The Melco N1ZH Hi-Res Server Presentation
A Hi-Res Network Music Server made in Japan….
….at least …Files for Audiophiles !
Η ακρόαση μέσω ψηφιακών αρχείων και υπηρεσιών εγκαθιδρύεται ταχύτατα και στον κόσμο της υψηλής πιστότητας, γνωστό πλέον αυτό σε όλους μας. Δεν είναι όμως πάντα εύκολο να τοποθετηθούμε με σαφήνεια απέναντι στο πώς εισάγουμε αυτή τη νέα «πηγή μουσικής» στο σύστημά μας.
Για παράδειγμα, δεν είναι πάντα εύκολο να υπάρχει ένα διακριτό laptop ή ένα destop μόνο και μόνο για να λειτουργούν σαν player. Μπορεί σαν λύση να είναι αξιόπιστη και οικονομική, εάν ήδη διαθέτουμε ένα αξιόλογο dac, αλλά η δεδομένη ύπαρξη μιας οθόνης κάποιων σεβαστών ιντσών δεν αποτελεί κατ’ανάγκη και την πλέον καλόγουστη προσθήκη στο σύστημά μας. Αλλά και το «βεβαρυμμένο» περιβάλλον ενός υπολογιστή είναι από μόνο του ένα θέμα που απαιτεί ψάξιμο και πειραματισμό από μέρους του χρήστη. Ας θυμόμαστε ότι πήρε σχεδόν μια δεκαετία στους σχεδιαστές audio να επιλύσουν δομικά προβλήματα του ευρέως διαδεδομένου πρωτοκόλλου USB, όταν αυτό επιβλήθηκε από την βιομηχανία της πληροφορικής.
Οπότε, προσανατολιζόμαστε σε συσκευές αποδεκτής αισθητικής, όπου ο υπολογιστής «πακετάρεται» σε κουτί που χωράει στο rack μας και μέσω interface (συχνά προγραμματισμένο σε Linux) και σχετικών εφαρμογών apps (για smartphones και tablets), μετατρέπεται σε αυτόνομη συσκευή. Και αυτό όμως από ένα επίπεδο και επάνω δεν αποφεύγει ζητήματα που έχουν να κάνουν με την φύση των υπολογιστών. Έτσι, φτάσαμε στις μέρες μας να έχουμε εξεζητημένες κατασκευές που επιδιώκουν να γεφυρώσουν το χάσμα ανάμεσα στους δύο κόσμους, της υψηλής πιστότητας και της πληροφορικής.
Made in Japan
Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί η ιαπωνική Melco. Όχι ακριβώς κάποια «νέα παιδιά» στον χώρο, αφού ο ιδιοκτήτης της και σχεδιαστής κος Makoto Maki έχει εμφανιστεί στον χώρο της υψηλής πιστότητας το μακρινό …1975, κατασκευάζοντας αναλογικό εξοπλισμό. Το 1980 παρουσίασε το θρυλικό πικάπ Model 3533, με την χαρακτηριστική ευκολία τοποθέτησης τριών (!) βραχιόνων στο ίδιο σασί. Λίγα χρόνια αργότερα, ο κος Maki θα στραφεί στον νεοπαγή χώρο της πληροφορικής, χτίζοντας μια πολύ μεγάλη εταιρεία του χώρου, την Buffalo. Πλέον, «η πρώτη αγάπη» αναβιώνει, πάλι με το όνομα Melco, και υπόσχεται να μετουσιώσει τα «άψυχα» αρχεία σε Μουσική!
Η γκάμα διαθέτει τέσσερα μοντέλα, ομοιόμορφης βιομηχανικής αισθητικής, των οποίων οι τιμές ξεκινούν από τα 2.000 ευρώ (Ν1Α) και φτάνουν τις 8.000 ευρώ (Ν1ΖS). Tοποθετούνται στις κατηγορίες «network music library» και «server» και διαφοροποιούνται αναμεταξύ τους σε συγκεκριμένα αλλά νευραλγικά σημεία. Για παράδειγμα, το κορυφαίο N1ZS φέρει σκληρούς δίσκους στερεάς κατάστασης (SSD), μικρότερης μεν χωρητικότητας από τα υπόλοιπα μοντέλα (δύο δίσκοι των 512KB, έναντι των 2-3TB των υπολοίπων) αλλά απαλλαγμένους από κάθε μηχανική κίνηση και κραδασμό, συνεισφέροντας τα μέγιστα στο τελικό αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον κατασκευαστή.
Το Ν1ΖΗ (ΗΑ-Ν1ΖΗ60-EU, ο πλήρης κωδικός) είναι συμβατό με τα πάντα, από αρχεία mp3 μέχρι DSD128. Θα λειτουργήσει τόσο σαν ένα αυτόνομο player, χάρη στους δύο ενσωματωμένους σκληρούς δίσκους (2x3TB) και τη δυνατότητα προσθήκης εξωτερικών μονάδων αποθήκευσης, όσο και σαν NAS driver (Network Attached Storage) που αντλεί υλικό από την πλατφόρμα της Melco (περίπου 400 τίτλοι διαθέσιμοι) και τις πλατφόρμες highrezaudio.com (από Γερμανία) και ototoy.jp (Ιαπωνία, μόνο για τοπική χρήση).
Αν και η σχετική εξοικείωση με τα βασικά του ψηφιακού audio και των υπολογιστών είναι πάντα βοηθητική, η Melco υπόσχεται να κάνει εύκολη τη ζωή του χρήστη. Αρκεί η εισαγωγή της IP address για να λειτουργήσει σε επίπεδο δικτύου. Το κατέβασμα αρχείων που θα αγοράσουμε από κάποιο site θα αποθηκευτεί μόνο του. Το ίδιο ισχύει και για τα αρχεία από εξωτερικές πηγές (σκληρούς δίσκους, USB sticks, συμβατά CD drivers). Δεν απαιτείται δηλαδή η χρήση ενός υπολογιστή για να γίνουν οι πράξεις αυτές. Η διαχείριση του server επιτυγχάνεται μέσω του Twonky 7 αλλά μπορεί να γίνει αναβάθμιση με την εγκατάσταση του MinimServer, του οποίου οι χρήστες υποστηρίζουν ότι προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία στην αρχειοθέτηση. Για την έξοδο του σήματος, αρκεί το DAC που θα χρησιμοποιήσουμε να διαθέτει USB3.0 θύρα. Αν δεν είναι συμβατό με σήμα DSD, τότε γίνεται αυτόματα μετατροπή σε PCM 24bit.
Ο κατασκευαστής έχει δώσει μεγάλη σημασία, εκτός των άλλων, στην διαχείριση του ρεύματος εντός του κυκλώματος και την αποφυγή των κραδασμών. Για το δεύτερο, έχει επιλέξει διάταξη H-cross στο σασί και κάνει χρήση αντικραδασμικών της επίσης ιαπωνικής TAOC. Για το πρώτο, τα πράγματα εμφανίζονται πιο πολύπλοκα, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία που δίδονται, τα δύο τροφοδοτικά (30W έκαστο) στέλνουν καθαρό ρεύμα σε κάθε επιμέρους τομέα του κυκλώματος, με προφανή αποτελέσματα στην διατήρηση της καθαρότητας. Φαίνεται ότι ο σχεδιαστής δίδει ιδιαίτερη σημασία στο ρεύμα με το οποίο λειτουργεί το ρολόϊ συγχρονισμού, για το οποίο αναφέρει ότι το έχει αναπτύξει ειδικά για χρήση audio (ultra-low jitter). Ακόμα, τροφοδοτεί με διακριτό ρεύμα τους σκληρούς δίσκους (2x3TB, με floating μηχανισμό), πιθανόν μάλιστα να αφιερώνει το ένα εκ των δύο τροφοδοτικών μόνο για αυτούς και ό,τι έχει να κάνει με τα USB.
Αξίζει τέλος να αναφέρουμε ότι για την ομαλή διατήρηση της ενέργειας, τοποθετούνται δύο «power banks» υψηλής χωρητικότητας.
Η ακρόαση
Όταν το μοντέλο N1ZH βρήκε φιλόξενη θέση σε ένα σύστημα που κυριαρχείται από υλοποιήσεις της Tidal, είχαμε την ευκαιρία σε μια πρώτη ακρόαση, αποδεχόμενοι την πρόσκληση της εγχώριας αντιπροσωπείας.
Το σύστημα είναι εγκατεστημένο σε διαμορφωμένο χώρο, όπου έχει προηγηθεί η σχετική ακουστική μελέτη. Είναι έντονη η παρουσία panels και μπασοπαγίδων και προσεγμένη η ηλεκτρολογική εγκατάσταση. Με εμβαδό περίπου 18m2, ο χώρος φιλοξενεί ηχεία μεγάλου όγκου, τα Tidal Piano G2! Όπως μάς πληροφόρησε ο αντιπρόσωπος, πρόκειται για το πρώτο ζευγάρι που πωλήθηκε στη χώρα μας. Στη γερμανική εταιρία ανήκουν και τα ενισχυτικά. Στη θέση του προενισχυτή βρίσκεται ο Preos-D, με το ενσωματωμένο DAC και τελικός είναι ο Impulse, με την ονομαστική ισχύ των 2x190Watt. Οι καλωδιώσεις ανήκουν στη σειρά FMR της Argento Audio ενώ η διανομή του ρεύματος προς τα ψηφιακά μέλη, επιτυγχάνεται μέσω ιδιοκατασκευασμένου τροφοδοτικού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ιδιοκτήτης του συστήματος δεν έχει καμία άλλη ψηφιακή ή αναλογική πηγή στο σύστημα, παρά μόνο το server! Στο σύστημα φιλοξενούσε επίσης το Aurender X100L εκτός από το Melco N1ZH. To σήμα του δεύτερου, στην πορεία του προς το dac, συναντάει διαδοχικά το USB interface MUTech MC3+USB και το master clock Qz (10MHz) της ιαπωνικής Cybershaft.
Το σύνολο χώρου-συστήματος είναι τέτοιου επιπέδου που δεν αργεί να δημιουργήσει θετική προδιάθεση σε όποιον το επισκέπτεται για πρώτη φορά. Η παρουσία των Tidal Piano G2 στην έκδοση με την μαύρη λάκα, που επέλεξε ο ιδιοκτήτης, είναι έως και επιβλητική ενώ η αξιοζήλευτη τάξη που επικρατεί εμπρός και πίσω από τα ικριώματα στήριξης των συσκευών λειτουργεί υπέρ ενός ξεκούραστου οπτικά τοπίου. Χώρια το πολύ ωραίο θέμα που καλύπτει, εν είδη ζωγραφικού πίνακα, την επιφάνεια προβολής. Βλέπετε, ο ίδιος χώρος φιλοξενεί και σύστημα οικιακού κινηματογράφου, με συνδυασμό του κυρίως συστήματος (εμπρόσθια ηχεία και ενίσχυση αυτών) και επεξεργαστή της Pioneer.
Το πώς λειτουργεί το σύστημα, ως σύνολο, θα μπορούσε να αποτελεί ξεχωριστό άρθρο. Με σήμα εξαιρετικά καθαρό και σχεδόν ολοκληρωτικά απαλλαγμένο από “κόκκους” και “πέπλα”, αναπτύσσει εύκολα την μουσική σκηνή προς τις τρεις διαστάσεις. Με τραγούδια ολιγομελών σχημάτων jazz, blues, rock, pop να εναλλάσσονται, τολμώ να αναφέρω ότι οι διαστάσεις που λαμβάνουν στο χώρο οι ερμηνευτές και τα μουσικά όργανα έχουν λόγο σχεδόν …1:1! Η αυστηρότητα της γερμανικής σχεδίασης είναι παρούσα σε κάθε νότα, με χαρακτηριστική αναλυτική δεινότητα, ενώ υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα ισορροπία ανάμεσα στο συγκινησιακό φορτίο και τις λεπτομέρειες εκάστου μουσικού έργου. Φυσικά, ο χρόνος που είχαμε στη διάθεσή μας αποδείχθηκε πολύ λίγος για να καταστεί δυνατή η πλήρης αξιολόγηση των όσων ακούγαμε.
Δεν ήταν εύκολο να απομονώσουμε το πού συμβάλλει το ψηφιακό server της Melco, όχι τόσο στον γενικό χαρακτήρα όσο σε επιμέρους τομείς. Ας θεωρήσουμε δεδομένο ότι η ροή του σήματος είναι αβίαστη, συμβάλλουσα τα μέγιστα στην υψηλή αίσθηση ρεαλισμού του τελικού αποτελέσματος. Το ίδιο να κάνουμε και για την δυναμική περιοχή, που εμφανίζεται πρακτικά απεριόριστη. Το Melco παραδίδει τις κορυφώσεις του σήματος χωρίς παραμορφώσεις και “δισταγμούς” και τα Tidal (μαζί με τον χώρο, τονίζουμε πάντα) μπορούν αυτό το χαρακτηριστικό να το μετουσιώσουν σε ακρόαση υψηλών εντάσεων, όπου το μόνο όριο φαντάζει να είναι ο …ουρανός! Ή το όριο του πόνου, στα 130dB.
Φαίνεται ότι το N1ZH μπορεί να περιγράψει με πολύ μεγάλη ακρίβεια κάθε όργανο της ορχήστρας, να το τοποθετήσει με χειρουργική ακρίβεια στο χώρο, να ενσωματώσει οργανικά επιμέρους χαρακτηριστικά (πχ τις αντηχήσεις των σωμάτων των οργάνων να της καθιστά διακριτές σε σχέση με την αντήχηση του χώρου) και να απελευθερώσει τις μικροδυναμικές εναλλαγές που προκύπτουν από την εκτέλεση. Αυτό ισχύει για κάθε κτύπημα των χορδών ενός μπάσου ή μιας κιθάρας, για κάθε επαφή της μπαγκέτας με τα δέρματα των τυμπάνων, ακόμα και για κάθε εισροή αέρα στους διαύλους μιας φυσαρμόνικας. Οι δε τραγουδιστές, διαθέτουν ισχυρή αυτοτέλεια, αποκτούν τη σχετική απόσταση από τα όργανα και ενσωματώνουν ανάσες και χειλικούς ήχους, σχηματίζοντας έτσι τον θωρακικό όγκο.
Έγιναν επίσης ακουστές μερικές ακόμα πτυχές του Melco N1ZΗ, όπως το βαθύ, ελεγχόμενο χαμηλό, η πολύ καθαρή μεσοχαμηλή περιοχή και τα εκτεταμένης παρουσίας αρμονικών, υψηλά. Αυτή η πρώτη επαφή με την ιαπωνική κατασκευή μάς κάνει να διατυπώσουμε την άποψη ότι πρόκειται για σχεδίαση με πολύ ανεπτυγμένη την αίσθηση της “δυναμικής ουδετερότητας”. Αποτελεί την εγγύηση ότι δεν θα επιτρέψει την έμφαση μιας επιμέρους περιοχής σε βάρος της ισορροπίας του φάσματος. Δεν θα ωραιοποιήσει ή θα στρογγυλέψει μεροληπτικά κάποιο στοιχείο που θα το καταστήσει αρεστό, ευάκουστο ή πομπώδες, αλλά θα αφήσει να αναπτυχθεί η αισθητική προσέγγιση της μίξης κάθε έργου, η ηχοχρωματική του παλέτα και η συναισθηματική του φόρτιση.
Ακόμα και όλη τη νύχτα να είχαμε στη διάθεσή μας, είναι αμφίβολο αν θα μπορούσαμε να συλλάβουμε πλήρως τα τεκταινόμενα εντός του χώρου ακρόασης, πόσο μάλλον να απομονώσουμε ένα και μόνο τμήμα αυτού του συστήματος. Η πρώτη αυτή επαφή απέδειξε όμως ότι ο κος Maki όχι μόνο δεν ξέχασε την Τέχνη (να κατασκευάζει συσκευές υψηλού επιπέδου) αλλά την προσάρμοσε στις απαιτήσεις και τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής. Αναμένουμε την συσκευή για ενδελεχή ακρόαση!
Melco N1ZH, network music library και server, βάρος 7kg, διαστάσεις 350x65x370mm ΠΥΒ.
Τιμή: 4.050 ευρώ
Αντιπρόσωπος: Obscure Audio, τηλ. 211.40.37.844