Jadis DA88S tube integrated 2018
Ολοκληρωμένος λαμπάτος ενισχυτής σε καθαρή τάξη Α
Review
Από τις πλέον γνωστές εταιρείες υλοποίησης ενισχυτικών με λυχνίες είναι η Jadis. Γαλλικής προέλευσης κατασκευές, με πολλές βραβεύσεις και διεθνή αναγνώριση από το 1983, που δημιουργήθηκε από μία ομάδα φίλων με πάθος για την μουσική και την σωστή αναπαραγωγή της. Προσφέρει μία πλήρη σειρά συσκευών ενίσχυσης του σήματος, όπως και πηγών – αναλογικών και ψηφιακών. Υλοποιήσεις που δεν αντικαθίστανται αλλά βελτιώνονται στην πορεία, αυξάνοντας έτσι την διαχρονική τους αξία, δικαιολογώντας την επένδυση σε βάθος χρόνου. Υπό εξέταση ο ολοκληρωμένος DA88S MkII, ο δεύτερος την τάξη, από πλευράς ισχύος στην γκάμα της εταιρείας.
Περιγραφή
Η οπτική ταυτότητα της εταιρείας είναι ιδιαίτερη και άμεσα αναγνωρίσιμη. Τι εννοώ με την συγκεκριμένη πρόταση. Ότι ο συνδυασμός νίκελ και χρυσού με την κλασσική – baroque αν θέλετε – εμφάνιση, ‘φωνάζει’ Jadis από μακριά. Ενδεχομένως, σε μερίδα ακροατών να θεωρείται ‘κραυγαλέα’ αλλά η ταπεινή και προσωπική άποψη μου, είναι ότι πέτυχαν μία εξεζητημένη μεν παρουσία αλλά φινετσάτη και κυρίως διακριτή – κοινώς έχει χαρακτήρα, που όπως θα δούμε αργότερα, επεκτείνεται και στην αναπαραγωγή. Είναι ικανώς ευμεγέθης και βαρύς ως υλοποίηση – 40 kg. Χρειάζεται επίσης προσοχή στην διαχείριση του, λόγω ανισοκατανομής του βάρους – όλοι οι μετασχηματιστές είναι στην πίσω πλευρά. Οι μετασχηματιστές είναι χειροποίητοι και κατασκευάζονται από την ίδια την εταιρεία – φημίζονται άλλωστε για την ποιότητα τους. Εξάλλου ως γνωστόν, ειδικά στις υλοποιήσεις με λυχνίες, είναι το κυριότερο συστατικό για την επίτευξη καλών αποτελεσμάτων στην αναπαραγωγή. Είναι τρεις τον αριθμό, εξ’ αριστερών ο μεγαλύτερος της ισχύος και στο κέντρο και δεξιά οι δύο εξόδου. Ακριβώς μπροστά από τους εξόδου, βρίσκονται παραπεταγμένες όλες οι λυχνίες – 13 τον αριθμό παρακαλώ – 8xKT88, 2xECC83 & 3XECC82. Η πόλωση τους ρυθμίζεται αυτόματα από τον ενισχυτή, λειτουργία πολύ χρήσιμη στην πράξη. Αυτό εξυπηρετεί άριστα και στην επιλογή των λυχνιών ισχύος, καθότι δέχεται επίσης ΚΤ90, ΚΤ120 αλλά και 6550. Έτσι ο χρήστης μπορεί εύκολα να τις εναλλάσσει κατά το δοκούν και βάσει προτιμήσεων. Η ισχύς είναι 60 Watts ανά κανάλι σε τάξη Α, που σημαίνει επάρκεια οδήγησης για την πλειοψηφία των φορτίων. Η δε απόκριση συχνοτήτας είναι εκτεταμένη για υλοποίηση λυχνιών – από 10 Hz έως 29 KHz.
Προχωρώντας στην πρόσοψη, εξ’ αριστερών παρατηρούμε τον διακόπτη έναυσης, δίπλα τον διακόπτη που θέτει σε αναμονή ή λειτουργία τον ενισχυτή, ακολουθούμενοι από τρεις περιστροφικούς που ρυθμίζουν την ένταση, ισορροπία καναλιών και επιλογή πηγής προς αναπαραγωγή. Παλαιότερα, υπήρχε ανάλογος για τα κανάλια σε όλες σχεδόν τις συσκευές, και ήταν πολύ χρήσιμος στο να αντισταθμίζει την ανισορροπία στην αναπαραγωγή, ειδικά των φωνογραφικών κεφαλών, που σπανίως έχουν ακριβώς την ίδια έξοδο σε κάθε κανάλι, όπως επίσης και για τις ανωμαλίες του χώρου. Στην εξέλιξη των ειδών κρίθηκε ως μη απαραίτητος και καταργήθηκε στην πορεία του χρόνου. Σταδιακά αποκαθίσταται όμως, κυρίως σε συσκευές στις οποίες γίνεται ψηφιακά η διαχείριση σήματος και είναι εύκολη η προσθήκη μίας επιπλέον λειτουργίας. Προσωπικά, το βρίσκω χρήσιμη ως παροχή, από στιγμής δε που δεν αλλοιώνει την ποιότητα του σήματος.
Περνώντας τώρα στην πίσω όψη, έχουμε πέντε εισόδους πηγών και μία εξόδου, όλες μη ισορροπημένες και υλοποιημένες με καλής ποιότητας βύσματα. Ακολουθούν διπλά ζεύγη πόλων διασύνδεσης ηχείων – για δυνατότητα διπλοκαλωδίωσης – που δέχονται μπανάνες και δίχαλα. Τέλος, έχουμε ρευματολήπτη που δέχεται IEC βύσμα, ώστε να επιλέξουμε καλώδιο ρεύματος της προτίμησης μας. Υπάρχει η προαιρετική δυνατότητα ελέγχου της συσκευής με τηλεχειριστήριο, όπως επίσης και η εσωτερική τοποθέτηση σταδίου phono MM/MC. Η οποία δυνατότητα καλύπτει όλες τις συσκευές που έχουν παραχθεί από Ιούλιο 2015 και μετά. Η προστασία των λυχνιών γίνεται από μεταλλικό πλέγμα-πλαίσιο, που βγαίνει αφαιρώντας μερικές βίδες. Ο κατασκευαστής προτείνει στα πλαίσια ασφάλειας την διαρκή χρήση του, πράγμα το οποίο στην πράξη καταστρατηγείται, καθότι στερεί στον χρήστη την μαγεία της εικόνας όταν είναι εν λειτουργία ο DA88S – συνδυασμός των λυχνιών με την επιλογή χρωματικού συνδυασμού του κατασκευαστή. Οπότε όπως αντιλαμβάνεστε, αφαιρέθηκε καθ’ όλη την διάρκεια της δοκιμής και επανατοποθετήθηκε όταν επιστράφηκε η συσκευή στον αντιπρόσωπο. Το κύκλωμα είναι σχεδίασης push pull και επιπλέον αντιστρέφει φάση. Οπότε απαιτείται προσοχή στην διασύνδεση των ηχείων, ώστε να αντιστρέψετε την πολικότητα – κοινώς τοποθετείτε τον κόκκινο πόλο στο + και τον μαύρο στο πλην. Ας προχωρήσουμε λοιπόν στην ηχητική αξιολόγηση της συσκευής.
Ακουστική δοκιμή
Ο ενισχυτής παραδόθηκε από την αντιπροσωπεία με ελάχιστες ώρες λειτουργίας, οπότε ακολούθησε η γνωστή ρουτίνα στρωσίματος των μίνιμουμ 50 ωρών. Πήρε την θέση του στο προσωπικό σύστημα αναφοράς, οδηγώντας τα Kharma 3.2 CRM FE. Ευθύς εξαρχής η παρουσία του εκμαίευσε θετικά σχόλια και προσέθεσε έναν αέρα πολυτέλειας στο υπόλοιπο σύστημα. Από μόνη της αυτή η εικόνα προδιαθέτει θετικά. Και φρόντισε να την επιβραβεύσει και εξυψώσει με το θεαματικότερο τρόπο. Μετά την άτυπη περίοδο στρωσίματος, κατά την οποία είχε επιδείξει πολύ καλά σημάδια ως προς την ποιότητα αναπαραγωγής, ξεκίνησε η κριτική ακρόαση. Η οποία ήταν πολύ σύντομη, καθότι ευθύς εξαρχής κατάθεσε πειστικότητα τα διαπιστευτήρια του. Για να το θέσω επιγραμματικά, πολύ απλά παίζει μουσική. Θα προσπαθήσω να σας αναλύσω την εμπειρία καθότι ήταν αποκαλυπτική. Ανεξαρτήτως του προγράμματος – δεν είχε σημασία το είδος – απόδιδε το συναίσθημα των συντελεστών επί σκηνής. Έβγαζε στην επιφάνεια αυτούσια την ψυχή της μουσικής, με εξαιρετική ροή και συνέθετε πολύχρωμες τρισδιάστατες εικόνες. Φανταστείτε ότι έχετε έναν καμβά και καλείστε να αποτυπώσετε την εικόνα της Άνοιξης στην φύση. Την πανδαισία χρωμάτων, το φως, ακόμα και το συναίσθημα των μυρωδιών, την ένταση των συναισθημάτων που σας προκαλεί. Κάτι ανάλογο έκανε ο DA88S με την μουσική. Έβγαζε στο προσκήνιο το γεγονός, αφιλτράριστο, αυθεντικό, ωμό αν προτιμάτε. Ότι και αν δοκίμασα, ανεξαρτήτου ποιότητας ηχογράφησης, το αποτύπωσε αυτούσιο, πάντα σεβόμενος την αυθεντικότητα του, χωρίς ποτέ να ενοχλήσει, να τονίσει, να κρύψει, να ωραιοποιήσει.
Ότι πληροφορία υπήρχε, αποκαλυπτόταν. Ήταν σαν να έτρεχε το πινέλο στο πλαίσιο και χρησιμοποιώντας όλη την παλέτα ηχοχρωμάτων, να δημιουργεί ακατάπαυστα εικόνες, που κλείνοντας τα μάτια και αφήνοντας εαυτόν, ταξίδευα με συντροφιά τα ερεθίσματα της ακρόασης και συνειρμικά μεταφερόμουν στο επίκεντρο του γεγονότος, το βίωνα με όλες τις αισθήσεις. Η έκταση των συχνοτήτων ήταν πλήρης σε όλο της το φάσμα. Το κάθε όργανο, βάσει του υλικού κατασκευής του, απόδιδε την ταυτότητα του. Οι χαμηλές συχνότητες είχαν πλαστικότητα και με το ειδικό βάρος τους ‘έδεναν’ περαιτέρω το σύνολον. Οι υψηλές είχαν έκταση και φωτεινότητα. Το κυρίαρχο στοιχείο βέβαια ήταν οι μεσαίες συχνότητες, η ψυχή της μουσικής αν θέλετε. Ειδικά η ανθρώπινη φωνή είχε την τιμητική της και αναδεικνυόταν ως κυρίαρχη. Ζωντανή, παλλόμενη, με πάθος, με έβαλε σε επαναξιολόγηση διαφόρων καλλιτεχνών που είχα προσπεράσει στο παρελθόν. Το συνολικό αποτέλεσμα ήταν η εξαιρετική αίσθηση που απολάμβανα συνεπώς και συνεχώς, που χαρακτήρισε και το σύνολον του χρόνου συμβίωσης με τον Jadis.
Συμπέρασμα – Διά ταύτα
Όπως είχα επισημάνει στην αρχή της πρότερης ενότητας, ο DA88S έχει χαρακτήρα. Που κάλλιστα συνοψίζεται με την λέξη ‘μουσική’ με την οποία ταυτίζεται πλήρως και αποτελεί προέκταση της. Έχει φυσικότητα, ροή, ρυθμό, έκταση, έλεγχο, ακολουθώντας πιστά το περιεχόμενο. Παίζει άπαντα είδη και τα αποδίδει άριστα. Ο ήχος είναι δεμένος στο σύνολο του και μας αφήνει απερίσπαστα να τον απολαύσουμε, χωρίς να μπαίνουμε σε διαδικασία ανούσιας κριτικής, ψάχνοντας για γωνίες και όχι απολαμβάνοντας τις ανοιχτές ευθείες του ορίζοντα. Αποδίδει πλουσιοπάροχα το συναίσθημα, αβίαστα και με εσωτερικότητα. Σας βάζει στο επίκεντρο, ερεθίζοντας όλες τις αισθήσεις – πράγμα σπάνιο. Αν βάλετε στην εξίσωση την διαχρονικότητα της σχεδίασης, τα χρόνια που προσφέρεται ως πρόταση, αντιλαμβανόσαστε την υπεραξία του και το γεγονός ότι μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει επιλογή ζωής. Ανήκει στην ελίτ συσκευών που ξεχωρίζουν για τον υποφαινόμενο, οπότε και συστήνεται ανεπιφύλακτα. Merci beaucoup, Jadis, pour votre offre!
Διάθεση – Ακροάσεις :
JADIS DA88S made in France: 12500 ,-€