H Ratzov Tsenkov Audio (RT Audio) εδρεύει στην γειτονική Βουλγαρία και με μεγάλη προθυμία ύστερα από σύντομη επικοινωνία, αρχές Σεπτέμβρη, μας έστειλε το ψηφιακό αναφοράς της Orpheus Mk3 DAC & TVC. Στον στόλο της εταιρίας εκτός από τα ψηφιακά που δείχνουν να της αποδίδουν και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, περιλαμβάνονται και single ended ενισχυτές solid-state, προενισχυτές καθώς και ηχεία τύπου κόρνας. Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε και η διάθεση ενός πάρα πολύ προσεγμένου transport που η RT διαθέτει (http://www.rtaudiodesign.com/w/?page_id=431).
Το Orpheus DAC Mk3 βασίζεται στους μετατροπείς Wolfson WM8740 (24/192), διαθέτει ποτενσιόμετρο (transformer based) άρα και μπορεί να οδηγήσει συμβατούς τελικούς με τα max. 2 Volt τα οποία η RCA έξοδός του αποδίδει (διαθέτει και XLR). Τροφοδοτείται με μπαταρία η οποία βρίσκεται σε ξεχωριστό σασί ενώ στα ενδότερα, τα υλικά είναι άριστης ποιότητας: Panasonic, Nichicon, Sowter 3232 μετασχηματιστές εξόδου καθώς και 9335 για το ELMA ποτενσιόμετρο στάθμης. Τέλος διαθέτει μια ψηφιακή SPDIF. Το δεχόμαστε !
Επι το έργον
Στο τρέχον σύστημα δοκιμών μας περιλαμβάνονται τα ηχεία βάσης Duke της Marten καθώς και ηχεία της Proac από τις σειρές Response & Studio, ενισχυτικά από την Καναδέζικη Blue Circle,Krell μα και την θερμόαιμη Jadis, καλώδια interconnect και ηχείων της Cardas, Acoustic Zen και Auditorium23.Το ρεύμα επιμελήθηκε το φίλτρο της Shunyata μοντέλο Hydra 8 (όσον αφορά τα ενισχυτικά διότι το dac της δοκιμής το “σνομπάρει” λόγο της τροφοδοσίας με μπαταρία) καθώς και τα καλώδια της Oyaide & Supra. Στα digital sources, σταθερή αξία τα Cary 306 Pro μα και τα πολυβραβευμένα Benchmark και Bryston.
Η αλήθεια είναι ότι μονίμως «ψάχνουμε» την υπόθεση των ψηφιακών που ανήκουν στην κατηγορία τιμής από 400,-€ έως 2000,-€. Ενα ψυχολογικό όριο, μια κατηγορία στην οποία αναζητούμε τους μικρούς και μεσαίους «δολοφόνους γιγάντων». Μια κατηγορία που σήμερα περιλαμβάνει κυριολεκτικά αμέτρητες προτάσεις, με νέα ονόματα να ξεπετάγονται σαν μανιτάρια. Σε αυτά τα πλαίσια κόστους δεν συνεπάγεται και το «πάντρεμα» μιας x συσκευής με το ιδιοκτήτη, για ανυπολόγιστα μεγάλο χρονικό διάστημα. Έχουμε δει αρκετές περιπτώσεις πανάκριβων ψηφιακών όπου ο κάτοχός τους μετά από πέντε-έξι χρόνια προσπαθούσε να τα πουλήσει όσο-όσο και η αγορά αδιαφορούσε. Πως να το κάνουμε, εδώ το θέμα ανανεώνεται σε φρενήρεις ρυθμούς, αν και όχι τόσο στην ουσία. Εδώ η τεχνολογία δίνει τα ρέστα της χρόνο με τον χρόνο. Αντιθέτως με ένα θρυλικό ηχείο, έναν εξαιρετικό λαμπάτο ή κάποιο αναλογικό πλατό όπου μπορεί να αντέξει πολλές δεκαετίες και να αποτελεί την καρδία ενός συστήματος, τα ψηφιακά θέλουν συχνότερα ‘ξεσκόνισμα’.
Η RT Αudio μας δίνει την δυνατότητα στα 1,500,-€ να αποκτήσουμε την κορυφαία έκδοση του στόλου των dac της, εξοπλισμένο με ποτενσιόμετρο στάθμης εξόδου,μόνον με μια ψηφιακή υποδοχή αλλά και με ένα μεγάλο ατού. Αυτό της τροφοδοσίας με μπαταρία. Οπότε κυριολεκτικά μας απαλλάσσει από τα βάσανα του κακού ρεύματος, δηλαδή τις σκληράδες, θαμπάδες και ευρύτερα την όλη αλλοίωση που η κακή ποιότητα παροχής -ως μεταφυσικό φαινόμενο- επιβάλλει στον ήχο. Αν χρειάζεστε από μηχανής θεό, τα φίλτρα ρεύματος πολύ συχνά επιβάλλουν και αυτά τον χαρακτήρα τους, όπως μια απρόσεκτη καθαρίστρια που από την μια κάνει το σωστό, κάνει την δουλειά της και από την άλλη διαπιστώνεις πως όλο και κάποια ζημιά ή αισθητική παρέμβαση έχει γίνει χωρίς φυσικά να το επιθυμείς. Όσον αφορά λοιπόν την πηγή, εδώ τα προβλήματα αυτά φαίνεται πως δεν μας απασχολούν. Πατώντας το ‘on’ που βρίσκεται στην μονάδα τροφοδοσίας, αυτή ξεκινά να φορτίζει και να παρέχει το ρεύμα στην κύρια υλοποίηση.
Περνώντας στην ουσία. Εξ’αρχής έχουμε να κάνουμε με ήχο πεντακάθαρο και λεπτομερέστατο χωρίς πάχη. Οι αντηχήσεις του χώρου, το φύσημα από τα αναλογικά παλαιοτέρων ηχογραφήσεων ή λαμπάτων μικροφώνων/προενισχυτών φωνής για παράδειγμα μεταβαίνουν στα ηχεία πιο καθαρά από ότι συνήθως. Οι ισχνές λεπτομέρειες αποδίδονται εξαιρετικά, ιδιαίτερα στο μεσαίο & μεσουψηλό συχνοτικό φάσμα και το σημαντικότερο, χωρίς να εξέχουν μπροστά. To Orpheus MK3 TVC, ως προενισχυτής και ψηφιακό, είναι ανιχνεύσιμο δια της απουσίας του, εάν οδηγείτε από αυτό. Όπως οι περισσότεροι passive preamps (αν επιτρέπεται ο παθητικός pre ως όρος…). Δεν κοντράρουν το σώμα, το χρώμα και την ζωντάνια των ενεργών, αλλά όταν κλειδώσουν με έναν συμβατό τελικό τα πάντα περνούν αθώα, ήρεμα και ξάστερα μπροστά. Έτσι φέραμε για λίγο και έναν τελικό 300Β στην παρέα παίζοντας σε μεσαίες εντάσεις, συνδυασμός που πολλοί θα έμεναν σε αυτόν μια για πάντα εάν δεν τους έτρωγε η περιέργεια της περιπλάνησης και σε άλλους πλανήτες του γαλαξία του ήχου.
Η σκηνή περιγράφεται καθαρά και ξεκινά λίγο πιο πίσω από εκεί που την τοποθετεί το Benchmark DAC1, πιο κοντά δηλαδή στην έκφραση του Bryston BDA-1. Δεν διαθέτει το ‘πάτημα’ και το μέτωπο του χαμηλού των Αμερικανών, διαθέτει μια πιο ευγενική και λιγότερο προκλητική συμπεριφορά. Ένας από τους λόγους που με το Orpheus όλα δείχνουν τακτοποιημένα είναι η απουσία φουσκωμάτων και ασάφειας στα μεσοχαμηλά. Σημειώστε εδώ πως δεν εντοπίσαμε επιπρόσθετες κυρτώσεις στα άκρα της σκηνής στον οριζόντιο άξονα. Αυτό το συμπεραίνεις καλύτερα όταν οι ενισχυτές που λαμβάνουν το σήμα είναι solid-state και δεν παίρνουν και αυτοί πρωτοβουλίες μεγέθυνσης ή στρέβλωσης των άκρων. Εαν η ηχογράφηση έχει γίνει σε ανοικτό χώρο, το αντιλαμβάνεσαι αμέσως. Η προσέγγισή του χαρακτηρίζεται ελεύθερη, αέρινη και ανοικτή προς όλα τα σημεία με ικανοποιητική ταχύτητα ανεξαρτήτως κατηγορίας. ΟΚ, δύσκολος αντίπαλος τα Bryston, φεύγουν λίγο πιο μπροστά σε άμεση σύγκριση στις ταχύτητες μεταβατικών. Ακόμη πιο δύσκολος το Cary σε δυναμικές, σώμα στις υψηλές και σιγουριά στα μπάσα. Σκληρό καρύδι όμως και τo Orpheus mk3 που στέκει όρθιο με σημαία την ακρίβεια στις πράξεις του, τις ζυγισμένες δόσεις θερμότητας και τα προσγειωμένου μεγέθους είδωλα χωρίς παρενέργειες. Με αυτά σκοράρει ψηλά, μιας που η μουσική ρέει αβίαστα και με εκτεταμένα άνω άκρα.
Το voicing του dac έχει γίνει με στόχο την διαύγεια και την καθαρή ανάγνωση χωρίς αιχμές και λιγότερο με γνώμονα μια πυκνή, χρωματισμένη και δραματική μεσαία. Τις υψηλές συχνότητες βρήκαμε σωστά δεμένες με την μεσαία περιοχή, απλά μια ιδέα πιο ενεργητικές,λεπτές και δραστήριες από τα ψηφιακά της αναφοράς μας. Πάντως τοποθετημένες σωστά στον χώρο. H μεσαία του είναι πενταδιάφανη και σε πληροφορεί ακατάπαυστα. Εδώ αρχίζουν να διαφέρουν και τα γούστα. Μπορεί τα ξύλινα ακουστικά όργανα να ακούγονται πιο μεγάλα και ακόμη πιο φυσικά στις ανώτερες κατηγορίες ψηφιακών με λαμπάτα stages, όπως πχ. το μοναδικά EAR Accute ή τα Ambington Music Research (AMR). Όσοι έχουν την τύχη να κατέχουν κάποιο ή να τα ακούσουν σε διάρκεια θα έχουν πιθανώς συμπεράνει πως μερικά πράγματα είναι ανυπέρβλητα και δεν συναντώνται εύκολα. Οπως μια ψηλή σκηνή γεμάτη διαφορές στο ηχόχρωμα του κάθε οργάνου και φωνές όπου παραμένουν διάφανες αλλά στήνονται στον χώρο με μέγεθος και θέρμη. Στην RT Audio δεν επιδιώκεται η εξομοίωση μιας τέτοιας σχολής που προσπαθεί να αποδώσει τα data με την γλώσσα και την άρθρωση του βινυλίου δια της λάμπας. Ήταν και είναι στο χέρι του κατασκευαστή να δημιουργήσει όποτε θέλει κάτι τέτοιο και είμαστε σίγουροι πως θα το πετύχει. Δεν ήταν αυτό το καθαρό ζητούμενο.
Digital To Analog μετατροπέας, με τροφοδοτικό μπαταρίας και ποτενσιόμετρο στάθμης, έξοδος XLR & RCA. Τιμή: 1500,- euros