη Red κυρίως στην ακόμη πιο μειωμένη αίσθηση ότι ακούς κάτι «κονσερβαρισμένο» κι όχι ζωντανή παράσταση). Κι όσοι από εσάς αμφιβάλουν για την επίδραση που έχουν οι «καλές» ασφάλειες στον τελικό ήχο καλό θα ήταν να σκεφτούν ότι όλη η ενέργεια που χρησιμοποιούν οι συσκευές μας «στριμώχνεται» μέσα από την ασφάλεια που τελικά προστατεύει τη συσκευή μας από υπερφορτώσεις ενέργειας. Και επίσης καλό είναι να πάρουν να δοκιμάσουν μια, δύο ή και τρεις Black στο σύστημά τους, με ανοικτό μυαλό και καθαρά αυτιά και τότε να δούμε σε τι συμπέρασμα θα καταλήξουν (δεν χρειάζεται να το πούνε σε μας, μόνο να το βιώσουν οι ίδιοι φτάνει). Απλά τους προειδοποιώ ότι θα τους κοστίσει στο τέλος…
ECT (Electronic Circuit Transducer)
Τώρα άμα σας πω πως δεν έχω ιδέα πως επιδρούν αυτά τα «μαραφέτια» σε επιστημονικό επίπεδο θα με πιστέψετε; Και η αλήθεια είναι πως και η Synergistic Research απέχει πολύ από το να δώσει κάποιες έστω επιστημονικοφανείς εξηγήσεις σχετικά με τον τρόπο που αλλάζουν ότι κι αν είναι αυτό που αλλάζουν. Το θέμα είναι ότι έχουν επίδραση στον ήχο του συστήματος και μπορεί κανείς χρησιμοποιώντας τα να αυξήσει το επίπεδο ευχαρίστησης του συστήματός του αλλά και σε ορισμένες θέσεις να το μειώσει (ναι, η έννοια του «παρακάνω κάτι» έχει κι εδώ ισχύ). Τέλος πάντων, η εταιρία διατείνεται ότι με την τοποθέτηση αυτών των μικροσκοπικών αντικειμένων σε διάφορες θέσεις μέσα (δίπλα σε ασφάλειες, σε βάσεις λυχνιών, σε πλακέτες, σε ολοκληρωμένα κυκλώματα κλπ.) κι έξω (σε βύσματα, στο σασί, δίπλα από ποτενσιόμετρα, επάνω σε βύσματα καλωδίων κ.λπ) στις ηλεκτρονικές συσκευές μας μειώνεται η επίδραση που έχει ο θόρυβος RFI/EMI που ως γνωστόν κατακλύζει τους χώρους που ζούμε (κινητά τηλέφωνα, Wi-Fi, ηλεκτρομαγνητικός θόρυβος από τροφοδοτικά γραμμικά και μη, κ.α.) και αποκαθίσταται η πνευματική ισορροπία μας (το τελευταίο δικό μου…), ή μάλλον πιο σωστά, εξισορροπεί τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία στα ηλεκτρονικά κυκλώματα με αποτέλεσμα την πιο γραμμική λειτουργία τους. Πείτε το όπως θέλετε, αλλά τα μικρά αυτά μεταλλικά (μάλλον από αλουμίνιο;) εξαρτηματάκια κάνουν αισθητή διαφορά. Μέχρι να το παρακάνει κανείς, οπότε η αλλαγή προς το χειρότερο είναι επίσης ακουστή. Εγώ πλέον χρησιμοποιώ 10 τεμάχια (στον ψηφιακό τελικό μου, στον αναλογικό προενισχυτή μου αλλά και στο DAC & σε κάποια γραμμικά τροφοδοτικά που χρησιμοποιώ για να τροφοδοτώ τα τρία Regen μου) και δεν τα βγάζω καθώς χωρίς αυτά ο ήχος είναι πιο «άτονος», πιο επίπεδος, πιο βαρετός, πιο αδιάφορος, πιο μικρός σε παρουσία, σε βάρος αλλά και συναίσθημα. Άντε βγάλε άκρη…
XOT Crossover Transducers
