MastersounD Dueventi Amplifier Review
EL34 tubes & Class A Parallel Single Ended Integrated of Italian Maestry!
Photography by: Nick Sotiropoulos
Η ιταλική Mastersound των αδελφών Sanavio είναι μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση με έδρα τη Vicenza, που ασχολείται αποκλειστικά με ενισχυτές λυχνίας single-ended/zero feedback, παράγοντας αρκετά μοντέλα τελικών, ολοκληρωμένων και προενισχυτών. Οι τιμές τους είναι πολύ καλές, περίπου στα επίπεδα της ανταγωνιστικής Unison Research, καθώς έχουν το πλεονέκτημα πως οι μετασχηματιστές τροφοδοσίας και εξόδου τυλίγονται στις εγκαταστάσεις τους, μειώνοντας έτσι το κόστος. Παράλληλα, όλα τα μοντέλα έρχονται με πέντε χρόνια εγγύηση καλής λειτουργίας. Η εταιρία δίνει έμφαση στους ολοκληρωμένους και διαθέτει οχτώ μοντέλα με βάση τις EL34, KT-88, 300B και την 845, όλα με αυτόματη πόλωση. Χαρακτηριστικό γνώρισμα των Mastersound, πέραν της ξεκάθαρης σχεδιαστικής τους φιλοσοφίας, αποτελούν τα μεταλλικά προστατευτικά για τις λυχνίες που θυμίζουν μικρά έργα τέχνης καθώς και οι ξύλινες επενδύσεις στις πλευρές του σασί. Για τη δοκιμή αυτή παραλάβαμε το δεύτερο μοντέλο από κάτω, τον Dueventi των 20Wrms (10Wrms σε τρίοδο), ο οποίος διαθέτει διακόπτη επιλογής ανάμεσα στην πέντοδο και την τρίοδο και τηλεχειρισμό για τον έλεγχο της στάθμης. Το όνομα του μοντέλου είναι ασυνήθιστο αλλά είναι απλά ένα νούμερο γραμμένο στα ιταλικά, το “220”, που αντιστοιχεί σε αριθμό καναλιών και ισχύος.
Διακριτική γοητεία
Ο Dueventi είναι για την ακρίβεια ένα parallel single ended ενισχυτικό, με δύο EL34 στο κάθε κανάλι, φθάνοντας έτσι σε έναν αξιοπρεπή αριθμό watt, τα 20Wrms, που θεωρούμε πως μπορούν να οδηγήσουν ικανοποιητικά αρκετά ηχεία της αγοράς. Φυσικά, οι κάτοχοι ηχείων υψηλής ευαισθησίας κοντά στα 100dB, π.χ με χοάνες, θα προτιμήσουν τα 10 τριοδικά watt, τους συστήνουμε όμως να προσέξουν αν έχουν υβριδικό ηχείο (χοάνη στα πρίμα και ρεφλέξ με μεγάλης διαμέτρου γούφερ πιο συνηθισμένα) διότι τέτοια ηχεία συχνά παρουσιάζουν εμπέδηση που “βουτάει” χαμηλά και πολύ πιθανόν θα προβληματίσει έναν τόσο μικρό ενισχυτή. Το single-ended, είτε είναι parallel είτε όχι, προτιμάει σαφώς τις υψηλότερες αντιστάσεις για το φορτίο που θα οδηγήσει. Κατά τη δοκιμή δεν είχαμε τέτοιο πρόβλημα, επειδή χρησιμοποιήσαμε ηχεία της Avantgarde με ενεργό γούφερ για να αξιολογήσουμε την τρίοδο λειτουργία, αλλά δεν τα πήγε καθόλου άσχημα ακόμη και με το πολύ απαιτητικό Khorn.
Ο Dueventi είναι ένας διακριτικός ενισχυτής εμφανισιακά, χωρίς στοιχεία εντυπωσιασμού, αν εξαιρέσουμε το προστατευτικό “πλέγμα” των λυχνιών. Δεν παύει όμως να δείχνει εξωτικός, τουλάχιστον στα μάτια μας, όταν τον δούμε δίπλα στον συμβατικό ανταγωνισμό με τρανζίστορ ή τάξη Δ. Οι τρεις μετασχηματιστές είναι παραταγμένοι κλασικά στο πίσω μέρος, κλεισμένοι σε κυλινδρικούς θαλάμους και εμποτισμένοι σε μίγμα υλικών για απόσβεση των κραδασμών. Το σασί έχει μαύρη ματ βαφή που είναι ανθεκτική στις δαχτυλιές, ματ φινίρισμα διαθέτει και το αλουμινένιο προστατευτικό των λυχνιών, ενώ η ατσάλινη επένδυση στο σασί κάτω από τις λυχνίες είναι γυαλιστερή. Ο ενισχυτής εκκινείται από διακόπτη που βρίσκεται στο κάτω μέρος του σασί και δεξιά, όπου υπάρχει σήμανση με την επιγραφή power στην πρόσοψη. Ο επιλογέας είναι μηχανικός και δεν τηλεχειρίζεται όπως το μοτοριζέ volume control της Alps. Υπάρχουν τρεις είσοδοι γραμμής συν μια για phono MM, αλλά καμία έξοδος. Το εσωτερικό του είναι πολύ τακτικό, με καλή ποιότητα υλικών και άριστη προσοχή στη συναρμολόγηση.
Μαγικό χαλί
Ο Dueventi είναι ο δεύτερος ενισχυτής της Mastersound που έχω την χαρά να δοκιμάσω, μετά τον Compact 845. Πέσαμε κατευθείαν στα βαθιά ακούγοντας τρίοδο με μεγάλα Avantgarde, όπου γίνεται έκδηλη η διαφάνεια του ενισχυτή και η εξαιρετική ανάπλαση των αρμονικών που διαθέτει. Η EL34 δεν έχει τα τεράστια σώματα της 845, είναι όμως “πιο 300Β” στις χροιές και τη σκηνική διαστρωμάτωση (layering), αν και πιστεύω πως δεν είναι μόνο θέμα λυχνίας, καθώς η μικρότερη ισχύς έχει πάντα ένα πλεονέκτημα σε αυτούς τους τομείς. Ο αέρας υπάρχει παντού ανάμεσα στα όργανα της μεσαίας περιοχής και οι απολήξεις από τις νότες δεν θα μπορούσαν να γίνουν πιο πλούσιες. Αυτά τα δέκα βατ “χόρεψαν” παρέα με τα πάντα σοβαρά Avantgarde και έδωσαν μια πολύχρωμη διάθεση στο ηχείο, χωρίς να το στρογγυλέψουν ιδιαίτερα. Δεν μου έλειψε η ανάλυση, ίσως η EL34 να έχει πιο μαλακή ατάκα από την ΚΤ-88 αλλά και πάλι υπάρχει πολύ καλή πληροφορία στην ατάκα. Απόδειξη οι άπειρες “φέτες” απαράμιλλης εστίασης στην ηχητική σκηνή, αυτό πρέπει να είναι το πιο πυκνό layering που έχω ακούσει μέχρι τα πέντε-έξι χιλιάρικα. Θα μπορούσες όμως να πεις ότι οι μεγάλες χοάνες έγιναν κάπως ευγενικές στα δυναμικά ξεσπάσματα.
Κάποιοι επίσης θα πουν ότι η τρίοδος είναι πιο γραμμική και δεν φωνάζει, εγώ πιστεύω ότι τα δέκα βατ έχουν όρια ανεξαρτήτως ηχείου (πλην ίσως αυτών ενός μεγαφώνου άνω των 95dB). Η ώρα της πεντόδου και των 20Wrms σήμανε, με τη βοήθεια του AZ-1 της Audio Note, το οποίο με το 5ιντσο γούφερ του, την quarter wave quasi horn σχεδίαση και τα 91dB του είναι αυτό που θα αποκαλούσα ηχείο-κελεπούρι για μικρούς ενισχυτές (κάτι σαν το μικρό DIY μου με το Fostex FE-138ESR) αλλά όχι υπερβολικά μικρούς. Με συνοπτικές διαδικασίες έγινε σαφές ότι η τρίοδος λειτουργία ήταν ανεπαρκής σε ισχύ γι αυτό το ηχείο, ο ήχος άπλωσε στο χρόνο και λέπτυνε δυναμικά. Πλέον ήταν άγευστος, όπως το λίγο βούτυρο επάνω σε πολύ ψωμί.
Παίζοντας πεντοδικά, ο Dueventi έδωσε οξύτητα στην ατάκα σχεδόν σαν 6L6, πήρε ρυθμό και ταχύτητα και κατέβασε σοβαρό μπάσο, με τα πρίμα να ζωηρεύουν κι αυτά. Διατήρησε το 85% της διαφάνειας της τριόδου και το χρώμα της μεσαίας περιοχής, μα το κυριότερο είναι πως παρέμεινε ομοιογενής σε όλο το φάσμα που καλύπτει, χωρίς να εκδηλώσει επιθετικότητα ή μεταλλικό χαρακτήρα στις μεταβατικές. Παραμένει πολύ φινετσάτος και ως πέντοδος, δηλαδή. Άλλωστε, μας έδωσε την εντύπωση ότι η δύναμη που αποδίδει θέλει ηχεία τουλάχιστον τόσο εύκολα όσο το προσιτό Audio Note ΑΖ-1 (~1.800,-€).
Συμπέρασμα
Ο Dueventi τιμά το είδος στο οποίο ανήκει, αποδίδοντας με την κορυφαία καθαρότητα και διαφάνεια που έχουμε μάθει να περιμένουμε από τα καλύτερα single-ended. Η δύναμη οδήγησης δεν είναι το φόρτε του, όπως είναι φυσικό, γι’αυτό θα χρειαστεί πραγματικά εύκολα ηχεία για να αναπτυχθεί. Απόλυτα πετυχημένος τόσο σε τρίοδο όσο και πέντοδο, προσφέρει πλούτο και ακρίβεια με πολύ ισορροπημένο τρόπο και σίγουρα συγκαταλέγεται στους πιο αληθινούς ενισχυτές που έχουμε ακούσει, ανεξαρτήτως τιμής.
Συστήματα Δοκιμών
Ηχεία: Avantgarde Acoustics Duo & Zero, Klipschorns, ProAc Studio & Response series, Ocellia Calliope, Audio Note. Ενισχυτικά: Mastersound, Luxman, VTL, Tsakiridis Devices, Hegel. Phono Stage: Mastersound, Rega, MyTech Brooklyn, Tsakiridis Devices. Ψηφιακά: Esoteric, Cambridge Audio 851D, Luxman, Ideon Audio Καλωδιώσεις: (line, ηχείων και ρεύματος): Cardas, Shunyata Research, TelluriumQ, Van Den Hul, Mamalos Cables.
Mastersound Dueventi, ολοκληρωμένος ενισχυτής λυχνίας με τηλεχειρισμό. Ισχύς: 2x20W (2x10W τρίοδος). Λυχνίες: 2xECC802, 2xEL34. Έξοδοι ηχείων: 16Ω-8Ω. Είσοδοι: 3xline & phono MM. Διαστάσεις: 49×29,5×20εκ. [ΥΠΒ] Βάρος: 24 κιλά. Σχεδίαση και κατασκευή στην Ιταλία. Αντιπρόσωπος: AV Art, τηλ. 6981290717, 211-0174708. Τιμή: 3.800€
Διάθεση – Ακροάσεις:
Λεωφ. Βουλιαγμένης 327, Αθήνα