High Interest

Epos ES-7N Bookshelf Speakers [Review].

advertisers-banners-bar







Epos ES-7N Bookshelf Speakers [Review].

Το πιο καλόβολο και μαζί διάφανο ηχείο στα ‘κυβικά’ του !

by hiendnews team

Έχοντας στον χώρο ακροάσεων μας το δεύτερο μοντέλο της Epos Speakers και μικρότερο όλων, το βέβαιο είναι ότι θα απολαμβάναμε κάθε καλοκαιρινή ζεστή ώρα μαζί του. Μιας Epos που αναβιώνει με περίσσια επιτυχία εξ αιτίας του σχεδιαστή κ. Karl Fink και μαζί με το όνομα, νέα μοντέλα που αποπνέουν υψηλή ηχητική αισθητική. Σε κλασσική όψη και γραμμή, δίχως να αποτελεί εξαίρεση στην φιλοσοφία κατασκευής, σας παρουσιάζουμε ένα στολίδι για την βιβλιοθήκη σας ή τις βάσεις επιλογής σας. Τόσο στην αντιπροσωπεία & showroom Studio Diapason Hi-Fi, όσο και στα χέρια μας με τα δικά μας συνοδά, το ES-7N ήρθε ως ηχείο που αισιοδοξεί να βγει μπροστά από τα πρώτα λεπτά μουσικής και μάλιστα χωρίς να πυροβολεί. Μόνο η ψυχή του φωνάζει πως θέλει να βάλει τα ‘γυαλιά’ στα τόσα-όσα (πάμπολλα) μικρά και δίδρομα. Θα σας τα περιγράψουμε και εμείς, αλλά έπειτα καλύτερα να σας τα πει και το ίδιο με την πρώτη ευκαιρία. Έτσι, ίσως δικαιωθούμε!

EPOS παντός καιρού και εποχής.

Στέκεται μπροστά μας σε διαστάσεις 30 (Υ) x 20 (Π) εκατοστά και σε λευκό χρώμα. Η ποικιλία φινιρισμάτων αρκετά πλούσια. Πορτοκαλί, μαύρο, λευκό ή ξύλινης υφής. Η πολύ προσεγμένη καμπίνα του κατασκευάζεται από δύο φύλλα MDF 8 χιλιοστών, όπου μεταξύ τους τοποθετείται επιπλέον υλικό απόσβεσης τύπου κόλλας. Η Epos υποστηρίζει ότι προσφέρει έτσι υψηλότερη μετρήσιμη απόσβεση συντονισμών μαζί και ακαμψία. Μπροστά διακρίνουμε την οπή bass reflex, κάτι απολύτως λογικό, μιας που το μοντέλο προτείνεται να τοποθετηθεί άφοβα και εντός ραφιών βιβλιοθήκης. Μάλιστα υπάρχει και ένας διακόπτης-επιλογέας στην πίσω πλευρά της καμπίνας, όπου θέτει την ιδανική συμπεριφορά μέσω crossover σε κάθε περίπτωση. Ως δύο δρόμων, τις υψηλές περιοχές αναλαμβάνει το ίδιο ακριβώς τουίτερ με αυτό του μεγαλύτερου μοντέλου ES-14N, κατηγορίας θόλου μιας περίπου ίντσας όπου αναφέρεται ως υβριδικό (αλουμινίου με κεραμική επίστρωση). Τις μεσαίες και χαμηλές καλείται να αναπαράγει ένα γούφερ πέντε μόλις ιντσών όπου φέρει διπλό μαγνήτη και κώνο πολυπροπυλενίου-μίκας. Μία από τις καινοτομίες αποτελεί και ο σχεδιασμός του σωλήνα εκτόνωσης. Τοποθετημένος για να μετριάζει τα φαινόμενα στάσιμων κυμάτων, ο καμπυλωτός εδώ σωλήνας εκτόνωσης bass relfex διαθέτει αεριζόμενες οπές απόσβεσης για τον έλεγχο της εξόδου στις κρίσιμες συχνότητες. Επιπλέον, η ασύμμετρη διάταξη των μονάδων του ηχείου στον κάθετο άξονα βελτιστοποιεί την απόδοση ως ισχυρίζεται ο σχεδιαστής, με το τουίτερ να τοποθετείται προς το εσωτερικό για καλύτερα εστιασμένη εικόνα και σκηνή. Η αντίσταση του δηλώνεται εργοστασιακά στα 4Ω (με ελάχιστη 3Ω στα 15kHz) ενώ η ευαισθησία του 86dB ή 89dB αναλόγως της θέσης του διακόπτη επιλογής εδραίωσης.

Σωλήνα εκτόνωσης bass reflex του νέου Epos ES-7N, προσεγμένη και λειτουργική σε κάθε σημείο της !

Ακουστικές Εντυπώσεις

Ο επιλογέας που βρίσκεται στο πίσω μέρος και ‘επικοινωνεί’ με το crossover του ES-7N, δίνοντας μας την δυνατότητα αλλαγής ισοστάθμισης σε κάθε θέση τοποθέτησης (εντός ραφιού βιβλιοθήκης ή βάσης ηχείων), άρα την άμεση αλλαγή συχνοτικής συμπεριφοράς αλλά και ευαισθησίας του ηχείου.

Η μουσική συμβίωση με τις σημερινές προτάσεις ηχείων της Epos αποτελεί -για εμάς τουλάχιστον- πραγματική απόλαυση εκτός από αξιοσημείωτη εμπειρία. Τα ES-7N είτε τοποθετήθηκαν κοντά σε τοίχους, είτε σε βάση, είτε σε κάποιο ράφι βιβλιοθήκης στο δωμάτιο ακρόασης (με τον επιλογέα στο πίσω μέρος τους στην πρέπουσα θέση, δείτε δεξιά φώτο), ξεκίνησαν με άφθονη διάθεση για ζωντανή ερμηνεία και απεγκλωβισμό των μουσικών από τις καμπίνες τους. Γεγονός που συνεπώς τιμά το πετυχημένο ταίριασμα του γούφερ με το εξαιρετικό τουίτερ. Βέβαια, τι να τις κάνεις τις καλόβολες συχνοτικές περιοχές εάν κάποιο ηχείο δεν μπορεί πρωτίστως στις βάσεις του, να τοποθετήσει τους μουσικούς σωστά και με φυσικότητα στο χώρο; Στον τομέα αυτό το ES-7N δίνει τα πάντα για να μας εκπλήξει θετικά. Το στερεοφωνικό είδωλο που είναι σε θέση να παρουσιάσει εμφανίζεται καθαρό και εξαιρετικά αέρινο. Με την χαρακτηριστική ευκολία την οποία τα πολύ καλά μικρά ηχεία ‘εξαφανίζονται’ από τον χώρο ακροάσης, παρούσα, το Epos αφήνει τους μουσικούς να προχωρήσουν αρκετά έξω από τα ορατά πλαίσια της καμπίνας του. Επιπλέον, από την πρώτη ώρα μετά την περίοδο ‘στρωσίματος’ μιας εβδομάδας, αντιλαμβανόμαστε πως η ακρίβεια τοποθέτησης των οργάνων και φωνών είναι χειρουργική, ενώ οι λεπτομέρειες τόσο ευδιάκριτες όσο και στο μεγαλύτερο ES-14N επίσης δύο δρόμων βάσης. Μην ξεχνάμε, και τα δύο εξοπλίζονται με το ίδιο τουίτερ.

Αναλυτικότερα, με υβριδικό ολοκληρωμένο της Pathos Acoustics και εναλλάξ τρανζιστοράτο Porfyra Audio Class-A τελικό ενισχυτή (με VTL προενισχυτή) το γενικό αποτέλεσμα ήταν θριαμβευτικό. Θα λέγαμε πως το άκουσμα και στις δύο επιλογές ήταν τουλάχιστον απολαυστικό, άριστο-ιδανικό για δύο συνακροατές μας, σηματοδοτώντας πως το μοντέλο μπορεί να ξυπνήσει για τα καλά με κάποια 30-40 watts ποιοτικών ενισχυτών και πάνω. Οκ, οι τιμές των μοντέλων ενισχυτών αυτών δεν βρίσκονται και τόσο κοντά στην ετικέτα του ES-7N, απλά μας επέτρεψαν να δούμε πιο μακριά και ευκολότερα, στην ρίζα των ικανοτήτων του μοντέλου. Η χαρακτηριστική ζωντάνια του ES-7N λοιπόν, έδεσε μαγικά με την ατμοσφαιρική ‘πιο πίσω’ εικόνα και σκηνική αυλαία (και των δύο επιλογών στην οδήγηση), καθώς αποδεικνύει ότι δεν θα υποβαθμίσει τις ικανότητες ποιοτικών συνοδών στην παρουσίαση του βάθους, ύψους και πλάτους σκηνής. Επίσης έδειξε ότι μπορεί να διαχειριστεί μουσικό υλικό με πολλή ενέργεια στο φάσμα και να δημιουργήσει παντού, σε κάθε συχνοτικό πλαίσιο, μια αίσθηση ακρίβειας. Τα φωνητικά έργα αποδόθηκαν (και με τους δύο ενισχυτές) με πολύ καλή την αίσθηση υγρασίας και δυναμικής, χωρίς στρεσάρισμα στις κορυφώσεις -σε μεσαίες εντάσεις- , δίχως να ζητήσουν επιτακτικά περισσότερα αποθέματα ισχύος άρα και μεγαλύτερους από εβδομήντα-εκατό watts ενισχυτές. Κάθε άλλο. Οι μουσικοί εμφανίσθηκαν φωτεινοί σε ξεκάθαρες θέσεις, πολύ κοντά ως έχουμε συνηθίσει να αποδίδονται σε κάποια υψηλότερης αξίας higher-end δίδρομα βάσεως. Εδώ καταλήξαμε λοιπόν, πως τα Epos ES-7N ανήκουν στις πρώτες θέσεις προτάσεων μας, ανάμεσα στα όσα ‘βιβλιοθήκης’. Η δυνατότητά τους να αποδίδουν πολύ καλά (αν όχι κορυφαία) και στην περίπτωση που τα τοποθετήσετε σε κάποιο ράφι, εκτός της άρτιας περίπτωσης στις βάσεις τους, τα καθιστά ιδανική επιλογή για όσους αναζητούν άνεση στον κάθε χώρο φιλοξενίας. Είναι αλήθεια πως θα θυσιάσουν μέρος από την απόλαυση του όγκου και έκτασης των χαμηλών συχνοτήτων, μα από την άλλη ξέρουν να προσφέρουν ανοικτοσύνη και αρκούντως ασυμπίεστη ηχητική εικόνα μαζί με έναν χαρακτήρα που αγαπά τόσο την jazz, rock όσο με πάθος και την κλασσική μουσική. Έπειτα από την τοποθέτησή τους σε ράφι, η τονική ισορροπία αλλάζει ως φυσικό, και εδώ έρχεται και η δυνατότητα επιλογής της διαφορετικής απόδοσης μέσω του διακόπτη που προαναφέρουμε. Μια μοναδικότητα, που διαμορφώνει χωρίς επεμβάσεις digital signal processing (DSP) την έκφραση των συχνοτήτων όταν θα ‘παίξει’ μαζί με τον χώρο-ράφι εντός βιβλιοθήκης. Σε κάθε περίπτωση επίσης, τα ES-7N απέδωσαν αισθητά καλύτερα με την αφαίρεση των προστατευτικών ηχοπερατών καλυμμάτων, καθώς τόσο τα ορχηστρικά όσο και τα jazz, rock άλμπουμ μας ωφελήθηκαν από ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα ανάλυσης & πληροφόρησης χωρίς αντίληψη τραχύτητας.

Ο σχεδιαστής κ. Karl-Heinz Fink με το μικρότερο μοντέλο της σημερινής Epos Speakers.

Kαθαρά και εκτεταμένα τα πρίμα των ES-7N ανέδειξαν τον επιφανειακό θόρυβο διαφόρων βινυλίων μας, μαζί με το πικάπ & phono-stage αναφοράς μας (έως τα 1.800 ευρώ) μοντέλο Pro-Ject Audio X2, κεφαλή Ortofon 2M Blue & Lejonklou Slipsik προενισχυτή ΜΜ. Αλλά αυτό δεν επηρέασε στο να περάσουν ξεκάθαρες οι μεσοχαμηλές και ανώτερες χαμηλές κάθε ηλεκτρικού οργάνου στις rock παραγωγές μας μαζί με τις πυκνές, γεμάτες ατάκα και υγρασία νότες της κιθάρας των αγαπημένων μας Stevie Ray Vaughan & Ritchie Blackmore. Ως πράγματι έκπληξη για το πόσο ικανοποιητικά τα πήγε στην hard rock, ακούσαμε προσεκτικά (για πολλοστή φορά) όλο το κλασσικό άλμπουμ LP “Perfect Strangers” των Deep Purple!  Ναι ok, δεν θα χτίσουν μια βάση με μπάσο που θα μας εξιτάρει δίχως ελλείψεις, γι αυτό τον στόχο υπάρχουν τα συνοδευτικά υπογούφερς και μεγαλύτερα ηχεία δαπέδου, μα κατέχουν έναν ταλαντούχο τρόπο ανάλυσης κάθε χώρου ηχογράφησης που τελικά …άντε να βρεις αντίστοιχο έτσι εύκολα στον ανταγωνισμό. Περισσότερες αποδείξεις της κλάσης τους: σε καλοηχογραφημένες συμφωνικές, περιγράφεται πολύ καλά ο χώρος απόστασης μεταξύ των μουσικών και τίποτε δεν ακούγεται γενικευμένο. Η αίσθηση του πραγματικού μεγέθους των μουσικών, ιδίως στις live επιλογές & υψηλότερες εντάσεις, είναι κάπως μαζεμένη σε σύγκριση με μεγαλύτερα ηχεία δαπέδου όπου συνυπήρχαν. Από την άλλη, δεν περιμέναμε την τόσο εντυπωσιακή διαφάνεια σκηνής και το πλάτος-βάθος της ως άνοιξε μπροστά μας, παίζοντας για παράδειγμα το ιστορικό άλμπουμ των Pink Floyd ” The Division Bell” cd με ενισχυτή-οδηγό τον υβριδικό Classic One MkIII (της Ιταλικής Pathos Acoustics). Στο μέγεθός τους και μαζί όσους λογικούς συμβιβασμούς (πχ. στο θέμα της έντασης ή έκτασης χαμηλών) εντός της ευρύτερης ‘σχολής’ μιας τέτοιας σχεδίασης, η σημερινή Epos με τον κ. Karl-Fink στο τιμόνι και μερικά ποιοτικά watts που φέραμε, δείχνει ξεκάθαρα την ανωτερότητα της!

Πράγματι το ES-7N είναι το ηχείο εκείνο που αν το στήσουμε να παίξει ανάμεσα σε τρία-τέσσερα από τα πιο αξιόλογα μικρά στα ίδια περίπου ‘κυβικά’ και για κριτή επιλέξουμε κάποιον με δεμένα τα μάτια, δεν θα χρειαζόταν παρά ελάχιστα λεπτά για το εντοπίσει. Τόσο ξεχωριστό, ευχάριστα ζωντανό και διάφανο είναι. Στις παρατηρήσεις μας για το τέλος, το γεγονός ότι αναγκαστήκαμε να τερματίσουμε τα καλώδια ηχείων της Ludic Audio ‘Silenos’ με banana-plugs γιατί όπως βλέπετε στην άνω φωτογραφία, η Epos σταθερά προτιμά τις χωνευτές banana-type εισόδους καλωδίων σύνδεσης και όχι τις κλασσικότερες μπόρνες που εξέχουν ενώ δέχονται και δίχαλα (spades). Τι να κάνουμε, έχει και αυτή τις ιδιοτροπίες της.

επίσης μαζί με το ES-7N…. Ψηφιακή πηγή (DAC): Porfyra Audio, CD-Transport: Pro-Ject Audio CD-Box E & Cambridge Audio, Phono-Stage: Lejonklou Slipsik v.7, Φίλτρα Ρεύματος: Shunyata Research & Ludic Audio.

Συμπέρασμα

Αναμφίβολα ανάμεσα στα τέσσερα κορυφαία μικρά ηχεία βάσης που ακούσαμε το 2024, σε ύψος τιμής έως δυόμισι χιλιάδων ευρώ. Εφόσον η διαφάνεια και η άνεση έκφρασης, μαζί με την ευκολία στην τοποθέτηση βρίσκονται ψηλά στην λίστα σας, το προτείνουμε ανεπιφύλακτα. Στο μικρότερο αυτό μοντέλο της Epos ES-N7 συνδυάζεται μια υβριδική μονάδα υψηλών συχνοτήτων Ceramic/Aluminium 1 ίντσας με επίσης πολύ ικανή μονάδα 5 ιντσών μεσαίων-χαμηλών. Το αριστοτεχνικό δέσιμο και η εμπειρία στην σχεδίαση οδηγεί σε ηχητικό αποτέλεσμα που διαθέτει εντυπωσιακή ακρίβεια εικόνας και άρτια σκηνική πληροφόρηση. Η Epos δημιούργησε φέτος ένα πρωτοκλασάτο μικρό που θα ενθουσιάσει σίγουρα τους έμπειρους ακροατές, ιδίως όσους έχουν στην κατοχή τους κάποιον αξιόλογο ενισχυτή & πηγή ψάχνοντας μια κορυφαία πρόταση μικρών ηχείων βιβλιοθήκης. Τα ακούσματα αποδόθηκαν με ικανοποιητική έκταση -τηρουμένων των αναλογιών- και πολύ καλές δυναμικές, αλλά και εξαιρετική μελωδική ακολουθία. Η ζωντανή τους εικόνα και η πολύ καλή απόδοση των λεπτομερειών, υποστηρίζοντας τις ηχοχρωματικές ικανότητες αξιόλογων ενισχυτών/πηγών, θα προκαλέσει …ζήλια στα περισσότερα βάσης παραπλήσιας τιμής.

Τιμή EPOS ES-7N ηχεία βάσης (ζεύγος): 1.999 ευρώ

EPOS Speakers Αντιπροσωπεία – Διάθεση – Ακροάσεις:


					
					
									

About HiEndNews

x

Check Also

RT-AUDIO R2R Multibit “Orpheus” Battery DAC [Review].

RT-AUDIO R2R Multibit “Orpheus” Battery DAC [Review] English Edition. RT-Audio Design from Bulgaria has developed ...

Cambridge Audio DacMagic 200M (DAC) [Review].

Cambridge Audio DacMagic 200M Ψηφιακός Μετατροπέας [Review]. Σταθερά στην πρώτη γραμμή των προσιτών & συνάμα ...

Symphonic Line RG-9 Mk5 Int. Amplifier [Review].

Symphonic Line RG-9 Mk5 Ολοκληρωμένος Ενισχυτής [Review]. Σταθερή Γερμανική Αξία!   Τον RG9 ως μοντέλο ...