Τα XOT είναι σε απόδοση σχεδόν ότι είναι και τα Walker Audio High Definition Links (και κοστίζουν και παρόμοια…). Αλλά η αίσθηση που δίνουν όταν κρατάς στα χέρια σου τα ΧΟΤ είναι σαφώς πιο ποιοτική ως προς την ποιότητα της κατασκευής τους. Και καθώς δεν έχω στα χέρια μου τα HDL για άμεση σύγκριση δεν μπορώ να σας πω ποιο είναι καλύτερο ηχητικά (αν είναι κάποιο…) αλλά μπορώ να σας πω πως η τοποθέτηση των ΧΟΤ στους ακροδέκτες των ηχείων έφερε πιο κοντά στο «φυσικό» τον ήχο του συστήματός μου, εξουδετερώνοντας μια μικρή αλλά τελικά υπαρκτή αίσθηση «ηλεκτρονικίλας» (που αν δεν τα δοκιμάσετε δεν θα μάθετε ποτέ αν είχατε), τον έκανε να «ρέει» πιο φυσικά, με καλύτερα μικροδυναμικά, με πιο απαλές και ζεστές χροιές, με καλύτερη σε διαστάσεις και τρισδιάστατη αίσθηση. Τι είναι μέσα στα ΧΟΤ; Μάλλον ότι και μέσα στα HDL, δηλαδή ένα φίλτρο που πρακτικά γειώνει το θόρυβο RFI που «τσιμπάνε» τα καλώδια των ηχείων σας αφήνοντας τα μεγάφωνά σας (και τον ενισχυτή σας;) να λειτουργήσουν πιο σωστά (πιο ιδανικά;). Μια δοκιμή στα σίγουρα θα σας πείσει, ή και όχι. Αυτό είναι το καλό με τα προϊόντα της Synergistic, μπορείτε να τα δοκιμάσετε κι αν δεν σας κάνουν να τα επιστρέψετε…
SR Grounding Block
Αυτό κι αν έχει πλάκα να το ζήσεις. Το εν λόγω πραγματάκι είναι ένα αλουμινένιο τουβλάκι σε μέγεθος κουτιού τσιγάρων (10x5x2 εκ.) που στο επάνω μέρος του έχει βιδωμένη μια μπάρα χαλκού πάχους 2,5 χιλιοστών (από μνήμης, μην με πυροβολήσετε αν κάνω λάθος κανένα χιλιοστό) σε όλο το μήκος του με μικρές υποδοχές που μπορεί κανείς να τοποθετήσει τα καλωδιάκια με τις «μικρομπανάνες» που ενώνουν τα σασί των διαφόρων συσκευών του συστήματος με το Block, πρακτικά ενώνοντας όλες τις γειώσεις των συσκευών σε ένα σημείο. Επίσης στο πλάι του φέρει μια ακόμη πιο μεγάλη τρύπα όπου μπορεί κανείς να τοποθετήσει το παρεχόμενο καλώδιο (μέσω βύσματος μεγάλης μπανάνας) και να το γειώσει σε μια πρίζα του (μέσω του απλού βύσματος σούκο). Καλά θα μου πείτε, τι είναι αυτό που μας εμποδίζει να ενώσουμε όλα μας τα μηχανήματα με καλώδια σε ένα σημείο χωρίς να χρειαστεί να πάρουμε το εν λόγω γκατζετάκι; Το γεγονός ότι αν το κάνουμε αυτό δεν παίρνουμε το ίδιο αποτέλεσμα που παίρνουμε όταν όλα τα καλώδια πάνε επάνω σ’ αυτή τη μεταλλική μάζα. Και δεν μιλάμε για μικροδιαφορές εδώ αλλά για εύκολα αναγνωρίσιμες διαφορές, διαφορές που μας κάνουν να μιλάμε για πιο όμορφο ήχο, για μεγαλύτερη ησυχία ανάμεσα στα όργανα, για μεγαλύτερη ηρεμία, για τελικά πιο φυσικό αποτέλεσμα. Και στη δική μου περίπτωση για πλήρη εξαφάνιση κάθε είδους θορύβου που έχει να κάνει με τα 50Hz του δικτύου (πριν έπρεπε να κολλήσεις το αυτί σου στο γούφερ για να ακούσεις ένα ελαφρύ βόμβο, τώρα τίποτα, απλά ένα εξαιρετικά απαλό φύσημα…). Και πάλι, μια δοκιμή θα σας πείσει…
HFT & FEQ
Άφησα το πιο «παλαβό» κόλπο της Synergistic Research για το τέλος, το οποίο συνάμα είναι (μαζί με τις ασφάλειες SR Black) και κατά τη γνώμη μου το πιο χρήσιμο και αποδοτικό. Τα περισσότερα δωμάτια που έχουμε τα μηχανήματά μας έχουν μεγάλα, βασικά προβλήματα στην ακουστική τους συμπεριφορά (ως σαλόνια κι όχι ως αίθουσες ακροάσεων) και ως εκ τούτου τα HFT έχουν τη δυνατότητα να κάνουν μεγάλη διαφορά. Πρόκειται, κατά τη Synergistic, για High Frequency Transducers δηλαδή για μετατροπείς του θορύβου που βρίσκεται ψηλά στο ακουστό φάσμα (σε τι, μάλλον σε θερμότητα) και που είναι αποτέλεσμα της «κακής» ακουστικής συμπεριφοράς του εκάστοτε δωματίου (συντονισμοί, ηχώ κ.