High Interest

Polk Audio RTiA7 Speakers Review

polk_rt7aH Polk ιδρύθηκε το 1972 στην Βαλτιμόρη των ΗΠΑ, από τρεις μουσικόφιλους που γνώριζαν και γνωρίζουν πολύ καλά το θέμα ‘ηχείο’. Τα ονόματά τους Matthew Polk, G. Klopfer (συνεργάτη της επίσης γνώριμης Definitive Tech) και S. Gross (της νυν GoldenEar Audio). Πρωταρχικός στόχος της εταιρίας ήταν τα προϊόντα να παραμένουν στα πλαίσια μιας φιλικής -hifi- τιμολόγησης μα η προσφορά τους, σε ήχο σύγχρονο, να ξεφεύγει προς τα άνω. Σήμερα διαθέτει μια γκάμα σε λογικότατα πλαίσια, με τα μεσαία της μοντέλα να κυμαίνονται περί των 700 έως 1000 ευρώ. Καταλαβαίνετε ότι ένα ηχείο σε αυτό το εύρος τιμής έχει να αντιμετωπίσει έναν ανελέητο ανταγωνισμό και το γεγονός πως προορίζεται και με τον σκοπό να ‘βλέπεται’ στο σαλόνι του σπιτιού σας εκτός του να σέβεται την μουσική, δυσκολεύει ακόμη περισσότερο τα πράγματα. Όλες οι δημιουργίες της Polk διαθέτουν μια πολύ καλή εμφάνιση αλλά και εξαιρετική ποιότητα κατασκευής. Συναρμολογούνται στην μονοκατοικία του ιδιοκτήτη (!) όπου το ισόγειο έχει διαμορφωθεί σε χώρο έρευνας και παραγωγής, έχουμε να κάνουμε δηλαδή με πραγματικά ‘in-house’ projects και γραμμή παραγωγής. Η εταιρία τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια δεν έχει σταματήσει να εξελίσσει συνεχώς και αδιαλείπτως τις δημιουργίες της, με αποτέλεσμα να έχει πλέον καταλήξει σε λύσεις οι οποίες έχουν αποκωδικοποιήσει αρκετούς κρυφούς γρίφους πολύ ακριβότερων προτάσεων. Κάτι τέτοιο φυσικά και μας κέντρισε το ενδιαφέρον.

Παρατηρώντας προσεκτικά τα κατασκευαστικά ‘πώς και γιατί’ του RTiA7, το πρώτο πράγμα που τράβηξε την προσοχή μας είναι η οπή εκτόνωσης και στην μονάδα μεσαίων. Ακριβώς κάτω από το 16,5 εκ. midrange διακρίνουμε αυτή την οπή η οποία κατά τα λεγόμενα, είναι μέρος της πατενταρισμένης ιδέας της Polk που ονομάζεται Acoustic Resonance Control (ARC) και προσφέρει ακόμη καλύτερη διαύγεια στις ανώτερες περιοχές, χωρίς οι μονάδες των τελευταίων να φιλοξενούνται σε δεύτερη εσωτερικά αποκλεισμένη καμπίνα. Η οβάλ ξυλοκατασκευή του ηχείου είναι καλοκατασκευασμένη και το φινίρισμα άριστο συγκριτικά με πολλές λοιπές προτάσεις στην κατηγορία κόστους. Πρόκειται για ένα ηχείο ύψους 107 εκ. και βάρους 25 κιλών έκαστο, αρκετά επιβλητικό σε όψη και αρκούντως καλαίσθητο ώστε να σταθεί με αξιοπρέπεια στο σαλόνι ή ακόμη και στον επαγγελματικό χώρο μας. Οι υψηλές αποδίδονται από ένα τουίτερ μαλακού θόλου 2,54 εκ., οι μεσαίες από μια μονάδα των 16,5 εκ. (6 1/2 ιντσών) η οποία σταματά στα 2.7 kHz παραδίδοντας την σκυτάλη στο ανώτερο φάσμα όπου αγγίζει τα 27 kHz. Οι χαμηλές έχουν αφεθεί στα χέρια δύο 17.7 εκ. (7 ιντσών) μονάδων όπου ‘πιάνουν δουλειά’ από τα 125Hz και κάτω, έως και τα 35Hz.  Δύναται η δυνατότητα διπλοκαλωδίωσης καθώς και το ηχείο συνοδεύεται με εγγύηση πέντε ετών άριστης λειτουργίας (εντός των ορίων ισχύος) από την ημερομηνία αγοράς. Η αντίσταση του ηχείου δεν θα ταλαιπωρήσει τους φίλους της λυχνίας, μιας που δεν κατεβαίνει χαμηλότερα από 6 Ohms και το εργοστάσιο δηλώνει ως τιμή τα 8 Ohms. Παράλληλα, με ευαισθησία 89db/volt/meter θα γεμίσει τον χώρο σας σε υψηλές στάθμες όποτε αυτό επιθυμείτε, εφόσον βρει στις μπόρνες του κάτι περισσότερο από πενήντα watts.

Τα Polk έφτασαν στους χώρους του hiendnews.gr με κάποιες ώρες χρήσης στις πλάτες τους. Επιπλέον, πριν φύγουν από το εργοστάσιο, όλες οι μονάδες έχουν ‘στρωθεί’ περίπου εκατό ώρες. Εμείς, απλά τους δώσαμε περισσότερο χρόνο ώστε να φθάσουμε με ασφάλεια στην φάση των κριτικών ακροάσεων, δηλαδή εκεί που θα μας αποκαλύψουν το πραγματικό τους πρόσωπο.

Working on music

Τα ηχεία έδειξαν αμέσως ακαταμάχητη έλξη, μετά την πρώτη γνωριμία, ως προς τους ολοκληρωμένους της Electrocompaniet (μοντέλα ECI ~4000,-€ ~120 watts τάξη Α/Β) αλλά και λαμπάτους όπως τον ελληνικό Audio Technologies με 50 watts σε τάξη Α/Β σε λογικότατη τιμή ως προς την απόδοσή του (κοντά στα 1.300,-€ με λυχνίες 6L6GC)  & τον Γαλλικό Jadis Orchestra Reference (3.300,-€ με λυχνίες EL34 ή KT88 στα περίπου 40 watts). Αν και διαφορετικής σχολής και φιλοσοφίας ήχου και οι τρεις απέδωσαν σε αυτή την σύμπραξη ένα μεγάλο και γοητευτικό ήχο, τον οποίο για να είμαστε ειλικρινείς δεν περιμέναμε να εκφραστεί με τέτοια αυτοπεποίθηση από τόσο χαμηλού κόστους ηχείο. Η πιο πλούσια και ‘δραματική’ μεσαία και υψηλές έφτασαν στα αυτιά μας με τούς λαμπάτους της δοκιμής, ενώ η αρτιότερη οδήγηση σε υψηλές στάθμες μέσα σε ένα πιο σκοτεινό και γραμμικό περιβάλλον με πολύ καλή ακρίβεια εικόνας ήρθε με τον solid-state των Νορβηγών. Τα επίπεδα ρεαλισμού σωμάτων σε όλο το φάσμα, όπως και σκηνικών διαστάσεων και άνεσης κρίθηκαν ικανοποιητικότατα και με τους τρεις αυτούς ολοκληρωμένους, με έμφαση στο ύψος της εικόνας και στην πιο πιστή απόδοση του τίμπρου από όσους έφεραν λυχνίες στο κύκλωμα. Έτσι η επιμελημένη σύμπραξη αποδεικνύει πως το συγκεκριμένο τρίδρομο ξεφεύγει από την περπατημένη και ακούγεται ιδιαίτερα μεγάλο και αποκαλυπτικό όταν του δίνεται η ευκαιρία. Οι παραπάνω εντυπώσεις αυξάνονται στον υπερθετικό βαθμό με το πλήρες σετ καλωδίων της Cardas μα και Alpha Core των δοκιμών. Βέβαια, τα καλώδια αυτά στο σύνολό τους ξεπερνούν έως και στο διπλάσιο την αξία των Polk, μια αγορά όπου πιθανώς θα βρίσκεται εκτός προϋπολογισμού των περισσοτέρων υποψήφιων αγοραστών τους. Αξίζει να αναφερθεί όμως, πως με τη συμβολή τους «ξεκλείδωσε» ακόμη ένα ηχητικό επίπεδο το οποίο τα ηχεία δύναται να προσφέρουν.

Ξεκινώντας με τον τομέα της εστίασης της εικόνας, εκεί τα πράγματα πάνε πολύ καλύτερα από τον μετρημένο μέσο όρο των entry-level προσφορών. Με σχετική ευκολία εντοπίσαμε μεμονωμένα τα ακουστικά όργανα τόσο στο βάθος όσο και στο πλάτος της σκηνής κατά την διάρκεια παραγωγών της δισκογραφικής Harmonia Mundi (κονσέρτα για τσέλο του Haydn, κονσέρτα για πιάνο του Beethoven κα.) και λοιπών jazz αξιόλογων ηχογραφήσεων κυρίως της ECM. Για να είμαστε απολύτως ειλικρινείς, δεν το περιμέναμε. Η μεσαία περιοχή του ηχείου χαρακτηρίζεται από μια αίσθηση ισορροπίας τόσο της πυκνότητας υφής όσο και της θέσης των ειδώλων κατά κανόνα. Με λίγα λόγια δεν ακούγεται ποτέ υπέρμετρα ‘φουσκωμένο’, προβολικό και σπανιότερα ακόμη λεπτόηχο. Ο ακροατής δεν θα γκρινιάξει ποτέ όσον αφορά κάποιες ελλείψεις πληροφόρησης ή το γεγονός ότι κουράζεται, ακόμη και σε μεσουψηλές στάθμες. Είναι φιλικό προς τα επιθετικά ακούσματα και γενικώς ευχάριστο χωρίς να ακούγεται κατά κανόνα γλυκανάλατο. Οι φωνές αποδίδονται με αρκετή λεπτομέρεια και ικανοποιητική απόσταση όταν κληθούν στο ψηφιακό πολύπλοκα χορωδιακά έργα. Στο κλασσικό Jazz At The Pawnshop, η διαφάνεια μα και η ροή των ακουσμάτων πλησίασαν –τολμώ να πω- κατά τα δύο τρίτα, εκείνη των βρετανικών Proac της σειράς Studio. Η παράθεση λεπτομερειών και μικροδυναμικές κρίθηκαν τουλάχιστον ικανοποιητικές και έτσι περάσαμε περίπου είκοσι ευχάριστα και καθόλου αδιάφορα λεπτά μουσικής. Σε κορυφαίες παραγωγές όπως το Wood του Brian Bromberg μα και σε σονάτες του Bach για τσέλο με ερμηνευτή τον M. Rostropovich, τα χαμηλά ρέτζιστρα αποδίδονται πλούσια και καθόλου αργά, χωρίς όμως εκείνη την ανώτερη ανάλυση ή ηχοχρωματική παλέτα που μπορεί τα ενισχυτικά να διαθέτουν όμως πρέπει να περάσει στα χέρια ενός κατά πολύ ακριβότερου ηλεκτροδυναμικού για να έλθει ατόφια στην επιφάνεια.

peter wolf stingΠρόκειται για ένα μοντέλο που θα ανταποκριθεί με επιτυχία στα περισσότερα είδη μουσικής χωρίς να δυσανασχετήσει, ενώ δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ανάξιο για παρέα με ακριβότερα συνοδά. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι, τελικά, εύκολα παραγκονίζει ένα διπλάσιας αξίας πολύδρομο στο ράφι. Σε πολύ λίγες περιπτώσεις κάτι ανάλογο μπορεί να συμβεί. Ο συνδυασμός των Polk με τον ολοκληρωμένο Jadis Orchestra Reference μα και τον Audio Technologies VA-50 απέδειξε πως μαζί με μια σωστή λαμπάτη σχεδίαση μπορεί να εγείρουν έντονα συναισθήματα και να εισπραχθούν σωστές μικρομακροδυναμικές αναλογίες. Αυτό γίνεται ευκολότερα αντιληπτό καλώντας στο cd-transport τον Claudio Abbado και τον Sting (μια παραγωγή στις αρχές ’90), στο παραμύθι του Prokofiev Peter and The Wolf. Το άκουσμα αποδόθηκε με δυναμική όσο και συχνοτική πληρότητα ενώ τα ηχεία δεν στάθηκαν εμπόδιο στις ποιότητες του Γαλλικού αυτού ολοκληρωμένου μα και στην αισθησιακή και τρισδιάστατη απόδοση του Audio Technologies VA-50 . Η συνύπαρξή του με higher-end συσκευές βασισμένες σε λυχνίες ήταν τουλάχιστον αποδεκτή.

grammes_mikroutsikos
Το έργο ‘Γραμμές των Οριζόντων’ του Θ. Μικρούτσικου συγκαταλέγεται ανάμεσα στις ιδιαίτερες και προσεγμένες παραγωγές της ελληνικής δισκογραφίας. Το ηχείο κατάφερε να αποδώσει το ηχογράφημα αν όχι τόσο απολαυστικό, όσο το έχουμε χαρεί με Single Ended λαμπάτα συνοδά και πιο ευαίσθητα ηχεία, τουλάχιστον ευχάριστο από την αρχή έως το τέλος. Επιτυχέστερα, οι φωνές αναπτύχθηκαν με ρεαλισμό και επάρκεια σε σώμα, χωρίς πάντως να ανιχνεύεις κάποιο μεσοχαμηλό μόνιμο όγκο-τρικ που θα δώσει την αίσθηση πληρότητας αλλά θα κουράσει με το βάρος του.  Εδώ, βοήθησε υπέρμετρα και ο solid-state τελικός (συγγενικός σε κόστος) της ελληνικής Audio Technologies, εκτός του λυχνιακού, ο οποίος ταίριαξε και αυτός ‘γάντι’ ως οδηγός των Polk και μάλιστα με παθητικούς προενισχυτές.
.
green day 21 century
Τόσο σε άρτιες ροκ παραγωγές όσο και σε άριστες jazz ηχογραφήσεις, το RTiA7 έχει φυσικά να ζηλέψει στοιχεία από τις ακριβότερες, πολύ πιο φιλόδοξες προτάσεις της αγοράς. Όμως, θέτοντας την ερώτηση του κόστους πρώτη σε σειρά, η απάντηση μπορεί εύκολα να σε σταματήσει εδώ. Με την ικανότητα να αναδεικνύει μικρές λεπτομέρειες σε βαθμό εντυπωσιασμού χωρίς να ακούγεται λεπτόηχο ή ανομοιογενές, όταν βέβαια και  ο ενισχυτής δύναται, το άκουσμα αποκτά ενδιαφέρον. Στο απαιτητικό σκληρό άκουσμα των Green Day, το ηχείο ανταποκρίθηκε με σωστά μέτωπα χαμηλού, μια συμπαγή αίσθηση και μια σκηνή χορταστική σε πλάτος.  Το tweeter και η μονάδα μεσαίων δεν εκφράσθηκαν ως γνήσιοι τζέντλεμαν -σε αυτή την κατηγορία δεν υπάρχουν πολλοί- όπως και δεν παρέμειναν ‘ατσαλάκωτοι’, αφήνοντας τις κιθάρες να βρουν χώρο, όγκο και ύψος ώστε να αποδοθούν με άνεση. Αναδείκνυαν με ακρίβεια τα προτερήματα και τις όποιες εγγενείς αδυναμίες της ηχογράφησης μα πάνω από όλα τις ιδιαιτερότητες των υπόλοιπων υλοποιήσεων και καλωδίων του συστήματος.
.
Δύο είναι οι τομείς που πρέπει να προσέξετε: Το σωστό ταίρι ενισχυτή και πηγής που δεν θα πλασάρει στο ηχείο σκληράδες και αιχμές και οι αρκετές ώρες στρωσίματος, θεωρούμε πλέον από εκατονπενήντα. Έπειτα,  ‘ανοίγει’ στις μεσαίες καθώς και το χαμηλό του κερδίζει πόντους, προσφέροντας καλύτερες επιδόσεις όσον αφορά τις δυναμικές διακυμάνσεις όσο και παράθεση λεπτομερειών. Η τοποθέτηση δεν θα σας προβληματίσει όσο άλλα, μιας που οι reflex οπές τους βρίσκονται μπροστά. Όταν οι δύο τομείς αυτοί συνδυαστούν, το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Μην περιμένετε βέβαια να εξαφανισθούν όπως κατά πολύ ακριβότερα τρίδρομα ή δίδρομα μικρά μόνιτορς. Όμως η αρκούντως αναλυτική τους φύση φέρνει στην επιφάνεια όλη εκείνη την πληροφορία των ηχογραφήσεων, δεμένη συχνοτικά με επάρκεια, ενώ η νοητή σκηνή βρίσκεται, πάντα, ελαφρότατα πιο πίσω από τον μέσο όρο της κατηγορίας. Η αίσθηση, λοιπόν, του βάθους και έπειτα του ύψους αποδίδεται καλά. Οι υψηλές αρκούντως εκτεταμένες βρίσκονται λίγο πιο πίσω από την μεσαία, γεγονός που τα καθιστά ξεκούραστα για πολύωρες ακροάσεις, διαθέτοντας το ποσοστό αέρα όπου σπανίζει στο επίπεδό τους. Διαθέτει την ισορροπία και την απουσία θεαματικών χαρακτηριστικών που αποσπούν την προσοχή από την μουσική και εστιάζουν στον εντυπωσιασμό. Στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων προσφέρεται έκταση χωρίς υπερβολές και οι ταχύτητες δεν θα εντυπωσιάσουν αλλά ούτε και θα χαλάσουν τον συνειδητοποιημένο αγοραστή. Χαρακτηριστικά αρκετά για τον κάνουν κάτι παραπάνω από χαρούμενο ειδικά αν προσθέσετε και την ευκολία στην οδήγησή του που αφήνει τις πολλαπλές  επιλογές ενισχυτή ανοικτές.
.

Τα RTiA7 ζητούν από έναν κάτοχο με περιορισμένο budget να γνωρίζει μερικά -ίσως- ‘μυστικά’ για το πώς ένα ηχείο μπορεί να ξεκλειδώσει τον πραγματικό του εαυτό. Με μια καλύτερη βάση-στήριξη και προσοχή στις καλωδιώσεις το κέρδος θα είναι αισθητό. Ταυτοχρόνως, στα παρά κάτι χίλια ευρώ της αξίας του ζεύγους, θα χαροποιήσουν εκτός από τα αισθητήριά σας και το έτερον ήμισυ με την ομολογουμένως όμορφη παρουσία τους. Το συγκεκριμένο πολύδρομο, αν και δεν θα γίνει ανυπόφορο με αρκετά εισαγωγικά μοντέλα ενισχυτών ή ψηφιακών που ξεχωρίζουν από τον σωρό, ψάχνεται για το καλύτερο.

 

polk-studioΣυμπέρασμα

Συνολικά, η Polk με τα RTiA7 προσφέρει μια λύση άνω του μέσου όρου του επιπέδου όπου κινείται. Σίγουρα θα κέρδιζαν την προσοχή και παράλληλα την εκτίμηση όσων διαθέτουν πολύ ακριβότερα τρίδρομα ζεύγη ηλεκτροδυναμικών ή όσων τους έδιναν μια ευκαιρία παρέα με πολύ ποιοτικά συνοδά. Απευθύνονται -κυρίως- σε αυτούς όπου αναζητούν την καλή σχεδίαση, αρκούντως μεγάλη εικόνα και διάφανη μεσαία περιοχή αλλά δεν διαθέτουν περισσότερα χρήματα . Το χαμηλό τους δεν θα προβληματίσει στους προσεγμένους χώρους, μιας που δεν εξέχει ή ακούγεται ξεκομμένο από το υπόλοιπο συχνοτικό φάσμα, όταν βέβαια ο ενισχυτής συνεισφέρει σε λογικά πλαίσια. Με αρκετούς solid-state ολοκληρωμένους/τελικούς που πέρασαν την δοκιμή μαζί του καταφέραμε να κερδίσουμε και υψηλές στάθμες με καθαρή εικόνα ειδώλων, χωρίς την γρήγορη κόπωση. Τί αφήνουμε για το μέλλον; Περιμένουμε να ακούσουμε και άλλους σύγχρονους εκπροσώπους της εταιρίας, τόσο σε δύο δρόμους όσο και πιο φιλόδοξες προσπάθειες.


Σύστημα δοκιμής:  ψηφιακές πηγές Krell, Cambridge Audio & Wadia DAC (various), ολοκληρωμένοι ενισχυτές Jadis Orchestra Ref., Electrocompaniet ECI-line,  Audio Technologies. Προ-τελικοί Conrad-Johnson Classic & Audio Technologies. Καλώδια Oyaide Tunami AC, Cardas Golden Presence speakers, DH-Labs Revelation RCA, Aplha Core Goertz Silver Sapphire RCA. AC-Power Filters: Shunyata Research


Polk Audio μοντέλο RTiA7 (Maryland, USA). Ηλεκτροδυναμικά ηχεία τριών δρόμων με οπή bass reflex, αντίστασης 8Ω & ευαισθησίας 89db. Διαχείριση ισχύος  20 έως 300 watts. Εργοστασιακή απόκριση συχνοτήτων 30Hz έως 27KHz. Τιμή: 990,-€

 

 

 

About HiEndNews

x

Check Also

DarTZeel LHC-208 Integrated Amplifier & Streaming DAC [Review].

  darTZeel  LHC-208 Ολοκληρωμένος Ενισχυτής με Streaming DAC [Δοκιμή].   Musical Umami! Το ουμάμι (Umami, [uːˈmɑːmi]), η καλή ...

RT-AUDIO R2R Multibit “Orpheus” Battery DAC [Review].

RT-AUDIO R2R Multibit “Orpheus” Battery DAC [Review] English Edition. RT-Audio Design from Bulgaria has developed ...

Epos ES-7N Bookshelf Speakers [Review].

Epos ES-7N Bookshelf Speakers [Review]. Το πιο καλόβολο και μαζί διάφανο ηχείο στα ‘κυβικά’ του ...