H Polk ιδρύθηκε το 1972 στην Βαλτιμόρη των ΗΠΑ, από τρεις μουσικόφιλους που γνώριζαν και γνωρίζουν πολύ καλά το θέμα ‘ηχείο’. Τα ονόματά τους Matthew Polk, G. Klopfer (συνεργάτη της επίσης γνώριμης Definitive Tech) και S. Gross (της νυν GoldenEar Audio). Πρωταρχικός στόχος της εταιρίας ήταν τα προϊόντα να παραμένουν στα πλαίσια μιας φιλικής -hifi- τιμολόγησης μα η προσφορά τους, σε ήχο σύγχρονο, να ξεφεύγει προς τα άνω. Σήμερα διαθέτει μια γκάμα σε λογικότατα πλαίσια, με τα μεσαία της μοντέλα να κυμαίνονται περί των 700 έως 1000 ευρώ. Καταλαβαίνετε ότι ένα ηχείο σε αυτό το εύρος τιμής έχει να αντιμετωπίσει έναν ανελέητο ανταγωνισμό και το γεγονός πως προορίζεται και με τον σκοπό να ‘βλέπεται’ στο σαλόνι του σπιτιού σας εκτός του να σέβεται την μουσική, δυσκολεύει ακόμη περισσότερο τα πράγματα. Όλες οι δημιουργίες της Polk διαθέτουν μια πολύ καλή εμφάνιση αλλά και εξαιρετική ποιότητα κατασκευής. Συναρμολογούνται στην μονοκατοικία του ιδιοκτήτη (!) όπου το ισόγειο έχει διαμορφωθεί σε χώρο έρευνας και παραγωγής, έχουμε να κάνουμε δηλαδή με πραγματικά ‘in-house’ projects και γραμμή παραγωγής. Η εταιρία τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια δεν έχει σταματήσει να εξελίσσει συνεχώς και αδιαλείπτως τις δημιουργίες της, με αποτέλεσμα να έχει πλέον καταλήξει σε λύσεις οι οποίες έχουν αποκωδικοποιήσει αρκετούς κρυφούς γρίφους πολύ ακριβότερων προτάσεων. Κάτι τέτοιο φυσικά και μας κέντρισε το ενδιαφέρον.
Παρατηρώντας προσεκτικά τα κατασκευαστικά ‘πώς και γιατί’ του RTiA7, το πρώτο πράγμα που τράβηξε την προσοχή μας είναι η οπή εκτόνωσης και στην μονάδα μεσαίων. Ακριβώς κάτω από το 16,5 εκ. midrange διακρίνουμε αυτή την οπή η οποία κατά τα λεγόμενα, είναι μέρος της πατενταρισμένης ιδέας της Polk που ονομάζεται Acoustic Resonance Control (ARC) και προσφέρει ακόμη καλύτερη διαύγεια στις ανώτερες περιοχές, χωρίς οι μονάδες των τελευταίων να φιλοξενούνται σε δεύτερη εσωτερικά αποκλεισμένη καμπίνα. Η οβάλ ξυλοκατασκευή του ηχείου είναι καλοκατασκευασμένη και το φινίρισμα άριστο συγκριτικά με πολλές λοιπές προτάσεις στην κατηγορία κόστους. Πρόκειται για ένα ηχείο ύψους 107 εκ. και βάρους 25 κιλών έκαστο, αρκετά επιβλητικό σε όψη και αρκούντως καλαίσθητο ώστε να σταθεί με αξιοπρέπεια στο σαλόνι ή ακόμη και στον επαγγελματικό χώρο μας. Οι υψηλές αποδίδονται από ένα τουίτερ μαλακού θόλου 2,54 εκ., οι μεσαίες από μια μονάδα των 16,5 εκ. (6 1/2 ιντσών) η οποία σταματά στα 2.7 kHz παραδίδοντας την σκυτάλη στο ανώτερο φάσμα όπου αγγίζει τα 27 kHz. Οι χαμηλές έχουν αφεθεί στα χέρια δύο 17.7 εκ. (7 ιντσών) μονάδων όπου ‘πιάνουν δουλειά’ από τα 125Hz και κάτω, έως και τα 35Hz. Δύναται η δυνατότητα διπλοκαλωδίωσης καθώς και το ηχείο συνοδεύεται με εγγύηση πέντε ετών άριστης λειτουργίας (εντός των ορίων ισχύος) από την ημερομηνία αγοράς. Η αντίσταση του ηχείου δεν θα ταλαιπωρήσει τους φίλους της λυχνίας, μιας που δεν κατεβαίνει χαμηλότερα από 6 Ohms και το εργοστάσιο δηλώνει ως τιμή τα 8 Ohms. Παράλληλα, με ευαισθησία 89db/volt/meter θα γεμίσει τον χώρο σας σε υψηλές στάθμες όποτε αυτό επιθυμείτε, εφόσον βρει στις μπόρνες του κάτι περισσότερο από πενήντα watts.
Τα Polk έφτασαν στους χώρους του hiendnews.gr με κάποιες ώρες χρήσης στις πλάτες τους. Επιπλέον, πριν φύγουν από το εργοστάσιο, όλες οι μονάδες έχουν ‘στρωθεί’ περίπου εκατό ώρες. Εμείς, απλά τους δώσαμε περισσότερο χρόνο ώστε να φθάσουμε με ασφάλεια στην φάση των κριτικών ακροάσεων, δηλαδή εκεί που θα μας αποκαλύψουν το πραγματικό τους πρόσωπο.
Working on music
Τα ηχεία έδειξαν αμέσως ακαταμάχητη έλξη, μετά την πρώτη γνωριμία, ως προς τους ολοκληρωμένους της Electrocompaniet (μοντέλα ECI ~4000,-€ ~120 watts τάξη Α/Β) αλλά και λαμπάτους όπως τον ελληνικό Audio Technologies με 50 watts σε τάξη Α/Β σε λογικότατη τιμή ως προς την απόδοσή του (κοντά στα 1.300,-€ με λυχνίες 6L6GC) & τον Γαλλικό Jadis Orchestra Reference (3.300,-€ με λυχνίες EL34 ή KT88 στα περίπου 40 watts). Αν και διαφορετικής σχολής και φιλοσοφίας ήχου και οι τρεις απέδωσαν σε αυτή την σύμπραξη ένα μεγάλο και γοητευτικό ήχο, τον οποίο για να είμαστε ειλικρινείς δεν περιμέναμε να εκφραστεί με τέτοια αυτοπεποίθηση από τόσο χαμηλού κόστους ηχείο. Η πιο πλούσια και ‘δραματική’ μεσαία και υψηλές έφτασαν στα αυτιά μας με τούς λαμπάτους της δοκιμής, ενώ η αρτιότερη οδήγηση σε υψηλές στάθμες μέσα σε ένα πιο σκοτεινό και γραμμικό περιβάλλον με πολύ καλή ακρίβεια εικόνας ήρθε με τον solid-state των Νορβηγών. Τα επίπεδα ρεαλισμού σωμάτων σε όλο το φάσμα, όπως και σκηνικών διαστάσεων και άνεσης κρίθηκαν ικανοποιητικότατα και με τους τρεις αυτούς ολοκληρωμένους, με έμφαση στο ύψος της εικόνας και στην πιο πιστή απόδοση του τίμπρου από όσους έφεραν λυχνίες στο κύκλωμα. Έτσι η επιμελημένη σύμπραξη αποδεικνύει πως το συγκεκριμένο τρίδρομο ξεφεύγει από την περπατημένη και ακούγεται ιδιαίτερα μεγάλο και αποκαλυπτικό όταν του δίνεται η ευκαιρία. Οι παραπάνω εντυπώσεις αυξάνονται στον υπερθετικό βαθμό με το πλήρες σετ καλωδίων της Cardas μα και Alpha Core των δοκιμών. Βέβαια, τα καλώδια αυτά στο σύνολό τους ξεπερνούν έως και στο διπλάσιο την αξία των Polk, μια αγορά όπου πιθανώς θα βρίσκεται εκτός προϋπολογισμού των περισσοτέρων υποψήφιων αγοραστών τους. Αξίζει να αναφερθεί όμως, πως με τη συμβολή τους «ξεκλείδωσε» ακόμη ένα ηχητικό επίπεδο το οποίο τα ηχεία δύναται να προσφέρουν.
