Pro-Ject Audio Tube Box DS3 B
Λαμπάτος Προενισχυτής Κεφαλών Πικάπ MM/MC [ Δοκιμή ].

by hiendnews.gr team & D. Dravopoulos
Η Αυστριακή Pro-Ject Audio ξεκίνησε την ένδοξη πορεία της πίσω στο 1991, κατά την περίοδο της πρώτης κυριαρχίας του CD και των CD players. Παρά τα χρόνια και τις τεχνολογικές εξελίξεις ο ιδρυτής και CEO κ.Heinz Lichtenegger, λάτρης του πικάπ και των βινυλίων, ποτέ δεν πρόδωσε τα πιστεύω του. Θεώρησε και θεωρεί ιερή αποστολή του να προσφέρει την καλύτερη αναλογική εμπειρία σε όσο το δυνατόν πιο προσιτές τιμές. Στην εποχή όπου το ψηφιακό μέσο βρισκόταν σε άνοδο και το βινύλιο είχε χαρακτηριστεί ξεπερασμένο και «νεκρό», ο κύριος Heinz διατήρησε την πίστη του στον ‘συναισθηματικό’ τρόπο για να απολαμβάνει κανείς τη μουσική. Τα πικάπ. Βέβαια, με την πάροδο των χρόνων, η δραστήρια Pro-Ject Audio εκτός από το διακαές πάθος στις αναλογικές πηγές, απέδειξε πως τα πηγαίνει πολύ καλά και στις προτάσεις στον τομέα των compact ενισχυτών, cd-players & DACs αλλά και οικονομικών ηχείων. Μάλιστα στις μέρες μας, έχει ξεπεράσει κάθε ανοδική πρόβλεψη σημειώνοντας επιτυχία με πωλήσεις που αγγίζουν επταψήφιο αριθμό τεμαχίων -στο διάστημα δεκαετίας- σε αρκετά απ’ τα οικονομικά της μοντέλα! Τελευταία, την πόρτα μας χτύπησε το ανώτερο phono-stage όλων των Pro-Ject προενισχυτών κεφαλών -και μάλιστα λαμπάτο- σε τιμή διάθεσης κοντά στα εννιακόσια ευρώ. Ότι καλύτερο προτείνει μέσα από μια σημερινή γκάμα δώδεκα (!) στο σύνολο προτάσεων στη λίστα των phono-stages, επίσης δύο step-up transformers συν μια ιδιαίτερη συσκευή. Ως ιδιαίτερη αναφέρουμε το μοντέλο Vinyl DSP NRS Box S3 που θα δοκιμάσουμε μελλοντικά και υπόσχεται να επιλύσει προβλήματα σχετικά με την απόδοση των παλαιότερων και πιο ταλαιπωρημένων δίσκων βινυλίου μας. Αλλά ας επικεντρωθούμε στο ανώτερο και μαζί νεότερο λαμπάτο phono που ακούσαμε, το όνομα αυτού Tube Box DS3 B.
Περιγραφή.
Στο κέντρο του Tube-Box DS3 B δεσπόζει ένας κεντρικός επιλογέας, που χειρίζεται αυτό που η Pro-Ject ονομάζει «Συνεχής Ρύθμιση Αντίστασης (Continuous Impedance Loading)». Ουσιαστικά, αυτό σημαίνει πως μπορείτε να ρυθμίζετε δυναμικά την αντίσταση κατά την αναπαραγωγή των βινυλίων σας. Η αντίσταση κυμαίνεται από 10 ohm έως 1k ohm, σε έντεκα συνολικά επιλογές, ώστε να εξασφαλίζεται η μέγιστη συμβατότητα με τις προδιαγραφές της κεφαλής επιλογής σας. Τα υπόλοιπα μικρά κουμπιά καλύπτουν ρυθμίσεις όπως τα pF και τα Ohms (με δυνατότητα μεταβολής έως 47k), επιλογή εισόδου RCA ή XLR (την οποία ανιχνεύει αυτόματα), ενεργοποίηση/απενεργοποίηση του υποηχητικού φίλτρου, επιλογές χωρητικότητας για κεφαλές κινητού μαγνήτη (50–400pF) και έλεγχο του κέρδους (40–65dB). Στο πίσω μέρος της συσκευής, οι είσοδοι και έξοδοι είναι τακτοποιημένες χωριστά για κάθε κανάλι, δεξιά και αριστερά, κάτι που μπορεί να σας μπερδέψει αρχικά. Θα βρείτε RCA και XLR Balanced εισόδους/εξόδους για σύνολο δύο κεφαλών (μια στις RCA και μια στις XLR) όπως και εναλλακτικά την 5-pin miniXLR που δίνει δυνατότητα σύνδεσης με τα νεότερα μοντέλα Pro-Ject πικάπ του κατασκευαστή, το τερματικό γείωσης (πάνω αριστερά), θύρες in/out Trigger 12V και υποδοχή τροφοδοσίας. Ότι δηλαδή χρειάζεται στην υποδοχή μια αξιόλογη κεφαλή κινητού μαγνήτη (ΜΜ), κινητού σιδήρου ή κινητού πηνίου (ΜC). Στην πάνω πλευρά της συσκευής διακρίνονται δύο ‘στεφάνια’ που περιβάλλουν το άνω άκρο των λυχνιών τύπου ECC88 (6922). Δεν μας δίνουν τη χαρά να βλέπουμε ολόκληρες τις λυχνίες αλλά από την άλλη η Pro-Ject φρόντισε να προστατευτούν, διότι το compact σασί του συγκεκριμένου phono μπορεί να μετακινηθεί ή και να συρθεί καμία φορά εύκολα, από τράβηγμα πχ. καλωδιών, λόγω του χαμηλού βάρους του. Κανείς δεν θα ήθελε να χτυπηθούν ή και σπάσουν οι διπλοτρίοδοι.
Ακούγοντας με το Λαμπάτο DS3 B.
Από τα πρώτα βινύλια που πέρασαν στην προενίσχυση του Tube-Box DS3 B αντιλαμβανόμαστε ότι η Pro-Ject Audio έχει πάρει στα σοβαρά τη δήλωσή της, πως εδώ πρόκειται για μια εξελιγμένη με τα χρόνια πρόταση με έμφαση στις επιδόσεις και όχι στο σασί. Χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια, κερδίζει η διαφάνεια σε όλο το φάσμα, οι πολύ καλές δυνατότητες στερεοφωνικής εικόνας όπως και η συνεισφορά στη δυναμική αβίαστη έκφραση κάθε κεφαλής. Η σημαντική μεσαία περιοχή είναι παρούσα, εξαιρετικά καθαρή μαζί και ιδιαίτερα αναλυτική. Εντύπωση μας έκανε, τόσο με τις πασίγνωστες κεφαλές κινητού μαγνήτη Ortofon 2M Blue και 2M Black, όσο και με τις διαχρονικές Goldring 1042 (επίσης κινητού μαγνήτη) και Benz Ace SM (κινητού πηνίου), το άπλετο φως που ρίχνει το Tube Box DS3 B σε κάθε σημείο της σκηνής, δίχως όμως να κουράζει ή να απωθεί από συγκεκριμένες ηχογραφήσεις. Η ηχοχρωματική παλέτα επωφελείται αισθητά από την παρουσία των λυχνιών, όπως και η δραματικότητα των φωνών, που αποκτούν περισσότερη υγρασία και διάσταση. Αν θα προσπαθήσουμε από μνήμης να συγκρίνουμε με το προγενέστερο λαμπάτο μοντέλο, ο κατασκευαστής δίνει περισσότερη διαφάνεια στη σειρά ‘3’ μαζί και ευκινησία των χαμηλών συχνοτήτων. Η συνεργασία με τις παραπάνω κεφαλές ήταν εξαιρετική και τα συστήματά μας απέδωσαν από τις μεγαλύτερες σε εύρος μουσικές σκηνές που έχουμε καταγράψει. Πιο συγκεκριμένα και κατά κανόνα, το βάθος, ύψος και πλάτος της σκηνής ξεπερνούσε κάθε προηγούμενο εαυτό προενισχυτών της Pro-Ject τόσο σε έκταση όσο και σε καθαρότητα. Και όλα αυτά μέσω RCA διασύνδεσης, πόσο μάλλον στην περίπτωση που ο βραχίονας/πικάπ μας επιτρέπει balanced ή 5-pin miniXLR έξοδο (τα καινούργια μοντέλα πικάπ του ιδίου κατασκευαστή). Μαζί με τα διαθέσιμα πικάπ Debut Carbon EVO & RPM-5 αποδεικνύεται απολύτως ικανό να φορτίσει συναισθηματικά τον ακροατή, παρουσιάζοντας την κάθε μουσική παραγωγή χωρίς όμως υπερβολική «λαμπάτη» επιβολή. Αποδίδει με άνεση τις αποστάσεις μεταξύ των μουσικών, εξίσου καλά τις δυναμικές αντιθέσεις όπως και την ρυθμική συνέπεια. Επιπλέον, οι χαμηλές συχνότητες αποδίδονται με δόσεις λεπτομέρειας και όγκο εξαιρετικό, κάτι που ειλικρινά θα δυσκολέψει πάρα πολλούς αντιπάλους κοντά στα χίλια ευρώ. Αναμφίβολα, έχει δοθεί μεγαλύτερη προσοχή από ποτέ και στο ζήτημα της ησυχίας. Ο χαμηλός θόρυβος του κυκλώματος είναι γεγονός και συνιστά ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του.
Συγκρίνοντας το Tube Box DS3 B με δύο phono stages που γνωρίσαμε και εκτιμήσαμε ιδιαίτερα, το βιετναμέζικο MAVIS PH10 (solid-state MM/MC) και το Lejonklou Slipsik v7 (solid-state MM) διαπιστώνουμε τα εξής: Η πρόταση της MAVIS (στην κατηγορία των περίπου χιλίων ευρώ, επίσης) προκρίνεται ως η πιο σωματώδης σε όλο το ηχητικό φάσμα, με έναν ελαφρώς «σκοτεινό» χαρακτήρα στο άνω συχνοτικό άκρο, χωρίς ωστόσο να ανήκει στην κατηγορία των λαμπάτων. Διακρίνεται για τη φινέτσα και την ευγένεια, ενώ αποδίδει καλά τα ρυθμικά μέρη. Το βασικό ατού του PH10 είναι ότι παρουσιάζει τόσο τη σκηνή όσο και τους μουσικούς με χορταστικό μέγεθος, για κάποιους ίσως και υπερβολικό. Η διαφοροποίηση του DS3 B έγκειται στο ότι, παρότι και αυτό ανήκει επίσης στους προενισχυτές με πλούσια «σώματα», επιλέγει να φωτίζει περισσότερο τους μουσικούς – κάτι που αποκαλύπτει ευκολότερα τις λεπτομέρειες αλλά και τις διαφορές μεταξύ ηχογραφήσεων. Και τα δύο ανήκουν στην κατηγορία των πολύ «τίμιων» phono stages με την ικανότητα να συνοδεύσουν άφοβα ποιοτικά πικάπ, ταιριάζοντας ακόμη περισσότερο με εκείνα που είτε λόγω κεφαλής, είτε συνολικού χαρακτήρα ζητούν συγκεκριμένες αβάντες, όπως και μια μικρή ίσως “ένεση” συναισθηματισμού. Οι υψηλές συχνότητες του DS3 B διαθέτουν πλούτο συνάμα και έκταση, αλλά μεταφέρουν ξεκάθαρα ιδιαιτερότητες ή υπαρκτές αιχμές των ηχογραφήσεων, χωρίς οι λυχνίες να πασχίζουν να ωραιοποιούν καταστάσεις. Σε καμία περίπτωση δεν θα χαρακτηρίζαμε ευφωνική ή έντονα χρωματισμένη την συμπεριφορά του, δείγματα γραφής πολλών άλλων. Το Lejonklou ΜΜ Slipsik από την άλλη παντρεύει υποδειγματικά την πολύ καλή έκταση, την διαφάνεια και την επαρκή ταχύτητα με μια εντυπωσιακή σκηνή τόσο σε έκταση όσο και σε ομοιογένεια. Η παρουσία του είναι ισορροπημένα φωτεινή, χωρίς να ντύνει το άκουσμα με υπερβολική ζεστασιά ή πάχη ώστε να συγχωρέσει παραγωγές και pressings που χρίζουν βοηθείας, κάνοντάς τα πιο ευχάριστα χωρίς να είναι από την φύση τους. Το DS3 B, τουλάχιστον με τις πιο γνωστές κινητού μαγνήτη (ώστε να συγκριθεί με το Slipsik), προτιμά να προχωρήσει τα πράγματα λίγο πιο πέρα σε τομείς όπως η ανάλυση και πληροφόρηση απλά γιατί αισθάνεται ασφάλεια με την ηχοχρωματική παλέτα των λυχνιών, μα δεν αναπαύεται κυρίως σε αυτή.
Συμπέρασμα
Η compact εμφάνιση του νεότερου υψηλόβαθμου λαμπάτου προενισχυτή κεφαλών πικάπ κινητού μαγνήτη (ΜΜ) & κινητού πηνίου (MC) της περίφημης Pro-Ject Audio, σίγουρα δεν αντικατοπτρίζει εκ πρώτης τις ανώτερες επιδόσεις και δυνατότητες του. Παρέχει Balanced (XLR) εισόδους και εξόδους, φυσικά RCA καθώς και την 5-pin mini Balanced (XLR) που προμοτάρει στα νέα μοντέλα πικάπ σταθερά ο κατασκευαστής. Μια λυχνία E88CC (6922) ανα κανάλι αναλαμβάνει την λαμπάτη έκφραση του. Με πολύ καλή ανάλυση και κορυφαία απόδοση της λεπτομέρειας για την κατηγορία του, απέδειξε πως διαθέτει όγκο και έλεγχο στις χαμηλές, πολύ καλή αίσθηση της έκτασης στο άνω συχνοτικό άκρο, μαζί και ιδιαίτερα αληθοφανείς μεσαίες. Παραδίδοντας και μια εντυπωσιακή σε μέγεθος σκηνή που γέμισε τον χώρο μας άκοπα, κέρδισε συνολικά την εκτίμηση μας. Θα αρέσει ιδιαίτερα σε όσους προτιμούν την μουσική των δίσκων τους να εκφράζεται γεμάτη ζωντάνια και παλμό, μαζί με ένα αναμφίβολα λαμπάτο “άγγιγμα”, χωρίς όμως περιττά πάχη.
Pro-Ject Audio Tube Box DS3 B Τιμή Διάθεσης: ~980,- €
Pro-Ject Audio – Αντιπροσωπεία – Διάθεση – Ακροάσεις
Σημεία Διάθεσης & Ακροάσεων Pro-Ject Audio