Sumiko Moonstone (Oyster Series 2021)
Moving Magnet Cartridge
Cartridge Review / Δοκιμή Κεφαλής Κιν. Μαγνήτη
Ένα νέο ηχητικό επίτευγμα της Sumiko στην κατηγορία έως 400 ευρώ.
κεφαλή πικάπ κινητού μαγνήτη
Sumiko. Ένα όνομα εφάμιλλο με το αναλογικό. Ιδρύθηκε το 1972 από τον κ. David Fletcher στην Ιαπωνία αν και πρώτες της κεφαλές κατασκευάστηκαν και διατέθηκαν στην ευρύτερη αγορά πριν από σαράντα περίπου χρόνια, αρχής γενομένης το 1982. Αρχές και μέσα ’80s λοιπόν, το μοντέλο κεφαλής Sumiko Talisman απασχόλησε για χρόνια την τότε πρωτοεμφανιζόμενη, θερμόαιμη και πιστά αναλογική high-end κοινότητα. Απέσπασε άριστες δοκιμές ώστε να ακολουθήσει μια θαρραλέα μαζική παραγωγή του επόμενου μοντέλου της φίρμας, της Alchemist σε διάφορες εκδοχές, κινητού πηνίου. Παραμένοντας για μια δεκαετία στα λίγα μοντέλα, έως το 1992, η Sumiko κάνει την επόμενή της κίνηση και αξιώνει να δει το όνομά της ανάμεσα στις καλύτερες του πλανήτη. Κυκλοφορεί τις Oyster, Blue Point & Black Pearl κεφαλές που έως και σήμερα εξακολουθούν να υπάρχουν ως τα δημοφιλέστερα και πλέον αγαπημένα στον τρέχοντα κατάλογό της. Ικανοποιούν ζητούμενα ακόμα και των πλέον απαιτητικών στον χώρο του βινυλίου, στην κάθε κατηγορία τιμολόγησης. Με σταθερό βηματισμό αποκτούν φήμη και αναγνώριση που φέρνει με συνέπεια την αποδοχή και επιτυχία.
Η Sumiko Cartridges κυκλοφόρησε πρόσφατα νέα μοντέλα. Συγκεκριμένα στην σειρά των κινητού μαγνήτη όπου μας απασχολεί αυτόν τον μήνα, η αντιπροσωπεία Orpheus Audio μας διέθεσε για δοκιμή μια ολοκαίνουργια Moonstone όπου κινείται στα τριακόσια πενήντα περίπου ευρώ. Κατατάσσεται ανάμεσα στις Amethyst (την κορυφαία και διπλάσιας αξίας κινητού μαγνήτη του κατασκευαστή) και Rainier ενώ υπάρχει μια ακόμα πρωτοεμφανιζόμενη, οικονομικότερη και ωραία, η Olympia. Στον φετινό κατάλογο συναντάμε ακόμη δύο νέες κινητού πηνίου, τις Songbird και Starling και τις αναμένουμε. Όσο και να τις επιθυμεί ο βραχίονας του πικάπ μας, θα πρέπει να τις τοποθετήσουμε στην σειρά δοκιμών αρχές της επόμενης χρονιάς, πάντα με μεγάλη περιέργεια και χαρά.
Το καλό με τις κινητού μαγνήτη είναι ότι μπορούμε να αλλάζουμε την ‘βελόνα’, το εμπρόσθιο μέρος μιας κεφαλής τέτοιου τύπου. Έπειτα από κάπου χίλιες πεντακόσιες ώρες, μια τέτοια κίνηση θα μας εξοικονομήσει και χρήματα και χρόνο μιας που γίνεται στο λεπτό. Στις κεφαλές της σειράς Oyster, οι ‘βελόνες’ των Moonstone, Rainier & Olympia είναι συμβατές αναμεταξύ των ‘σωμάτων’ αυτών, οπότε μια μελλοντική αναβάθμιση είναι εφικτή χωρίς την απαίτηση αγοράς μιας καινούργιας. Σε αντίθεση, όπως πιθανώς γνωρίζετε, στις κινητού πηνίου τα πράγματα είναι πιο δύσκολα τόσο στην απαιτούμενη προσοχή της ‘βελόνας’ ως προς την χρήση όσο και στην δεδομένη ημέρευση των τριών-πέντε χιλιάδων ωρών χωρίς δυνατότητα αλλαγής στελέχους. Έπειτα βέβαια υπάρχουν κατασκευαστές σαν και την …Sumiko & Clearaudio που αντικαθιστούν -με μια γενναιόδωρη έκπτωση- την παλιά κινητού πηνίου σας με μια ολοκαίνουργια ή και επιδιορθώνουν ότι πρόβλημα δημιουργήθηκε από την χρήση και είναι εφικτό, βλέπε χαρακτηριστικά την van den Hul.
Όπως προαναφέραμε, η χειροποίητη Moonstone ανήκει στις κινητού μαγνήτη και έρχεται με ελλειπτική βελόνα 0,3μΜ χ 0,7mM, όπως και επιλέχθηκε cantilever αλουμινίου. Η έξοδός της είναι τυπικά υψηλή στα 3mV (@1kHz) με άριστο διαχωρισμό καναλιών στα 30dB (1kHz). Η προτεινόμενη φόρτωση της κεφαλής κυμαίνεται μεταξύ 100pF και 200pF, το βάρος ανάγνωσης μεταξύ 1.8 και 2.2 γραμμαρίων και η γωνία ανάγνωσης (VTA) ορίζεται στις 20 μοίρες. Κρατήσαμε τα 2.00 γραμμάρια ανάγνωσης, όπως άλλωστε ιδανικά είχε επιμεληθεί η Orpheus Audio κατά την προεγκατάστασή της. Τέλος, το φυσικό βάρος της κεφαλής ανέρχεται στα 6.5 γραμμάρια. Μας ήρθε στημένη σε ένα πανέμορφο πικάπ Project της σειράς 3 και συνοδεύθηκε από το καλώδιο phono της Nordost μοντέλο Blue Heaven. Πιο συγκεκριμένα, το μοντέλο RPM 3 φορά 10 ιντσών Carbon βραχίονα και χρησιμοποιεί εξελικτικές βελτιώσεις της σειράς RPM: Ένα πλατό χαμηλού συντονισμού περιέχει ένα ανεστραμμένο πηγάδι με κεραμική σφαίρα για περαιτέρω μειωμένες τριβές. Διαθέτει εξωτερικό μοτέρ 15V εναλλασσόμενου ρεύματος κινείται ομαλά χρησιμοποιώντας μια γεννήτρια εναλλασσόμενου ακριβείας με παροχή συνεχούς ρεύματος για περαιτέρω αυξημένη σταθερότητα ταχύτητας. Ο βραχίονας σχήματος S, 10 ιντσών (!) είναι κατασκευασμένος από άνθρακονήματα, αλουμίνιο και ρητίνη. Χρησιμοποιώντας μια πολύπλοκη διαδικασία 3 σταδίων με θερμική επεξεργασία και πίεση 100 bar, η ακαμψία του βραχίονα ενισχύεται, μεγιστοποιείται η εσωτερική απόσβεση και οι συντονισμοί μειώνονται στο ελάχιστο. Αυτό καθιστά τον βραχίονα κατάλληλο και για πολύ ακριβότερες κεφαλές κινητού πηνίου. Επιπροσθέτως ενσωματώνει μαγνητικό μηχανισμό antiskating και ένα αντίβαρο TPE. Όλα αυτά τα ‘υπέρ’ του Project στο σύνολο με την Sumiko της δοκιμή και σε τιμή κοντά στα 1.000 ευρώ θέτουν δυσθεώρητα ψηλά τον πήχη του ‘value for money’. Αν αναλογιστεί κανείς και τα οφέλη από το ακρυλικό πλατό που είναι πλέον διαθέσιμο για τα μοντέλα RPM 3 (στα 199,-€) τότε μπορεί άμεσα ή στο μέλλον να στήσει άριστη audiophile αναλογική πηγή και σε πολύ λογικά χρήματα.
Ακούγοντας.
H Ιταλική μπάντα Ataraxia και πιο συγκεκριμένα το διπλό άλμπουμ της Sueños ανέβηκε πρώτο στο πλατό μας. Μέσα από μια πυκνή δισκογραφία που ξεκινά πίσω στο 1985, το συγκρότημα συνδυάζει την μεσαιωνική και νεοκλασσική μουσική με την σύγχρονη τεχνολογία και υφή παραγωγής. Εμπλουτίζει με ιδέες αρχαϊκής ενορχήστρωσης. Αυτοπροσδιορίζονται ως «τεχνίτες του ήχου» γιατί δημιουργούν ένα ασυνήθιστο μείγμα ατμοσφαιρικής και πειραματικής σχολής. Τα βινύλια αυτά μας βοήθησαν να καταλάβουμε εύκολα τον κύριο κορμό του ήχου μιας Moonstone. Θα λέγαμε πως αυτός αποκαλύπτεται άμεσα ως ευγενικός, πολύ εκτεταμένος, εξαιρετικά διάφανος και αέρινος. Η κεφαλή μας εντυπωσίασε με την ικανότητά της να διαβάζει και να παρουσιάζει άριστα τις λεπτομέρειες. Σε αντίθεση με μια αντίστοιχης αξίας Audio Technica, οι ίδιες λεπτομέρειες δεν μπόρεσαν να έλθουν τόσο ευδιάκριτα στην επιφάνεια όσο με την Sumiko, περνώντας ευανάγνωστα και στρωτά στα ηχεία μας. Σε άμεση επόμενη αντιπαράθεση (πάντα με τον ίδιο προενισχυτή κεφαλής, καλώδια και carbon βραχίονα στο σύστημα αναφοράς μας) οι πασίγνωστες Ortofon 2M Red & Blue έμειναν και οι δύο τους λίγο ‘πίσω’ σε αυτόν τον τομέα, με την 2M μπλε να μας δείχνει τελικά ότι υπάρχουν σοβαροί κοντινοί αντίπαλοι στο κρίσιμο φάσμα της μεσαίας και υψηλής περιοχής. Η 2Μ Red πάλι ως υπόδειγμα οικονομικότερης, έντυσε το ηχογράφημα με ένα ελαφρότατα ζεστό, ‘εύπεπτο’ πέπλο – παρέδωσε όμως την σκυτάλη της απόλαυσης, διαφάνειας και δυναμικών χωρίς αναστολές στην νέα εποχή της σημερινής μεσαίας-υψηλής κατηγορίας της σειράς Oyster κάνοντας ξεκάθαρη την υπεροχή μιας Moonstone.
Το Κοντσέρτο πιάνου Νο. 19 σε Φα Ματζόρε [K. 459 έτος 1784] του Wolfgang Amadeus Mozart αποδίδεται ιστορικά από τον Maurizio Pollini, τον οποίο καφιόμαστε πως είχαμε την τύχη να απολαύσουμε και προ δεκαπενταετίας στο Μέγαρο Αθηνών, σε σονάτες του Beethoven. Ένας από τους κορυφαίους της γενιάς του, καθώς η μακρόχρονη διαδρομή του έχει καταξιωθεί από σπουδαίες εμφανίσεις, δίσκους παραγωγής και ηχογράφησης της D.Gramophone αλλά και διεθνείς διακρίσεις. Σε αυτό το άριστο αναλογικό ηχογράφημα του 1976 με την φιλαρμονική της Βιέννης και τον ανεπανάληπτο Karl Böhm στην διεύθυνση, η Moonstone ξεδίπλωσε ακόμη μια μουσική πτυχή της με θάρρος και επιτυχία. Κοντσέρτα και σονάτες, ιδιαίτερα εδώ με το πιάνο ως σολιστικό όργανο κερδίζουν από μια σταθερότερη εικόνα, πάντοτε σε σχέση με ότι οικονομικότερο ή ισάξιο έχουμε ακούσει τα τελευταία χρόνια. Ταυτοχρόνως και η χωρική πληροφορία είναι που σε κάνει να επιθυμείς την παρουσία της σε ανάλογα ηχογραφήματα. Κατά την διάρκεια του συγκεκριμένου άλμπουμ όπως και επόμενων βινυλίων συμφωνικών του Beethoven & Mahler, η κεφαλή εμφανίσθηκε να μπορεί να τα αναπαράγει εντυπωσιακά σε σκηνικό εύρος και ταυτόχρονα κοντρολαρισμένα στα δύσκολα περάσματα. Τι άλλωστε θα ήθελε με την εμπειρία δεκαετιών της να προσφέρει μια Sumiko το 2021; Μας θύμισε έντονα την Quintet Bronze κινητού πηνίου της Ortofon, περίπου διπλάσιας αξίας, πλησιάζοντας επικίνδυνα κοντά χωρίς υπερβολή. Τουλάχιστον ευχάριστο το προσφερόμενο ηχητικό ‘μπορώ’ στην κλασσική, αν αναλογιστεί κανείς και το κεκτημένο της σε αληθοφάνεια της μεσαίας περιοχής όπως και σε αίσθηση της ταχύτητας. Σαφές, ξεκάθαρο σκαλί πιο πάνω από τις γνωστότερες κεφαλές έως και τα τριακόσια ευρώ.
Δεν πρέπει ποτέ να αφήνουμε εκτός ρεπερτορίου τα σκληρότερα ακούσματα. Όχι απλώς για να ικανοποιήσουμε και τους πιο θερμόαιμους ακροατές αλλά γιατί κάποιες από τις παραγωγές αυτές έχουν να πουν πολλά κατά τις δοκιμές μας. Ξεγυμνώνοντας ικανότητες και αλήθειες. Με αφορμή το νέο remaster του κλασσικού πλέον Black Album των Metallica σε διπλό LP των 180 γραμμαρίων (2021), η audiophile ‘σκληρή’ και πιστή κοινότητα βρήκε ακόμη ένα απολαυστικό ηχητικό όχημα. Εδώ υπάρχουν κάποιοι παράγοντες, όπως συνηθίζουμε να λέμε, για την αποφυγή εσφαλμένων συμπερασμάτων. Θέλουμε και αναζητούμε μια κεφαλή που μπορεί να αποδώσει με πυγμή, μεγάλα σώματα και σκηνικό εντυπωσιασμό τέτοιες συνθέσεις ενώ αποφεύγουμε να προτείνουμε κάποια που κατέχει –ίσως- καλύτερα την κλασσική ή jazz λόγω ‘ευγενείας’ και ιδιαίτερης απαλότητας. Δεν ψάχνουμε εδώ μια βολική ομαλοποίηση ή εξομάλυνση στην χειρότερη, τα πάντα να αποδίδονται προς το μαλακό και λιγότερα δυναμικό, στερώντας την αδρεναλίνη. Μια ιδιαίτερη αναλογική πληρότητα και ηχητική αίγλη που αισθάνεται ο ακροατής τέτοιων άλμπουμ στο βινύλιο είναι και αυτή που τον βάζει να καταργήσει οριστικά και αμετάκλητα την ψηφιακή εκδοχή τους. Η Moonstone πέρασε στο κόκκινο των εντάσεων συγκρατώντας τόσο το απολαυστικό μέγεθος σκηνής όσο και την συνακολουθία των χαμηλών χρονικά με το υπόλοιπο φάσμα. Σίγουρα αυτό ξέρει και προωθεί και το υπόλοιπο σύστημα της εδώ επιλογής μας. Aναλογικής πηγής επιτρέποντος. Παρατηρώντας και ψηλαφίζοντας τόσο την μίξη όσο και τις ηλεκτρικές κιθάρες/μπάσο σε μια τόσο πυκνοκατοικημένη παραγωγή του Bob Rock, όπου γλύτωσε τα χειρότερα, αρχίσαμε να πιστεύουμε στο ‘όλα σε ένα’ της νέας Oyster σειράς. Αυτό το ‘όλα σε ένα’ με αξιώσεις κάνει την μουσική καθημερινότητά μας ακόμη πιο απολαυστική, διαφορετικά προγράμματα να κάθονται άνετα στο ίδιο ‘πλατό’ και τα περισσότερα μέλη μιας φιλόμουσης οικογένειας ικανοποιημένα πέραν κάθε προσδοκίας. Προς το παρόν όμως και λόγω του περιορισμού που θέτει ο χώρος μας, μιας και δεν έχουμε ακούσει ούτε την αμέσως επόμενη σε σειρά της Sumiko γκάμας, ούτε κάποιες δύο-τρεις κινητού μαγνήτη στην ευρύτερη λίστα αναμονής, θα την συμπεριλάβουμε ως κορυφαία στο οικονομικότερο σύστημα αναφοράς μας, χαρακτηρίζοντάς την οριστικά απίθανη. Η σχετικά συντηρητική της εμφάνιση δεν προκαλεί τα βλέμματα. Οι κρυστάλλινες, γεμάτες υψηλές της, το επίπεδο πληροφόρησης και το καλλίγραμμο χαμηλό της προσκάλεσαν όμως τους πάντες και συμπλήρωσαν ‘οξυγόνο’ τους λαμπάτους ολοκληρωμένους μας όσο και βοήθησαν τα δίδρομα ηχεία μας να πιάσουν για τα καλά το ανήσυχο πνεύμα των Metallica. Δύσκολο αλλά εφικτό με εκκίνηση μια τόσο καλή κεφαλή στην κατηγορία της.
Συμπέρασμα
Μαντεύοντας εξ’ αρχής το τελικό συμπέρασμα, προσυπογράφουμε μια διάφανη και λεπτομερή ηχητική υπεροχή. Κατέχει καλά τόσο τα πολύπλοκα ορχηστρικά μέρη όσο και όλες τις χαμηλές νότες ενός ηλεκτρικού μπάσου, πράγμα δύσκολο. Υψηλό επίπεδο ρεαλισμού για την κατηγορία τιμής, διατυμπανίζει (Ιαπωνικό) χαρακτήρα ακρίβειας και μουσικότητας με αποτέλεσμα την καλύτερη δυνατή διαφήμιση μιας ανανεωμένης, σύγχρονης Sumiko κεφαλής κινητού μαγνήτη. Πανεύκολη στο στήσιμο και ικανή να εκπληρώσει πολλά & διαφορετικά ηχητικά ζητούμενα, η Moonstone αποφεύγει εντέχνως τους κακούς χαρακτηρισμούς. Βάλτε την στα επόμενα σχέδιά σας εφόσον στοχεύετε στα χρήματά της και ακούστε την πολύ σοβαρά – θα συμφωνήσετε μαζί μας.
Σύστημα Αναφοράς:
Analog Sources (Αναλογικές πηγές): Pro-Ject RPM 3, E.A.T. (European Audio Team) Forte S, Pro-Ject Debut Carbon EVO, Kuzma Stabi S, Origin Live Silver κ.α. Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): VTL, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity Nu-Vista, Goldmund Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon 2M Black 250-LVB & 2M Red, Van den Hul THE FROG, Vertere Mystic, Sumiko, Kuzma CAR-50, Skyanalog MCs, Dynavector κ.α. Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio, Metronome Audio, Jadis κ.α. Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): VTL, Pathos Classic One MkIII edition, Jadis Orchestra Reference, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): Duevel, ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Nordost Blue Heaven Phono Cable, Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.
Τιμή Sumiko Moonstone:
357,00 €
Διάθεση – Ακροάσεις – Αντιπροσωπεία: