Ortofon’s 2M Black LVB-250 Moving Magnet
Cartridge Review / Δοκιμή Κεφαλής Κιν. Μαγνήτη
Επετειακό μοντέλο σπάνιας μουσικότητας.
κεφαλή πικάπ κινητού μαγνήτη
Όταν η πλέον γνωστή και εκ των κορυφαίων εδώ και δεκαετίες Δανέζικη Ortofon ανακοινώνει το ανώτερο δυνατό της επίτευγμα στην ‘προσιτή’ κατηγορία των κεφαλών κινητού μαγνήτη, τότε η είδηση είναι ηχηρή. Από αυτόν τον μήνα, λοιπόν, είδε το φως και διαβάζει τα αυλάκια των δίσκων βινυλίου μας η εθιστική 2M Black LVB 250. Αν απορείτε τι σημαίνει το LVB 250 στον διακριτικό της τίτλο, αναφέρεται τιμητικά στον Λούντβιχ βαν Μπεττόβεν και στα 250 χρόνια από την γέννησή του. Επετειακή λοιπόν, σε πολύ περιορισμένο αριθμό διάθεσης (limited production) και αφιερωμένη στον Γερμανό θρυλικό συνθέτη-πιανίστα της κλασικής μουσικής, μας περιμένει στην θέση της. Για να την ακούσουμε προσεκτικά, μετά από δύο πρώτες εβδομάδες στρωσίματος και έπειτα από σύντομη τεχνική περιγραφή.
Μέχρι στιγμής το ανώτερο δείγμα της Ortofon στην αντίστοιχη γκάμα της 2M (moving magnet / κινητού μαγνήτη) ήταν το μοντέλο Black. Εν συντομία, η Black και η ελαφρώς κατώτερη Bronze σειράς 2Μ όπως και οι προσιτές και άριστες στα χρήματά τους Blue και Red, επίσης 2Μ, έχουν κερδίσει παγκοσμίως πρωτιές. Κάθε μια με τις ιδιαιτερότητές της. Κανείς μπορεί αλλάζοντας απλά την ‘βελόνα’ αναμεταξύ των μοντέλων να εισπράξει ηχητικά κέρδη εφόσον προμηθευτεί μια ανώτερης στην σκάλα επιδόσεων, ως φυσικό, μιας που το ‘σώμα’ των 2Μ ανά τα δύο αναφερόμενα μεταξύ τους μοντέλα παραμένει το ίδιο και συμβατό.
Στα της 250 Beethoven ‘Black’ 2M τώρα, αυτή χρησιμοποιεί βελόνα από διαμάντι Nude Shibata σε στέλεχος από βόριο (εξαιρετικά άκαμπτο), όπως δηλαδή προτιμά η Ortofon και για την ανώτερη κινητού πηνίου της σειράς Cadenza μοντέλο Black MC, και κατά πολύ ακριβότερη. Οι ΄γυμνές’ Shibata θεωρούνται πως διαβάζουν τα αυλάκια όσο καλύτερα γίνεται μιας που έρχονται σε ευρύτατη επαφή με αυτά, ανιχνεύοντας και φέροντας στην επιφάνεια και την νιοστή λεπτομέρεια του ηχογραφήματος. Το σύστημα ανάρτησής της κατασκευάζεται από nano tubes, κοινώς νανοσωλήνες, για ανώτερη απόσβεση όπου και αυτή φυσικά είναι εξαργυρώσιμη σε ήχο. Η έξοδός της παραμένει στα στάνταρτ της σειράς 2M, δηλαδή υψηλή στα 5mV με διαχωρισμό καναλιών στα 27dB (@1KHz) και το βάρος αυτής 7,2 γραμμάρια. Η δύναμη ανάγνωσης (tracking force) προτείνεται εργοστασιακά μεταξύ 1,5 και 1,7 γραμμαρίων. Εμείς επιλέξαμε και παραμείναμε με το αυτί μας στα 1,60-1,65 γραμμάρια βάρους ανάγνωσης τουλάχιστον στα πλατό-βραχίονες των δοκιμών μας.
Οι νότες με την Ortofon 2M Black LVB 250 limited anniversary edition.
Από πλευράς εξωτερικής εμφάνισης, η επετειακή κεφαλή μοιάζει με την κλασσική 2Μ Black έχοντας το ίδιο μαύρο σώμα αλλά φέροντας εικόνα του συνθέτη στο πλάι και την επιγραφή LVB 250 παντού. Με κριτική αλλά και νοσταλγική διάθεση δεν χάνουμε χρόνο, αφού έχει ‘διαβάσει’ ήδη περί των ογδόντα ωρών μουσικής και η προσωπικότητά της διακρίνεται σταθερή. Αρχίζουμε να βρίσκουμε ένα-ένα τα δέκα άλμπουμ της αρεσκείας μας. Πρώτο και πασίγνωστο, το Abbey Road των Beatles (Japan 180gr. Pressing). Κατά την διάρκεια του μοναδικού αυτού κλασσικού LP, η LVB 250 ήταν πραγματικά μαγεία. Οι επιδόσεις της σε όλα τα μουσικά περάσματα και ξεσπάσματα των Beatles ξεπερνούσαν κατά πολύ τα όρια που είχαν αγγίξει ως τώρα οι κεφαλές κινητού μαγνήτη εως τα εξακόσια ευρώ. Εκτός της παρέας των ακροάσεων, το προσωπικό μου ενδιαφέρον για τις κινητού μαγνήτη, τα τελευταία χρόνια, είναι γνωστό. Ψάχνω να βρω τις καλύτερες του είδους ακόμη και στα ελάχιστα δυνατά χρήματα (μα παραμένουν ανυπέρβλητες για μένα οι 2M Red των εκατό ευρώ (!) και η –επόμενη- 2Μ Blue, μεταξύ βέβαια και των Nagaoka, χωρίς να έχει εμφανισθεί σοβαρός, ικανότερος νέος ‘αντίπαλος’ στα χρήματα). Με την Black LVB 250 αισθάνθηκα πως δεν υπάρχει ανάγκη να επενδύσω σε κινητού πηνίου αν δεν διπλασιάσω το budget μου και εάν δεν διαθέτω ένα πολύ αξιόλογο phono-stage και πλατό-βραχίονα. Η συνολική μαγεία της μεσαίας περιοχής, τα εκπληκτικού ρεαλισμού σώματα και η ανάγνωση της πληροφορίας με άφησαν άναυδο. Η στερεοφωνική εικόνα στο Abbey Road, ο διαχωρισμός και η τρισδιάστατη ανάρτηση των Beatles μπροστά μου, δείχνει πως η κεφαλή κάνει τα πάντα να ανεβάσει στα άκρα το υπάρχον σύστημα υποδοχής της. Οι χροιές των οργάνων αποδόθηκαν με άριστη πιστότητα και άφησαν την καλύτερη δυνατή εντύπωση που μπορεί να αφήσει μια κινητού μαγνήτη. Στα μόνα σημεία που εστίασα μια αμυδρή –ευτυχώς- απόκλιση από την Benz Micro ACE SM (πολύ κοντινής τιμής κινητού πηνίου) ήταν ότι η Ortofon με τον ίδιο προενισχυτή κεφαλής εδώ, απέδωσε μια ιδέα πιο συγκρατημένη στα πρίμα μα πιο γεμάτα, ζεστά και ‘φιλικά’ όλο το φάσμα. Τελικά, περισσότερο ‘αισθησιακά’ στην μεσαία. Εδώ όμως υπάρχουν κάποια πράγματα που θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν, αφού η αλλαγή & σύγκριση έγινε στο τέλος και με το αντίπαλο δέος (την Benz) να είχε κάτσει στο ‘ράφι’ πάνω από τρία χρόνια, αν και τελικά σε σχέση δεν κατάφερε να με χορτάσει με την μεσαία και την φυσικότητα απόδοσης όγκου και χροιών του χαμηλού μιας LVB 250.
Στην κλασσική μουσική τώρα, το κλίμα και το ύφος της LVB 250 θα έλεγε κανείς ταιριάζει γάντι στην μουσική προσωπικότητα του συνθέτη που τιμά. Τόσο οι συμφωνίες όσο και τα πέντε κονσέρτα για πιάνο, το ένα ερμηνείας Sviatoslav Richter (piano concerto #3) αποδόθηκαν με πρώτης-τάξεως σώματα και όγκο, εξαιρετική πληροφόρηση και πλούτο αρμονικών. Σε ικανοποιητικές δόσεις λάβαμε και εκείνο το λεπτό άγγιγμα μικροδυναμικών μέσα από μια άρτια μουσική ροή, δυσεύρετο σε κεφαλές κινητού μαγνήτη και ιδίωμα ακριβότερων κινητού πηνίου. Η διαφάνεια της κάνει τα σύνολα των εγχόρδων να ακούγονται με τέτοια σαφήνεια εικόνας έτσι που κάθε μουσικός ξεχωρίζει άνετα, εφόσον βέβαια τα ηχογραφήματα είναι καλά. Οι δίσκοι παλαιών ηχογραφημάτων, όπως εδώ του Richter, αποδίδονται με μια νέα φρεσκάδα χωρίς όμως την επιβολή ίχνους στρες ή θεμάτων ανομοιογένειας. Η ευγένεια και η καθαρότητα σηκώνουν την σημαία της υπεροχής.
Περνώντας εδώ, για να παινέψουμε και το σπίτι μας και την δική μας πρώτη southern hard rock βινυλιακή παραγωγή & pressing 200 γραμμαρίων των Soundtruck ‘Voodoo’ LP που γίνεται εξολοκλήρου στην χώρα μας (στην Cimbalom Vinyl Plant / Greece όπου και συμπράττω): Η φυσικότητα και το σώμα σε όλο το συχνοτικό φάσμα όπως και η μεγάλη σε πλάτος σκηνή μας και με ταξίδεψαν σε άλλη ήπειρο, με τρόπο μοναδικά αναλογικό, άλλων εποχών αισθητικής ηχοπαραγωγής, παρότι ψηφιακά μιξαρισμένο. Ο θόρυβος επιφανείας ήταν σχεδόν ανύπαρκτος και ο ήχος μεγάλος σαν φορτηγό. Η LVB 250 θα αντιμετωπίσει όλα τα προγράμματα ροκ, blues αλλά και heavy μουσικής γεμάτη αυτοπεποίθηση. Θα ξεκλειδώσει αρμονικές και λεπτομέρειες από τις χαμηλότερες στάθμες ακρόασης, κλέβοντας την καρδιά σας τόσο τις νυκτερινές ώρες, στα λίγα db, με πλούσιο χαμηλό όγκο όσο και σε εντάσεις club με την ομοιογένεια και καθαρότητά της. Να σας πω πως στα δέκα επιλεγμένα άλμπουμ της δοκιμής αυτής βρέθηκαν και οι metallica και οι white stripes, ας μου επιτρέψει διακόσια πενήντα χρόνια μετά το πνεύμα του Beethoven. Τελικά, πρέπει να γίνει δική μου στο προσεχές μέλλον.
Συμπέρασμα
Δεν μπορώ να σας πείσω περισσότερο για την ανωτερότητα της επετειακής Ortofon 2M Black LVB 250 όπως δεν μπορώ και να ξέρω πόσοι από εσάς έχουν την οικονομική ευχέρεια να επενδύσουν σε αυτή, διαθέτοντας ίσως και ένα πικάπ των μόλις τετρακοσίων ευρώ. Αυτό όπου βεβαιώνω είναι ότι ακόμα και στην περίπτωση κατοχής ενός πικάπ των τετρακοσίων ευρώ, με την LVB 250 θα εισπράξετε μια ηχητική απόδοση που θα συγκλονίσει τα βράδια σας και θα προκαλέσει –ίσως- την ζήλια των φίλων σας. Αν και απευθύνεται σε μια ανώτερη κατηγορία αναλογικού σεταπ (άνετα βγάζει ασπροπρόσωπους όσους διαθέτουν phono-stage και πικάπ του διχίλιαρου εως τριχίλιαρου έκαστο αλλά ψάχνουν κεφαλή σε αυτά τα χρήματα) κάνει το θαύμα της και στις οικονομικότερες συνθέσεις. Έψαξα πολύ να βρω κάτι πράγματι αρνητικό στον ήχο της, αλλά όπως φάνηκε έχασα τον καιρό μου.
Σύστημα Αναφοράς:
Analog Sources (Αναλογικές πηγές): E.A.T. (European Audio Team) Forte S, Pro-Ject Debut Carbon EVO, Kuzma Stabi S, Origin Live Silver κ.α. Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): VTL, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity Nu-Vista Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon 2M Blue & 2M Red, Van den Hul THE FROG, Vertere Mystic, Sumiko, Kuzma CAR-50 Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): Pathos Classic One MkIII edition, Jadis Orchestra Reference, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): Duevel, ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.
Τιμή: 888,00 €
Σημεία Διάθεσης & Ακροάσεων: