European Audio Team model B-Sharp Review
Serious value for money, design and class-leading performance.
Την Αυστριακή European Audio Team γνωρίσαμε πολύ πριν ασχοληθεί με τις αναλογικές πηγές, κεφαλές, βραχίονες και phono-stage, από τα πρώτα της βήματα, κοντά στις αρχές του 2000. Αν καλά θυμόμαστε, η εταιρία πρωτοσυστήθηκε σε όλους με μια γκάμα κορυφαίων -υπό κάθε γωνία- λυχνιών, και πιο συγκεκριμένα των διαδεδομένων KT88 (μοντέλο Diamond Valve KT88) και προενισχύτριων ECC88 & ECC803S. Εως σήμερα αποσπούν τις καλύτερες κριτικές και εντυπώσεις. Τότε, στις πρώτες δοκιμές όπου διέθεσε στα περιοδικά η Exclusive Audio, οι ΚΤ88 έλαβαν θέση σε αξιόλογους τελικούς και ολοκληρωμένους ενισχυτές εκτοξεύοντας κυριολεκτικά τις επιδόσεις τους. Λίγο αργότερα ακολούθησαν και οι λυχνίες EAT 300Β. Τολμούμε να πούμε ότι μαζί με τις new-old-stock της Genalex αλλά και τις 300Β της θρυλικής Western Electric, συγκαταλέγονται στο πάνθεον των κορυφαίων του πλανήτη. Στους καιρούς μας, η European Audio Team φέροντας την αισθητική υπογραφή της κας. Jozefina Lichtenegger (CEO), εξελίσσεται, σχεδιάζει και κατασκευάζει μεσαίας-ανώτερης τιμολόγησης αναλογικές πηγές, προενισχυτές κεφαλών mm/mc λυχνίας (όπου πέρσι μας εντυπωσίασαν στο πεδίο των δοκιμών του hiendnews), highest-end βραχίονες, κεφαλές κινητού πηνίου όπως και έναν ολοκληρωμένο ενισχυτή. Εμείς επιλέξαμε και παρουσιάζουμε το μοντέλο πικάπ B-Sharp, που μάλιστα παρέμεινε για περίπου ένα μήνα στους χώρους μας.
Περιγραφή
Το EAT B-Sharp είναι ένα απλό σε σύλληψη αλλά πολύ σωστά εκτελεσμένο στην πράξη σύστημα πλατό-βραχίονα, όπου από τη στιγμή που θα στηθεί σωστά (από τον αντιπρόσωπο) δεν χρειάζεται άλλη ρύθμιση από τον αγοραστή του. Το πλατό αποτελείται από δύο τεμάχια υψηλής πυκνώτητας MDF άριστου φινίρισματος, τα οποία διαχωρίζονται από ειδικό θερμοπλαστικό υλικό υπό μορφή κώνου που έχει αναπτύξει η εταιρία (TPE ή thermoplastic elastomers). Στο επάνω κομμάτι έχουμε στερεωμένο το πλατό και τον βραχίονα, ενώ στο κάτω είναι στερεωμένο το μοτέρ. Η κατασκευή αυτή σε συνδυασμό με τα ρυθμιζόμενα σε ύψος πόδια δίνουν στο πικάπ ικανή δυνατότητα απόρριψης των κραδασμών που μπορεί πιθανώς να προέρχονται και από το ράφι που το έχουμε τοποθετήσει. Το μοτέρ του είναι χαμηλού θορύβου, AC τύπου. Η τάση (εναλλασσόμενη) που το τροφοδοτεί έρχεται μέσω ενός κυκλώματος υψηλής ακρίβειας που μετατρέπει την DC τάση που λαμβάνει από το εξωτερικό DC παλμοτροφοδοτικό που μπαίνει στην πρίζα, σε εναλλασσόμενη συγκεκριμένης συχνότητας εξασφαλίζοντας έτσι υψηλή ακρίβεια στην περιστροφή του κινητήρα, οπότε και του υποπλατό που με τη σειρά του μεταδίδει την κίνηση στο πλατό. Για τη μετάδοση της κίνησης χρησιμοποιείται ιμάντας, ενώ η αλλαγή της ταχύτητας στροφών προβλέπεται να γίνει χειροκίνητα, αλλάζοντας απλά τη θέση του ιμάντα στην τροχαλία του μοτέρ. Το υποπλατό και το πλατό είναι αλουμινένια (με απόσβεση το δεύτερο), ενώ ο άξονας βρίσκεται εντός μπρούτζινου πηγαδιού. Τέλος όσον αφορά το πλατό, διαθέτει τσόχινο ματ αλλά και μεταλλικό clamp που στερεώνεται στον άξονα του πικάπ μέσω σπειρώματος (βίδωμα). Ο διακόπτης έναυσης βρίσκεται εμπρός και κάτω αριστερά του σασί. Το πικάπ παραλάβαμε ολοκαίνουργιο, σε ένα κομψότατο piano-black φινίρισμα.
Ο European Audio Team ‘Carbon’ βραχίονάς του είναι πλήρης σε δυνατότητες και αποτελεί μια υψηλής ακρίβειας κατασκευή. Πρώτα απ’ όλα διαθέτει στέλεχος από ανθρακονήματα, μεταλλικό κέλυφος και καλωδίωση που καταλήγει στο κάτω μέρος του πλατό σε θηλυκά RCA audiophile ποιότητας. Εκεί βρίσκουμε και το σημείο γείωσής του. Φυσικά, παρέχονται και καλώδια για τη μεταφορά του σήματος στον προενισχυτή μας, αν και εμείς προτιμήσαμε interconnects της Van Den Hul και λοιπών εταιριών στοχευμένα για αναλογικές πηγές. Η δύναμη ανάγνωσης ρυθμίζεται με αντίβαρο, όπως με αντίβαρο ρυθμίζεται (μέσω πετονιάς) και η δύναμη antiskating. Επίσης ο βραχίονας παρέχει δυνατότητα ρύθμισης ύψους του (για τη σωστή ρύθμιση της VTA) όπως και γωνία αζιμουθίου, καθιστώντας τον με βάση και τα πολύ υψηλής ποιότητας υλικά (πολύ χαμηλών ανοχών) που διαθέτει στα έδρανα, έτοιμο να δεχτεί πολλές και ικανότερες κεφαλές από αυτή που συνοδεύει το πικάπ (Ortofon 2M Blue), στην περίπτωση που σύντομα σας τρώει το χέρι σας, γιατί όχι και το αυτί σας. Άλλωστε, για μια ηχητική υπέρβαση ζούμε, κατά καιρούς! Κάτι τέτοιο πιστεύουμε έχει νόημα σε μεταγενέστερη φάση καθώς η βελτίωση ‘παίζοντας’ με τις διαθέσιμες κεφαλές σε αμέσως υψηλότερα, διπλάσια και πλέον επίπεδα τιμολόγησης είναι ουσιαστική και συμβαδίζει της ποιότητας πλατό-βραχίονα. Με την Ortofon 2M Blue στο E.A.T. πάντως (αξίας περί των διακοσίων ευρώ) πραγματικά αναθεωρήσαμε τις δυνατότητες ακρίβειας και περιγραφής της, όπως και διαφάνειας σε όλο το φάσμα. Αλλά είναι ώρα να περάσουμε αναλυτικότερα στον ήχο.
Επί τα μουσικά αυλάκια.
Όπως θα περίμενε κανείς από μια σοβαρή πρόταση κινούμενος σε ότι καλύτερο ξεχωρίζει στην σημερινή πληθώρα στα χίλια πεντακόσια ευρώ, οι διαφορές είναι B-Sharp εμφανείς στο μάτι και άμεσα αντιληπτές και στο αυτί. Εξοπλισμένο εργοστασικά με την πλέον γνωστή από την μερίδα των προσιτών και ομολογουμένως αξιόλογη κεφαλή, δεν άργησε να παγιωθεί κάποια άποψη για την συμβολή της υπόλοιπης σχεδιαστικής σύνθεσης βραχίονα & πλατό στον τελικό ήχο του πικάπ. Η άποψη αυτή, πάντως, δημιουργήθηκε κατά βάση με δύο προενισχυτές κεφαλής (συγγενικού κόστους) των δοκιμών και πιο συγκεκριμένα τους Lejonklou Slipsik version 7 κινητού μαγνήτη και Musical Fidelity MX-VYNL. Αφού επιτρέψαμε στην κινητού μαγνήτη να διαβάσει πρώτα κοντά στα εξήντα βινύλια για στρώσιμο, το αποτέλεσμα και με τα δύο εναλλάξ phono-stages απέδιδε -σταθερά- εξαιρετικά τις λεπτομέρειες των ηχογραφημάτων, με απίθανη σαφήνεια εικόνας. Να σημειώσουμε ως σημαντικό, πως το μεταλλικό clamp βρισκόταν συχνά στην θέση του, ενώ σε όποια απουσία του άλλαζε αισθητά το άκουσμα θαμπώνοντας και πλατιάζοντας ελαφρά ως συνέπεια την εικόνα των μουσικών μα και καθυστερώντας την απόσβεση των χαμηλών συχνοτήτων.
Η European Audio Team έχει αναλύσει τι λείπει από την αγορά σε αυτά τα χρήματα και επιλέγει να προσφέρει σπάνια ακρίβεια & ταχύτατο χαμηλό, αποφεύγοντας δια ροπάλου να ακουστεί το B-Sharp αργό, ασαφές ή βαρετά ‘θερμόαιμο’. Οι σημαντικότερες διαφορές σε σχέση με κοντινές προτάσεις εντοπίστηκαν στην αίσθηση της διαφάνειας και της ροής κάθε φράσης, είτε μιλάμε για πυκνές παραγωγές κιθάρας-μπάσου-φωνητικών-ντράμς-πλήκτρων απολαμβάνοντας rock με ένταση, είτε φυσικά στην jazz. Με τις λεπτομέρειες της κάθε ηχογράφησης να φθάνουν τόσο άνετα στα αυτιά μας και μια παρουσία ζωντάνιας σε κάθε καλή παραγωγή, μας διεγείρει και μας κρατά σε συνεχή πληροφόρηση ανακαλύπτοντας έτσι, κυριολεκτικά, αρμονικούς συσχετισμούς και νότες σε όλο το φάσμα όπου με βεβαιότητα κρύβουν οι οικονομικότερες δημιουργίες.
Όσοι βινυλιοφάγοι ξεκίνησαν την συλλογή τους όπως και εμείς, αρχές δεκαετίας του ’80, πολύ πιθανό να κατέχουν εκατοντάδες LPs ροκ και ίσως και ‘σκληρότερης’ μουσικής. Αποτελούν μια δύσκολη ‘πίστα’ για τα ηχητικά test-drive των κεφαλών πικάπ και προενισχυτών τους. Οι live ηχογραφήσεις των Deep Purple είναι από τις πιο ιδιάζουσες περιπτώσεις ανάδειξης δυνατοτήτων εύρους σκηνής και ρεαλισμού του ‘ζωντανού’ κλίματος και κλίμακας, όπως και δυναμικών εκφράσεων. Αν δε, το ηχογράφημα αυτό υποστηρίζεται δεόντως από το υπόλοιπο σύστημα και με μια αναλογική πηγή, τότε το αποτέλεσμα οφείλει να είναι καθηλωτικό. Ο σταθερός χαρακτήρας που εμφανίζει στην ροκ και πιο συγκεκριμένα εδώ, το B-Sharp με την Ortofon 2M Blue, επενδύει στο πολυεπίπεδο και απίθανα λεπτομερές με την αίσθηση σωμάτων και ύψους των μουσικών να κινείται σε υψηλό επίπεδο, χωρίς δείγματα κάποιας περιοχής που περνά διογκωμένη. Η ισορροπία του επηρέασε θετικά και την διαύγεια σκηνής σε βάθος και πλάτος, κερδίζοντας εντυπώσεις. Το έντονο συναισθηματικό στοιχείο μιας ροκ ιστορικής συναυλίας εξωτερικεύεται ανανεωμένο,το ακούμε έτσι για πρώτη φορά σε αυτό το πετυχημένο πακέτο τιμής περιλαμβανομένης και της προενίσχυσης, προσφέροντας άριστη ταχύτητα μεταβατικών που σε βάζουν στην ‘στιγμή’ του γεγονότος. Το δε πλάτος/βάθος συναγωνίζεται κεφαλές-βραχίονες-πλατό ανώτερων επιπέδων έχοντας να ζηλέψει ελάχιστα -και αν- από αυτά τα αμέσως ‘επόμενα’. Καταλήγοντας και παραμένοντας πολλές ώρες σε κλασσική και σύγχρονη (progressive, psychedelic) ροκ δισκογραφία, συνειδητοποιούμε καθαρά τις πρωταρχικές θέσεις-στόχους του κατασκευαστή του μοντέλου: να αφήσει την διάρκεια της κάθε νότας με τις αρμονικές της να αναπτυχθούν όσο καλύτερα γίνεται και την θέρμη του κάθε ηχογραφήματος αναλλοίωτη, χωρίς όμως ανιχνεύσιμη ταυτότητα χρωματισμών.
Περνώντας στο επόμενο ηχογράφημα, αυτό της όπερας του Mozart ‘Don Giovanni’ (1984, B.Haitink – The London Philharmonic Orchestra, 3LP) ανακαλύπτουμε και στα κλασσικά-οπερατικά έργα το B-Sharp. Με τον carbon στιβαρό βραχίονα να φορά την μπλέ κεφαλή κινητού μαγνήτη σειράς 2M σεταρισμένη δια χειρός κ. Ιωνά Σακκή (Ionas Sakkis / hiendnews link στο άρθρο), ξέρουμε ότι αποκλίσεις από το ανώτερο εφικτό ως αποτέλεσμα απλά δεν χωρούν. Καταλήξαμε έτσι να αναφέρουμε ως κύρια γνωρίσματα εδώ, τον και πάλι άρτιο εστιασμό με πεντακάθαρη περιγραφή των ερμηνευτών στον χώρο και μια παρακολούθηση των κινήσεών τους που περιμένει κανείς από ακριβότερες πηγές. Εντύπωση προκαλεί και η απόδοση δυναμικών εκφράσεων της κάθε φωνής. Το έργο σε όλη του την διάρκεια γίνεται απόλαυση, συνεχώς κλιμακούμενο μέχρι την απότομη επιβλητική λυρική του στροφή στο φινάλε, με το B-Sharp να προσφέρει ένα απαλό, αέρινο και ευέλικτο άκουσμα. Ταυτοχρόνως, αποφεύγεται και η όποια γενίκευση δυναμικών χαρακτηρίζει πλατό/βραχίονες/κεφαλές πολλών λοιπών προτάσεων στο κοντινό κόστος.
Στο audiophile direct-cut βινύλιο της Chasing The Dragon (UK) ‘Forgotten Dreams’ διαπιστώνει κανείς την άνεση ή στέρηση της καλής περιγραφής θέσεων & αποστάσεων πιάνου-φωνής-κιθάρας, όπως και την ηχοχρωματική πιστότητα της κάθε κεφαλής. Το B-Sharp, η 2M Blue και το MX-VYNL phono-stage της Musical Fidelity ξετυλίγουν εδώ, μια πλατιά σκηνή εστιασμένη λίγο πιο πίσω από ότι έχουμε μάθει σε άλλες προτάσεις που φορούν την ίδια κινητού μαγνήτη. Φέρνοντας στο πλατό και παραγωγές της ECM όπως για παράδειγμα το Bright Size Life & One Quiet Night του Pat Metheny συνειδητοποιούμε ότι η ανάλυση κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα ενώ το μέγεθος της εικόνας δεν ξεφεύγει σε αναλογία ζημιώνοντας κάτι άλλο, για παράδειγμα συχνά την αίσθηση της ταχύτητας ή ουδετερότητας. Το πακέτο-πρόταση είναι ιδιαίτερα ανεκτικό σε πολλά είδη προγράμματος χωρίς να έχει προτιμήσεις ή να επιβάλλει κάποια ρομαντική άποψη. Στο Bright Size Life ομώνυμο κομμάτι η μπασογραμμή του Jaco Pastorius όπως αποδίδεται εδώ, δεν έχει να ζηλέψει πολλά από τα ακριβότερα πλατό/βραχίονες, πεντακάθαρη και σωστή σε σώμα. Η κιθάρα του Metheny με δόσεις υγρασίας και διάρκεια νότας που τιμά την Αυστριακή πρόταση ενώ, τέλος, τα πιατίνια του Bob Moses που πολύ εύκολα έρχονται ρηχά και αφύσικα προς το ‘λαμπρό’ σε αυτή την παραγωγή, διατηρώντας την σπιρτάδα τους δένουν ευκολότερα με το υπόλοιπο φάσμα. Αναβαθμίζοντας στο μέλλον με μια κεφαλή Nagaoka MP-300/MP-500 ή Ortofon 2Μ Black, θα έχετε στον χώρο σας μια πηγή-παράδειγμα προς μίμηση και σημείο αναφοράς στο συνολικό ύψος επένδυσης. Η απόλαυση που λέγεται αναλογικός ήχος επέστρεψε για τα καλά. Περνά την πιο ώριμη, ολοκληρωμένη και προσιτή περίοδο!
Συμπέρασμα
To B-Sharp περιλαμβάνει την συντριπτική πλειοψηφία ηχητικών δυνατοτήτων αλλά και την κορυφαία ποιότητα κατασκευής που θα επιθυμούσε ένας λάτρης της μουσικής και κατεξοχήν έμπειρος audiophile σε αυτά τα ευρώ. Θα εκτιμηθεί ιδιαίτερα από όσους αναζητούν μια ουδέτερη ηχητικά ‘βάση’ με εξαιρετικό (carbon) βραχίονα στα χρήματα, ρυθμίσεις VTA και γωνία αζιμουθίου όπου θα υποδεχθεί μελλοντικά και άλλες κεφαλές, αναδεικνύοντας με συνέπεια τον κάθε χαρακτήρα τους. Η European Audio Team κατέχει όσο ελάχιστες το αναλογικό playback στην μεσαία, υψηλή και πολύ υψηλή κατηγορία όπως και κερδίζει σε πολλά σημεία. Το εν λόγω μοντέλο μπορεί να σταθεί με αξιώσεις δίπλα σε ανώτερες προτάσεις, ‘επίδοση’ που γίνεται σεβαστή από όλους μας. Ουδέτερο, πολύ καθαρό σε όλα τα σημεία σκηνής, λεπτομερές και ισορροπημένο – περάσαμε μαζί του ατελείωτες ώρες ‘αγνής’ μουσικότητας.
Σύστημα Δοκιμής:
Analog Sources (Αναλογικές πηγές): E.A.T. (European Audio Team) B-Sharp, Clearaudio Concept, Musical Fidelity Roundtable S, & Pro-Ject Debut Carbon EVO DC, Dynavox PS-300, Oracle Audio. Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): Lejonklou Slipsik 7, Fezz Audio MM & MM/MC, VTL & Musical Fidelity MX-VYNL Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon, Kuzma CAR, Shelter MM, Nagaoka MM, Benz MC (various) Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, Holo Audio Spring Kitsune’ Level 3 Edition, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio 3R Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, Conrad-Johnson,Audio Hungary Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): Pathos Classic One MkIII edition, Jadis (ολοκληρωμένοι), RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), VTL ST series, Audio Hungary ,Conrad-Johnson (tube & solid-state) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): ProAc Studio & Response series, Audio Solution (various),Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle Various, Magnepan 30.7 Cables (Καλωδιώσεις): Nordost & TelluriumQ ηχείων & Analysis Plus ψηφιακά, Supra & Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Pure Silver Cables, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): IsoTek, Oyaide Tunami, Shunyata Research,Tellurium Q Power Conditioning (Φίλτρα AC): Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1.
Τιμή: ~1450,-€
Διάθεση – Ακροάσεις
59B Apostolopoulou str., Halandri, 152 31 Athens, Greece
(+30) 210 6710 851
email: rlevi@exclusiveaudio .gr