λπ) με αποτέλεσμα, αν θέλετε, ένα καλό «καθάρισμα», μια τακτοποίηση, μια εξισορρόπηση όλων των μουσικών ήχων και απόδοση που φέρνει τον ήχο που αντιλαμβανόμαστε πλέον πιο κοντά σ’ αυτό που είναι ηχογραφημένο (που είναι και το ζητούμενο, αν δεν κάνω λάθος). Η εταιρία προσομοιάζει ένα δωμάτιο με ένα όργανο που έχει 500 χορδές. Κι όλες αυτές συντονίζονται και γεμίζουν το δωμάτιο με ήχους που φυσικά δεν έχει καμιά σχέση με τη μουσική μας αλλά την κάνει να ακούγεται «άσχημα». Στόχος λοιπόν των HFT και FEQ, σύμφωνα πάντα με την εταιρία, είναι να κάνει όλο αυτό τον «αντίθετο» με τη μουσική μας ήχο να συμπράξει με τη μουσική μας σε ένα αρμονικό περιβάλλον.
Το δωμάτιό μου έχει χρόνο αντήχησης που κυμαίνεται από 0.32 έως 0.38s και το έχω πετύχει με συνδυασμό διαχυτών και επιλεγμένης απορόφησης, οπότε η επίδραση των HFT δεν αναμενόταν να είναι τόσο έντονη όσο σε άλλα δωμάτια που δεν έχουν καμιά επεξεργασία. Και δεν ήταν. Αλλά πέντε τεμάχια σε κάποιες συνιστώμενες (μέσα από την πολύ επεξηγηματική παρουσίαση του εγχειριδίου χρήσης) θέσεις ήταν αρκετά (χωρίς να αλλάξει ουσιαστικά τίποτα στις μετρήσεις) για να αποκτήσω ακόμη πιο φυσικό, πιο αντιπροσωπευτικό του χώρου ηχογράφησης, αποτέλεσμα, είτε αυτό ήταν μικρό στούντιο, είτε μεγάλη αίθουσα συναυλιών. Πιο πολλά και το αποτέλεσμα αποκτούσε δικό του χαρακτήρα που επιβαλλόταν στο τελικό ηχητικό αποτέλεσμα ανεξάρτητα αν οι ηχογραφήσεις που έπαιζα ήταν αρκετά διαφορετικές μεταξύ τους. Οπότε κι εδώ πρέπει να έχουμε το νου μας. Για να δω όμως την επίδραση του FEQ πρόσθεσα και άλλα, που είχαν σαν αποτέλεσμα την μείωση του ύψους της εικόνας και ένα μικρό αλλά ουσιαστικό στέγνωμα στο άνω μέρος του φάσματος. Με την προσθήκη του FEQ το ύψος της εικόνας ξαναπήγε εκεί που έχω συνηθίσει, και η υγρασία στην μεσοϋψηλή και υψηλή περιοχή αποκαταστάθηκε. Οπότε, ναι το FEQ έχει επίδραση και μάλιστα ουσιαστική, απλά πρέπει να αποφασίσετε αν αυτή είναι τόσο σημαντική στο χώρο σας που δικαιολογεί το επιπλέον κόστος. Σε δοκιμή σε δωμάτιο φίλου με ουσιαστικά προβλήματα όπως είναι πρακτικά κάθε σαλόνι (σε αντίθεση με το δικό μου αποκλειστικά αφιερωμένο στην αναπαραγωγή χώρο) τα HFT μόνα τους αλλά και μαζί με το FEQ είχαν πολύ θετική επίδραση. Δοκιμάστε τα και δεν θα χάσετε!…
(*) Quantum Tunneling
Έτσι ονομάζει τη διαδικασία η Synergistic Research κατά την οποία αλλάζει ο τρόπος μεταφοράς του σήματος μέσω ενός υλικού. Με την εφαρμογή 2.000.000 volt ειδικά διαμορφωμένου σε συχνότητα σήματος για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, αλλάζει σε μοριακό επίπεδο η αγωγιμότητα του υλικού βελτιώνοντας την ηχητική του απόδοση.
Ζήστε την εμπειρία των προϊόντων της Synergistic Research σε αναλυτική παρουσίαση στους χώρους της Aurion Audio: