.
GoldenEar Triton Reference Speakers Review
Η νέα αναφορά του Sandy Gross
“Με το Triton Reference o Sandy Gross υλοποιεί το καλύτερο ηχείο της καριέρας του, δίνοντας επιπλέον στους audiophiles ένα πολύδρομο που σπάει κάθε ρεκόρ απόδοσης προς τιμή.”
Νομίζω δεν υπήρχε αμφιβολία ότι ένας σχεδιαστής σαν τον Sandy Gross δεν θα έμενε στις δάφνες του Triton One, ενός ηχείου που έσπασε κάθε ρεκόρ υψηλής απόδοσης προς τιμή, αποδίδοντας στην τιμή του (6.300 ευρώ) εξίσου καλά ή και καλύτερα από ηχεία πολλαπλασίου κόστους.
Έτσι στρώθηκε στη δουλειά βελτιώνοντας το One σε κάθε του κατασκευαστική και λειτουργική λεπτομέρεια και παρουσίασε το εκπληκτικό Triton Reference. Νέες μονάδες, νέα καμπίνα, νέο κροσόβερ, νέες εσωτερικές καλωδιώσεις, νέοι ενσωματωμένοι ενισχυτές, αποτελούν τα θέλγητρα της κορυφαίας σχεδίασης του S. Gross.
To ενεργό κροσόβερ και το τμήμα DSP 56bit όπως και οι ενισχυτές ισχύος 1800W είναι βελτιωμένα συγκριτικά με το Triton One, ενώ τα μιντ κώνου 6’’ επίσης διαθέτουν ανανεωμένο κώνο, με πηνίο χαμηλότερης μάζας, ανάρτηση χαμηλότερων απωλειών και μαγνητικό σύστημα με αυξημένη μαγνητική ροή. Τα ελλειπτικά γούφερ 6’’x10’’ έχουν 40% μεγαλύτερη επιφάνεια από αυτά του Triton One, ενώ το πηνίο έχει μεγαλύτερη διάμετρο και οι μαγνήτες είναι σαφώς ισχυρότεροι από τους μαγνήτες των γούφερ του Triton One. Επιπλέον και τα γούφερ και τα μίντ χρησιμοποιούν την τεχνολογία FocusedField μέσω της οποίας εστιάζεται πιο αποτελεσματικά η μαγνητική ροή του μαγνητικού συστήματος στο διάκενο του πηνίου φωνής, αυξάνοντας έτσι την γραμμικότητα της λειτουργίας των μονάδων.
.
Οι παθητικοί ακτινοβολητές έχουν και αυτοί βελτιωθεί διαθέτοντας πλέον μεγαλύτερη διαδρομή, ενώ το τουίτερ ribbon τύπου High-Velocity Folded (ουσιαστικά τεχνολογία air-transformer), έχει 50% μεγαλύτερου μεγέθους μαγνήτη νεοδυμίου, διαθέτοντας έτσι βελτιωμένη ταχύτητα και υψηλότερη ευαισθησία. Επιπλέον έχουν βελτιωθεί οι εσωτερικές καλωδιώσεις και τα υλικά του κροσόβερ, όπως και τα εσωτερικά υλικά απόσβεσης (μίξη μαλλιού και Dacron), ενώ τα εσωτερικά δεσίματα της καμπίνας είναι πολύ ισχυρότερα για την ελαχιστοποίηση των κραδασμών και των ιδιοσυντονισμών των πλευρών του κουτιού του ηχείου. Αισθητικά το Triton Reference είναι αντίστοιχα βελτιωμένο συγκριτικά με τα υπόλοιπα ηχεία της εταιρείας, με υπέροχο φινίρισμα piano black στις πλαϊνές πλευρές του ηχείου, και υφασμάτινο κάλυμμα μονάχα στην μπάφλα του ηχείου. Είναι λοιπόν πολύ ομορφότερο από το Triton One, και σαφώς πιο πολυτελές στην κατασκευή του, ενώ παραμένει αισθητικά άκρως εντυπωσιακό και επιβλητικό. Πάντως παρά το τεράστιο του συχνοτικό εύρος είναι ένα σχετικά περιορισμένων διαστάσεων ηχείο, ειδικά ως προς αυτό που «βλέπει» ο ακροατής, καθώς ο Sandy Gross πολύ έξυπνα έχει «απλώσει» το μέγεθος του ηχείου στο ύψος και στο βάθος του και όχι στο πλάτος.
.
.
Η ζωή με τον μεγάλο Τρίτωνα
Η πρώτη εντύπωση από τον μεγάλο Τρίτωνα (στα ειδικά studio της αντιπροσωπείας Βιντεορυθμός όπου ακούσαμε το ηχείο), είναι αυτή της εκπληκτικής ομοιογένειας σε όλο το φάσμα, από τις πιο χαμηλές συχνότητες (και το ηχείο κατεβαίνει εκπληκτικά χαμηλά) έως το άνω άκρο του φάσματος, τα σπινθηροβόλα του πρίμα. Παρότι έχουμε να κάνουμε με μια ιδιαίτερα περίπλοκη σχεδίαση, τριών δρόμων, με παθητικούς ακτινοβολητές, ενεργά γούφερ, κώνους στις χαμηλές και μεσαίες και ribbon στις υψηλές, το ηχείο δίνει την εντύπωση σχεδίασης πλήρους φάσματος, μάλιστα θυμίζει περισσότερο ένα μεγάλο πάνελ full range, ένα μεγάλο ηλεκτροστατικό, παρά ένα συμβατικό ηλεκτροδυναμικό ηχείο.
Ο ακροατής δεν μπορεί να εντοπίσει τα σημεία κροσόβερ, ούτε να καταλάβει ότι στα πρίμα υπάρχει άλλη αρχή λειτουργίας, από ότι στις μεσαίες και τις χαμηλές, ενώ σε όλο το φάσμα δεν αλλάζουν οι χροιές και η συμπεριφορά του ηχείου, η μετάβαση από τον ένα δρόμο στον επόμενο επιτελείται αριστοτεχνικά με απόλυτη ομοιογένεια.
Η δεύτερη, εξίσου σημαντική εντύπωση, είναι αυτή του τεράστιου ήχου του Triton Reference. Μεγάλος ήχος από όλες τις “πλευρές”, με σώματα τόσο ρεαλιστικά όσο στην πραγματικότητα (τουλάχιστον με τα ενισχυτικά Electrocompaniet & Boulder). Το ηχείο έχει λοιπόν τεράστια δυναμική περιοχή, με αστραπιαία μετάβαση από τα ήσυχα περάσματα στα fortissimo που ομοιάζει περισσότερο με ωστικό κύμα – ηχητικό τσουνάμι, παρά με απλή αύξηση της έντασης, ενώ η ταχύτητα, η καθαρότητα και η ατάκα με την οποία αυτό ακολουθεί τα μεταβατικά της μουσικής είναι απλά υποδειγματική. Και βέβαια ο μεγάλος Τρίτωνας δεν σταματά εδώ. Ο ήχος του είναι εκτεταμένος και συχνοτικά, καθώς κατεβαίνει κάτω από τους 16Hz, με τέτοιο όγκο, σώμα και παρουσία, όπου μετακινεί αντιστοίχως τεράστιο όγκο αέρα και διαγράφει τα όργανα της χαμηλής περιοχής με τέτοιο ρεαλιστικό μέγεθος, βάρος και αληθοφανείς διαστάσεις, με τέτοιο εκτόπισμα επί της σκηνής, ώστε να ξεχνάμε στιγμιαία ότι ακούμε ηχεία και ηχογραφήσεις αλλά βρισκόμαστε σε μια ζωντανή συναυλία.
Τα μεγάλα έγχορδα, η γκρανκάσα, το εκκλησιαστικό όργανο έχουν τέτοιο ανυπέρβλητο όγκο και σώμα, αλλά και τέτοια απόλυτη ατάκα και ρεαλιστική απόσβεση, ώστε ακόμα και τα κορυφαία ενεργά υπογούφερ να χλομιάζουν συγκρινόμενα με το Triton Reference, ενώ αυτός ο «μεγάλος» ήχος διατηρείται και στις μεσαίες και υψηλές. Και εκεί τα όργανα και οι φωνές έχουν ρεαλιστικές διαστάσεις, έχουν όγκο, έχουν μάζα και φυσικό εκτόπισμα.
Η στερεοφωνική εικόνα του ηχείου φλερτάρει με το ολόγραμμα, με την εικονική πραγματικότητα, το πλάτος ξεπερνά τα όρια του χώρου μας, το ύψος είναι μεγαλειώδες και το βάθος εκτείνεται μέτρα και μέτρα, όσο βέβαια επιτρέπει ο χώρος μας, το πρόγραμμα και τα συνοδά ηλεκτρονικά. Και ναι, το Triton Reference, είναι τόσο αποκαλυπτικό των συνοδών ηλεκτρονικών και τόσο απαιτητικό για καλό πρόγραμμα, αλλά και τόσο απαιτητικό για έναν επαρκώς μεγάλο χώρο με καλές ακουστικές ιδιότητες και προσεκτική τοποθέτηση του μέσα σε αυτόν, ώστε όσο περισσότερο φροντίσουμε το setup, τόσο περισσότερο το ηχείο θα μας αποζημιώσει με ανυπέρβλητη audiophile απόδοση πολύ υψηλών προδιαγραφών και το wall-of-sound που η GoldenEar ‘κυνηγά να προσφέρει’ πάση θυσία. Κυνηγά να φέρει μπροστά σας, πάνω από όλα, την σκηνή των live events. Είναι μάλιστα εξαιρετικά εύκολο στην οδήγηση, καθώς ο ενισχυτής μας βλέπει μόνον τα μίντ και το τουίτερ του ηχείου, ενώ τα γούφερ του οδηγούνται από τον ενσωματωμένο ψηφιακό ενισχυτή. Έτσι το Triton Reference μπορεί να απορροφήσει άνετα έως και 750W, αλλά θα οδηγηθεί αξιοπρεπέστατα και σε ικανοποιητικές στάθμες, ακόμα και με 20W!
Ηχοχρωματικά το Triton Reference δικαιολογεί απόλυτα το όνομά του αποδίδοντας τις χροιές οργάνων και φωνών με ποιότητα πραγματικά αναφοράς. Οι μεσαίες του είναι απαράμιλλα ρευστές, γλυκόηχες, μεστές, βελούδινες και πλήρως απαλλαγμένες από γρέζι και παραμόρφωση, ενώ τα πρίμα του είναι αέρινα, εκτεταμένα και αραχνούφαντα διάφανα, χωρίς να έχουν ούτε το παραμικρό ίχνος σκληράδας, λέπτυνσης ή κόκκου, και χωρίς να γίνονται έστω και ελάχιστα επιθετικά ή προβολικά σε πολύ υψηλές στάθμες. Εάν μη τι άλλο, ιδανικά θα θέλαμε τα πρίμα του Triton να είναι ένα κλικ πιο λαμπερά και προβολικά από ότι ο Sandy Gross έχει επιλέξει. Και τις μεσαίες του θα τις θέλαμε ένα κλικ πιο προβολικές, «κοφτερές» και λαμπρές, αν και ουδέποτε αισθανθήκαμε ότι μας λείπει λεπτομέρεια, καθαρότητα ή διαφάνεια.
Προτιμάμε δε αυτήν την αντιμετώπιση του warm side of neutral, από το lean side of neutral το οποίο ταλαιπωρεί πολλά ηχεία, καθιστώντας τα κουραστικά ή και ενοχλητικά σε πολύωρες ακροάσεις. Οι δε χαμηλές του Τρίτωνα είναι το πραγματικό μεγαλείο του ηχείου. Του επιτρέπουν να οικοδομήσει ένα εκπληκτικά στέρεο υπόβαθρο για το πλήρες ακουστικό φάσμα, ενώ η έκταση, το σώμα και ο όγκος που το ηχείο διαθέτει ξεπερνά ακόμα και τα καλύτερα σερβοελεγχόμενα ενεργά υπογούφερ της αγοράς. Επιπλέον η «ποσότητα» των χαμηλών, συνοδεύεται από αντίστοιχα κορυφαία ποιότητα, δηλαδή εκπληκτικό έλεγχο, ατάκα και λεπτομέρεια ακόμα και στα πλέον απαιτητικά περάσματα και έργα. Οι λάτρεις του εκκλησιαστικού οργάνου σίγουρα θα λατρέψουν το Triton Reference, ενώ όσοι αγαπούν τα μεγάλα συμφωνικά και χορωδιακά έργα, αλλά και την ροκ και ποπ μουσική, θα ερωτευτούν το ηχείο αυτό, καθώς θα μπορούν να ακούσουν επιτέλους την αγαπημένη τους ροκ μπάντα σε ρεαλιστικές στάθμες συναυλίας, χωρίς το παραμικρό ίχνος κόπωσης, παραμόρφωσης ή δυναμικής συμπίεσης.
Επιπλέον το ηχείο διατηρεί τις εξαιρετικές του περγαμηνές σε όλα τα επίπεδα στάθμης, από τον ψίθυρο έως τις εκκωφαντικές στάθμες, χωρίς να προσθέτει κόκκο, γρέζι, χρωματισμό ή παραμόρφωση και χωρίς να αλλάζουν οι χροιές του, οι διαστάσεις της μουσικής σκηνής, ή η διαφάνεια και η καθαρότητα του ήχου του. Όσο για την μέγιστη στάθμη που μπορεί να επιτύχει ….watt να έχετε μπόλικα, μεγάλο χώρο και λεφτά να στείλετε του γείτονες σας διακοπές και το Triton Reference θα σας αποζημιώσει με ρεαλιστικές στάθμες που οι ανταγωνιστικές υλοποιήσεις ούτε στα χαρτιά δεν μπορούν να αντέξουν, πόσο μάλλον στην πραγματικότητα. Δώστε του έναν καλό προ-τελικό και μια αξιόλογη πηγή που παίζει από Pink Floyd έως σκληρό ροκ – τότε θα ζήσετε μια σπάνια εμπειρία σε μέγεθος και λεπτομέρεια.
Είναι λοιπόν το Triton Reference το τέλειο ηχείο; Φυσικά και όχι, άλλωστε τέλειο ηχείο δεν υπάρχει ούτε θεωρητικά, ούτε πρακτικά. Ακόμα και όσα που κοστίζουν 10 και 20 φορές περισσότερο, δεν μπορούν να φλερτάρουν με τον χαρακτηρισμό τέλειο. Είναι όμως ένα ηχείο τόσο ολοκληρωμένο, που αποδίδει εξαιρετικά σε όλους τους τομείς της ηχητικής αναπαραγωγής χωρίς κάπου να παρουσιάζει υστέρηση, ενώ το καταφέρνει αυτό σε μια τιμή που οι περισσότερες ανταγωνιστικές υλοποιήσεις μπορούν μόνον να προσφέρουν αξιοπρεπείς λύσεις και τίποτα παραπάνω.
Το σημαντικό στοιχείο -βέβαια- της όλης υπόθεσης της απόδοσης του μεγάλου GoldenEar, είναι το ότι αποδίδει έτσι, χωρίς να κοστίζει 30.000 ή 50.000 ευρώ (όπως πολλές ανταγωνιστικές υλοποιήσεις τις οποίες χτυπάει άνετα), αλλά μόνον 10.600 ευρώ – ως η ανώτερη δημιουργική πρόταση του Αμερικανού κατασκευαστή. Στον κόσμο του Hi-End τα GoldenEar Triton Reference αποτελούν μέγα εύρημα, καθώς συνδυάζουν κορυφαία ηχητική απόδοση, ευκολία στην οδήγηση (λόγω του ενσωματωμένου ενισχυτή των γούφερ) και εκπληκτικά εκτεταμένο συχνοτικό εύρος, με χαμηλές που ελάχιστα ηχεία (ανεξαρτήτου τιμής) διαθέτουν. Ένα ορόσημο λοιπόν, όχι μόνον για την GoldenEar και τον Sandy Gross, αλλά και για την κατηγορία τιμής του, καθώς η απόδοση προς τιμή του, κυριολεκτικά σπάει ρεκόρ!
Συμπέρασμα
Με το Triton Reference o Sandy Gross υλοποιεί το καλύτερο ηχείο της καριέρας του, δίνοντας επιπλέον στους audiophiles ένα πολύδρομο που σπάει κάθε ρεκόρ απόδοσης προς τιμή και ανταγωνίζεται ισάξια ηχεία πενταπλασίου (ή και μεγαλύτερου) κόστους!
Συστήματα Δοκιμών
Ηχεία αναφοράς: Magnepan MG3.7i, Focal Maestro Utopia, Focal Grande Utopia III EM, Ενισχυτικά: Electrocompaniet, Conrad Johnson GAT S2, Conrad Johnson ART300, Boulder Integrated model 865 Καλωδιώσεις: (line, ηχείων και ρεύματος): Shunyata, Viablue, Cardas, Chord, Digital transport: Esoteric P-02, Electrocompaniet, DAC Esoteric D-02, Electrocompaniet, Πικάπ: Kuzma Stabi S/Stogi S 12 VTA/Car 50, Michell Engineering/SME/Audio Technica OC-9 MKIII.
GoldenEar Triton Reference, Ηλεκτροδυναμικό ηχείο τριών δρόμων, με 3 γούφερ ελλειπτικού κώνου 6’’x10’’, 4 ελλειπτικούς παθητικούς ακτινοβολητές 9,5’’x10,5’’, 2 μίντ κώνου 6’’, τουίτερ ribbon τύπου HVFR, Ευαισθησία: 93,25dB/W/m, Oνομαστική αντίσταση: 8Ω, Aπόκριση συχνότητας: 12 Hz – 35 kHz, Ισχύς ενσωματωμένου ενισχυτή (για τα γούφερ): 1800W SuperSub Digital, 56bit DSP, Προτεινόμενη ισχύς: 20W – 750W, Βάρος: 49kg, Τιμή: 10.600 ευρώ.
Αντιπροσωπεία – Ακροάσεις:
Official Site:
Chameleon Audio