Δοκιμή Edwards Audio model TT4 πικάπ
(με βραχίονα Edwards A4 & κεφαλή Edwards C100)
Το πικάπ μας διέθεσε για δοκιμή το κατάστημα & e-shop της Heaven Audio.
Ξεφεύγοντας αισθητά από τα πλαίσια μιας εισαγωγικής κατηγορίας !
.
H Edwards Audio ξεκίνησε την πορεία της το 2009, με ιθύνων νου τον κ. Kevin Edwards και το όραμά του: προσιτά, κατά βάση μεσαίας κατηγορίας πικάπ που κατεβαίνουν στην αγορά για πρωταθλητισμό. Η αποφασιστικότητά του να προσεγγίσει με ειλικρίνεια και σθένος μια πράγματι συνολική ανώτερη-δυνατή ποιότητα παραμένοντας στο εύρος των προσιτών τιμών και με έδρα στο Ηνωμένο Βασίλειο (ως πρώην μέλος της ομάδας REGA) τον οδήγησε από αρχικά σχέδια προενισχυτών για κεφαλές σε μια πληρέστατη και πανέμορφη γκάμα αναλογικών πηγών. Στην γκάμα αυτή ανήκει φυσικά και το μοντέλο που πέρασε στους χώρους μας, το Edwards TT4. Τονίζοντας ξανά το κατασκευαστικό του έδαφος, το Ηνωμένο Βασίλειο, αρκετοί ήταν αυτοί που δεν περίμεναν να παραχθεί μια τόσο αξιόλογη σειρά πικάπ (και βραχίονες) παραμένοντας σε χαμηλή για τα δεδομένα τιμή διάθεσης. O σκληρός ανταγωνισμός έχει φυσικά και τις εκπλήξεις του. Εξ’ ου και το moto της Edwards “Listen and Believe”! Σήμερα, στο εργοστάσιο της Virginia Water στο Surrey, τα μοντέλα συνεχίζουν και απολαμβάνουν άριστες κριτικές και βραβεία πέντε αστέρων, όπως αυτό που δόθηκε στο μοντέλο ΤΤ4 ως «Προϊόν της Χρονιάς 2021» από το διάσημο Γερμανικό περιοδικό “LP”. Τερματίζοντας εδώ την μικρή αυτή εισαγωγή-αναδρομή μας, όλα τα δημιουργήματα της Edwards Audio πριν περάσουν το τελικό στάδιο παραγωγής εξετάζονται εξονυχιστικά, περνούν ηχητικά και από την εκτίμηση μιας ομάδας μουσικών & συνάμα κατασκευαστών του τμήματος του εργοστασίου. Συνεπώς, όλα γίνονται με αυτιά ορθάνοικτα και με πολύ μεράκι.
Στα ενδότερα, μόλις ανοίξαμε την τυπικά καλή συσκευασία αποστολής, εντύπωση μας έκανε τόσο η άψογη ποιότητα ‘piano black’ φινιρίσματος στην έκδοση της δοκιμής όσο και το καπάκι προστασίας από τις σκόνες τύπου-σχήματος ‘Z’. Ομολογουμένως από τα ομορφότερα αν όχι το ωραιότερο πικάπ της περιοχής των επτακοσίων ευρώ. Δεν είναι τυχαίο που κέρδισε και τις γυναικείες παρουσίες στον χώρο, από την πρώτη μόλις ματιά. Επόμενη θετική σημείωση, ο τύπου uni-pivot εννέα ιντσών αλουμινένιος ‘Α4’ βραχίονας, το ακρυλικό πλατό των 10 χιλιοστών (με δυνατότητα παραγγελίας αναβάθμισης σε αντικατάσταση με πλατό 18 χιλιοστών) και μια κεφαλή πανομοιότυπη, αν όχι και η ίδια ακριβώς ηχητικά, με τις Audio Technica AT-Vm95Ε κινητού μαγνήτη. Λιγότερο θετική εντύπωση μας άφησε πάντως το βιβλιαράκι οδηγιών. Κυριολεκτικά, δεν εξηγεί απολύτως τίποτε από τα βασικά-κρίσιμα για το σετάρισμα ενός ΤΤ4. Στο σημείο αυτό, αν δεν έχετε προηγούμενη εμπειρία στησίματος ενός πικάπ (ούτε και τα απαραίτητα αξεσουάρ για την μέτρηση και το στήσιμο μιας κεφαλής & βραχίονα), το μόνο που θα καταφέρετε είναι να τοποθετήσετε τον ιμάντα κίνησης, το πλατό και την τροφοδοσία, ανατρέχοντας το πιθανότερο σε κάποιον τεχνικό ή στον πωλητή σας για τα υπόλοιπα ‘σωστά’ περί antiskating και βάρους ανάγνωσης της κεφαλής. Η εταιρεία Heaven Audio όπου και μας δειγμάτισε το μοντέλο αυτό, προτίθεται να σας το παραδώσει άριστα σεταρισμένο εφόσον το ζητήσετε, χωρίς κανένα επιπλέον κόστος. Στο πίσω μέρος του, διακρίνουμε την είσοδο τροφοδοτικού και επίχρυσες εξόδους RCA. Στην συσκευασία περιλαμβάνεται ένας ιμάντας κίνησης (και όχι δύο όπως σε κάποια Pro-Ject), αντίβαρο και ‘απλά’ καλώδια phono RCA, το τροφοδοτικό ρεύματος όπως ένα κατάλληλο allen κλειδί για την τοποθέτηση του αντίβαρου στον βραχίονα. Το TT4 μπορεί να παραγγελθεί εκτός από την εκθαμβωτική glossy-piano black και σε διαφορετική χρωματική επιλογή (είτε Γκρι, Κόκκινο, Λευκό, Μπλέ ή Πράσινο). Ως αναμενόμενο, υπάρχει η επιλογή στροφών 33.3 ή 45 ενώ το πικάπ δεν διαθέτει ενσωματωμένο phono-stage (προενισχυτή κεφαλής). H έναρξη και σταμάτημα περιστροφής γίνεται μέσω διακόπτη.
Ακούγοντας στο ΤΤ4.
Εφοδιάζοντας εναλλάξ το πικάπ με ικανότατους προενισχυτές κεφαλών και πιο συγκεκριμένα με τον Σουηδικό Slipsik ver. 7 της -οχι και τόσο γνωστής- Lejonklou Audio (~1500,-€) αλλά και τον εισαγωγικό λαμπάτο PhonoBox της πάντοτε εξωτικής EAR-Yoshino, έχοντας την εργοστασιακή του C100 κεφαλή στο ‘παιχνίδι’ ως σταθερή, ξεκινάμε ευθύς για το εναρκτήριο προβλεπόμενο στρώσιμο των περίπου πενήντα ωρών. Καθώς οι πρώτες ακροάσεις του ΤΤ4 εξελίσσονταν, γινόταν όλο και εντονότερα κατανοητό ότι το εξαιρετικά τίμιο αυτό πικάπ θα ανακατέψει καλά την τράπουλα στην κατηγορία μεταξύ εξακοσίων και οκτακοσίων πενήντα ευρώ. Ως γνωστόν, εκεί ο απόλυτος κυρίαρχος ήταν και είναι η Pro-Ject. Έπειτα, μια ανάσα ακολουθούν σειρά γνωστών αλλά και καινούργιων κατασκευαστών, με πολλά μοντέλα ‘στα πέριξ’ της τιμής του Edwards Audio που όμως διαφοροποιούνται κυρίως κατά την κεφαλή (συχνότερα με τις Ortofon 2M Red/Blue κινητού μαγνήτη), στις επιμέρους βελτιώσεις και συχνά στην προτίμηση της εφαρμογής carbon βραχίονα τον οποίο πλέον, στην νέα έκδοση TT4 Carbon, εξοπλίζουν και οι Βρετανοί.
Ναι, ο κοντινότερος και πιο ‘επικίνδυνος’ ανταγωνιστής είναι τα Debut (Carbon) EVO & PRO μοντέλα της Pro-Ject, όπου φέροντας μια άλλη ηχητική προτίμηση κεφαλής στην περίπτωση, κοιτούν την έμπνευση της Edwards αιχμηρά στα μάτια. Εμείς, είχαμε δοκιμάσει πρώτοι το Debut EVO πικάπ πέρυσι και ειλικρινά το θεωρούμε έως σήμερα κορυφαίο στα χρήματα. Θα σημειώσουμε πιο κάτω τις εντονότερες διαφορές μεταξύ τους, αλλά πρώτα ας εξάγουμε τις εντυπώσεις μας για τον πρωταγωνιστή αυτής της δοκιμής.
Σημαντικό χαρακτηριστικό του TT4 με τον αλουμινένιο 9′ uni-pivot και το ακρυλικό πλατό είναι η ανώτερη ησυχία ανάγνωσης που επιτυγχάνει, πάνω στην οποία επενδύει η σκηνική ακρίβεια και ξεκλειδώνει η ικανοποιητικά εκτεταμένη δυναμική περιοχή του. Κερδίζοντας έτσι γοργά την εκτίμησή μας, παρατηρώντας πιο άνετα τα ‘της μεσαίας και άνω’ περιοχής διαπιστώνουμε καλή ταχύτητα μεταβατικών και συνάμα την αποφυγή όποιας έντονης γενίκευσης (πχ. συνόλων εγχόρδων, αμάρτημα πολλών εισαγωγικών αλλά και επόμενων πικάπ). Ακόμη και με την εργοστασιακή κεφαλή γνωρίζει καλύτερα από πολλά άλλα να προσφέρει συναίσθημα, ιδίως με την βοήθεια κάποιου phono-stage όπου δεν θα το ‘κρεμάσει’ οριστικά. Δεν διαπραγματεύεται σε καμία περίπτωση το σώμα των οργάνων και προτιμά αυτό τον δρόμο παρά την αναλυτικότερη, ελαφρώς λεπτόηχη σε σχέση άποψη αρκετών αντιπροτάσεων. Και η διαφάνεια ήταν εκεί και η ρυθμική συνέπεια, παρά τον ενίοτε ευφωνικό χαρακτήρα του. Μετέφερε τις περισσότερες λεπτομέρειες κάθε καλής παραγωγής που γνωρίζουμε με απαλό τρόπο στους ενισχυτές μας, χωρίς άκομψες εξοχές. Μα και στην περίπτωση των απαιτητικών συμφωνικών έργων, σημαντικές χωρικές πληροφορίες σχετικά με την ακουστική του κάθε χώρου ήρθαν στην επιφάνεια. Στα χρήματά του, το πρώτο αρνητικό που μπορούμε να σημειώσουμε είναι ότι… η φαντασία μας θα οργιάσει -και καλά θα κάνει- αναζητώντας καλύτερες κεφαλές στην πυραμίδα των τύπου κινητού μαγνήτη. Το αξίζει όμως, ως επόμενη και μοναδική πιθανώς αναβάθμιση, μιας που το πλατό και υποπλατό του είναι μια χαρά επιλογή στην κατηγορία. Έπειτα, μια δεύτερη και διόλου τολμηρή βελτίωση είναι να το τοποθετήσετε σε αντικραδασμική βάση ειδικά σχεδιασμένη για πικάπ (ας δείξουμε την προσιτή της Pro-Ject μοντέλο ‘Gound It’). Εκεί, ο ήχος αποκτά ανώτερη ελευθερία και έκφραση, ανέβασε το αίσθημα της ρυθμικής συνέπειας όπως και παρέδωσε καλύτερη εστίαση σε σημεία της σκηνής. Με αυτές τις τελικές πινελιές και πάλι δεν ξεφεύγουμε πολύ σε κόστος, ξεφεύγουμε όμως πολύ πιο μπροστά σε επιδόσεις.
Στις μεσοχαμηλές και χαμηλές συχνοτικές περιοχές το ΤΤ4 τοποθετείται στην ίδια κλάση με τα Rega Planar 3, απλά και μόνο με μια επόμενη, ελάχιστα καλύτερη κεφαλή στον βραχίονα. Ακόμη και έτσι βέβαια ως έρχεται, τα καταφέρνει καταλήγοντας ανάμεσα στα πιο τακτοποιημένα και ισορροπημένα που έχουμε δει στο εύρος τιμής του. Με τις τελευταίες οκτάβες να προσφέρουν ικανοποιητικότατη έκταση χωρίς αντιπαθητικά ‘κρεμάσματα’ αλλά και να διακρίνονται ελαφρώς συγκρατημένες σε ρυθμική σπιρτάδα και δυναμική πυγμή, η Edwards Audio συνοψίζει τελικά σειρά από αξιόλογα χαρακτηριστικά. Στα κυριότερα των οποίων διακρίναμε τελικά και το σκηνικό μέγεθος που υπερέχει των περισσοτέρων ανταγωνιστών, μα και την ικανότητα ‘ανάγνωσης’, με αρκούντως καθαρές, αγνές τις υψηλές συχνότητες σε κάθε περιοχή-σημείο των δίσκων. Λάβαμε και πράγματι καλύτερες μακρο & μικροδυναμικές αντιθέσεις σε σχέση με τα πρώτα δύο εισαγωγικά μοντέλα της Rega & Pro-Ject. Ιδίως όσοι απουσιάζατε από το ‘αισθησιακό’ του βινυλίου, σας προσφέρεται εδώ ανανεωμένη η επιχειρηματολογία του κατασκευαστή ως προς την απόκτηση μιας πάντοτε σαγηνευτικής ‘φυσικής’ δισκοθήκης, την παρουσία συλλογής στον χώρο σας όπου τιμά την μουσική δημιουργία. Η Edwards, αν και αρκετά χρόνια στην λίστα των πολύ επιτυχημένων, δείχνει τώρα πιο σίγουρη από ποτέ.
TT4 δίπλα-δίπλα με το Debut EVO.
Σε αυτό το σημείο, ένα μικρής έκτασης αλλά ουσιώδες συγκριτικό δεν θα μπορούσε να λείπει. Η λαμπρότητα απουσιάζει και από τα δύο μοντέλα, με τον ηχητικό χαρακτήρα των Pro-Ject Debut EVO να τείνει μόλις μια ιδέα προς το πιο γεμάτο αλλά και πιο ευέλικτο στις μεσοχαμηλές και χαμηλές. Μάλιστα, ενώ και τα δύο πικάπ διαθέτουν πολύ καλή εστίαση ειδώλων στα χρήματα, θα λέγαμε πως το TT4 ακούγεται ότι προτιμά να εξάγει το σκηνικό πλάνο λίγο πιο πίσω στον οριζόντιο άξονα σε σχέση με την άποψη των Debut EVO. Ελαφρώς πιο μαζεμένο στην υψηλή περιοχή, κυρίως λόγω της διαφορετικότητας της κεφαλής που φορά εργοστασιακά, έρχεται σε αντίθεση στον τρόπο που προβάλει τις λεπτομέρειες μια Ortofon 2M Red και ο Carbon βραχίονας. Όπως και να το κάνουμε, εκεί οι κεφαλές της Pro-Ject Pick-It Pro στην περίπτωση των PRO & Ortofon 2M των EVO ακούγονται ένα ‘κλικ’ πιο δυναμικές σε σχέση. Ικανότερες να τοποθετήσουν με περίσσια αμεσότητα την παρουσία των μουσικών χωρίς επίσης να κουράσουν. Και τα δύο μοντέλα πάντως απέδωσαν εξίσου θερμά, με το ΤΤ4 να επωφελείται του ακρυλικού πλατό σε θέματα υγρασίας φωνών και ροής της μεσαίας κρίσιμης περιοχής. Κάτι όμως που και η Pro-Ject το προσφέρει ως μελλοντική αναβάθμιση στα 130 ευρώ, με το δικό της ανταλλακτικό πλατό Acryl It-E. Εν κατακλείδι κρατάμε την γοητευτική και υπερέχουσα σε διαφάνεια υψηλή-μεσαία περιοχή των Debut που οδηγεί στην καλή εξαγωγή ισχνών λεπτομερειών και… από την άλλη το σκοράρισμα του ΤΤ4 στα θέματα απαλότητας, ροής και μιας ακόμη πιο ‘ήσυχης’, αγνότερης συνολικά παράθεσης κάθε προσεγμένου ηχογραφήματος στο βινύλιο. Ισοπαλία, μεταξύ δύο πολύ ανεβασμένων ‘ομάδων’ που πλέον παίζουν για να αποδείξουν αναλογική πρωτιά στα χρήματα.
Συμπέρασμα
Αποτελεί πάνω από όλα μια πανέμορφη και συνάμα σοβαρή πρόταση αναλογικής αναπαραγωγής στην χαμηλή προς μεσαία κατηγορία τιμής. Ταυτοχρόνως απλό και αποτελεσματικό, μπορεί να θεωρηθεί ιδανική βάση μελλοντικής εξέλιξης, για παράδειγμα με μια καλύτερη κεφαλή κινητού μαγνήτη ίσως από την αγαπημένη μας τριάδα των Nagaoka, Ortofon 2Μ ή Audio Technica (πιο συγκεκριμένα την ‘αισθησιακή’ VM95SH Shibata). Πιθανώς να αγχώσει κατά το αρχικό σετάρισμα, μιας που το manual δεν είναι καθόλου αναλυτικό αλλά… τι είναι ο πόνος μπρος στα κάλλη ! Άλλωστε, η Heaven Audio που μας παρέδωσε το μοντέλο δοκιμής προτίθεται να σας ρυθμίσει τέλεια κάθε Edwards Audio όπου θα προμηθευτείτε από αυτή. Το βραβεύουμε ως μια από τις καλύτερες ‘ψαγμένες’ επιλογές στην οποία άφοβα μπορεί να ποντάρει κανείς σήμερα, καθώς μάλιστα υπερέχει και του υπόλοιπου ‘Βρετανικού’ ανταγωνισμού στην κοντινή ετικέτα τιμής του. Αντίπαλοι του παραμένουν τα πικάπ της Pro-Ject σειράς Debut EVO όπως και μερικά νεότερα, μα το τελικό ηχητικό κρίνεται περισσότερο σε θέματα γούστου και όχι αναστήματος.
Σύστημα Αναφοράς:
Analog Sources (Αναλογικές πηγές): E.A.T. (European Audio Team) Forte S, Pro-Ject Debut Carbon EVO, Pro-Ject T1, Kuzma Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): VTL 2.5, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity, Conrad-Johnson, EAR-Yoshino PhonoBox MM/MC Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon 2M Blue & 2M Red,Goldring 1042 & Benz μοντέλο ACE (M), Van den Hul THE FROG, Vertere Mystic, Sumiko κ.α. Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio, Metronome Audio, Jadis κ.α. Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): VTL, Audiolab UK model 6000A, Jadis Orchestra Reference, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state various) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Atlas Cables, Silversmith Cables, Nordost Blue Heaven Phono Cable, Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Dynavox, Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.
Τιμή Edwards Audio TT4 (Black Piano Gloss): 699,- €
Διάθεση – Ακροάσεις – E-Shop:
Αντιπροσωπεία: