Sigma Acoustics Orchestra 2.5
high end speakers review
.
Τα ηχεία της Sigma Acoustics ανήκουν στον όμιλο της Ιταλικής Extreme Audio. Είναι χειροποίητα, οι καμπίνες τους κατασκευάζονται στη Βενετία από ξυλουργούς με μεγάλη εμπειρία και παράδοση στην κατασκευή καμπινών ενώ τα μεγάφωνα που χρησιμοποιούνται προέρχονται από την Heil, τη Zellaton και την Accuton.
Η σειρά Orchestra περιλαμβάνει 4 μοντέλα, που ονομάζονται 2.0, 2.1, 2.2 και 2.5.
Στο μικρό μοντέλο της σειράς, το 2.0, χρησιμοποιείται ένα Heil Tweeter και ένα Woofer Revelator της Scanspeak. Στο αμέσως μεγαλύτερο, το 2.1, γίνεται χρήση και ενός midrange της Accuton με τα χαρακτηριστικά μαύρα “cutout fills” τα οποία μειώνουν τους συντονισμούς που παρουσιάζει ο ελαφρύς και εξαιρετικά άκαμπτος κεραμικός κώνος (ανεστραμένος θόλος καλύτερα) στα 4ΚΗz. Στο 2.2 χρησιμοποιείται ένα μεγαλύτερο -κεραμικό πάλι- midrange και ένα μεγαλύτερο woofer.
Στη σημερινή παρουσίαση θα ασχοληθούμε με το κορυφαίο μοντέλο της σειράς Orchestra, το 2.5.
Περιγραφή ηχείου:
Καμπίνα:
Το Orchestra 2.5 είναι ένα επιβλητικό σε διαστάσεις ηχείο. Το ύψος των 146εκ (πλάτος 36εκ και βάθος 73εκ) δεν το αφήνει να περνά απαρατήρητo. Σίγουρα θα το θυμούνται και όσοι τύχει να το μεταφέρουν αφού το βάρος κάθε ηχείου ξεπερνά τα 110 κιλά, κυρίως λόγω των μεγάλων διαστάσεων και των τοιχωμάτων της καμπίνας του που έχουν πάχος 5 εκατοστών.
Μεγάφωνα:
Το δίπολο Heil Amt tweeter στέκεται στην πάνω πλευρά της καμπίνας με 2 στηρίγματα σε σχήμα τόξου. Πίσω από το tweeter υπάρχει μια κυματοειδής προεξοχή η οποία κατευθύνει μέρος του ήχου διαγώνια προς τα πίσω και πάνω.
Κάτω από το tweeter και 2εκ πιο μπροστά (κοντύτερα στον ακροατή- προφανώς για λόγους ακουστικής χρονικής ευθυγράμμισης) σε σχέση με το tweeter είναι τοποθετημένο το midrange.
To ανθρακονημάτινο midrange βρίσκεται στη δική του ξεχωριστή καμπίνα με όγκο περίπου 20 λίτρα. Η πίσω πλευρά της καμπίνας του midrange δεν είναι παράλληλη με τη μπροστινή, ενώ επίσης υπάρχει ένα είδος οπής ανάκλασης χαμηλών σε σχήμα “λύρας” στο πάνω και πίσω μέρος της καμπίνας.
Κάτω από το midrange είναι τοποθετημένα τα δύο ευμεγέθη woofer. Η καμπίνα των woofer έχει όγκο περίπου 100 λίτρα και στο πίσω μέρος της βρίσκονται 2 οπές ανάκλασης χαμηλών με μήκος 24εκ και διάμετρο 7εκ η κάθε μία. Οι οπές ανάκλασης χαμηλών έχουν σημείο συντονισμού χαμηλότερο από τα 20Ηz όπως φαίνεται και από το διάγραμμα της εμπέδησης. Τα 2 woofer έχουν μια κλίση προς τον ακροατή. Αυτό συμβάλλει στη μεγαλύτερη ομοιομορφία (off axis) στην απόκριση συχνότητάς τους στη θέση ακρόασης (αφού τα 2 woofer δεν σχηματίζουν διαφορετικές γωνίες ως προς τον ακροατή).
Λεπτομέρεια από το επάνω μέρος του ηχείου. Διακρίνεται η καμπύλη επιφάνεια πίσω από το tweeter που κατευθύνει μέρος του ήχου του και προς τα επάνω καθώς και η οπή bass reflex της καμπίνας του midrange σε σχήμα… λύρας.
Οι μονομπλόκ τελικοί της Canary Audio που οδήγησαν τα Orchestra 2.5 σε απαιτητικά μεγάλα συμφωνικά έργα με χαρακτηριστική άνεση και εντάσεις που ξεπερνούσαν τα 100db.
Διαστάσεις μεγαφώνων:
Στην πάνω πλευρά συναντάμε ένα δίπολο tweeter AMT (Heil Motion Transformer) του οποίου η μεμβράνη έχει μήκος 15εκ και πλάτος 5εκ. Κάτω από το tweeter, βρίσκεται τοποθετημένο ένα midrange με κώνο από Ανθρακονήματα με συνολική διάμετρο 17εκ και ενεργή διάμετρο κώνου 14εκ. Στην κάτω πλευρά της μπροστινής μπάφλας βρίσκονται δύο 11ιντσα woofer τα οποία για την ακρίβεια έχουν 29εκ συνολική διάμετρο και ενεργή διάμετρο κώνου 24εκ το καθένα. Τα woofer αναφέρονται από τον κατασκευαστή ως “paper sandwich”, οπτικά φαίνονται να είναι από πλαστικοποιημένο χαρτί για βελτίωση της ακαμψίας αλλά και για να αποφευχθούν τυχόν έντονα break-up points που παρουσιάζουν οι εξαιρετικά άκαμπτοι κώνοι.
Χοver points/design:
Σύμφωνα με τον κατασκευαστή το crossover είναι πρώτης τάξης (ρυθμός αποκοπής 6dB/oct) και τα σημεία cross είναι 150Ηz και 1.9ΚΗz, αν και θα μας επιτραπεί να σημειώσουμε ότι μάλλον το σημείο crossover ανάμεσα σε tweeter και midrange λογικά βρίσκεται πάνω από τα 2.4KHz(λόγω ρυθμού αποκοπής 6dB/oct και AMT Tweeter).
Τεχνικές λεπτομέρειες και ηχητική υπογραφή του Orchestra 2.5
Οι υψηλές συχνότητες έχουν ταχύτητα λόγω του AMT tweeter, ενώ παράλληλα το ηχείο είναι ευγενικό, ψηλαφητό θα λέγαμε στις υψηλές και πιο πολύ σε προσκαλεί να τις ακούσεις παρά θέλει να σε εντυπωσιάσει για λίγο και μετά να γίνει ενοχλητικό – και σε αυτό ευθύνεται και η πίσω ακτινοβολία του δίπολου tweeter που απλώνει την εικόνα προς τα πίσω. Η μεγάλη επιφάνεια του tweeter βελτιώνει και τη διασπορά στις υψηλές συχνότητες. Σε αρκετά ηχεία με δίπολο tweeter AMT η θέση ακρόασης πρέπει να βρίσκεται σε ένα συγκεκριμένο σημείο, ενώ στο Orchestra το μεγάλο tweeter διευρύνει το “Sweet spot” τόσο σε πλάτος όσο και σε ύψος.
Το midrange λόγω του μικρού και άκαμπτου κώνου από ανθρακονήματα αναπαράγει με επιτυχια το φάσμα κάτω από τα 2.5ΚΗz. Η ακαμψία του κώνου ευθύνεται για τις χαμηλές παραμορφώσεις (δεν έχουμε επιπλέον χαρακτηριστικά για τα mm της γραμμικής κίνησης του κώνου). Η χαμηλή κινούμενη μάζα των μικρών σχετικά midrange σχετίζεται και με την ταχύτητα των συγκεκριμένων μεγαφώνων σε σχέση με τα μεγαλύτερα midwoofer των δίδρομων ηχείων. Ας μην ξεχνάμε ότι με τον όρο κινούμενη μάζα ενός μεγαφώνου εκφράζεται όχι μόνο η μάζα του κώνου του αλλά και του αέρα που κινεί.
Επίσης o ήχος των midrange δεν επηρεάζεται από την πίσω ακτινοβολία τους που ευτυχώς δεν γυρίζει για να χτυπήσει τη μεμβράνη από πίσω, αφού η ξεχωριστή τους καμπίνα έχει πίσω πλευρά με κλίση 45 μοιρών. Σε περίπτωση που η πίσω πλευρά δεν θα είχε κλίση, θα ήταν απαραίτητη η τοποθέτηση ακρυλικής βάτας χαμηλής πυκνότητας για να κινείται ο αέρας μέσα της χωρίς δυσκολία και να αποσβένονται συντονισμοί γύρω από το 1KHz.
Η ενέργεια από την μετακίνηση των midrange εκτονώνεται προς τα πάνω σε μια περίεργου σχήματος οπή bass reflex σε σχήμα… λύρας. Το midrange λειτουργεί σε μεγάλη καμπίνα και με οπή χαμηλών για λίγο μεγαλύτερη ευαισθησία στο κάτω τους όριο – αν και σε αυτή τη λειτουργία σε τρίδρομο ηχείο αναγκαζόμαστε να το κόψουμε χαμηλά με υψηπερατό φιλτρο πριν το woofer (λίγο πιο ακριβή επιλογή από την φυσική αποκοπή αλλά με ηχητικά πλεονεκτήματα).
Τα δύο πραγματικά μεγάλα woofers (subwoofers καλύτερα) με εξωτερική διάμετρο 11 ίντσες το καθένα παίζουν κάτω από τα 250Hz και προσφέρουν ένα χαρακτηριστικό που βρίσκουμε σε πολύ μεγάλα ηχεία: το βαθύ χαμηλό κινεί το πάτωμα….
Τα Orchestra 2.5 αναπαράγουν με ιδιαίτερη άνεση το κάτω όριο του ακουστού φάσματος. Κοντραμπάσο, Εκκλησιαστικό όργανο, μεγάλα τύμπανα… τα 20Hz αναπαράγονται με χαρακτηριστική ευκολία και άνεση – μάλιστα όπως φαίνεται και στην ηλεκτρική μέτρηση των ηχείων οι οπές ανάκλασης χαμηλών των subwoofer συντονίζουν κάτω από τα 20Hz όπως φαίνεται και στο διάγραμμα της εμπέδησης στο τέλος της δοκιμής!
Τα ηχεία έχουν χαμηλή παραμόρφωση η οποία φαίνεται και στις μετρήσεις που ακολουθούν στο τελευταίο μέρος της παρουσίασης. Αυτό είναι και το θετικό των πολύδρομων σχεδιάσεων: κάθε μονάδα παίζει με άνεση σε υψηλές εντάσεις μέσα στα συχνοτικά όρια στα οποία είναι σχεδιασμένη να λειτουργεί!
Η Extreme Audio αναφέρει για τα Orchestra ονομαστική ευαισθησία 93.5db. Δεν έγινε μέτρηση της ευαισθησίας τους, όμως με τις εντάσεις που είχαμε στον χώρο ακρόασης δεν τίθεται θέμα αμφισβήτησης αυτής της τιμής. Σημαντικότερη από την ευαισθησία είναι η εμπέδηση του ηχείου που όπως θα δείτε στα διαγράμματα που ακολουθούν είναι ιδιαίτερα ομαλή, δεν πέφτει κάτω από τα 4ohm σε ολόκληρο το φάσμα και δεν παρουσιάζει αξιοσημείωτες διαφορές φάσης!
Ηχητικές εντυπώσεις-ακροάσεις.
Ξεκινήσαμε ακούγοντας βινύλια μέσω του πικ απ “Resolution” της Origin Live και του Phono stage της Audio Hungary (στο τέλος της παρουσίασης μπορείτε να δείτε το σύστημα αναφοράς μέσω του οποίου έγιναν οι ακροάσεις). Για την εκκίνηση, με τον Ike Quebec-Bossa Nova Soul Samba (Blue Note-BST 84114), την ηχογράφηση του ’56-’57 της Billie Holiday στο All or Nothing At All (reissue: Analogue Productions AP-8329), RCA Victor Living Stereo Tchaikovsky Violin Concerto (LSC 2129) και τελειώνοντας με το Gounod Faust Ballet & Bizet Carmen (LSC-2449). Η ακρόαση των βινυλίων τόσο απολαυστική που ξεχνάμε να κρατήσουμε σημειώσεις.
…Στο ψηφιακό κομμάτι με τη συνοδεία του ψηφιο-αναλογικού μετατροπέα (dac) της Metrum Acoustics ακούσαμε αρκετά δικά μας κομμάτια αναφοράς. Στο υπέροχο “Ok, but” του Τάκη Μπαρμπέρη (Lyra-ML0177) -την 24bit εκδοχή του οποίου είχαμε την τιμή να ακούσουμε στη δοκιμή, αφού μας δόθηκε από τον ίδιο τον δημιουργό – εντυπωσιάζουν οι δυναμικές, η αληθοφάνεια των οργάνων καθώς και το μοναδικό σόλο της ηλεκτρικής κιθάρας του Τάκη Μπαρμπέρη. Δεύτερο κομμάτι το “Mr Smith” της Nina Simone από τη live εμφάνιση της Simone στο Ronnie Scott’s Jazz Club (The Collection – 0R0045). Tα Orchestra 2.5 μας βάζουν μέσα στην ατμόσφαιρα του Jazz Club. Στον ίδιο δίσκο στο κομμάτι “Be my husband”, δεν έχουμε ξανακούσει τη μπότα του drums set μπροστά μας με τόση αληθοφάνεια. Οι ακροάσεις συνεχίστηκαν με το αγαπημένο μας κομμάτι “Έφτασες ήδη” του Σωκράτη Μάλαμα από τον δίσκο “Ένα” (LYRA 0798). To πιάνο και η κιθάρα βρίσκονται μέσα στην αίθουσα ακρόασης. Το κοντραμπάσο αποδίδεται αβίαστα μέχρι την κατώτερη οκτάβα. Η φωνή του Μάλαμα που ψιθυρίζει πολύ κοντά στο μικρόφωνο απολαυστική.
Η ακρόαση συνεχίστηκε για ώρες, που δεν καταλάβαμε πως πέρασαν.
Αντί επιλόγου.
Σκοπός της συγκεκριμένης δοκιμής είναι εκτός από την περιγραφή του ηχητικού χαρακτήρα των Orchestra 2.5, η περιγραφή σε βάθος των τεχνικών χαρακτηριστικών και των επιλογών του κατασκευαστή (δείτε πιο κάτω τις μετρήσεις των ηχείων) έτσι όπως λίγες φορές περιγράφεται σε ηχητικές δοκιμές.Ηχητικά τα Orchestra 2.5 της Sigma Acoustics είναι ένα μεγάλο ζευγάρι High End ηχεία για μεσαίους- μεγάλους χώρους, ικανό να παίζει απαραμόρφωτα σε μεγάλες εντάσεις, πολύ ευαίσθητο και εύκολο φορτίο. Το Orchestra 2.5 είναι το ηχείο σας αν σας αρέσουν τα μεγάλα συμφωνικά έργα, αν θέλετε να ακούτε τη χαμηλότερη οκτάβα του εκκλησιαστικού οργάνου και τον παλμό των μεγάλων τυμπάνων και όχι μόνο, καθώς λόγω του εξαιρετικού midrange και δίπολου AMT tweeter, μαζί του θα απολαύσετε φωνητικά έργα και μικρές jazz μπάντες!
Σύστημα αναφοράς: τελικοί: Canary Audio M350 & Audio Hungary (various), προενιχτυής: Canary Audio c800mkII, πηγές: Metrum Acoustics Onyx plus Ambre end point roon, Origin Live resolution turntable -Tonearm Origin Live Encounter -Cartridge Phasemation PP300, Phono: Audio Hungary Qualiton MC, Καλωδιωση: Tellurium Q Black Diamond, Rack: Chameleon Audio, power conditioner: Plixir BAC 400
Μετρήσεις
Α. Απόκριση Συχνότητας.
Β. Μέτρηση Παραμόρφωσης (THD %).
Γ. Εμπέδηση του ηχείου και φάση της αντίστασης
Διάθεση – Ακροάσεις: