Δοκιμή Πικάπ με δυνατότητα Bluetooth ασύρματης αποστολής ήχου,
κεφαλή Sumiko ‘Rainier (MM)’ & ενσωματωμένο phono-stage
Pro-Ject Audio model T2-W
Δεν έχει περάσει και πολύς καιρός από τότε που απολαύσαμε το προσιτό πικάπ T1 της Pro-Ject και ιδού, μόλις παραλάβαμε το επόμενο μοντέλο Τ2-W. Ένα πικάπ που αναφέρεται από τον κατασκευαστή ως streaming και ανήκει σε όσα λιγοστά υπάρχουν στην αγορά με δυνατότητα αποστολής του ήχου των δίσκων βινυλίου και μέσω Wi-Fi, εκτός του κλασσικού τρόπου ! Μάλιστα, η ψηφιακή ροή του είναι συμβατή με το πρωτόκολλο UPnP Streaming και μπορεί να στείλει τον ήχο του σε ανάλυση 24 bit/48 kHz loseless (flac). Είμαστε βέβαιοι ότι η Pro-Ject δεν αφήνει κανέναν στο χώρο των πικάπ με ανεκπλήρωτες επιθυμίες, έτσι και εξαργυρώνει τις επιταγές όσων θέλουν να στείλουν και τα άλμπουμ τους σε ψηφιακά -όποτε το επιθυμούν- προς κάποιο άλλο οικιακό χώρο και σύστημα. Βάσισε την όλη ιδέα της επάνω στο σενάριο ύπαρξης ενός καλού και ολοκληρωμένου (σχεδόν) plug-n-play μοντέλου μα και της ανάγκης να έχει κανείς ανώτερης ποιότητας ψηφιακή ‘εκπομπή’ εκτός φυσικά της αναλογικής. Χωρίς να πρέπει να αναλωθεί σε συλλογή και άλλων εξωτερικών συσκευών και εξόδων που θα έκαναν τη δουλειά. Καθώς η Pro-Ject μελετά τον ανταγωνισμό πάρα πολύ καλά, ήρθε και πάλι με μια κορυφαία, ήδη βραβευμένη με EISA εδώ επιλογή. Από την άλλη, το μοντέλο αυτό φαίνεται να αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση ακόμη και αν δεν έχει κανείς άμεσα την θέληση να streamάρει τα βινύλια του. Με την προϋπόθεση όμως ότι ο μελλοντικός κάτοχος έχει αυξημένες ανάγκες για δρομολόγηση του σήματος ασύρματα σε δύο ή και περισσότερα συστήματα, ο κατασκευαστής θα τον υπερκαλύψει προσφέροντας του οικονομία χώρου και εξαρχής ύψος επιδόσεων.
Βασικά Χαρακτηριστικά
Dual-stage split-passive MM phono προενισχυτή κεφαλών. Η Pro-Ject ανασχεδιάζει αυτό το κρίσιμο σημείο, δηλαδή τον ενσωματωμένο προενισχυτή κεφαλών κινητού μαγνήτη (phono-stage) που εργοστασιακά διαθέτει το νέο T2-W. Αισθητές οι βελτιώσεις συνολικά στον ήχο, χάρη σε αυτή την βελτιστοποίηση, αν και ο κατασκευαστής μας έχει συνηθίσει σε αξιόλογα αντίστοιχα εντός κάποιων μοντέλων πικάπ (βλέπε στο παλαιότερο Τ1). Εφόσον ο προενισχυτής ή ολοκληρωμένος ενισχυτής σας δεν διαθέτει ενεργή είσοδο phono, δεν απαιτούνται περισσότερα αρχικά έξοδα αγοράς ενός εξωτερικού phono-stage.
.
.
9″ Αλουμινένιος Βραχίονας (one-piece κατασκευή). Μια στους carbon και μια στους αλουμινένιους, εδώ προτιμάται η δεύτερη αγαπητή επιλογή, φορώντας μάλιστα προσεταρισμένη την κεφαλή Rainier από την περίφημη Sumiko (made in Japan), κινητού μαγνήτη.
.
Φτάνουμε λοιπόν και στο σημαντικό ατού (ή και σκοπό ύπαρξης) του νέου T2 W. Υποστηρίζει το πρωτόκολλο UPnP και δυνατότητα ασύρματης ‘εκπομπής’ της βινυλιακής μουσικής με 256Kbps σε έξοδο mp3 ή lossless απόδοση σε flac στα 48KHz/24bit ανάλυσης. Έτσι, κυριολεκτικά παρκάρει τον ανταγωνισμό στον παράδρομο, προσδοκώντας να κερδίσει αμέσως τους μουσικόφιλους που αναζητούν για συγκρίσεις όσα αντίστοιχα μοντέλα στην σημερινή αγορά. Με την εφαρμογή Pro-Ject Control App και το πλήκτρο Stream Control, κάνουμε δουλειά εύκολα και κυρίως καλόηχα. Tο T2 W μπορεί σήμερα (και μέσω ethernet σύνδεσης) να στείλει ταυτόχρονα losseless τα LP albums σας σε δεκάδες συσκευές, ακόμη και ταυτοχρόνως!
Το πλατό βάρους 1.700 γραμμαρίων είναι κατασκευασμένο από γυαλί (πιθανότατα Optiwhite). Τα glass πλατό από είδος γυαλιού με προσμίξεις, εκτός από όμορφα στην εμφάνιση προσφέρουν και ουσιαστικές αλλαγές στον ήχο ενός πικάπ. Η Pro-Ject μάλιστα διαθέτει παρόμοια ή ακρυλικά ως μελλοντική και μάλιστα προσιτή αναβάθμιση σε κάποια διάσημα μοντέλα της (βλέπε τα Debut Carbon κ.α.). Υποστηρίζεται ότι τα γυάλινα πλατό όπως εδώ, εξουδετερώνουν καλύτερα τους συντονισμούς σε σχέση με οτιδήποτε άλλο ως υλικό ‘βάσης’. Εμείς προτείνουμε, εάν τελικά γίνει δικό σας ένα T2-W, να δοκιμάσετε την εδραίωση των δίσκων σας με κάποιο ματ από δέρμα (ναι, είχαμε την ευκαιρία και μας άρεσε εξαιρετικά το αποτέλεσμα) ή και κατευθείαν επάνω στο πλατό (με διαφορετικά κέρδη στον ήχο κατ’ αυτόν τον τρόπο). Η κίνηση γίνεται μέσω ιμάντα.
Ακουστικές εντυπώσεις
Πριν τις καταγράψουμε εδώ, να αναφέρουμε πως το T2-W ως μέλος της σειράς Τ-Line διαθέτει λαστιχένια κλασσικά ‘πόδια’, πλαστικό υποπλατό και γυάλινο πλατό ως προαναφέραμε. Το πικάπ στήνεται εύκολα, αν πάρετε κατά γράμμα τις αναλυτιικές οδηγίες που το συνοδεύουν και απλοποιούν τα πράγματα. Στην συσκευασία υπάρχει και ένα καλώδιο phono-rca interconnect που μάλιστα αποδίδει καλύτερα από τον μέσο όρο των ‘εισαγωγικών’ phono interconnects. Το πλαίσιο του πικάπ κατασκευάζεται από MDF και υπάρχει πλέον ρύθμιση της αντιολίσθησης (anti-skating). Πιστεύουμε ότι δεν θα σας πάρει πάνω από δέκα-είκοσι λεπτά, ακόμη και με ελάχιστη ή μηδενική εμπειρία στο στήσιμο ενός πικάπ.
Ως μια αναλογική πηγή (και όχι μέσω streaming διασύνδεσης- απόδοσης σε mp3 ή loseless ανταπόκριση), η εντύπωση που λάβαμε στο πρώτο περίπου σαραντάλεπτο με το πικάπ της Pro-Ject είναι αυτή μιας καθαρής και ισορροπημένης πρότασης, με καλή-διάφανη εικόνα και απολαυστικό το μέγεθος εμφάνισης των μουσικών. Διακρίνεται εξαρχής η ανοικτοσύνη της σκηνής στους γνώριμους δίσκους μας, ιδιαίτερα στα οπερατικά έργα που και οι προσδοκίες μας είναι υψηλές, αλλά και στα ροκ βινύλια μας, με πολύ καλή περιγραφή των λεπτομερειών τόσο στις χαμηλές συχνότητες όσο και ιδιαιτέρα στις υψηλές. Η κεφαλή Sumiko Rainier ως εδώ επιλογή, δείχνει να δένει αρμονικά σε αυτή την αναλογική ‘χημεία’ και αποδίδει καλά στον τομέα της απόδοσης των σωμάτων, συν πολύ καλό το μέγεθος στα μπάσα. Συνάμα, χαρήκαμε ακούγοντας καλά όσες δυναμικές διακυμάνσεις σε απαιτητικά μουσικά περάσματα, λίγο καλύτερα μάλιστα σε σύγκριση από μια Ortofon 2M Red. Αν και όχι τόσο διεισδυτική στις λεπτομέρειες όσο μια 2Μ Blue για παράδειγμα, η Sumiko στα ‘χέρια’ του T2-W δείχνει να ξέρει καλά τον λόγο συνύπαρξης και κυρίως, να συμπεριφέρεται ευγενικά στα αυτιά μας χωρίς να καταλήγει προς το ‘βαρετό’ – αντιθέτως !
Βέβαια και υπάρχουν αισθητές διαφορές σε σχέση με το μοντέλο Τ1 που γνωρίζουμε καλά και πέρασε και αυτό από τις σελίδες μας. Η πρώτη βελτίωση αφορά στις ανώτερες μεσαίες που εμφανίζονται αισθητά πιο στρωτές, προβάλλοντας ακόμη καλύτερα κάθε λεπτομέρεια των δίσκων μας. Η δεύτερη έχει να κάνει με την ανώτερη πυκνότητα και απόδοση του μεγέθους στην μεσαία περιοχή, χωρίς αυτή η ωραία απόδοση να φέρνει υπερβολή και ‘πάχος’ στο κατώφλι των μεσοχαμηλών. Η συνολική ηχητική ισορροπία του T2-W από την αναλογική του έξοδο, με το ενσωματωμένο phono-stage είναι θαυμαστή. Ναι, οι συνακροατές μας αντιλαμβάνονται γρήγορα πως έχουν να κάνουν με μια ώριμη περίπτωση περί των χιλίων ευρώ. Η εικόνα των μουσικών αποδίδεται με καλύτερη ακρίβεια σε σχέση και πλέον έχουμε να κάνουμε με μια σοβαρή πρόταση της κατηγορίας αυτής, που τα κάνει όλα και μάλιστα συμφέρει, αν κοιτάξει κανείς τους ανταγωνιστές (βλέπε το μοντέλο direct drive της Cambridge Audio Alva TT V2 στα 1.999 ευρώ για παράδειγμα).
Στις υψηλές (και εδώ μπαίνουμε συνοπτικά στη σύγκριση με το πως ακούμε μέσω των δικών μας digital to analog συσκευών σε flac αποστολή του ήχου του Τ2-W), το σύστημα ακούστηκε τόσο μέσω του ενσωματωμένου του phono-stage ως αναλογική πηγή όσο και μέσω δικτύου & streaming, με πολύ καλή και ‘ευγενική’ έκταση. Καθόλου τραχύ ή κουραστικό και πολύ ικανό στην απόδοση των δυναμικών για το ανάστημα του, με πλούσιο σώμα και αποσβέσεις. Μια ελάχιστη έκπτωση σε ροή και σώματα διαπιστώθηκε κατά την ασύρματη ‘αποστολή’ του, μα εκεί μεσολαβεί και ο χαρακτήρας του κονβέρτορα και λοιπά παρένθετα, που δεν βρίσκονται στον δρόμο της αναλογικής εξόδου από rca. Ο αρμονικός πλούτος όμως αποδόθηκε καλά,με μικρό και αναμενόμενο περιορισμό μέσω ασύρματης λειτουργίας, διατηρώντας παντού και πάντα μια αίσθηση αναλογικής ζεστασιάς.
Με αυτά τα συμπεράσματα, μπορούμε να προκρίνουμε ότι τόσο το πλατό-κεφαλή-βραχίονας όσο και το phono-stage του συνθέτουν πρόταση η οποία υποδέχεται μελλοντικά μια υψηλότερων επιδόσεων κεφαλή (θα προτείναμε και πάλι κινητού μαγνήτη, στην περίπτωση), όπως αυτή θα οδηγήσει επομένως και σε ακόμη καλύτερες τελικές επιδόσεις κατά το streaming. Η Sumiko Rainier στο T2-W δεν είναι απλώς μια οικονομική ενσωμάτωση και επιλογή της Pro-Ject, είναι μια ευρύτερα καλή και ικανή κεφαλή, που θα αφήσει πολύ καλές εντυπώσεις ως δένει με το ενσωματωμένο phono-stage καλά. Μα το πικάπ, άνετα προορίζεται ως βάση για μια ακόμη ανώτερη βαθμίδα επιδόσεων προχωρώντας πχ. σε μια Ortofon 2M Bronze ή Black στο μέλλον ή όποια άλλη που ο κάτοχος του έχει βάλει στο μάτι και στο αυτί!
Συμπέρασμα
To πικάπ Pro-Ject T2-W απευθύνεται σε όσους κινούνται στο ύψος των περίπου χιλίων ευρώ και συνάμα θα ήθελαν να μπορούν να αναμεταδώσουν τα βινύλια και μέσω Wi-Fi με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ναι, το T2-W ‘στέλνει’ τον ήχο των βινυλίων μας με αξιώσεις και φέρεται ως streaming συσκευή μέσω δικτύου, μάλιστα σε ανώτερη ανάλυση 24 bit / 48 kHz (flac-losseless). O κ. Lichtenegger (CEO) ανακοίνωσε πως δεν θα παραχθεί κάποιο επόμενο μοντέλο με δυνατότητα streaming, πάντως βρίσκεται στα σκαριά και σχεδιάζεται ένα μοντέλο phono-stage της σειράς Pro-Ject Box Design που θα συνδέεται με οποιοδήποτε πικάπ και θα το καθιστά ασύρματο! Στην περίπτωση του T2-W όμως, έχουμε να γράψουμε, πως τέτοιο συνολικά επίπεδο ποιότητας σε σημεία και ταυτόχρονα τέτοιο ηχητικό επίπεδο δεν έχουμε βρει εως σήμερα στον συγγενικό & πολύ περιορισμένο ανταγωνισμό του. Γι αυτό και κέρδισε επάξια βραβείο EISA ’23-’24. Εάν είστε λοιπόν και του “αναλογικού λιμανιού” και του “ψηφιακού σαλονιού”, χρειάζεστε μια πραγματικά καλή στόχευση σε πικάπ αλλά και την ασύρματη διασύνδεση με άριστο τρόπο, σας συνιστούμε ότι πρόκειται για μια ιδανική πρόταση, από κάθε άποψη.
Τιμή πικάπ Pro-Ject Audio T2-W: 1.099,- €
Αντιπροσωπεία – Διάθεση & Ακροάσεις Pro-Ject Audio
Pro-Ject Audio – Σημεία Διάθεσης & Ακροάσεων