Ξεκινώντας με τον τομέα της εστίασης της εικόνας, εκεί τα πράγματα πάνε πολύ καλύτερα από τον μετρημένο μέσο όρο των entry-level προσφορών. Με σχετική ευκολία εντοπίσαμε μεμονωμένα τα ακουστικά όργανα τόσο στο βάθος όσο και στο πλάτος της σκηνής κατά την διάρκεια παραγωγών της δισκογραφικής Harmonia Mundi (κονσέρτα για τσέλο του Haydn, κονσέρτα για πιάνο του Beethoven κα.) και λοιπών jazz αξιόλογων ηχογραφήσεων κυρίως της ECM. Για να είμαστε απολύτως ειλικρινείς, δεν το περιμέναμε. Η μεσαία περιοχή του ηχείου χαρακτηρίζεται από μια αίσθηση ισορροπίας τόσο της πυκνότητας υφής όσο και της θέσης των ειδώλων κατά κανόνα. Με λίγα λόγια δεν ακούγεται ποτέ υπέρμετρα ‘φουσκωμένο’, προβολικό και σπανιότερα ακόμη λεπτόηχο. Ο ακροατής δεν θα γκρινιάξει ποτέ όσον αφορά κάποιες ελλείψεις πληροφόρησης ή το γεγονός ότι κουράζεται, ακόμη και σε μεσουψηλές στάθμες. Είναι φιλικό προς τα επιθετικά ακούσματα και γενικώς ευχάριστο χωρίς να ακούγεται κατά κανόνα γλυκανάλατο. Οι φωνές αποδίδονται με αρκετή λεπτομέρεια και ικανοποιητική απόσταση όταν κληθούν στο ψηφιακό πολύπλοκα χορωδιακά έργα. Στο κλασσικό Jazz At The Pawnshop, η διαφάνεια μα και η ροή των ακουσμάτων πλησίασαν –τολμώ να πω- κατά τα δύο τρίτα, εκείνη των βρετανικών Proac της σειράς Studio. Η παράθεση λεπτομερειών και μικροδυναμικές κρίθηκαν τουλάχιστον ικανοποιητικές και έτσι περάσαμε περίπου είκοσι ευχάριστα και καθόλου αδιάφορα λεπτά μουσικής. Σε κορυφαίες παραγωγές όπως το Wood του Brian Bromberg μα και σε σονάτες του Bach για τσέλο με ερμηνευτή τον M. Rostropovich, τα χαμηλά ρέτζιστρα αποδίδονται πλούσια και καθόλου αργά, χωρίς όμως εκείνη την ανώτερη ανάλυση ή ηχοχρωματική παλέτα που μπορεί τα ενισχυτικά να διαθέτουν όμως πρέπει να περάσει στα χέρια ενός κατά πολύ ακριβότερου ηλεκτροδυναμικού για να έλθει ατόφια στην επιφάνεια.
Πρόκειται για ένα μοντέλο που θα ανταποκριθεί με επιτυχία στα περισσότερα είδη μουσικής χωρίς να δυσανασχετήσει, ενώ δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ανάξιο για παρέα με ακριβότερα συνοδά. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι, τελικά, εύκολα παραγκονίζει ένα διπλάσιας αξίας πολύδρομο στο ράφι. Σε πολύ λίγες περιπτώσεις κάτι ανάλογο μπορεί να συμβεί. Ο συνδυασμός των Polk με τον ολοκληρωμένο Jadis Orchestra Reference μα και τον Audio Technologies VA-50 απέδειξε πως μαζί με μια σωστή λαμπάτη σχεδίαση μπορεί να εγείρουν έντονα συναισθήματα και να εισπραχθούν σωστές μικρομακροδυναμικές αναλογίες. Αυτό γίνεται ευκολότερα αντιληπτό καλώντας στο cd-transport τον Claudio Abbado και τον Sting (μια παραγωγή στις αρχές ’90), στο παραμύθι του Prokofiev Peter and The Wolf. Το άκουσμα αποδόθηκε με δυναμική όσο και συχνοτική πληρότητα ενώ τα ηχεία δεν στάθηκαν εμπόδιο στις ποιότητες του Γαλλικού αυτού ολοκληρωμένου μα και στην αισθησιακή και τρισδιάστατη απόδοση του Audio Technologies VA-50 . Η συνύπαρξή του με higher-end συσκευές βασισμένες σε λυχνίες ήταν τουλάχιστον αποδεκτή.
Τα RTiA7 ζητούν από έναν κάτοχο με περιορισμένο budget να γνωρίζει μερικά -ίσως- ‘μυστικά’ για το πώς ένα ηχείο μπορεί να ξεκλειδώσει τον πραγματικό του εαυτό. Με μια καλύτερη βάση-στήριξη και προσοχή στις καλωδιώσεις το κέρδος θα είναι αισθητό. Ταυτοχρόνως, στα παρά κάτι χίλια ευρώ της αξίας του ζεύγους, θα χαροποιήσουν εκτός από τα αισθητήριά σας και το έτερον ήμισυ με την ομολογουμένως όμορφη παρουσία τους. Το συγκεκριμένο πολύδρομο, αν και δεν θα γίνει ανυπόφορο με αρκετά εισαγωγικά μοντέλα ενισχυτών ή ψηφιακών που ξεχωρίζουν από τον σωρό, ψάχνεται για το καλύτερο.
Συμπέρασμα
Συνολικά, η Polk με τα RTiA7 προσφέρει μια λύση άνω του μέσου όρου του επιπέδου όπου κινείται. Σίγουρα θα κέρδιζαν την προσοχή και παράλληλα την εκτίμηση όσων διαθέτουν πολύ ακριβότερα τρίδρομα ζεύγη ηλεκτροδυναμικών ή όσων τους έδιναν μια ευκαιρία παρέα με πολύ ποιοτικά συνοδά. Απευθύνονται -κυρίως- σε αυτούς όπου αναζητούν την καλή σχεδίαση, αρκούντως μεγάλη εικόνα και διάφανη μεσαία περιοχή αλλά δεν διαθέτουν περισσότερα χρήματα . Το χαμηλό τους δεν θα προβληματίσει στους προσεγμένους χώρους, μιας που δεν εξέχει ή ακούγεται ξεκομμένο από το υπόλοιπο συχνοτικό φάσμα, όταν βέβαια ο ενισχυτής συνεισφέρει σε λογικά πλαίσια. Με αρκετούς solid-state ολοκληρωμένους/τελικούς που πέρασαν την δοκιμή μαζί του καταφέραμε να κερδίσουμε και υψηλές στάθμες με καθαρή εικόνα ειδώλων, χωρίς την γρήγορη κόπωση. Τί αφήνουμε για το μέλλον; Περιμένουμε να ακούσουμε και άλλους σύγχρονους εκπροσώπους της εταιρίας, τόσο σε δύο δρόμους όσο και πιο φιλόδοξες προσπάθειες.
Σύστημα δοκιμής: ψηφιακές πηγές Krell, Cambridge Audio & Wadia DAC (various), ολοκληρωμένοι ενισχυτές Jadis Orchestra Ref., Electrocompaniet ECI-line, Audio Technologies. Προ-τελικοί Conrad-Johnson Classic & Audio Technologies. Καλώδια Oyaide Tunami AC, Cardas Golden Presence speakers, DH-Labs Revelation RCA, Aplha Core Goertz Silver Sapphire RCA. AC-Power Filters: Shunyata Research
Polk Audio μοντέλο RTiA7 (Maryland, USA). Ηλεκτροδυναμικά ηχεία τριών δρόμων με οπή bass reflex, αντίστασης 8Ω & ευαισθησίας 89db. Διαχείριση ισχύος 20 έως 300 watts. Εργοστασιακή απόκριση συχνοτήτων 30Hz έως 27KHz. Τιμή: 990,-€