Ideon Audio Ayazi Mk2 DAC & 3R mk2 & Silent Power Supply !
Top Value For Money Combo:
The Greek Tremendous Digital World !
Δοκιμή ψηφιακών & εξωτερικής τροφοδοσίας Ideon Audio
.
Εν μέσω ακρόασης σε καθεστώς καλοκαιρινών θερμοκρασιών, το όνομα της συσκευής από μόνο του, φέρνει ‘δροσερούς’ συνειρμούς στο μυαλό, (αγιάζι : το διαπεραστικό κρύο των ξάστερων βραδιών και πρωινών του χειμώνα) που εκτείνεται και στην ποιότητα του αποτελέσματος. Αλλά προτρέχω. Ας ξεκινήσουμε λίγο πιό παραδοσιακά, με σύντομη παρουσίαση της εταιρείας και των συντελεστών της.
Η επιλογή του ονόματος της εταιρείας δεν είναι τυχαία. Προέρχεται από το Ιδαίο Άντρο (αρχ. Ἰδαίον Ἄντρον) ή Αρσένιο, σπήλαιο σε οροπέδιο του όρους Ίδη (Ψηλορείτης) της Κρήτης, στο οποίο κατά την ελληνική μυθολογία ανατράφηκε ο Δίας – εξ’ου και το σχέδιο στο λογότυπο. Σαφής η αναφορά στο ένδοξο παρελθόν, θέτει τις βάσεις για το ένδοξο(?) μέλλον. Η εταιρική σύνθεση αποτελείται από audiophiles και λάτρεις της μουσικής, με ιθύνοντα σχεδιαστικό νου τον Βασίλη Τούνα. Σκοπός της εταιρείας η καθαρόαιμη προσέγγιση στην προσφορά υλοποιήσεων, που θα υπηρετούν με τον καλύτερο τρόπο την άριστη αναπαραγωγή μουσικής. Υπό δοκιμήν είναι οι δύο πρώτες προτάσεις της εταιρείας, το Ayazi DAC & το 3R USB Hub – αμφότερα σε mark II έκδοση. Στα σκαριά βρίσκεται επίσης έτερο DAC χωρίς περιορισμό κόστους. Νεώτερα στο εγγύς μέλλον με την επίσημη παρουσίαση του. Ας προχωρήσουμε λοιπόν στην περιγραφή και επακόλουθη αξιολόγηση αμφότερων των συσκευών.
Περιγραφή
Ξεκινώντας από το Ayazi, η εξωτερική εμφάνιση προϊδεάζει για την φιλοσοφία κατασκευής του. Σπαρτιάτικη πρόσοψη με σκαλισμένο το όνομα της συσκευής, δύο διακόπτες – ο ένας έναυσης/παύσης, ο άλλος επιλογής εισερχόμενου σήματος μεταξύ SPDIF & USB και από μία ενδεικτική λυχνία παρακείμενη σε έκαστο (όσον αφορά την είσοδο, η ενδεικτική λυχνία παραμένει ενεργή όταν κλειδώσε ι σε εισερχόμενο σήμα). Πέραν αυτών, το λογότυπο της εταιρείας άνω αριστερά και κάτω δεξιά επιγραφή της ανώτατης συχνότητας δείγματος (384kHz) και τον προσδιορισμό της συσκευής (DAC). Ούτε είσοδος ακουστικών, ούτε ποτενσιόμετρο ρυθμίσεως εξόδου για την οδήγηση τους, ούτε επιλογή περαιτέρω εισόδων πέραν των δύο προαναφερθέντων, το οποίο διαπιστώνεται άλλωστε όταν κοιτάξουμε την οπίσθια όψη. Τρία RCA βύσματα καλής ποιότητας – το ένα για την SPDIF είσοδο (από 44.1kHz έως 192kHz στα 24 bits), ζεύγος για την αναλογική έξοδο διασύνδεσης και μία θύρα USB (από 44.1 kHz έως 384kHz στα 32 bits) για την σύνδεση υπολογιστή ως πηγή σήματος. Συν βέβαια IEC βύσμα για την ρευματοληψία. Μινιμαλιστική προσέγγιση που υποψιάζει για τις προθέσεις της συσκευής. Προχωρώντας στο εσωτερικό, παρατηρούμε τάξη και χρήση επιλεγμένων ποιοτικών υλικών. Για την τροφοδοσία, χρησιμοποιείται ένας δακτυλιοειδής μετασχηματιστής, ικανού μεγέθους που καταλαμβάνει σχεδόν το ήμισυ του πλαισίου, όπως και πληθώρα πυκνωτών εξομάλυνσης, αναλόγως των επιμέρους αναγκών τροφοδοσίας.
Το κομμάτι της d/a μετατροπής αναλαμβάνει ο μετατροπέας της ESS (ES9023), τεχνολογίας SABRE, τεχνολογία μετατροπής Hyperstream και καταστολής jitter Time Domain Jitter Eliminator που έχει αναπτύξει η ίδια. Επιπλέον, έχει ενσωματωμένα αναλογικά στάδια εξόδου, σήματος single ended μορφής. Έτσι λειτουργεί αυτόνομα, χωρίς περαιτέρω ανάγκη επεξεργασίας του σήματος. Το εισερχόμενο ψηφιακό σήμα από την S/PDIF διαχειρίζεται ολοκληρωμένο της Wolfson (WM8804) ενώ το αντίστοιχο από την USB ολοκληρωμένο της Cmedia (CM6631A) πριν τροφοδοτήσουν τον μετατροπέα. Κλείνοντας την λίστα εξαρτημάτων, τον χρονισμό αναλαμβάνει ταλαντωτής της Crystek (CCHD-957). Η στήριξη γίνεται σε αλουμινένιους κώνους που εξασφαλίζουν καλύτερη μηχανική γείωση. Προσεγμένη συμπαγής κατασκευή γενικώς, με έμφαση στα ποιοτικά εξαρτήματα, που υπόσχεται πολλά χρόνια απροβλημάτιστης λειτουργίας.
Περνώντας στην έτερη συσκευή, παρατηρούμε μία επίσης προσεγμένη κατασκευή, σε συμπαγές περίβλημα, μικρού δέματος. Τυπωμένη στην επιφάνεια είναι η ταυτότητα και ποιες λειτουργίες επιτελεί ως USB Hub – τα 3R (redrive, reclock, regenerate). Ουσιαστικά συζητάμε για επαναπροσδιορισμό στις βασικές παραμέτρους του σήματος, που προέρχεται από υπολογιστή μέσω USB θύρας. Μολονότι θεωρητικά είναι σε καθαρή ψηφιακή μορφή, υπόκειται σε διάφορες στρεβλώσεις, όπως θόρυβο, κίνδυνος απωλειών ποιότητας λόγω κακού χρονισμού, ακόμα και απώλεια πληροφορίας (λόγω της ισοχρονικής μεταφοράς των δεδομένων). Οπότε λαμβάνοντας το εισερχόμενο σήμα, μέσω ολοκληρωμένου βελτιώνει την μεταφορά, πριν αναγεννήσει το σήμα μέσω χρήσης τροφοδοτικού χαμηλού θορύβου. Την τελική διαμόρφωση αναλαμβάνει ταλαντωτής χαμηλού jitter που επαναχρονίζει το σήμα πριν παραδοθεί σε εξωτερικό dac για τα περαιτέρω. Για την διασύνδεση στην μία πλαϊνή όψη υπάρχει είσοδος USB, δίπλα στην είσοδο ρευματοληψίας από εξωτερικό διακοπτικό τροφοδοτικό στα 7.5V/1A. Προσφέρεται ως αναβάθμιση εξωτερική τροφοδοσία , εξαιρετικής ποιότητας κατασκευής, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης για όποια συσκευή λειτουργεί με ανάλογη τάση (συμπεριλήφθηκε στις δοκιμές). Στην αντίθετη πλαϊνή όψη υπάρχει έξοδος USB και δύο λυχνίες LED. Η μία ενεργοποιείται με την έναυση και η άλλη όταν έχει κλειδώσει στο εισερχόμενο σήμα από τον υπολογιστή. Για την διασύνδεση απαιτούνται δύο καλώδια USB, καθότι παρεμβάλλεται ως συσκευή μεταξύ υπολογιστή και μετατροπέα. Ας προχωρήσουμε λοιπόν στην υποκειμενική αξιολόγηση αμφοτέρων των υλοποιήσεων.
Αξιολόγηση
Αμφότερες οι συσκευές αξιολογήθηκαν στο προσωπικό σύστημα αναφοράς, καθότι ήταν διαθέσιμες χωρίς περιορισμό χρόνου. Μία αναφορά ως προς τα συνοδά. Προενισχυτής γραμμής Pass Labs XP-10, τελικοί ενισχυτές οι Pass Labs X-350.5, Kharma MP-150 & PrimaLuna Dialogue 5 (retubed με JJ-EL34II), μετατροπέας ο Moon Neo 280D, και ηχεία τα Kharma CRM 3.2FE. Ως USB καλώδια χρησιμοποιήθηκαν τα Audioquest Carbon, διασύνδεσης συσκευών τα Kimber Hero & KCAG, Nordost Frey, ηχείων το Supra Sword και ρεύματος τα XLO Reference 2 & Kimber PK14 μέσω Nordost Thor. Μολονότι αμφότερες οι συσκευές μου παραδόθηκαν στρωμένες, τις άφησα να παίζουν συνεχώς για 50 ώρες επιπλέον, για να είμαι σίγουρος ότι αποδίδουν τον καλύτερο εαυτό τους. Ως πηγές USB ψηφιακού σήματος χρησιμοποιήθηκαν φορητός υπολογιστής της HP και Mac Mini. Αμφότερα κλείδωσαν άμεσα με τον μετατροπέα, χωρίς να χρειαστεί κάποια περαιτέρω ρύθμιση. Ως transports μέσω της S/PDIF εισόδου τα EMM Labs CDSA SE (με μετατροπή από AES/EBU έξοδο μέσω M-Audio CO3 Format Converter σε S/PDIF) & Sony DVP-NS900V. Η ακρόαση είχε διάφορα στάδια, με και χωρίς την ‘διαμεσολάβηση’ του 3R και σε συνδυασμό με τον έτερο μετατροπέα του συστήματος.
Πρώτο έπαιξε το Ayazi σε απευθείας σύνδεση με το Audioquest Carbon με τις δύο πηγές – HP & Apple. Κλείδωσε άμεσα και αναπαρήγαγε επιλογή αρχείων σε διάφορες αναλύσεις. Η γενικότερη εικόνα ήταν από πολύ καλή ως εξαιρετική. Το αποτέλεσμα συμπαγές, η αποτύπωση της σκηνής σωστή και οριοθετημένη χωρίς φούσκωμα για δημιουργία εντυπώσεων. Η τοποθέτηση των συντελεστών συγκεκριμένη επί του καμβά, αποδίδοντας το μουσικό περιεχόμενο με ροή. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε η μεσαία περιοχή, που αποτελεί σίγουρα το δυνατό σημείο της συκευής. Η φυσικότητα που λάμβανα ήταν καθηλωτική, με σωστή ισορροπία και ζωντάνια στην απόδοση. Χωρίς να υπολείπεται στα άκρα του συχνοτικού φάσματος ταυτόχρονα. Απλά και ασυναίσθητα εστιάζει ο ακροατής στην συγκεκριμένη περιοχή, καθότι τον συνεπαίρνει το αποτέλεσμα και τον βάζει στο επίκεντρο του δρώμενου. Οι χαμηλές αποδόθηκαν με σωστό μέτωπο και ατάκα, ακόμα και σε εγγραφές όπου ο όγκος της πληροφορίας δημιουργεί προβλήματα σωστής αποτύπωσης και ομογενοποίησης. Επίσης οι υψηλές παρουσιάστηκαν ισορροπημένες, και ως προς την έκταση και ως προς την αποφυγή της όποιας μαλθακότητας ή και τσιμπήματος. Η γενική απόδοση έτεινε στην ακρίβεια της αναπαραγωγής, διατηρώντας όμως μιά αναλογική ζωντάνια που έκανε ιδιαίτερα ενδιαφέρον το αποτέλεσμα. Μέσω της S/PDIF εισόδου, το αποτέλεσμα ήταν επίσης εξαιρετικό, με την ίδια ηχητική ταυτότητα αλλά σαφώς μία κλίμακα χαμηλότερα, συγκρινόμενο ειδικά με αρχεία υψηλής ανάλυσης. Η ακρίβεια στο αποτέλεσμα αποτυπωνόταν εμφανώς, όπως και η μουσικότητα. Εξαντλούσε τα περιθώρια του πρωτόκολου του CD. Οπότε συνδυαστικά με ένα καλό transport, μπορείτε να απολαύσετε εκ νέου την συλλογή σας.
Διατηρώντας το Ayazi ως μετατροπέα, προσέθεσα το 3R στην αλυσίδα – χωρίς το έξτρα τροφοδοτικό για αρχή. Μολονότι ήμουν επιφυλακτικός για την παρέμβαση του, οφείλω να ομολογήσω ότι εξεπλάγην ευχάριστα. Το αποτέλεσμα που λάμβανα είχε καλύτερη ροή, ακόμα μεγαλύτερη φυσικότητα – ειδικά στην μεσαία περιοχή – πιο τρισδιάστατη αίσθηση και γενικότερα αναδείκνυε τις αρετές του Ayazi σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό. Ήταν ακουστή η βελτίωση, σε βαθμό που από μόνη της η προσθήκη του 3R να θεωρείται ουσιαστική αναβάθμιση σε ένα ήδη υψηλό στάνταρ αναπαραγωγής.
Η προσθήκη του εξωτερικού τροφοδοτικού συνετέλεσε σε περαιτέρω βελτίωση, πιο αδιόρατη, κάτι σαν ραφινάρισμα αλλά σαφώς όχι στο επίπεδο της αρχικής διαφοράς. Περισσότερο ως fine tuning. Σαφώς με κριτήρια high end, η εξωτερική τροφοδοσία έκανε διαφορά, η οποία δικαιολογεί απόλυτα την προσθήκη της στην αλυσίδα αναπαραγωγής, ανεβάζοντας σε άλλο επίπεδο το σετ και την απόδοση του. Απλώς είναι τόσο θεαματικό το πρώτο στάδιο βελτίωσης μέσω του 3R, που επισκιάζει την άμεση προσθήκη της εξωτερικής τροφοδοσίας. Οπότε θα πρότεινα να εκπλαγείτε ευχάριστα αποκτώντας πρώτα το hub και μετά ως γνήσιοι audiophile gourmet να προσθέσετε την πινελιά που θα το απογειώσει.
Χρησιμοποιώντας αντίστοιχα το 3R με τον μετατροπέα της Moon, η βελτίωση ήταν ακουστή – όπως και με το Ayazi – αλλά με λιγότερο εντυπωσιακή διαφορά. Διατηρούσε τα υπερθετικά χαρακτηριστικά αναπαραγωγής και βελτιωνόταν το αποτέλεσμα σε επίπεδο μικρομετρικών παρεμβάσεων – λίγο καλύτερη διαφάνεια, καλύτερο περίγραμμα των ορίων της σκηνής, μεγαλύτερη ζωντάνια στην μεσαία. Μία θετική παρέμβαση σίγουρα ως προς το τελικό αποτέλεσμα. Και εδώ η προσθήκη της εξωτερικής τροφοδοσίας έβαλε την πινελιά της, πάντα σε σταθερή αναλογία βελτίωσης με το αρχικό αποτέλεσμα.
Επίλογος
Η επαφή μου με τα πρώτα προϊόντα της εταιρείας ήταν υπερθετική, ειδικά αν συνυπολογίσουμε ότι πρόκειται για καινούργια εταιρεία στον χώρο. Όσον αφορά το Ayazi, η ποιότητα του αναπαραγόμενου αποτελέσματος ήταν σε υψηλά επίπεδα, πάντα με σεβασμό στο περιεχόμενο του μουσικού προγράμματος. Ακριβής, με συνέπεια στην απόδοση της λεπτομέρειας, χωρίς να χάνεται ο έλεγχος στα άκρα του φάσματος συχνοτήτων και με αναλογική μεσαία που αποδίδει με ζωντάνια και ρυθμό την μουσική προς απόλαυση του ακροατή. Προσεκτική και ποιοτική επιλογή εξαρτημάτων, μινιμαλιστική υλοποίηση με τα απολύτως απαραίτητα για χρόνια απροβλημάτιστης λειτουργίας. Από τις κορυφαίες επιλογές στην κατηγορία τιμής του, σίγουρα βάζει τα γυαλιά και σε ακριβότερες υλοποιήσεις.
Όσον αφορά το έτερο ‘μαγικό κουτί’ το 3R, το συστήνω ανεπιφύλακτα καθότι η παρουσία του θα βελτιώσει την ποιότητα αναπαραγωγής με ελάχιστο κόστος και θα σας κάνει να επαναξιολογήσετε θετικά τον υπολογιστή σας – μονόδρομος άλλωστε με τα αρχεία υψηλής ανάλυσης πλέον. Με την δυνατότητα περαιτέρω αναβάθμισης με την προσθήκη της εξωτερικής τροφοδοσίας, κάτι σαν κλιμακούμενη ευχαρίστηση ως προς το τελικό αποτέλεσμα.
Thumbs up!
Στοιχεία επαφής και τιμή
Address: Methonis 15, Chalandri 152 31
Phone: 21 0619 9887
Ayazi mkII DAC – 1850 Ευρώ
3R mkII USB Hub – 300 Ευρώ
3R power supply ~ 700 Ευρώ
Σύστημα αναφοράς
Προενισχυτής γραμμής: Pass Labs XP-10, Τελικοί ενισχυτές: Pass labs X350.5, Kharma MP150, PrimaLuna Prologue 5, DAC: Moon Neo 280D, Benchmark, EMM Labs Ηχεία: Kharma CRM 3.2 FE, Καλώδια ρεύματος & Φίλτρα Ρεύματος: Shunyata Research, Furuman Kimber & XLO, Καλώδια διασύνδεσης: Kimber, Nordost, Καλώδια ηχείων: Supra Sword, Καλώδιο USB: Audioquest & Supra, Φίλτρο ρεύματος: Nordost Thor.