Nordost Blue Heaven+ Phono Cable Review.
Ένα καλώδιο πικάπ που κάνει την τρανταχτή διαφορά στην κατηγορία του.
Μια καθολική αναβάθμιση, εφόσον απαιτείται το ‘επόμενο’ βήμα στον ήχο της αναλογικής πηγής σας.
Η Nordost USA ιδρύθηκε το 1991, όταν η αγορά είχε αναγνωρίσει για τα καλά τη σημασία και την συμβολή του καλωδίου στα συστήματα ήχου υψηλής και πολύ υψηλής πιστότητας. Το πρώτο της δημιούργημα κυκλοφόρησε το 1992 και είναι το καλώδιο ηχείων Flatline Gold. Η πρωτοποριακή επίπεδη δομή, η ιδιαίτερη ανθεκτικότητά του και φυσικά ο ταχύτατος, διάφανος ήχος του κατάφερε μεγάλη διαφορά έναντι των πιο κλασσικών σε σχεδίαση καλωδιώσεων high-fidelity της τότε δεκαετίας (βλέπε AudioQuest, Kimber κ.α.) και το έκανε παγκοσμίως γνωστό. Με διηλεκτρικό μελετημένο καθαρά για ηχητικές επιδόσεις, ξεχωρίζει και ως το πλέον κατάλληλο για τοποθέτηση ακόμη και κάτω από κάποιο χαλί ή στον τοίχο, όπως όλα άλλωστε τα Nordost. Βέβαια, το ‘αποτύπωμα’ του συγκεκριμένου καλωδίου και όσων νεότερων έπειτα -τέλη 90s- ακολούθησαν, στην ακουστική μνήμη μας, είναι το ‘ξεκλείδωμα’ που προσέφεραν κυρίως σε θέματα διαφάνειας και ταχύτητας μεταβατικών σε όλο το συχνοτικό φάσμα. Η μεταγενέστερη εξέλιξη της Nordost στις μεσαίες αλλά και highest-end προτάσεις καλωδίων της απέδωσε πολλές πρωτιές, έφερε αναρίθμητες δοκιμές όπου τα εκθειάζουν ως μοναδικά audio δημιουργήματα στον πλανήτη & ταυτοχρόνως βραβεύσεις. Κυνηγώντας στην πορεία και το απόλυτο, με τα πασίγνωστα στους audiophiles μοντέλα «Valhalla» και «Odin» / «Odin Gold». Ναι, τα κορυφαία της εταιρίας κοστίζουν πολλά, πάρα πολλά για κάποιους, μα όσον αφορά την τεχνική πρωτοπορία, την έρευνα και το αποτέλεσμα της συνδρομής τους στην ηχητική διαδρομή, είναι το λιγότερο συγκλονιστικά εκεί που θα ταιριάξουν. Στους καιρούς μας κατασκευάζει καλωδιώσεις όπου στην συντριπτική τους πλειοψηφία υλοποιούν ασήμι (ως επάργυρες) ή και χρυσό για διαφορετικούς λόγους. Το γιατί αυτό προτιμάται έναντι του χαλκού είναι μια ιδιαίτερα μεγάλη συζήτηση που θα ανοίξει σε μελλοντικά άρθρα μας και βασίζεται τελικά στις προτιμήσεις & ανάγκες του κάθε συστήματος σε συνάρτηση φυσικά με τον ακροατή τους (και τους συμβιβασμούς που δέχεται). Η Nordost παράγει ακόμη προϊόντα βελτιώσεων, φιλτραρίσματος & διανομής ρεύματος AC όπως επίσης αντικραδασμικών στηρίξεων και καθαρισμού καλωδίων. Η γκάμα των καλωδίων της έχει χωριστεί σε πέντε επίπεδα-σειρές, με εισαγωγική την Leifstyle (που περιλαμβάνει νεότερη εκδοχή του κλασσικού «Flatline» ως «Superflatline», το μόνο χάλκινο χωρίς επαργύρωση), την value-for-money σειρά Leif που εκεί συναντάμε και το «Blue Heaven+» Phono της δοκιμής, την Norse 2 με το αγαπημένο μας high-end στάδιο εξαιρετικών επιδόσεων «TYR» τόσο στα ηχείων όσο interconnects, ρεύματος και ψηφιακά, ακολούθως την state-of-the-art σειρά Reference που εσωκλείει το «Valhalla 2». Δεν τελειώνει όμως εδώ. Αν υπάρχει και ακόμα υψηλότερος στόχος, τότε το απόλυτο που μπορεί να σας δώσει βρίσκεται στην αστρονομικού κόστους σειρά «Supreme Reference» με πρωταγωνιστές παγκόσμιας φήμης τα Odin 2 & Odin Gold (τα καλώδια Odin πρωτοεμφανίσθηκαν το 2007). Στην Supreme σειρά δεν ρωτούν πρώτα το πόσο κάνει παρά το αν αυτά είναι τα ιδανικά στην διαδρομή του σήματος και ρευμάτων ενός world-class συστήματος, ίσως της κατοχής σας, έτσι έπειτα να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι της απόλαυσης. Εμείς, προσγειωνόμαστε όμως στη μέση του τερέν της γκάμας Leif και αφήνουμε τις αγαπημένες μας κεφαλές και βραχίονες των πικάπ να εκφραστούν μέσω του Blue Heaven Phono/Tonearm Cable (RCA σε RCA) παραθέτοντας τις εντυπώσεις μας.
Διαβάστε εδώ επίσης [στον παρακάτω σύνδεσμο] την παρουσίαση high-end προτάσεων αναφοράς της Nordost όπου καλύψαμε το 2017 [English Version] καλεσμένοι της αντιπροσωπείας Orpheus Audio:
The Nordost Experience 2017 – A / B comparisons glory at Diapason Audio! [English]
Που απευθύνεται;
Αν και δεν υπάρχει κανόνας-πλαίσιο για το που κάνει και που δεν κάνει ένα καλώδιο x ή ψ ύψους τιμής, επιλέξαμε να ακούσουμε πολύ προσεκτικά το Blue Heaven των τριακοσίων εξήντα περίπου ευρώ ξεκινώντας από τις εξόδους rca πικάπ της Pro-Ject, Thorens και Dual εισαγωγικής και μεσαίας κατηγορίας (έως τα 2000 ευρώ). Οι κεφαλές που κλήθηκαν να συμμετάσχουν ήταν οι πασίγνωστες προσιτές κινητού μαγνήτη Ortofon 2M Red & Blue, Nagaoka MP-150 όπως και οι κινητού πηνίου των παλαιών, καλών γνώριμων Benz σειράς Ace και EMT μοντέλο JSD-5. Το Blue Heaven ‘στρώθηκε’ μεταξύ ψηφιακής πηγής και ενισχυτή (χωρίς φυσικά την χρήση του καλωδίου γείωσης) γράφοντας εκεί περί των εκατό κάτι ωρών και έπειτα πήρε την θέση όπου προορίζεται, εναλλάξ στα αναλογικά μας. Η Nordost συμβουλεύει τo 1,25 μ. ως το ιδανικό μήκος για ένα τέτοιο καλώδιο και ευρύτερα για του πικάπ [βραχίονα] που κατασκευάζει (φυσικά και λόγω μετρήσεων χωρητικότητας & αυτεπαγωγής). Οι επιλογές τερματισμού περιλαμβάνουν RCA σε RCA όπως στην περίπτωση της δοκιμής, XLR αλλά και Straight Din και 90º Din. Με επάργυρους αγωγούς υπέρ υψηλής καθαρότητας 6Ν (κοινώς 99.9999% και solid-core OFC) διασταυρωμένους σε τύλιξη αναμεταξύ τους σε μονωμένα ζεύγη (individually shielded twisted-pairs, 4 x 28 AWG) όπως και διηλεκτρικό τύπου ‘Fluorinated Ethylene Propylene’, η απόρριψη θορύβων και η καλύτερη μεταφορά ισχνών ρευμάτων εξόδου κάθε κεφαλής προς το στάδιο προενίσχυσης κερδίζουν πόντους.
Ο Μπλέ Παράδεισος και στις αναλογικές πηγές.
Τοποθετήσαμε το καλώδιο στην θέση άλλων, καθαρού χαλκού αξίας από εκατό έως και εννιακοσίων ευρώ διαφόρων εταιριών, ακούγοντας εκ νέου κλασσική μουσική επανέκδοσης σε βινύλια 180 γραμμαρίων της Clearaudio από Deutsche Grammophon, έργων Ravel & Rachmaninoff όπως και Prokofieff ερμηνείας Richter, Martha Argerich μα και τις σταθερές μας επιλογές στα blues από Stevie Ray Vaughan, B.B. King & Gary Moore. Με τις πασίγνωστες προσιτές κεφαλές Ortofon 2M Blue & Red το πρώτο σημείο εντυπωσιασμού ήταν τα κρυστάλλινα πεντακάθαρα πρίμα με εξαιρετική ανάγνωση & ανάλυση αρμονικών ιδίως στο πιάνο ή τις κιθάρες. Ακολούθησε η ανοικτή μεσαία περιοχή, πολύ καλή σε άρθρωση και διαφάνεια στα χρήματα μιας τέτοιας συνδυαστικής δαπάνης. Η έκταση και ταχύτητα που ξεκλείδωσε στις δύο Ortofon 2Μ στα πικάπ της Pro-Ject και της Dual ήταν και αυτή που εκτόπισε ότι καλώδιο υπήρξε προγενέστερα στην σχετική κατηγορία τιμής του Nordost. Το κλισέ πως ‘ανακαλύπτεις νέες λεπτομέρειες ενός δίσκου’, εδώ παύει να χαρακτηρίζεται τετριμμένο, κάτι τέτοιο ισχύει εκατό τις εκατό σε πολλές περιπτώσεις. Καταλήξαμε πράγματι να χαμογελάμε με την υπεραξία που δίνει λοιπόν σε αυτές τις κεφαλές και που θεωρούσαμε ότι γνωρίζουμε τί μπορούν και τί δεν μπορούν. Αναθεώρηση έγινε και σε θέματα ικανότητας αυτών των οικονομικών κινητού μαγνήτη σε δυναμικές & ταχυτήτα μεταβατικών (σε όλο το ακουστικό φάσμα), όπως και στην Nagaoka MP-150 σε πλατό-βραχίονα της Thorens όπου και τις οδήγησε στον παράδεισο (του value-for-money)! Επιστρέφοντας στις κεφαλές 2M Red & Blue των εκατό και διακοσίων περίπου ευρώ αντιστοίχως, έχουμε να κρατήσουμε πως ποτέ δεν τις έχουμε ξανακούσει τόσο αεράτες, διάφανες και δυναμικές.
Με τις ακριβότερες κινητού πηνίου τώρα, στα πλατό-βραχίονες της Thorens & Pro-Ject [carbon] και στοχευμένα στην περίπτωση της Benz “Ace” το μπάσο διαθέτει επαρκή όγκο και καλή σύνδεση-αναλογία με τις μεσοχαμηλές ενώ η διαύγειά του σε κερδίζει αμέσως, όπως άλλωστε και όλη η παρουσία της σκηνής. Θα προτιμούσαμε μια ιδέα περισσότερο σώμα στις ανώτερες συχνότητες σε σχέση με αυτό που απέδωσε το επάργυρο Nordost έναντι κάποιων χάλκινων. Επανερχόμενοι όμως στα όσα χάλκινα φέραμε στην δοκιμή, εκεί χάθηκε το επίπεδο λεπτομέρειας και πληροφόρησης που ‘έπιασε’ το Blue Heaven. Μια τέτοια ξαφνική στέρηση δεν θα ευχαριστήσει τους περισσότερους από εμάς. Το συνολικό αποτέλεσμα τόσο με την ΕΜΤ όσο και με την Benz ακούγεται ισορροπημένο και ευχάριστο, με ατόφιο το γνώριμο επίπεδο ηχοχρωματικού ρεαλισμού που κατέχουν οι κεφαλές αυτές και μια σπιρτάδα που δεν το παρακάνει. Τα συστήματα αποδίδουν με φωτεινό και αναλυτικό πρόσημο αλλά χωρίς ίχνη υπερβολής ή ανομοιογένειας. Μια σκηνή που έρχεται στα ηχεία με ανώτερη ακρίβεια βάθους και πλάτους, όπως καθορίζονται μέσα της ακριβέστερα και οι θέσεις των μουσικών εξ΄ αιτίας ενός και μόνον καλωδίου είναι μάλλον αναντικατάστατη. Ιδίως στα οικονομικότερα αναλογικά σετάπ των δοκιμών μας, που πάντως αποφεύγουν έντονες κακοτοπιές και αποδίδουν με μέγεθος, μουσικότητα και ευγένεια τα βινύλια. Ακόμη μια τελευταία σημείωση και ας μας επιτραπεί όπως θα την εκφράσουμε (στα όρια του σουρεαλισμού και όποιος το καταλάβει): την παράσταση κλέβει μια ανώτερη ‘ησυχία’, διαπιστώνεται ιδίως σε χαμηλόφωνα περάσματα κονσέρτων. Αυτή αφήνει τα σολιστικά όργανα να εντυπωσιάσουν και να μιλήσουν ξεκάθαρα ως έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ρίχνοντας επάνω τους (και στις μικροδυναμικές τους) σποταρισμένο φως. Ελάτε στην πλευρά του μπλε παραδείσου, διαπιστώνοντας μαζί μας το πόσο απελευθερωμένο και διασκεδαστικό τελικά θα γίνει το αναλογικό σύνολο σας. Μια δοκιμή του στον χώρο σας, εύκολη και ίσως ανατρεπτική.
Συμπέρασμα
Το Nordost “Blue Heaven+” Phono καλώδιο βραχίονα πικάπ της σειράς Leif (στην έκδοση της δοκιμής μας από rca σε rca) συνέβαλε και παρέδωσε έναν ήχο εντελώς διαφορετικό σε σχέση, από τα διαθέσιμά μας χάλκινων αγωγών. Με επάργυρους αγωγούς υπέρ υψηλής καθαρότητας 6Ν (κοινώς 99.9999% και solid-core OFC) διασταυρωμένους σε τύλιξη αναμεταξύ τους σε ζεύγη όσο και μονωμένους ξεχωριστά (twisted-pair, 4 x 28 AWG) , απέδωσε εξαιρετική αίσθηση ακρίβειας θέσης και εστίασης κάθε ερμηνευτή-μουσικού μέσα στην σκηνή. Καθαρά νικητής ως προς την ανώτερη ‘ησυχία’ του, απίθανα διάφανο και αέρινο όπως και ταχύ. Οι υψηλές πήραν το προβάδισμα στην έκταση, ενώ η μεσαία και κάτω συχνοτικές γοήτευσαν από ανάλυση, σωστή αναλογία, επιτείνοντας συνολικά την αίσθηση της ταχύτητας και τις ακρίβειας. Ένα καλώδιο-σταθμός στην κατηγορία των προτάσεων έως τα εξακόσια ευρώ, που δύσκολα θα βρει αντικαταστάτη διότι η διαύγειά του και η ισορροπία του κυριολεκτικά ανοίγει ένα νέο παράθυρο θέασης της μουσικής σκηνής.
Σύστημα Αναφοράς:
Analog Sources (Αναλογικές πηγές): Pro-Ject RPM 3, E.A.T. (European Audio Team) Forte S, Pro-Ject Debut Carbon EVO, Dual & Thorens (διάφορα) Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): VTL 2.5, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity, Conrad-Johnson Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon 2M Blue & 2M Red, EMT & Benz μοντέλο ACE (M), Van den Hul THE FROG, Vertere Mystic, Sumiko, Kuzma CAR-50 κ.α. Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio, Metronome Audio, Jadis κ.α. Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): VTL, Audiolab UK model 6000A, Jadis Orchestra Reference, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state various) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): Duevel, ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Nordost Blue Heaven Phono Cable, Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Dynavox, Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.
Τιμή :
369,- € Blue Heaven+ Phono Cable (RCA/RCA) σε 1.25 μ.
Διάθεση – Ακροάσεις :