Pro-Ject Audio Ε1 Phono Πικάπ με Κεφαλή & Προενισχυτή MM
Μια νέα επιλογή στις πολύ προσιτές αναλογικές πηγές που σέβεται τον ακροατή-συλλέκτη.
Η Pro-Ject Audio μας έχει συνηθίσει, ή καλύτερα εθίσει, στα σπάνιας μουσικότητας και ανάληψης λεπτομερειών εισαγωγικά, πολύ προσιτά πικάπ. Πικάπ που κυριολεκτικά εκθρονίζουν τον ανταγωνισμό. Κάθε νέο μοντέλο της δεν θα μπορούσε να μείνει για πολύ έξω από την ιστοσελίδα μας. Φαντάζομαι ότι όλοι οι φίλοι του αναλογικού ήχου την έχουν ακούσει ή την γνωρίζουν καλά. Στην εποχή μας, τα βινύλια είναι τόσο ‘στα πάνω’ τους που κυριολεκτικά ξαναζούμε τα 70s & 80s. Σε μια βόλτα στο κέντρο της πρωτεύουσας, τα νέα αλλά και παλιά δισκάδικα με τις ανανεωμένες δισκοθήκες τους προκαλούν ρίγος στους συλλέκτες. Κάθε μουσικό είδος γιορτάζει την αναλογική επιστροφή με χιλιάδες επανεκδόσεις άλμπουμ LPs. Δισκοπωλεία ακόμα και σε πολύ μικρούς χώρους, σε όλες πλέον τις περιοχές της Αττικής, βασίζουν την ύπαρξή τους στην επιστροφή των βινυλίων και στους εκλεκτούς φιλόμουσους διαφόρων ηλικιών που ξαναγύρισαν και αγάπησαν τον “δίσκο”. Ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια. Η ικανοποίηση μας δεν κρύβεται. Το ίδιο και η τάση μας να βοηθήσουμε ώστε να ανακαλύψετε ακόμη και την πιο οικονομική αναλογική πηγή των ημερών, που όμως παίζει μουσική με σεβασμό και αγγίζει τα βινύλια μας (και τα αυτιά μας) όπως πρέπει, χωρίς τραχύτητα.
Υπακούοντας στις επιταγές της τελευταίας τριετίας, η Αυστριακή Pro-Ject Audio με την τεράστια εμπειρία της αλλά και ικανότητά της να στοχεύει στο ‘κέντρο’ την ηχητική ποιότητα στα ζητούμενα χρήματα, αδιαφορεί σε μεγάλο βαθμό για την εξωτερική εμφάνιση (κυρίως τα ‘λούσα’) ενός πικάπ, εφόσον πρέπει να κοστίζει κάτω από τετρακόσια ευρώ. Δίνει μόνον έμφαση στην ηχητική αύρα που θα γοητεύσει τον ακροατή. Έναν ακροατή που θα συγκρίνει έπειτα με το cd-player του (ίσως υψηλότερης αξίας) μα και τα streaming music servers καταλήγοντας πως ακόμη και με κάποιο πολύ οικονομικό αλλά καλοσχεδιασμένο πικάπ τα πάντα ακούγονται πιο τρισδιάστατα, λιγότερο πλαστικά, στήνοντας μπροστά σε όλους μια μεγαλύτερη, φυσικότερη σε μέγεθος, χροιές και ροή μουσική σκηνή.
Πριν ακριβώς ένα μήνα μπήκαμε στον πειρασμό να γνωρίσουμε και πάλι ένα πολύ προσιτό πικάπ της Pro-Ject, αυτή τη φορά το ολοκαίνουργιο μοντέλο Ε1 Phono, με ενσωματωμένο προενισχυτή κεφαλών κινητού μαγνήτη. Θα λάβει την θέση του προγενέστερου T1 SB στο rack, το οποίο και αγαπήσαμε (πέρσι) στο hiendnews.gr κυρίως γιατί ανακαλύψαμε ένα ακόμα ‘αστεράκι’ να προτείνουμε στους φίλους και γνωστούς μας. Σε όσους ήθελαν και θέλουν να μπουν ξανά στον χώρο των αξιόλογων αναλογικών αλλά με τη μικρότερη δυνατή δαπάνη. Κινούμενο στα επίπεδα σειράς πιο χαμηλής από την Debut Carbon που κυριολεκτικά σκίζει παγκοσμίως (ιδίως τα EVO & PRO μοντέλα), το E1 Phono παρεδόθη σε εμάς από την αντιπροσωπεία Orpheus Audio σε μια ξύλινης επένδυσης πανέμορφη έκδοση. Ευθύς το στήσαμε στο γραφείο μας και παρά την ζέστη του Αυγούστου, μέσα σε δέκα το πολύ λεπτά έπειτα από το unboxing, το πικάπ ήταν έτοιμο να μας δώσει μουσική. Έρχεται εργοστασιακά προρυθμισμένο. Απλοποιημένο -σε βαθμό κακουργήματος- plug-n-play, δεν χρειάζεται καμία ενασχόληση ούτε με το antiskating. Εμείς απλά ελέγξαμε το βάρος ανάγνωσης της κεφαλής με μια ζυγαριά της Pro-Ject απλά για επαλήθευση ότι αυτό βρίσκεται στο σωστό πλαίσιο, ευθυγραμμίσαμε το πικάπ με το έδαφος χρησιμοποιώντας αλφάδι, τοποθετήσαμε ιμάντα κίνησης-υποπλατό-πλατό-τροφοδοτικό-ματ και …δεν έχουμε κάτι άλλο για setup. Αυτό ήταν!
Σε σχέση με το κατά κάτι ακριβότερο Pro-Ject T1 SB λοιπόν, το Ε1 Phono ‘μίλησε’ λίγο-πολύ στην ίδια γλώσσα και ύφος. Οι διαφορές ήταν πάρα πολύ μικρές, με την πρώτη που κρατάμε στις σημειώσεις μας αυτή μιας λίγο πιο απαλής υψηλής και μεσαίας του Ε1 Phono (!) σε αντίθεση με την ελάχιστα πιο δυναμική και ρυθμικά συνεπέστερη συχνοτική υπεροχή του T1 SB. Η κεφαλή των δύο πικάπ είναι η ίδια Ortofon OM5e, η γενική κατασκευαστική φιλοσοφία, το phono-stage & βραχίονας ομοίως, με ύποπτο το γυάλινο πλατό του T1 SB που συμβάλλει, οδηγεί προς καλύτερη εξάλειψη συντονισμών σε σχέση με το πλαστικό πλατό του T1 SB (όμως επίσης καλόηχο). Το μοντέλο T1 SB, τοποθέτησε την εικόνα των μουσικών μια ιδέα πιο ‘έξω’ κάνοντας την παρουσία τους εντονότερη. Με εξίσου καθαρές γραμμές στις χαμηλές και μεσοχαμηλές όμως, το E1 Phono διάλεξε άλλη λωρίδα στην ίδια λεωφόρο, ελάχιστα πιο ξεκούραστη και στρωτή.
To Ε1 Phono περνά τη βινυλιακή μουσική ροή στον ακροατή χωρίς να την τσαλακώνει. Θαυμάζουμε πόσο ουσιαστικό είναι ένα τέτοιο αποτέλεσμα στην κατηγορία του. Κομψό αλλά πάντοτε ‘ζωντανό’ σε ήχο και ταυτόχρονα όσο πρέπει νευρώδες για να μην βαρεθούμε καμία σχεδόν ηχογράφηση. Δεν τα ρίχνει όλα σε μια ‘σακούλα’ γενικεύοντας και στρογγυλεύοντας, ούτως ή άλλως οι κεφαλές της Ortofon δεν θα άφηναν ποτέ κάτι τέτοιο να συμβεί. Επίσης, όλη η προσέγγισή του δίνει προσοχή στην φυσικότητα των ηχοχρωμάτων, χαρακτηριστικό που χαρήκαμε σε υψηλότερο ακόμη βαθμό με το μεγαλύτερο Debut EVO . Δεν κυνηγά μια αφύσικα μεγάλη στερεοφωνική εικόνα, αλλά μια σκηνή με βαρύτητα και τρισδιάστατη μα καθαρή παρουσία. Φυσικά και θα κερδίσει με μια καλύτερη κεφαλή στον βραχίονα πχ. μελλοντικά μια Ortofon 2M, μιας που το ενσωματωμένο phono-stage του έρχεται ‘γάντι’ για τις εν λόγω κιν. μαγνήτη ή κάποια βάση υποστήριξης (πιθανότατα και ένα προσεγμένο audio rack) αλλά ακόμα και από ένα δερμάτινο ματ στο πλατό. Το τελευταίο το χρησιμοποιήσαμε και είδαμε αισθητές διαφορές στον ήχο σε όλο το φάσμα, πάλι καλά που μας τις ‘πέρασε’, κυρίως συμπληρώνοντας ζεστασιά και σώμα από τις μεσοχαμηλές συχνότητες και πάνω. Το μπάσο και οι μεσαίες του E1 εκφράζονται με τρόπο που δεν πιστεύαμε ποτέ ότι θα βρούμε σε ένα τόσο basic πικάπ, ενώ λεπτομέρειες στις υψηλές ξαναθυμίζουν πως η Ortofon δεν παίζει με την τελική πληροφόρηση του ακροατή σε καμία, μα καμία της περίπτωση. Καμία υπέρμετρη ένδειξη λαμπράδας, κανένας προβληματισμός με την εξαγωγή των χαμηλών συχνοτήτων. Η συνολική διαφάνεια κινήθηκε σε καλό επίπεδο ενώ πήραμε μεταλλικά κρουστά και ηλεκτρικές κιθάρες με ανάγλυφη αίσθηση και καλό τονισμό των δυναμικών διαφορών. Η μουσική σκηνή που δημιούργησε το μικρό Pro-Ject ήταν η καλύτερη της κατηγορίας κάτω των τετρακοσίων ευρώ και δεν άφησε περιθώρια για παράπονα. Μια χαρά εστιασμένοι οι μουσικοί, χωρίς να αισθάνεσαι πως φλουτάρουν κατά τρόπο που πολλά άλλα τόσο οικονομικά πικάπ (και εισαγωγικές κεφαλές) δεν μπόρεσαν να αποφύγουν.
Δεν υπήρξε δεύτερη σκέψη. Το μικρό νέο Pro-Ject είναι η έκπληξη του μήνα, μια αναθεωρημένη μελέτη επάνω σε ένα σχέδιο με απίθανα χαμηλό κόστος εφαρμογής. Αν δώσετε δε την πρέπουσα προσοχή -επαναλαμβάνουμε- και το τοποθετήσετε πάνω σε αντικραδασμική βάση, όπως αυτή της ίδιας της Pro-Ject μοντέλο Ground It, θα λάβετε οφέλη μεγάλα. Oι διαφορές ακούγονται με βεβαιότητα από όλους, πριν καν μπείτε στον πειρασμό μιας καλύτερης κεφαλής. Να που εκτός από τα προσιτά ηχεία της Γαλλικής Davis Acoustics Mani Mk2, ο Αύγουστος & Σεπτέμβρης έφερε καινούργια κοσμήματα στις μικρές κατηγορίες.
Συμπέρασμα
Η Αυστριακή Pro-Ject Audio πρωτοστατεί φέτος στη λεγόμενη value-for-money κατηγορία των πικάπ. Κοντράρει διαρκώς τον εαυτό της. Άνοιξε εκ νέου την πόρτα της εισαγωγικής κατηγορίας με τo μοντέλο E1 Phono. Χρειαζόταν; Τελικά, ναι. Τσεκάροντας τα πιο δύσκολα ‘κουτάκια’ στόχων, πρώτο και καλύτερο αυτό της τιμής και δεύτερο της ποιότητας κατασκευής στην Ευρώπη (χειροποίητο & σχολαστικός ποιοτικός έλεγχος, παρακαλώ), ποιος κατασκευαστής τελικά θα μπορέσει να σταθεί δίπλα της, σε ανάλογο ηχητικό ύψος; Ο ήχος του Ε1 Phono είναι τουλάχιστον ισάξιος με το αμέσως επόμενο (και ελάχιστα πιο ακριβό) μοντέλο T1, ενώ ο αλουμινένιος βραχίονας 8,6 ιντσών με την οικονομική Ortofon OM 5E κεφαλή εξάγουν σε αυτή την σύνθεση επιλογών και προενίσχυσης σημαντική πληροφορία. Υπερτερούν σε λεπτομέρεια ‘δεμένη’ με την μουσική σε σχέση με ότι άλλο έχουμε ακούσει προσεκτικά κάτω από τα τετρακόσια ευρώ. Το μοντέλο Ε1 Phono διαθέτει ενσωματωμένο προενισχυτή κεφαλών κινητού μαγνήτη (με δυνατότητα απενεργοποίησης). Επιπλέον, η επιλογή των στροφών και του start/stop γίνεται από πλήκτρο-επιλογέα στην αριστερή πλευρά του και όχι με αλλαγή θέσης του ιμάντα όπως μας έχουν συνηθίσει για παράδειγμα τα εισαγωγικά της Rega. Άρα, αποτελεί όχι απλώς μια επιτυχημένη αγορά ενός πολύ οικονομικού πικάπ, αλλά συνολικά την καλύτερη δυνατή επιλογή σήμερα, σε αυτά τα χρήματα. Μόλις ξεκίνησε προς πώληση και κλέβει τις εντυπώσεις.
Σύστημα Αναφοράς:
Analog Sources (Αναλογικές πηγές): E.A.T. (European Audio Team) Forte S, Pro-Ject Debut Carbon EVO, Pro-Ject T1, Kuzma Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): VTL 2.5, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity, Conrad-Johnson, EAR-Yoshino PhonoBox MM/MC Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon 2M Blue & 2M Red, EMT & Benz μοντέλο ACE (M), Van den Hul THE FROG, Vertere Mystic, Sumiko, Kuzma CAR-50 κ.α. Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio, Metronome Audio, Jadis κ.α. Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): VTL, Audiolab UK model 6000A, Jadis Orchestra Reference, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state various) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Nordost Blue Heaven Phono Cable, Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Dynavox, Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.
Τιμή Pro-Ject E1 Phono: 359,- €
Αντιπροσωπεία Pro-Ject Audio και Διάθεση:
Διάθεση – Ακροάσεις :