Δοκιμή Προενισχυτή Κεφαλών Πικάπ (MM/MC)
MAVIS AUDIO model PH-10
MAVIS PH10 προενισχυτής κεφαλών ΜΜ/MC
Ποιά, από που;
Η Mavis είναι μια βιετναμέζικη εταιρία που κατά βάση κατασκευάζει συσκευές ήχου όπου χρησιμοποιούν ως κύριο ενεργό στοιχείο τις λυχνίες. Ο κατασκευαστής έχει σχέση με την Thivan Labs, μια άλλη εταιρία που σχεδιάζει και παράγει συσκευές υψηλής πιστότητας, κι αυτή με λυχνίες, επίσης από το Νότιο Βιετνάμ. Το δε όνομα της εταιρίας έχει βγει από τα αρχικά της φράσης Master Audio Visual Solution. Στα προϊόντα της περιλαμβάνονται υβριδικοί (σχεδιάσεις που χρησιμοποιούν MOSFet και λυχνίες) ενισχυτές, ένας λαμπάτος προενισχυτής, ένα phono stage, αλλά και ηχεία υψηλής ευαισθησίας. Με άλλα λόγια πρόκειται για μια πολυδιάστατη εταιρία.
PH-10 phono stage
Ο μικρός (σχετικά) μεγέθους προενισχυτής κεφαλών κινητού πηνίου και κινητού μαγνήτη υπό δοκιμή είναι μια σχεδίαση που βασίζεται σε ολοκληρωμένα κυκλώματα (και υλοποιείται με «απλά» 5534) επάνω σε βάσεις καλής αλλά όχι ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας, αλλά μαζί με κάτι άλλο που θα αναλύσουμε πιο κάτω και κάνει τον PH-10 ξεχωριστό στην κλάση του. Το κύκλωμα του προενισχυτή βρίσκεται επάνω σε μια μικρή σχετικά πλακέτα καλής ποιότητας που φιλοξενεί όλα τα ενεργά και παθητικά υλικά του ενώ την τροφοδοσία αναλαμβάνουν δύο εξωτερικά «πακάκια», δηλαδή δύο διακοπτικά τροφοδοτικά τα οποία παρέχουν μέσω συγκεκριμένης σύνδεσης την διπλή (+/- και γείωση) κοινή τροφοδοσία που απαιτεί το κύκλωμα για τη λειτουργία του. Οπότε όχι, το PH-10 δεν έχει χωριστή τροφοδοσία για κάθε κανάλι. Τα υλικά είναι καλής έως πολύ καλής ποιότητας, ανάλογα της κατηγορίας του, αλλά εκεί που το PH-10 διαφέρει ξεκάθαρα από τον ανταγωνισμό είναι στη χρήση μετασχηματιστών επιπέδου line στην έξοδό του. Η χρήση τους κατά την εταιρία παρέχει την καλύτερη δυνατή λύση στο πρόβλημα της απόδοσης της μέγιστης ποιότητας από το κύκλωμα ώστε να επιτευχθεί ο πιο φυσικός και «μουσικός» ήχος. Οι μετασχηματιστές δε, είναι σχεδιασμένοι και κατασκευασμένοι από την ίδια τη MAVIS και αποτελούν, όπως αναφέρει η εταιρία, προϊόν μακρόχρονης έρευνας και παραγωγής.
Ο PH-10 διαθέτει στην πρόσοψή του πλήκτρο έναυσης (που ουσιαστικά ανοίγει την τροφοδοσία που ήδη παρέχουν τα δύο εξωτερικά τροφοδοτικά τα οποία είναι πρακτικά μόνιμα καρφωμένα στην πρίζα) και δύο LED (κόκκινα) που δείχνουν ότι υπάρχει η συμμετρική τροφοδοσία στο κύκλωμα. Στην πίσω πλευρά βρίσκουμε την είσοδο για τη σύνδεση του πικάπ μας με ένα ζεύγος RCA και την απαραίτητη μπόρνα γείωσης, την έξοδο (και πάλι με ένα ζεύγος RCA καλής ποιότητας), τον επιλογέα τύπου κεφαλής (MM/MC) και τέλος τις δύο εισόδους για την τροφοδοσία. Το κουτί είναι μεταλλικό με την πρόσοψη και την πίσω όψη να έχουν επίσης από μια «φέτα» μαύρο ακρυλικό που δίνει άλλο αέρα στη συσκευή.
Ο προενισχυτής διαθέτει 60dB κέρδος για τις κεφαλές κινητού πηνίου και 43dB για τις κεφαλές κινητού μαγνήτη. Με τις τελευταίες επιλέγεται αυτόματα και φορτίο 47kΩ ενώ για τις MC ο χρήστης με διακόπτες που μπορεί να βρει επάνω στην πλακέτα, στο εσωτερικό της συσκευής, μπορεί να επιλέξει ως φορτίο 22, 47, 100 και 220Ω. Η μέγιστη τάση εξόδου (p-p) μπορεί να ξεπεράσει τα 16V ενώ η κατανάλωση του κυκλώματος είναι μόλις 3W. Η εταιρία δίνει χρόνο «στρωσίματος» τις 100 ώρες χρήσης ενώ χρόνο προθέρμανσης τα 5 λεπτά από την έναυση.
Το PH-10 υπό δοκιμή συνδέθηκε με ένα πικάπ Fons CQ30/Rega R200 ανακαλωδιωμένο/AudioTechnica ART7. Κάτω από το phono stage χρησιμοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία Ceraball της Finite Elemente.
Τι μου αρέσει από το Mavis.
Μου αρέσει πάρα πολύ το «σώμα» που αποδίδεται στα όργανα και το μέγεθος της παρουσιαζόμενης σκηνής. Η διαφορά από άλλα της κατηγορίας του έχει να κάνει κυρίως με την αυξημένη «βαρύτητα» που έχουν τα όργανα, η αίσθηση του «συμπαγούς», άρα και αληθοφανούς, που αποκομίζει κανείς ακούγοντας τη μουσική μέσα από το Mavis. Επίσης εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είναι η δυναμική παρουσίαση της μουσικής. Με το Mavis ο ήχος ακούστηκε πολύ δυναμικός, πιο πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας, ενώ και η ροή και η ρυθμική απόδοση αποδόθηκαν πολύ καλά και δεν επηρεάστηκαν αρνητικά από το χαρακτήρα που περιέγραψα παραπάνω.
Θα ήθελα περισσότερο αέρα, όπως και περισσότερη λεπτομέρεια, κυρίως στα πρίμα και τις μεσαίες συχνότητες, θα ήθελα δηλαδή να νιώθω ότι δεν μου λείπει κάτι από αυτό που παίρνω από τα καλύτερα του είδους ή ακόμη και της κατηγορίας σε αυτό τον τομέα. Η διαφάνεια δεν λείπει αλλά δεν παίρνει και το πρωταγωνιστικό βραβείο, αν κάτι τέτοιο μπορεί να ειπωθεί για ένα phono stage ώρες-ώρες. Ίσως αυτό να είναι αποτέλεσμα του «σωματώδους ήχου» που διαθέτει αλλά και πάλι έχω ακούσει και καλύτερους συνδυασμούς με αυτά τα χαρακτηριστικά. Ναι μεν από, συνήθως, πιο ακριβά phono – αλλά έχω ακούσει.
Κατά τα άλλα, η συνολική ηχητική του παρουσία μου προκάλεσε ιδιαίτερη ευχαρίστηση σε βάθος χρόνου, δεν με έκανε σχεδόν ποτέ να θέλω να το κλείσω και να πάω σε κάτι συνήθως σαφώς πιο ακριβό και καλύτερο, ενώ συνόδεψε με άνεση ένα πικάπ της μεσαίας κατηγορίας τιμής (με αντίστοιχη κεφαλή, δηλαδή κόστους, της τελευταίας, από 300 έως 1000 ευρώ) που είχα στο χώρο μου. Επειδή πιθανώς θα το ανοίξετε για να το δείτε μέσα, θα δείτε ότι τα ολοκληρωμένα που διαθέτει δεν είναι, όπως ανάφερα, ότι πιο κορυφαίο. Θα σας συμβούλευα να μην μπείτε στον πειρασμό να τα αλλάξετε με άλλα πιο «ποιοτικά», το αποτέλεσμα του PH-10 οφείλεται κυρίως στο πολύ αποτελεσματικό ταίριασμα των υλικών του (και φυσικά στην επιλογή της τοπολογίας του κυκλώματός του) και πρακτικά θα τείνω να καταλήξω στο συμπέρασμα ότι είναι ότι καλύτερο μπορεί να πετύχει κανείς με αυτά τα υλικά. Και το λέω γιατί το δοκίμασα…
Συμπέρασμα.
O Mavis PH-10 είναι ένας πολύ καλός προενισχυτής σήματος κεφαλών κινητού μαγνήτη αλλά και κινητού πηνίου. Είναι πρακτικά αθόρυβος (εκτός κι αν το ταιριάξετε με κεφαλές MC πολύ χαμηλής εξόδου αλλά σε αυτή την περίπτωση έχω συναντήσει και πολύ πιο ακριβά phono stages να βγάζουν το ίδιο επίπεδο φυσήματος ή και παραπάνω ), πολύ σωματώδης σε όλο το ηχητικό φάσμα και δυναμικός, είναι επαρκώς λεπτομερειακός και φινετσάτος ενώ επιπλέον αποδίδει πολύ καλά το ρυθμό. Είναι δηλαδή ένα πολύ «τίμιο» phono stage και έχει την ικανότητα να συνοδέψει ποιοτικά πικάπ, ταιριάζοντας περισσότερο με εκείνα που έχουν ελαφρά λιγότερο σώμα και δυναμισμό, κάτι σύνηθες στην κατηγορία των πικάπ που απευθύνεται με κριτήριο το κόστος τους. Με βάση, λοιπόν, όλα τα παραπάνω προτείνεται στα σίγουρα για μια προσεκτική ακρόαση καθώς εκεί έξω υπάρχουν χιλιάδες συνδυασμοί πικάπ και κεφαλών που αρκετοί από αυτούς χρειάζονται ένα PH-10 για να αποδώσουν τα μέγιστα!
Εντυπώσεις με τις 2M κεφαλές κιν. μαγνήτη της Ortofon.
Ακόμη μια απολαυστική ευκαιρία (και εμπειρία θα λέγαμε) από την γκάμα της αντιπροσωπείας Ακουστική Κρήτης. Τις έχουμε λάβει παραμάζωμα το τελευταίο διάστημα! Λοιπόν, εδώ ξεκινάμε και τελειώνουμε τις ακροάσεις μας έχοντας ως βάση τις πασίγνωστες (και προσιτές) κεφαλές κινητού μαγνήτη σειράς 2M της Ortofon. Ε, δεν μπορούμε να κρύψουμε πως το Mavis PH-10 είναι ότι καλύτερο έχουμε ακούσει τελευταία σε συνδυασμό με αυτές. Κυριολεκτικά, το ταίριασμα με την ανώτερη της σειράς κινητού μαγνήτη 2M-Black LVB και το phono-stage της Mavis δημιουργεί μια κορυφαία μουσική σκηνή και ατμόσφαιρα, που αδιαφορείς για κάθε υποθετική αλλαγή και ‘ψαξίματα’ διακόπτοντας κάτι τόσο όμορφο και ‘γεμάτο’ σε σώμα. Αυτός ο συνδυασμός αποτελεί για μας -πλέον- ένα κορυφαίο σημείο αναφοράς στα πικάπ που φέρουν κεφαλή κινητού μαγνήτη. Ο ήχος αποδίδεται με άψογη λεπτομέρεια και διαφάνεια σε όλο το φάσμα ( ιδίως στα ζητούμενα χρήματα, δηλαδή στα περίπου 590 € μιας Ortofon 2M-Black ή στα 999 € μιας 2M-LVB-Black και των 1000 € του Mavis ) και το κυρίως ‘μενού’ περιλαμβάνει σκηνικό εύρος, μέγεθος και δυναμικές. Η αναλογική έκφραση κάθε νότας, κάθε μουσικού, αποδίδεται στα αγαπημένα μας LPs με έναν τρόπο μαγευτικό. Συνεπώς και το αποτέλεσμα κερδίζει την ομάδα συνακροατών μας. Με αυτά που ξέρει να κάνει πολύ καλά, μας οδήγησε στο να απολαύσουμε περισσότερο από τα συνηθισμένα και με ψηλά την ένταση τα rock & blues βινύλια μας. Υπάρχει ξεκάθαρα το φυσικό χρώμα και υφή που ψάχνει κανείς σε πολύ ακριβότερες επιλογές. Οι φωνές βγαίνουν με ελαφρώς θερμή υπόσταση και κάθε είδωλο μουσικού αποδίδεται πολύ κοντά στο φυσικό του μέγεθος, σε βαθμό θριαμβευτικό.
Άνεση και πολύ καλή αίσθηση της ροής υπήρχε παντού και πάντα, σε κάθε playback βινυλίου. Το PH-10 μας κάνει να διακρίνουμε άνετα την πληροφορία από τα αυλάκια και μαζί να εκμαιεύεται εξαιρετικά το συναίσθημα. Διαφάνεια και τρισδιάστατη στερεοφωνική εικόνα με τις 2Μ της Ortofon μας δόθηκε ανοιχτόκαρδα, ιδίως με τις 2M Blue & 2M Black. Απορούσαμε αν οι φυσικές διαστάσεις και η παρουσίαση της κάθε μικρής λεπτομέρειας μπορεί να δοθεί καλύτερα με μια ακριβότερη ας πούμε κινητού πηνίου, εξ αιτίας ότι το υπό δοκιμή μοντέλο σημειώνει υπέρβαση σε σχέση με άλλες κοντινές επιλογές. Να σημειώσουμε, δεν υπάρχουν ‘πέπλα’ τα οποία να θεωρήσει κάποιος ότι ευθύνονται στην επιλογή κεφαλής & phono, ενώ σε κάποιες άλλες περιπτώσεις επιλογών phono-κεφαλής κιν. μαγνήτη έριχνες την ευθύνη πότε στο ένα, πότε στο άλλο άκρο αν το αποτέλεσμα δεν έβγαζε ένα x-ψ επίπεδο πληροφορίας στην επιφάνεια. Τελικά, αρέσει πολύ ακόμη και στους ιδιαίτερα απαιτητικούς ακροατές, περνώντας το μήνυμα πως εδώ υπάρχει μια χημεία όπου βάζει τέλος στην φαντασία και προσφέρει χαμόγελα διαρκείας. Είναι ένας εθιστικός συνδυασμός που καιρό ζητάμε, αλλά πλέον υπάρχει και σε αυτό το κόστος. Ή να το πούμε αλλιώς, αν είχε πέσει στα χέρια μας πριν από μια δεκαετία, κάποιοι από εμάς θα γλύτωναν αρκετά έξοδα και ψάξιμο σε ‘ματσαρίσματα’ μιας καλής κεφαλής κινητού μαγνήτη ή ‘μεσαίας κατηγορίας’ κινητού πηνίου (περί των χιλίων εως χιλίων πεντακοσίων ευρώ). Η Βιετναμέζικη Mavis τελικά εξετάζει το ΄πόσο καλά παίζει’ ένα μοντέλο της ενώ παράλληλα φαίνεται να αδιαφορεί στο να ‘φέρει’ την τιμή στο πραγματικό ύψος των επιδόσεων. Προσφέρει μουσική ικανοποίηση σε τιμές δυσανάλογα χαμηλές και τ’ αυτιά μας την χαίρονται! Για το λόγου το αληθές, η αντιπροσωπεία Ακουστική Κρήτης διαθέτει προς επίδειξη-ακροάσεις τον συνδυασμό με πικάπ και βραχίονες όπου φορούν και τις κεφαλές 2M της Ortofon.
Τιμή MAVIS PHONO PH-10 (MM & MC): 1030,- €
Αντιπροσωπεία – Διάθεση – Ακροάσεις: