Δοκιμή: Ψηφιακός προενισχυτής / Ενισχυτής ακουστικών & DAC
Βραβευμένος με EISA Award Προενισχυτής, Ενισχυτής ακουστικών & DAC με δυνατότητες πέραν της κοινής φαντασίας στην τιμή του !
Η Pro-Ject Audio μεριμνά για το κοινό που απολαμβάνει την ψηφιακή μουσική του και μέσω ακουστικών, ερχόμενη να διεκδικήσει το αναπαλλοτρίωτο έδαφος μεταξύ του αληθινού και του φανταστικού ιδανικού στα χρήματα. Το Pre Box S2 Digital είναι πράγματι μια μικρή εργαλειοθήκη ψηφιακής απόλαυσης μιας που, σας αποκαλύπτουμε εξαρχής, προσφέρει αποκωδικοποίηση τόσο MQA όπου έγινε ιδιαίτερα της ‘μόδας’ κυρίως μέσω της net streaming hi-res υπηρεσίας Tidal όπως και αναλύσεις έως DSD512!
Ακουστικών εισαγωγή…
Το να παρομοιάζεται ένα ζεύγος ηχείων με ένα καλό σετ ακουστικών θεωρώ ότι είναι εξαιρετικό… κομπλιμέντο. Και τούτο χάρη στην ομοιογένεια, αμεσότητα, την έλλειψη χρωματισμών και τον σφιχτό έλεγχο που χαρακτηρίζουν ένα τέτοιο σετ, εφόσον βέβαια οδηγείται επαρκώς, από άποψη τόσο ισχύος όσο και ποιότητας. Αντιστρέφοντας τη θεωρία αυτή, τολμώ να αντιτείνω ότι πολλές από τις αξίες που μας προσφέρονται απλόχερα κατά την ακρόαση ενός αξιοπρεπούς ζεύγους ηχείων (σε συνάρτηση με τα ενισχυτικά και τον χώρο) μπορούν αναλόγως να θεωρηθούν προσόντα ενός επιτυχούς σετ ακουστικών & ενισχυτή ακουστικών. Τέτοιες αξίες είναι το συναίσθημα, η αμεσότητα με την μουσική σκηνή και τις λεπτομέρειες μέσα σε αυτή, το groove και η όλη «συμμετοχή» στο δρώμενο. To Pre Box S2 εν είδει απτής απόδειξης, μπαίνει σε αυτό το πεδίο μάχης με το μικρό αλλά ηχηρό πάτημά του και μάλιστα στο ύψος των μόλις 479,-€ αναμένοντας κυρίως ένα αξιόλογο σετ ακουστικών και γιατί όχι, κάποιο σετ ενεργών ηχείων που και αυτό… περιμένει ταλαντούχο και οικονομικό σύντροφο σε προενίσχυση και ψηφιακό μετατροπέα!
Η απλή εμφάνιση του μαύρου ή ασημένιου μεγέθους 103 x 36 x 103 χιλ. (Π x Υ x Β) σασί με οθόνη ενδείξεων στο κέντρο δεν θα τραβήξει την προσοχή, αν αυτή δεν δοθεί κυρίως στα τεχνικά αυτού της συσκευής αυτής. Το ποτενσιόμετρο στάθμης βρίσκεται στα δεξιά, συνυπάρχοντας με τα τέσσερα πλήκτρα της πρόσοψης – δύο για την επιλογή εισόδου και δύο που αναγράφουν filter & menu. Αριστερά διακρίνουμε την είσοδο των ακουστικών και το led ένδειξης κατάστασης λειτουργίας. Η πίσω όψη φιλοξενεί τρεις ψηφιακές εισόδους, αναλυτικότερα την USB, την Ομοαξονική (coaxial S-P/DIF) και μια Optical (Toslink) μαζί και δυο πολύ καλής ποιότητας επίχρυσα stereo ζεύγη RCA, εξόδου της προενίσχυσης προς ενεργά ηχεία ή κάποιον τελικό. Η Pro-Ject προτιμά εδώ η τροφοδοσία του Pre Box S2 Digital να γίνεται μέσω -μόνιμης ίσως- σύνδεσης power-usb 5V.
Το δημιούργημα αυτό της Αυστριακής Pro-Ject Audio χαρακτηρίζουμε αμέσως ως εντυπωσιακό, αν διαβάσει πριν καν το ακούσει κανείς τα χαρακτηριστικά του: Dual Mono σχεδίαση, High end ESS Sabre ESS9038 dual digital to analog μετατροπέας, δυνατότητα αποκωδικοποίησης αρχείων και streaming τύπου MQA, υποστήριξη αναλύσεων DSD64, DSD128, DSD256 & DSD512 (DSD over PCM), έως 24bit/192kHz ανάλυση αρχείων playback μέσω της οπτικής & ομοαξονικής εισόδου. Επιπλέον, επτά (!) ψηφιακά φίλτρα στην διάθεσή σας για σοβαρό και στοχευμένο ψηφιακό ‘παιχνίδι’ με τον ήχο, jitter εξαιρετικά χαμηλό (<100 Femtoseconds) και επίχρυσων διαδρομών τεσσάρων επιπέδων audiophile πλακέτα (PCB)! Φυσικά, το συνοδεύει και τηλεχειριστήριο.
Άκου τώρα…
Σαν κάθε τρανζιστοράτο κύκλωμα αλλά και ψηφιακός μετατροπέας που στοχεύει στην ανώτερη ηχητική ψυχαγωγία, έτσι και το Pre Box S2 χρειάζεται έναν αρκετά μεγάλο αριθμό ωρών αφιερωμένο στο στρώσιμό του. Η εντύπωση που αποκομίσαμε κατά τα πρώτα εκείνα λεπτά λειτουργίας του είχε να κάνει με έναν ήχο όντως ανοικτό και ιδιαίτερα αποκαλυπτικό-διάφανο, αλλά με προτίμηση στο να μην ακούγεται σκληρό περιορίζοντας συνάμα τις μακροδυναμικές σε όλο το ακουστικό φάσμα. Το μπάσο ηχούσε μελωδικό, αν και όχι το πλέον οργανικό και στακάτο, οι φωνές σε μια μεσαία προς κοντινή απόσταση κατά κανόνα, αλλά δίχως εντυπωσιακές δυναμικά κορυφώσεις, από την άλλη και χωρίς ενοχλητικούς συριγμούς. Τα πρίμα ήταν πεντακάθαρα αν και όχι από τα πιο σαρκώδη της συγγενικής κατηγορίας ανταγωνισμού, με τα σύνολα εγχόρδων & τα πιατίνια σε διάφορες καλές και άνω ροκ παραγωγές να ακούγονται αρκούντως πλούσια σε υφή και περιβάλλοντα αέρα. Πάντως, ένα λεπτό ‘κουκούλι’ έμοιαζε να συγκρατεί τόσο δυναμικά όσο και ηχοχρωματικά τα μουσικά προγράμματα σε σύγκριση με τα καλύτερα δείγματα της κατηγορίας των ‘έως εξακοσίων ευρώ’. Άρα έως τώρα έχουμε και λέμε: άγουρος μα ευγενικός ήχος ή αλλιώς, μεταμόρφωση προ των πυλών! Καθώς το κουκούλι του ‘out of the box’ σταδιακά διαλύεται και η σκόνη καταλαγιάζει, η μουσική λαμβάνει τον πρώτο, κύριο και καθαρό λόγο, όπερ σημαίνει ότι ο μικρός Αυστριακός δεν θα αρχίσει να… τραγουδάει παρά μετά το πέρας ογδόντα, μάλιστα, ωρών συνεχούς λειτουργίας. Οπότε και ο Pre Box S2 Digital αφέθηκε να παίζει συνεχώς για σχεδόν τέσσερις ημέρες, κάτι το εύκολο. Έπειτα, όλα ρόδινα! Με ψηφιακό φίλτρο επιλογής μας το Optimal Τransient (Pro-Ject preffered) έναντι των διαθέσιμων Fast Roll off (Linear phase),Slow Roll off (Linear phase),Minimum Phase Fast ή Slow,Linear Apodizing,Hybrid Filter & Brickwall Filter που αλλάζουν όχι απλώς αισθητά αλλά τρανταχτά το ηχητικό αποτέλεσμα, ξεκινάμε με την πρέπουσα ψυχολογία. Η δοκιμή μας και ότι συμπεράσματα προκύπτουν από αυτή, βασίζεται καθαρά στην επιλογή φίλτρου Optimal Transient και μόνον.
Στο μεταξύ αναζητούσαμε συνδυασμούς για όλα τα ‘δύσκολα ή εύκολα νερά’ μιας τέτοιας δοκιμής, καταλήγοντας να συνδέσουμε στην αναλογική έξοδο του τόσο έναν μεγάλο -επίσης τρανζιστοράτο- τελικό της Conrad-Johnson (μοντέλο 2006), εναλλάξ ενεργά ηχεία της KRK και της Focal. Τα δεύτερα δεν τα συνηθίζουμε αλλά εδώ είναι μια σοβαρή επιλογή παρτνέρ για όσους ψάχνουν στα desktop/στoύντιο ενεργά ηχεία την ανωτερότητα ενός σοβαρότερου προενισχυτή-οδηγητή από τις υποεπιδόσεις των all-in-one καρτών ήχου των έως τριακοσίων ευρώ. Τόσο σε χροιές όσο και σε περιγραφή. Στα καλώδια πρώτη μας ιδέα για το ιδανικό ταίρι, τα RCA interconnects της Nordost. Το μοντέλο Blue Heaven LS της Nordost λοιπόν, ήρθε να δώσει ένα ακόμη σκαλί σε δυναμικές αποστάσεις, διαφάνεια, ροή και ανάλυση με γνωστή επιτυχία. Στην παρέα και ακουστικά από γκάμα της Focal, Marshall & Sennheiser τιμολόγησης έως και τα τετρακόσια ευρώ -όλα ενσύρματα- τα οποία έπιασαν άμεση, ενθουσιώδη μουσική «άποψη» και κατά κανόνα προσέφεραν μαζί με τον Pre Box S2 κατα κοινή ομολογία γεμάτη, αρμονική & καθαρή αλλά πάντοτε ξεκούραστη εκδοχή. Έτσι κάπως φθάνει και η στιγμή που η συνεκτική ροή κυριαρχεί σε όλο το φάσμα. Με ατάκες και δυναμικές που δείχνουν τις ογδόντα πρώτες ώρες χρήσης να είναι ‘must’ πριν μια ώριμη τελική άποψη, όλα καταδεικνύουν ότι αυτό το «μικρό» κουτάκι πρέπει πρώτα να ανοίξει ηχητικά, έτοιμο έπειτα να αφήσει ελεύθερη και τη μουσική να περάσει συναισθήματα και αδρεναλίνη μέσω των cds, music serving pcs/macs ή (κυρίως) των διαδικτυακών υπηρεσιών της αρεσκείας μας.
Οι γραμμές του μπάσου αν και δεν παλεύουν να καταταγούν στις πλέον ογκώδεις, διαθέτουν να το πούμε απλά, κάτι παρά πάνω από καλό έλεγχο στα χρήματα. Φέρνουν περιγραφή και περίγραμμα που δίνει νέα πνοή στο χαμηλό κυρίως των οικονομικότερων ακουστικών, λιγότερο ταλαντούχων στο σημείο. Η ελαστικότητα και η χροιά των μεγάλων εγχόρδων διατηρούνται πάντοτε, με ελαφρά κλίση προς την καθαρότητα της εικόνας και όχι στον εντυπωσιασμό μεγέθους-σωμάτων, μια προσέγγιση πιο monitor-ουδέτερη σε απόδοση ιδίως με τα ενεργά μας που ξεπερνά όμως σε πιστότητα χροιάς ότι υπάρχει εκεί έξω σε εισαγωγικές κάρτες ήχου και τα ψηφιακά σε αναλογικά τους προσόντα. Πιο συγκεκριμένα, το χαμηλό με τα γνωστότερα ενεργά ηχεία της αγοράς διαθέτει τέτοιον αέρα και άνεση στην απόσβεση που το κοντραμπάσο, με δοξάρι ή χωρίς, αποπνέει μια ψευδαίσθηση «παρουσίας», για όποιον επιθυμεί να αφεθεί σε αυτήν. Ξεχάστε κάτι αντίστοιχο από ότι κινείται πλησιάζοντας στην τιμή του Pro-Ject και ενσωματώνει mic/instruments εισόδους όσο και έξοδο ακουστικών. Το ίδιο ισχύει και για τα κρουστά, που διαθέτουν εξαιρετικό καθορισμό, συνδυάζοντας δύναμη και ταχύτητα. Αξίζει κάποιος να παρατηρήσει τα παραπάνω τόσο στα πρώτα μέτρα όσο και, αργότερα, στο σόλο ντραμς του πασίγνωστου «Take Five» του D. Brubeck, των hi-res εκδόσεων άλμπουμ των White Stripes, Placebo, Red Hot Chilli Peppers, Gary Moore κα. Σημαντικό, σε όλα αυτά απουσιάζει το τεχνητό-πλαστικό στοιχείο εκείνο που κάνει αδιάφορο το πολύωρο άκουσμα στερώντας τελείως το συναίσθημα και κάποια φυσικότητα έκφρασης, ιδίως όσον αφορά την κρίσιμη μεσαία περιοχή και την υγρασία στις φωνές. Κάτι που συνιστά πρώτης τάξεως επίτευγμα. Τώρα, όσο για τη low-level λεπτομέρεια, είναι κάτι που η Pro-Ject αφήνει στη… διακριτική μας ευχέρεια, εννοώντας ότι σε κάθε δεδομένη στιγμή εύκολα κάποιος μπορεί να στρέψει την προσοχή του στον βόμβο ενός ενισχυτή, σ’ ένα χτύπημα νυχιού στο κλαβιέ, στο άγγιγμα της χορδής μιας ακουστικής ή σε κάποιο εφέ που προστέθηκε στη φωνή και τούτο μόνον ώστε να διαπιστώσει πώς και αυτά τα στοιχεία συμβάλλουν σε μια βραβευμένη ήδη με EISA υλοποίηση. Άλλωστε, όσοι γνωρίζουν από παλιότερα τα μικρά κουτάκια της Pro-Ject Audio θα ξέρουν ότι η διαύγεια και η λεπτομέρεια στέκεται πρώτη στην γραμμή προσφοράς.
Ιδιαίτερα οι φωνές ακόμη και με τα οικονομικότερα ακουστικά της Marshall μα και τα εισαγωγικά ηχεία της KRK, έρχονται με την πιο «ανθρώπινη» υφή τους, εκείνη που σε ωθεί να φανταστείς την έκφραση του προσώπου ή ακόμα και τη στάση σώματος του ερμηνευτή, όπως, π.χ., στο «My Funny Valentine» από τη Nico & «Everything I Cannot See» της Charlotte Gainsbourg. Συνεπώς, το εντυπωσιακό εφέ της «αιωρούμενης φωνής», που τόσο συχνά προκρίνεται ως υψηλή πιστότητα δεν είχαμε ζήσει πότε σε τέτοιο βαθμό σε active προσιτά δίδρομα με στουντιακό (και home) προσανατολισμό. Εδώ πλέον, μεταμορφώνονται σε ποιοτικότερα πέραν κάθε πρόβλεψης. Όπως επίσης δεν συναντάται και ο όρος «λεπτόηχος» με αυτούς τους συνδυασμούς τουλάχιστον, ο οποίος συνοψίζει επαρκώς το πώς δεν υπάρχει περίπτωση να ακουστεί.
Στο κάτω κάτω, καθένας μπορεί αποφασίσει εάν του ταιριάζει μια ακόμη πιο σωματώδης, χρωματισμένη και ίσως εντυπωσιακότερη παρουσίαση κοιτάζοντας και στις (επίσης) φιλικές στην τσέπη λαμπάτες προτάσεις της Vincent ή Dynavox – από τις ελάχιστες που πιάνουν το μουσικό νόημα και στα λιγότερα των πεντακοσίων ευρώ. Εξυπακούεται, άρα, ότι οι όποιες «κακοτεχνίες» του προγράμματος ακρόασης, όπως, λ.χ., μικρόφωνα που γράφουν από πολύ κοντά ή τα «ξεπλυμένα» γεμάτα κόκκο πρίμα σε κάποια λεγόμενα remasters ιστορικών ηχογραφήσεων θα διαπιστωθούν με ευκολία εν είδει αντίστοιχα κορεσμού ή λαμπρότητας που… δεν καλύπτεται από κάποιο φανερό-έντονο ‘χεράκι’΄μιας πχ. λυχνίας ή τεχνοτροπίας. Οπότε ο εδώ προενισχυτής & μετατροπέας δεν συμβιβάζεται με την ωραιοποιημένη απομίμηση της μουσικής, αντίθετα βουτάει βαθιά στο αυλάκι της ηχογράφησης, αποδίδοντας με χαρισματική αμεσότητα, ειλικρίνεια κι αντικειμενικότητα ένα «χρονικό» του καταγεγραμμένου υλικού.
Συμπέρασμα
Χωρίς να καταφεύγει στην εύκολη επιλογή της ελαφράς όσο και φαντασμαγορικής παρουσίασης, πλουμισμένης με ιδιαίτερο χαρακτήρα και -ίσως- μεγάλες ‘χαμηλές’ νότες, προτιμά αποδίδοντας τις λεπτές αρμονικές «ίνες» να αναδύονται μέσα από μια καθαρή σκηνή σε όλο το φάσμα. Με πολύ-πολύ καλή ‘απογραφή’ των λεπτομερειών. Το μικρό σε σασί πολυεργαλείο της Pro-Ject Audio αποδεικνύεται οπαδός μιας πιο απτής, γήινης μουσικής πραγματικότητας με ουδέτερες διαθέσεις, δείχνοντας ενίοτε ακόμα και… τα πάνω & τα κάτω από το χαλί της κάθε παραγωγής. Δεν δραματοποιεί ούτε επιβάλλει κάποια έντονη προσωπικότητα, απλά προκαλεί με το πόσο καλά σέβεται, στην κατηγορία όπου κινείται, τόσο χροιές όσο και την παρουσία κάθε λεπτομέρειας στο ηχογράφημα. Σε συνδυασμό με οικονομικά ή μεσαίας κατηγορίας ενεργά studio/desktop monitor ηχεία καθώς και με αντιστοίχως αξιόλογα (ακόμα και πολύ προσιτά) ακουστικά θα κάνει πολλούς να αναθεωρήσουν ως προς το τί έχαναν τόσο καιρό, μη γνωρίζοντας το Pro-Ject Pre Box S2 και τις higher-end διαθέσεις του. Τώρα για να οδηγήσει ακριβούτσικους τελικούς ενισχυτές, με γνώμονα πάντα το δεδομένο όριο της εδώ εκταμίευσης, δεν υπάρχουν πολλές άλλες επιλογές συνολικών επιδόσεων, ιδίως με τόσο καλό μετατροπέα d/a της Sabre και ανάλογη συνολική ποιότητα κατασκευής.
Σύστημα Αναφοράς:
Ενεργά Ηχεία: KRK, Triangle, Yamaha, Focal Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): VTL, Audiolab UK model 6000A, Jadis Orchestra Reference, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): Duevel, ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Nordost Blue Heaven Phono Cable, Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.
Τιμή: 479 ευρώ.
Σημεία Διάθεσης & Ακροάσεων προϊόντων Pro-Ject:
Αντιπροσωπεία & Διάθεση, Showrooms: