High Interest

Porfyra Audio XARG 807 Tube Integrated [Review].

advertisers-banners-bar






Δοκιμή Λαμπάτου Ολοκληρωμένου Ενισχυτή

Porfyra Audio XARG 807 

parallel single-ended Class A amplifier

by Dimitris Stamatakos (review & photos).

Αν, απλώς, ψάχνεις για έναν ολοκληρωμένο ενισχυτή “για να κάνεις τη δουλειά σου”, είσαι τυχερός. Υπάρχουν δεκάδες μοντέλα, σε κάθε κατηγορία τιμής, για να ικανοποιήσουν κάθε λογική και παράλογη ανάγκη σου. Αν ψάχνεις το ιδιαίτερο, το ξεχωριστό, κάτι που θα εκφράσει εσένα και θα τιμήσει την δισκοθήκη σου, είσαι σε καλό δρόμο για περιπέτειες και εμπειρίες των οποίων, οι περισσότεροι, δεν γνωρίζουν την ύπαρξη. Καλώς ήλθες στον κόσμο της λυχνίας NOS και του μονοτελούς class A, ενός κλειστού κλαμπ δι’ ολίγους και εκλεκτούς!

Κάνω αυτή την εισαγωγή, επειδή ο ενισχυτής που δοκιμάζεται στις επόμενες παραγράφους απευθύνεται, πραγματικά, σε ένα ένα συγκεκριμένο κοινό φίλων του καλού ήχου. Το μυαλό των περισσότερων, διαβάζοντας το “συγκεκριμένο κοινό” πηγαίνει, βεβαίως, στην τιμή, αλλά πιστέψτε με η τιμή δεν είναι το θέμα μας εδώ, την λες και λογική για τα προσφερόμενα. Αυτό που κάνει τον XARG 807 να ξεχωρίζει είναι η προσέγγιση της Porfyra Audio στον σχεδιασμό και την κατασκευή του. Αλλά, first things-first, ποιά είναι η Porfyra Audio;

H Porfyra είναι το πνευματικό παιδί του Παναγιώτη Κομηνού, μια μικρή ελληνική εταιρία με έδρα τα Κύθηρα, η οποία εξειδικεύεται, εδώ και αρκετά χρόνια, στην κατασκευή ενισχυτών (προενισχυτών και τελικών ενισχυτών) και, διαθέτει στην αγορά τα, επίσης ελληνικά, ηχεία Sigma Audio.

Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο Κομηνός δεν είναι αυτό που θα λέγαμε “κολλημένος με την λάμπα”. Αν και οι περισσότερες συσκευές της Porfyra, χρησιμοποιούν λυχνίες, οι τελικοί ενισχυτές του έχουν ημιαγωγικά στάδια εξόδου. Δεν του αρέσει και τόσο η ιδέα της συμμετρίας, όμως. Οι ίδιοι τελικοί, είναι single ended (οπότε αναγκαστικά και τάξης Α). Άμα δεν σου αρέσει η παραμόρφωση διάβασης, δεν σου αρέσει η παραμόρφωση διάβασης. Αυτή και μόνο η επιλογή, κάνει την Porfyra ενδιαφέρουσα. Οι single ended ημιαγωγικοί τελικοί δεν είναι κάτι που το συναντάς κάθε μέρα.

Για το 2025, πάντως, η εταιρία είχε μια μικρή έκπληξη για το κοινό της: Ανακοίνωσε έναν ολοκληρωμένο ενισχυτή (τον μοναδικό στον κατάλογό της, από όσο γνωρίζω), ο οποίος βασίζεται στην ιδέα του single ended class A σταδίου εξόδου αλλά χρησιμοποιεί λυχνίες. Η συσκευή είναι πλήρως λαμπάτη, χρησιμοποιώντας λυχνίες και στο στάδιο εισόδου/οδήγησης αλλά και στην ανόρθωση. Ο XARG 807 είναι μια εντυπωσιακή σε διαστάσεις και εμφάνιση κατασκευή και, από τις φωτογραφίες και μόνο, μπορώ να φανταστώ πολλούς που χάνουν τον ύπνο τους.

Οι λεπτομέρειες…

Ο XARG 807 σε κερδίζει, είναι η αλήθεια, με την φυσική του παρουσία. Έχει λογικές διαστάσεις για το είδος του και μεγάλο βάρος (το “σίδερο” στους μετασχηματιστές δεν… κρύβεται) και δεν είναι υπερβολικός, θα τραβήξει όμως την προσοχή σου αμέσως. Ακολουθεί την κλασική αρχιτεκτονική με τις λυχνίες και τους μετασχηματιστές να είναι εμφανείς και συνοδεύεται, αν και δεν φαίνεται στις φωτογραφίες, από έναν προστατευτικό κλωβό.

Ο χρήστης έχει στη διάθεσή του τα βασικά: Ρυθμιστικό στάθμης με τηλεχειρισμό και έναν περιστρεφόμενο, συμβατικό, επιλογέα εισόδων, αμφότερα φινιρισμένα πολύ ποιοτικά σε χαλκό και με πολύ καλή αίσθηση στους χειρισμούς. Ο διακόπτης ισχύος βρίσκεται στο πίσω μέρος, μαζί με τους ακροδέκτες σύνδεσης.

Εδώ, θα βρεις τέσσερις εισόδους στάθμης line, υλοποιημένες με βύσματα RCA καλής ποιότητας καθώς και τους ακροδέκτες σύνδεσης των ηχείων, επίσης καλής ποιότητας και έτοιμους να δεχτούν βαριά καλώδια μεγάλης διατομής, αν ο ιδιοκτήτης του ενισχυτή το κρίνει απαραίτητο, ενώ δεν υπάρχουν ξεχωριστά taps για ηχεία 4 και 8Ω (ονομαστικής αντίστασης), μια επιλογή που γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής μεταξύ των κατασκευαστών και είναι μάλλον η σωστή, γιατί απλοποιεί την διαδικασία σύνδεσης. Ενδιαφέρουσα επιλογή της Porfyra σε ότι αφορά το user interface του ενισχυτή είναι η χρωματική κωδικοποίηση των τεσσάρων εισόδων και όχι η απλή -στεγνή- αρίθμησή τους. Κάθε είσοδος, στην πίσω πλευρά, έχει το δικό της χρώμα, το οποίο έχει την αντίστοιχη ένδειξη στον επιλογέα, μέσω LED. Προσωπικά, το βρήκα μια καλή ιδέα, που κάνει την πρόσοψη της συσκευής πιο… ζωηρή.

Όπως ήδη γράφτηκε, το στάδιο εξόδου του ενισχυτή είναι single ended. Αυτό σημαίνει ότι οι δύο λυχνίες που το απαρτίζουν λειτουργούν σε τάξη Α και είναι συνδεδεμένες παράλληλα για μεγαλύτερη ισχύ στην έξοδο. Η Porfyra έχει επιλέξει δύο 807 ανά κανάλι. Οι 807 είναι τέτροδοι ισχύος με αρχιτεκτονική δέσμης (beam), σχεδιασμένες τόσο για audio όσο και για RF. Με βάση τα δημοσιευμένα χαρακτηριστικά, σε single ended τοπολογία, κάθε 807 μπορεί να αποδώσει μέχρι -περίπου- 10W.

O XARG 907 διαφοροποιείται από το σύνηθες και στο στάδιο εισόδου και οδήγησης. Αυτό, υλοποιείται με μια μεταλλική πέντοδο 6SJ7 της Ultron ανά κανάλι και όχι με κάποια κλασική διπλοτρίοδο που βλέπουμε πολύ συχνά. Η πληροφορία που δεν έχουμε (γιατί η Porfyra δεν αναφέρει πουθενά κάτι σχετικό) είναι το αν η πέντοδος είναι συνδεσμολογημένη ως πέντοδος ή ως τρίοδος. Στο στάδιο αυτό έχει ενσωματωθεί και ο εξασθενητής του ενισχυτή, ο οποίος υλοποιείται με ένα ηλεκτροκίνητο – τηλεχειριζόμενο ποτενσιόμετρο της Alps (το γνωστό “μπλε”). Το τηλεχειριστήριο περιλαμβάνεται στην τιμή διάθεσης.Η τροφοδοσία του ενισχυτή περιλαμβάνει δύο ανορθώτριες 5R4 και έναν μεγάλο μετασχηματιστή που κατασκευάζεται στην Ελλάδα από τον Γιατρά. Ελληνικής κατασκευής είναι και οι μετασχηματιστές εξόδου, από την Tsakiridis Devices.

Η τροφοδοσία του ενισχυτή περιλαμβάνει δύο ανορθώτριες 5R4.

Οι λυχνίες είναι, φυσικά, NOS, δηλαδή κατασκευασμένες στο παρελθόν, αλλά καινούριες και αχρησιμοποίητες, για πολλούς, η επιτομή της γοητείας του λαμπάτου ήχου.

Στην πράξη…

Εδώ και χρόνια έχω την εντύπωση ότι δεν είναι λίγοι εκείνοι που ανησυχούν όταν παίρνω έναν ενισχυτή όπως ο XARG 807 για δοκιμή. Νομίζω, ότι από τα μάτια τους περνούν σκηνές άκρατης hi-fiντελικής βίας όπου αθώες λυχνίες εξόδου εξαναγκάζονται να οδηγήσουν αδηφάγα ηχεία σε στάθμες μπουζουξίδικου, ενώ εγώ με το παραμορφωσίμετρο ανά χείρας… δικάζω, χρησιμοποιώντας ως μάρτυρες κατηγορίας θηριώδεις τελικούς που τετραπλασιάζουν την ισχύ τους στα 2Ω και έχουν συντελεστή απόσβεσης 5000… Αστεία πράγματα είναι αυτά. Κατά καιρούς τα ATC SCM50 έχουν οδηγηθεί από λαμπάτους τελικούς με τοπολογίες εξόδου μικρής ισχύος, με αποτελέσματα εξαιρετικά και μερικές από τις καλύτερες αναμνήσεις μου περιλαμβάνουν τέτοια μηχανήματα. Εννοείται ότι υπάρχουν περιορισμοί, αλλά, από την στιγμή που τους γνωρίζεις και τους λαμβάνεις υπόψιν, δεν αποτελούν πραγματικό πρόβλημα. Προφανώς, από έναν ενισχυτή όπως ο XARG 807 δεν περιμένεις πολύ υψηλές στάθμες (εκτός αν το ηχείο είναι εξαιρετικά ευαίσθητο, βεβαίως), ούτε ακρίβεια στουντιακού τελικού. Οπότε, ας επικεντρωθούμε σε αυτά που περιμέναμε και σε αυτά που πήραμε τελικώς.

Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζεις ακούγοντας τον 807 είναι αυτή ενός πολύ ομοιογενούς, ευχάριστου ακούσματος που γεμίζει τον χώρο και σε φέρνει κοντά στην μουσική. Έχεις την αίσθηση της εγγύτητας, χωρίς να καταπιέζεσαι ποτέ και ο ήχος είναι, πραγματικά, αυτό που θα λέγαμε “μεγάλος”. Το αποτέλεσμα είναι επιβλητικό, χωρίς να γίνεται υπερβολικό και να σε βάζει σε υποψίες, με γεμάτο χαμηλό, ευάκουστο και αναλυτικό μεσαίο και καλή έκταση ψηλά. Η εικόνα που δημιουργεί ο ενισχυτής, είναι, επίσης, παραδειγματική (δείγμα προσεγμένης κατασκευής, ομοιότητας των καναλιών και καλής συμπεριφοράς στο πεδίο του χρόνου) και εστιάζεται ελάχιστα πίσω από τον οριζόντιο άξονα, δημιουργώντας μια αίσθηση φυσικότητας στον χώρο. Άφησα για τελευταίο, ένα (αναμενόμενο, ίσως, αλλά πάντα ευχάριστο όταν το συναντάς) σημαντικό χαρακτηριστικό του ενισχυτή: Ο τρόπος που συμπεριφέρεται κοντά και γύρω από το σημείο υπερφόρτωσης. Φιλικός, χωρίς να γίνεται κουραστικός και τραχύς, υπενθυμίζει ευγενικά ότι έχει όρια, αλλά επιτρέπει, με την απόδοσή του, να κινηθείς κοντά και λίγο πάνω από αυτά, χωρίς να τιμωρεί. Η επιλογή της Porfyra να χρησιμοποιήσει single ended τοπολογία, προφανώς παίζει τον ρόλο της και δικαιώνεται πανηγυρικώς.

Στις λεπτομέρειες τώρα, ίσως το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο του ενισχυτή είναι ο τρόπος που χειρίζεται την περιοχή των πολύ χαμηλών και χαμηλών συχνοτήτων. Αυτό που παίρνεις είναι εξαιρετική έκταση, πολύ καλό σώμα και έλεγχο και μια μετρημένη, με το σταγονόμετρο, έμφαση, η οποία υπογραμμίζει την περιοχή, βγάζει τον ρυθμό στο προσκήνιο και σε καθηλώνει. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτό σχετίζεται με τον χαμηλό συντελεστή απόσβεσης (ο οποίος είναι αναμενόμενος) και τον τρόπο που μεταβάλλεται το μέτρο της αντίστασης των SCM50 στην περιοχή. Ο συνδυασμός λαμπάτου, ATC και του συγκεκριμένου χώρου, οδηγεί συνήθως σε ένα εξαιρετικό δέσιμο, μια σχεδόν μαγική συνέργεια που δεν την περιμένεις και η περίπτωση του Porfyra είναι -μάλλον- η καλύτερη που έχω ακούσει σε αυτό το κομμάτι. Πέρα από τον ενθουσιασμό μου, σημειώστε και κάτι πρακτικό: Αυτή η συμπεριφορά δεν είναι εγγενής του ενισχυτή, αλλά του συστήματος. Άλλο ηχείο και άλλος χώρος, πιθανώς οδηγούν σε διαφορετικά αποτελέσματα, ίσως και ακόμη καλύτερα. Πριν την αγορά ενός ενισχυτή όπως ο XARG 807, θα πρέπει να εξετάσετε σοβαρά το ηχείο που έχετε (ή σκοπεύετε να αγοράσετε) και να το “δέσετε” μαζί του. Το αποτέλεσμα ενός τέτοιου καλού ταιριάσματος θα στεναχωρήσει πολλούς… φίλους σας, όταν το ακούσουν.

Η συμπεριφορά στην μέση και ανώτερη περιοχή των χαμηλών ακολουθεί την ίδια λογική. Το σύστημα ακούστηκε να ρέει, να ρολλάρει ευχάριστα σε ρυθμικά ακούσματα και να αποδίδει εντυπωσιακά τα μεγάλα μεγέθη: Μεγάλα έγχορδα, μεγάλες ορχήστρες, μεγάλες μείξεις, ο ενισχυτής είναι πραγματικά πολύ καλός σε θέματα περιγραφής του παλμού, της κλίμακας του μεγέθους και του ελέγχου. Στο συγκεκριμένο setup είναι ένας από τους κορυφαίους που έχω ακούσει τον τελευταίο καιρό.

Η μεσαία περιοχή, με τόσο λάμπα στο κύκλωμα, δε θα μπορούσε να μείνει πίσω, φυσικά. Φυσική αίσθηση, ευχάριστη, προσεγμένα φωτεινή, δεν γίνεται ποτέ υπερβολική, μελό ή ευφωνική, αν και αυτά είναι χαρακτηριστικά που αρχίζεις να τα διακρίνεις όταν τον οδηγήσεις έξω από τα όριά του (δεν χρειάζεται, πάντως, σε μικρούς χώρους, έχει αρκετή ενέργεια). Ο ακροατής μπορεί να ακούσει άνετα την λεπτομέρεια και το layering της σύνθεσης και να μην νοιώσει ότι η ακοή του απειλείται από μια μεγάλη ορχήστρα πνευστών που τα δίνει όλα. Ο ενισχυτής είναι προσεκτικός σε τέτοια θέματα και δεν απογοητεύει. Οι φωνές ακούγονται συγκλονιστικά παρούσες στον χώρο, με πολύ καλή περιγραφή του αέρα (αν μιλάμε για σόλο) και πολύ καλό όγκο και περιγραφή των ομάδων και της κίνησης (αν μιλάμε για χορωδίες). Πολύ καλή λεπτομέρεια και σαφής παρουσία, που φέρνουν τον ακροατή που αρέσκεται στα φωνητικά, κοντά στο αντικείμενο του πόθου του.

Ψηλά, το σύστημα με τον XARG 807 στην θέση του ενισχυτή, φάνηκε να έχει καλή έκταση. Ακούστηκε γρήγορο και καθόλου αιχμηρό, απέδωσε καλά τον αέρα στην περιοχή και είχε τον αρμονικό πλούτο που περιμένεις από μια καλή και ισορροπημένη λάμπα: Θερμή αίσθηση, χωρίς να γίνεται υπερβολικός, με τα μεταλλικά κρουστά να ξεδιπλώνονται στον χώρο με χαρακτηριστική άνεση.

Η στερεοφωνική εικόνα είναι, τέλος, από τα δυνατά σημεία του ενισχυτή. Τα τεκταινόμενα επί σκηνής, βασίζονται -καταρχήν- σε ένα ιδιαίτερα σκοτεινό υπόβαθρο, γιατί ο ενισχυτής είναι (με το αυτί) εξαιρετικά αθόρυβος. Τα μικροδυναμικά αποδίδονται σωστά και ο ενισχυτής μπορεί να τα βγάλει πέρα με ένα ευρύ μακροδυναμικό προφίλ, όντας αθόρυβος στα ήσυχα περάσματα και αρκούντως δυνατός στις έντονες στιγμές. Η σκηνή είναι πειθαρχημένη, με καλά καθορισμένο πλάτος και εξαιρετικό εστιασμό των ακουστικών πηγών, με το βάθος να είναι σαφές και την ατμόσφαιρα του χώρου της ηχογράφησης και το soundscaping να περιγράφονται άριστα.

Τελικώς…

Από εδώ που είμαι, δεν μπορώ να σας πω αν ο XARG 807 είναι ένας ολοκληρωμένος ενισχυτής κατάλληλος για εσάς. Πρέπει, από όσα αναφέρονται στις προηγούμενες παραγράφους, να έχετε ήδη καταλάβει ότι μιλάμε για ένα καθαρόαιμο που θέτει απαιτήσεις και θα πρέπει αυτός που θα το αγοράσει να το σεβαστεί. Αυτό που μπορώ να πω όμως, είναι ότι ο ολοκληρωμένος της Porfyra είναι αυτό ακριβώς που πρέπει να είναι και κάνει αυτό ακριβώς που πρέπει να κάνει, όντας εξαιρετικά ευχάριστος και καλόηχος αλλά με τρόπο ισορροπημένο, χωρίς να γίνεται υπερβολικός και να στερεί πράγματα όπως η λεπτομέρεια και ο δυναμισμός. Αν προσέξετε το ηχείο που θα χρησιμοποιήσετε θα σας ενθουσιάσει και θα δώσει στην δισκοθήκη σας μια άλλη διάσταση, την οποία, πιθανώς, δεν έχετε ξανακούσει. Αν σε όλα αυτά προσθέσεις και την εντελώς λογική τιμή (για το είδος και τα προσφερόμενα), μιλάμε για μια πραγματική ευκαιρία.

Porfyra Audio “XARG 807”

Ολοκληρωμένος ενισχυτής.

Αρχιτεκτονική: Παράλληλη Single Ended Class A με λυχνίες 807

Ισχύς: 16 Watts / Κανάλι

Τελικό στάδιο: 2x 807/κανάλι (τέτροδοι δέσμης σε παράλληλη συνδεσμολογία, NOS)

Στάδιο εισόδου/οδήγησης: 1x 6SJ7/κανάλι (πέντοδος, Ultron, NOS)

Εξασθενητής: Alps (με δυνατότητα τηλεχειρισμού – περιλαμβάνεται)

Τροφοδοσία: 2x 5R4 (ανορθώτρια), Μετασχηματιστής Γιατράς

Μετασχηματιστές εξόδου: Tsakiridis Devices

Είσοδοι: 4x Line (RCA)

Έξοδοι: 1x Ηχείων.

Τιμή Διάθεσης Direct: 3.500,- €

Κατασκευή – Διάθεση

PORFYRA AUDIO

Porfyra Audio – Panagiotis Kominos
Livadi, 80100 Kythera, GREECE
Tel: +30 6978.292004
E-mail: pitkominos@hotmail.com
URL: www.porfyraaudio.com

About HiEndNews

x

Check Also

AZOG V33 Balanced Moving Coil Phono-Stage [Review].

Δοκιμή AZOG V33 – Balanced Moving Coil (MC) High-End Προενισχυτής Κεφαλών Πικάπ Πραγματικά «ισορροπημένο» phono-stage ...

FINK Team model “KIM” Speakers [Review].

Δοκιμή Ηχείων Βάσης Fink Team μοντέλο “Kim”. Λοιπόν, πριν ξεκινήσουμε με την δοκιμή του Kim, ...

Porfyra Audio “Class-A Single Ended” Integrated Amplifier ! [Review]

Δοκιμή Ολοκληρωμένου Ενισχυτή Porfyra Audio “Class-A Single Ended”. Single Ended και καθαρή Τάξη-Α διαθέτουν 50 ...

Please disable your adblocker or whitelist for hiendnews.gr – Its absolutely safe !