Exclusive Audio
Audio Veterans
Athens Pro Audio
ΗΧΟΔΟΜΗ
Audio Vision Art
Obscure Audio
ΗΧΟΕΠΙΛΟΓΗ
Porfyra Audio
Tellurium Q Cables
Sound Gallery Of Athens
Chameleon Audio
Aphrodite’s Vision
Golden Acoustics
Videorythmos
Porfyra HAR AR1.1 Pre-Amp, Porfyra STTS 220 Power Amp
Greek-made, Class A and 25 Watts !
by Ilias Mavroeidakos
H Porfyra, μια ελληνική εταιρία η οποία υπόσχεται να ταράξει για τα καλά τα νερά του Hi-End (με όνομα που παραπέμπει στο σπάνιο στην αρχαιότητα όστρακο που έδινε το βαθύ κόκκινο χρώμα σε ρούχα βασιλιάδων και αυτοκρατόρων) και ένα ζευγάρι γαλλικά ηχεία με τουίτερ από υλικό που χρησιμοποιείται στα πυρηνικά. Ωραία αρχίζει αυτή η δοκιμή…
.
Λίγα λόγια για το ηχείο Focal 1008 Be, ηχείο αναφοράς με το οποίο πραγματοποιήθηκε η ακρόαση των ενισχυτικών της Porfyra:
.
The Easy-Driven Focal 1008 Beryllium of our Review.
Το Focal 1008 Be είναι ένα από τα πιο κομψά και καλοφινιρισμένα, “elegant” -όπως θα έλεγαν οι Γάλλοι – δίδρομα ηχεία βάσης στον κόσμο. Η μπροστινή μπάφλα και η πίσω πλευρά τους έχουν φινίρισμα μαύρης λάκας ενώ τα πλαϊνά ενισχύονται με δύο “φέτες” από ξύλο χρώματος σαμπανιζέ με μέγιστο πάχος 35mm. Οι καμπίνες τους έχουν εξωτερικές διαστάσεις 400mm x 250mm x 350mm (ΥxΠxB) και οι βάσεις τους 600mm. Το τουίτερ με τη βάση του ακουμπάει πάνω στην μπροστινή μπάφλα με σκοπό την απομόνωση από τους όποιους κραδασμούς μεταφέρονται σε αυτή από το mid/woofer. Το mid/woofer των 165mm (με ενεργή επιφάνεια 155mm) βρίσκεται τοποθετημένο σε βάθος στην ελλειψοειδή μπάφλα κάνοντας ένα είδος χοάνης. Στο πίσω μέρος του ηχείου, στην κάτω πλευρά υπάρχει το vented slot για το χαμηλό (παραλλαγή του bass-reflex με τετράγωνο σχήμα για λιγότερο αεροδυναμικό θόρυβο σε έντονα χαμηλά περάσματα). Η ελλειπτική επιφάνεια της μπροστινής πλευράς συνεισφέρει στην καλύτερη διασπορά του ήχου του τουίτερ (η χοάνη στην οποία βρίσκεται το woofer απομακρύνει σε κατακόρυφο άξονα τα πηνία φωνής woofer και τουίτερ με αποτέλεσμα να χαλάει λίγο το άκουσμα χρονικά – πρόκειται όμως για επιλογή του κατασκευαστή που φαίνεται προτίμησε με αυτό τον τρόπο να δώσει προτεραιότητα στη γεμάτη απόδοση του χαμηλού και στην επίπεδη απόκριση συχνότητας). Το μεγάλο tweeter Βηρυλλίου ανεστραμμένου θόλου διαμέτρου 1.25 ίντσας επιτρέπει χαμηλότερο σημείο cross (2.2kHz) για να αποφεύγεται το break up point του σκληρού (για χαμηλές παραμορφώσεις) και ελαφρύ κώνου του woofer. Τελειώνοντας, να κλείσουμε το μάτι σε αυτούς που ενδιαφέρονται για κάποιες λεπτομέρειες που δεν αναφέρονται γενικώς σε δοκιμές γράφοντας ότι η καμπίνα έχει καθαρό εσωτερικό όγκο 16,762 λίτρα και το πλακάκι πάχους 20mm του vented slot (που βρίσκεται πίσω) εκτείνεται σε μήκος 100mm συνολικά και έχει άνοιγμα οπής 130x22mm με καμπύλες στην είσοδο και έξοδο του αέρα. Με λίγα λόγια τα Focal 1008 Be έχουν αρκετή έκταση χαμηλά, ενώ στα μεσοϋψηλά υπάρχει μεγάλη ταχύτητα και έκταση. Κατασκευαστικά γίνεται εμφανής και επιβεβαιώνεται κατά τις ακροάσεις η προσπάθεια του κατασκευαστή για την απουσία παραμορφώσεων. Tweeter και woofer συνδυάζονται αρμονικά, η απόκριση συχνότητας είναι πραγματικά επίπεδη από τα 80Hz μέχρι και πάνω από τα όρια του ακουστού φάσματος. Τα κατά περίπτωση κάπως τονισμένα συριστικά που έκαναν την εμφάνισή τους σε φθηνότερες υλοποιήσεις της εταιρίας με υποδεέστερα tweeter ανεστραμμένου θόλου στο παρελθόν, εδώ λάμπουν δια της απουσίας τους! Η εικόνα των ειδώλων σχηματίζεται πίσω από το νοητό άξονα που συνδέει τα δύο ηχεία. Χαρακτηρίζονται από ταχύτητα, ροή και ευγένεια με απουσία εξάρσεων σε οποιοδήποτε μέρος του φάσματος. Δεν θα μπούμε όμως -τώρα τουλάχιστον- σε βαθύτερα τεχνικά μονοπάτια γύρω από τα ηχεία αφού επίκεντρο της αξιολόγησης αποτελεί το σετ προενισχυτή και τελικού της Ελληνικής Porfyra το οποίο ετοιμάζομαι να βγάλω από τις συσκευασίες του (για τη μεταφορά του οποίου η εταιρία αντί για κλασικά κιβώτια χρησιμοποιεί μεταλλικά flight cases).
Περιγραφή Porfyra HAR AR 1.1 Pre και STTS 220 Power Amp.
The HAR AR1.1 series of Porfyra Audio. The tube preamplifier.
Ας ξεκινήσουμε με τον HAR AR 1.1. Για να ελαχιστοποιηθούν οι παρεμβολές και να διασφαλιστεί η “καθαρότητα” του σήματος το τροφοδοτικό είναι τελείως ανεξάρτητο από την κυρίως μονάδα και συνδέονται μεταξύ τους με custom καλώδιο κατασκευασμένο από την Porfyra. Ο προενισχυτής είναι “χτισμένος” γύρω από 2 λυχνίες 6Η30P, τσοκ εξομάλυνσης, πυκνωτές λαδιού και στην έξοδό του 2 τετράγωνους μετασχηματιστές.
The HAR Preamplifier’s power supply.
Στην ανόρθωση χρησιμοποιείται η λυχνία 5U4. To τροφοδοτικό έχει διαστάσεις 450x180x360mm (ΠxYxB) ενώ η κυρίως μονάδα 435x80x350mm. H απόκριση συχνότητας του HAR AR 1.1 έχει μεγάλο εύρος (10Hz-150Khz, +-3dB με THD 0.01%). Έχει 4 εισόδους γραμμής και 2 Pre-Out. Ο προενισχυτής απ’ ότι πληροφορήθηκα είναι τηλεχειριζόμενος αλλά προφανώς ήθελαν να διατηρήσω τη φυσική μου κατάσταση και δεν ήρθε το τηλεχειριστήριο…
Porfyra STTS 220 pure class A power amplifier.
Ο τελικός Porfyra STTS 220 είναι ΚΑΘΑΡΗ ΤΑΞΗ Α με πυκνωτές τροφοδοσίας συνολικής χωρητικότητας 216.000μF, NPN τρανζίστορ στην έξοδο και Mosfet drive. H ονομαστική ισχύς του είναι 2x25w RMS στα 8 ohm. Ο STTS 220 έχει τη δυνατότητα να τροφοδοτηθεί και με μπαταρία. Για τον ευμεγέθη τοροειδή μετασχηματιστή στο τροφοδοτικό και τους 2 τετράγωνους μετασχηματιστές στην έξοδο η εταιρία δεν ανακοινώνει επίσημα τα χαρακτηριστικά τους. O ενισχυτής λειτουργεί χωρίς ανάδραση. Διαστάσεις Τελικού ενισχυτή STTS 220: 450x190x365mm(ΠxΥxΒ).
.
Αρκετά όμως με την περιγραφή των τεχνικών χαρακτηριστικών που διαβάσατε όση ώρα τα ξεπακετάριζα, καθώς ήρθε η ώρα να τα ανάψουμε και να τα αφήσουμε για λίγα λεπτά να έρθουν σε θερμοκρασία λειτουργίας. Κατά τις κριτικές ακροάσεις ο διακόπτης ανάδρασης του προενισχυτή ήταν στο “on” (για μεγαλύτερη ευκολία όταν είναι ενεργοποιημένη η ανάδραση ανάβει μια κίτρινη λυχνία led δίπλα στον διακόπτη). [*Δείτε παρακάτω πληροφορίες σχετικές με την κατάσταση feedback on/off].
.
Μετά από 15-20 λεπτά είναι ώρα να ξεκινήσουν οι κριτικές ακροάσεις, με την αρχή να γίνεται με μια ιδιαίτερη ηχογράφηση της Nina Simone (Ronnie Scott’s Jazz Club live, 1987 – Hendring Wadham). Στο πρώτο κομμάτι (Mr Smith) τα ενισχυτικά μεταφέρουν την ατμόσφαιρα του Jazz club και τη φωνή της Simone με ακρίβεια και ζεστασιά ενώ στο κομμάτι με τον τρομακτικό τίτλο “Be my husband” τα ρυθμικά χτυπήματα της μπότας με σωστό παλμό και γεμάτο σώμα. Τη Nina Simone στη συνέχεια διαδέχεται ο Τάκης Μπαρμπέρης. Ένας από τους μεγαλύτερους μουσικούς σύγχρονης Jazz κατά την άποψή μου, στα καλύτερά του: Episodes (LYRA CD0177). Ακούω το αγαπημένο μου “Ok But” και στη συνέχεια το “Love Ode” και ξεχνάω να κρατήσω σημειώσεις… Στη συνέχεια σειρά έχει ο Tsuyoshi Yamamoto (Autumn in Seattle. First Impression Music). Autumn in Seattle: ένα κομμάτι στο οποίο κυριαρχεί το πιάνο του Yamamoto και το μπάσο του Ken Kaneko. To πιάνο νιώθεις ότι βρίσκεται στον χώρο ακρόασης, έχει όγκο, υφή, ταχύτητα και έκταση ψηλά χωρίς να γίνεται αιχμηρό (σε αρκετά συστήματα συμβαίνει αυτό) και το μπάσο έχει σωστό όγκο χωρίς να καλύπτει τα υπόλοιπα όργανα. Επόμενο κομμάτι το “Nardis” της Patricia Barber (Cafe Blue – HDCD). To πιάνο στην αρχή του κομματιού αποδόθηκε εξαιρετικά με όγκο, έλεγχο και σωστό σβήσιμο στις νότες, στη συνέχεια τα πιατίνια αποδίδονται με τρόπο υπέροχο, και στους παλμούς της μπότας νόμιζες ότι ο ενισχυτής έχει πολλαπλάσια ισχύ. Προσπαθώντας να εξερευνήσω τα όρια του τελικού βάζω στον οδηγό δίσκου το κομμάτι Norbu (Bruno Coulais, Himalaya – The rearing of achief). Οι φωνές ήξερα ότι θα αποδοθούν θαυμάσια αλλά και το μεγάλο τύμπανο άγγιζε το κάτω μέρος του φάσματος με υπέροχο τρόπο (τα Focal 1008 Be σε συνδυασμό με τα ενισχυτικά της δοκιμής απέδωσαν τα 28Ηz του τυμπάνου με ρεαλισμό). Μη ρωτάτε πως ξέρω ότι είναι 28 Hz. Όση ώρα χτυπούσαν το τύμπανο, εγώ μετρούσα…σαν σωστός μουσικόφιλος ).
.
Γενικότερη ηχητική εκτίμηση – Συμπέρασμα:
.
Ενα μεγάλο πλεονέκτημα του προενισχυτή και κατ’ επέκταση ολόκληρου του σετ HAAR AR 1 και STTS 220 (διακόπτης ανάδρασης) αναφέρθηκε παραπάνω αλλά δεν αναλύθηκε αρκετά σε σχέση με το ηχητικό ταίριασμα ενισχυτή και ηχείων. Και στις ηχητικές εντυπώσεις θέλω να είμαι σαφής. Ο προενισχυτής όταν βρίσκεται σε κατάσταση feedback off έχει λίγο,ελάχιστα τονισμένα άκρα (τονισμένες πολύ χαμηλές και πολύ υψηλές συχνότητες). Κατά συνέπεια, θα μπορούσε να είναι ιδανικό ταίρι για μονόδρομα ηχεία τα οποία έχουν, όπως είναι φυσικό, roll-off στα άκρα του ηχητικού φάσματος ή να χρησιμοποιείται σε αυτή τη λειτουργία σε νυχτερινές ακροάσεις σε χαμηλές εντάσεις.
.
Σε κατάσταση feedback on, ο ενισχυτής (σαν σετ) είναι ένας καλός υβριδικός σε καθαρή τάξη Α. Τα αποθέματα ρεύματος του ενισχυτή είναι αρκετά και ικανά να οδηγήσουν φορτία με μεγαλύτερη ευκολία σε σχέση με την ισχύ που αναφέρεται στα χαρτιά. Το ιδανικό του ταίρι για απόδοση πολύ υψηλών εντάσεων σίγουρα θα ήταν ένα ηχείο υψηλής ευαισθησίας, αν όμως σας αρέσει να ακούτε μικρά σύνολα σε φυσιολογικές εντάσεις, θα σας καλύψει και με το παραπάνω. Το χαμηλό του έχει μεγάλη έκταση και όγκο. Τα μεσαία είναι απλά βελούδινα και οι υψηλές συχνότητες δεν γίνονται αιχμηρές ενώ έχουν αρμονικό πλούτο και “πλάτος”. Γενικά είναι ένας πλούσιος ενισχυτής στα άκρα του φάσματος με υπέροχες μεσαίες συχνότητες. Τελειώνουμε με κάτι που δεν θα κουραστούμε να γράφουμε: όπως σε κάθε μέρος της ηχητικής αλυσίδας, έτσι και στην περίπτωσή μας με τα ενισχυτικά της Porfyra, η ακρόασή τους με τα ηχεία σας και ακόμα καλύτερα στον χώρο σας – είναι ο καλύτερος οδηγός!
.
Στα υπέρ του λοιπόν ως σύνολο: Ήχος πλούσιος και δυναμικός, κορυφαία μεσαία με λεπτομέρεια/έκταση και”πλάτος”. Γεμάτο χαμηλό. Δυνατότητα Feedback On/Off λειτουργίας. Στα κατά του, σίγουρα η περιορισμένη ισχύς (25 watts) που δεν ενδείκνυται για όλα τα ακούσματα / ηχεία.
.
Porfyra Audio HAR Preamplifier (2 σασί) τιμή 3.000,-€
Porfyra Audio STTS 220 Class A Power Amp τιμή 3.000,-€
Περισσότερες Πληροφορίες – Ακροάσεις:
Porfyra Audio Greece
official site : http://porfyraaudio.com
Porfyra Audio
Exclusive Audio
Athens Pro Audio
Aphrodite’s Vision
Videorythmos
Sound Gallery Of Athens
Golden Acoustics
Chameleon Audio
ΗΧΟΔΟΜΗ
Audio Vision Art
Obscure Audio
ΗΧΟΕΠΙΛΟΓΗ
Tellurium Q Cables
Audio Veterans