Download WordPress Themes, Happy Birthday Wishes
High Interest
CHAMELEON AUDIO TOP 3

EAR-Yoshino PhonoBox Phono MM/MC Preamplifier [Review].

advertisers-banners-bar





contact e-mail: abouthifi@gmail.com







EAR Phonobox (προενισχυτής κεφαλών πικάπ)

Δοκιμή EAR-Yoshino Phonobox

Προενισχυτής Κεφαλών (MM/MC) Λυχνίας

 

 Mε την μεγάλη υπογραφή και φυσικότητα στον ήχο της EAR-Yoshino !

.

by hiendnews.gr team

Ήταν το μακρινό 1994 όταν εμφανίστηκε στην αγορά το EAR 834P phono stage. Υπάρχουν τόσες περιγραφές στο διαδίκτυο που δεν χρειάζεται να προσθέσουμε κι άλλες. Το μόνο που δεν έχουμε δει να αναφέρεται, είναι το ότι κατά την πάροδο των ετών, οι βελτιώσεις δεν ήταν μόνο οπτικές αλλά κυρίως ηλεκτρονικές: Επί παραδείγματι, το πρώτο στάδιο έγινε κασκοδικό  με ένα FET και μία τρίοδο, ώστε να δώσει περισσότερο κέρδος (gain), μεγαλύτερη γραμμικότητα και λιγότερο θόρυβο. Η τοπολογία αυτή ακολουθήθηκε και στον EAR 912, όπως και στον 868, κατά πολύ ακριβότερους προενισχυτές της εταιρίας και φυσικά στο 88PB phono stage. Για τον θρυλικό σχεδιαστή Tim de Paravicini, η αντικατάσταση ενός μοντέλου, σηματοδοτεί κάτι τόσο σημαντικό, ώστε δεν θα ήταν δυνατόν να καλυφθεί με ένα MkII ή MkIII. Εύλογη λοιπόν η απορία, για το τι ριζοσπαστικό αντιπροσωπεύει σήμερα το Phonobox.

Τρεις λυχνίες τύπου 13D16 (EAR) δίνουν το ‘νεύμα’ τους εντός Phonobox.

Στο Phonobox για πρώτη φορά χρησιμοποιείται μια διπλοτρίοδος που δεν έχει παρουσιαστεί σε καμία άλλη συσκευή στο παρελθόν, με κωδικό όνομα 13D16. Η συγκεκριμένη, όπως  είναι φανερό, αποτελεί μια λυχνία με ασυνήθιστα υψηλό κέρδος και υψηλή διαγωγιμότητα. Τι αλλάζει με τη λυχνία αυτή; Πολύ περιληπτικά, για τους πιο γνώστες φίλους μας: Το κέρδος (gain) δύο σταδίων αποτελούμενα από λυχνίες ECC83 (η τρίτη  είναι cathode follower,  άρα έχει ενίσχυση μικρότερη της μονάδας) δεν είναι επαρκές για να έχουμε με ακρίβεια αποέμφαση RIAA και συγχρόνως την απαιτούμενη ενίσχυση (gain) χωρίς να γίνουν αναπόφευκτα ακουστοί συμβιβασμοί. Αυτό βέβαια δεν αφορά κυκλώματα με μετασχηματιστές ανάμεσα στα στάδια ή ισοστάθμιση RIAA με πηνία (όπως έχουν οι προενισχυτές μοντέλα 912, που έχει και τα δύο, και ο 868, που δεν χρησιμοποιεί  όμως μετασχηματιστές όπως ο 912). Έτσι λοιπόν το Phonobox χτίστηκε γύρω από τη λυχνία 13D16 και παντού αναφέρεται μόνον ως λυχνία EAR, φέρει  το λογότυπο EAR και η τιμή της είναι εξαιρετικά προσιτή. Άλλωστε ο Tim ουδέποτε υιοθέτησε πολιτική υψηλών τιμών για τις ιδέες του. Υπάρχει, βέβαια, στο εσωτερικό της συσκευής ένας διακόπτης που επιτρέπει στο χρήστη, εάν το επιθυμεί, να τοποθετήσει στη θέση των 13D16 τις κλασσικές ECC83.

Στο κύκλωμα του Phonobox υπάρχουν και άλλες ιδιαιτερότητες, όπως φερ’ ειπείν το επιλεχθέν σημείο για την επιστροφή της ανάδρασης, αλλά δεν θα επεκταθούμε εδώ καθώς αυτά θα επέφεραν πολλές τεχνικές εξηγήσεις που δεν είναι εδώ ο στόχος μας. Αν θέλετε να μάθετε περισσότερες τεχνικές πληροφορίες για αυτή αλλά και τις υπόλοιπες προτάσεις του κατασκευαστή, στην διάθεσή σας βρίσκεται ο κ. Ιωνάς εντός έδρας της αντιπροσωπείας Exclusive Audio, όπου εκτός των συζητήσεων μαζί του θα έχετε φυσικά και την ευκαιρία να ακούσετε συνολικά τις προτάσεις της θρυλικής EAR-Yoshino, γνωρίζοντας επιπλέον τις βραβευμένες κεφαλές πικάπ Nagaoka, Van den Hul & E.A.T. μεταξύ άλλων σε κάθε κατηγορίας τιμής, όπου δένουν με το Phonobox.

Πρέπει να γίνει κάτι πολύ ξεκάθαρο: Όπως και σε όλες τις συσκευές, έτσι και στα phono stages, οι ανεπαρκείς σχεδιάσεις λειτουργούν με την έννοια ότι περισσότερο ή λιγότερο καλά κάνουν αυτό για το οποίο κατασκευάστηκαν. Μόνο η σύγκριση με κάτι αρτιότερα σχεδιασμένο, καταδεικνύει τους όποιους συμβιβασμούς.

Phonobox λαμπάτος προενισχυτής κεφαλών πικάπ στην έκδοση MM/MC & nickel πρόσοψης, με ποτενσιόμετρο στάθμης.

.
Εντυπώσεις ακροάσεων

Το PhonoBox απαίτησε τον χρόνο του για να στρώσει, ως παρεδόθει σε εμάς ολοκαίνουργιο. Έπειτα από τουλάχιστον τριάντα LPs ξεκίνησε να περνά στην φάση όπου για κάποιες ώρες ο χαρακτήρας του ‘άνοιγε’ σταδιακά, κερδίζοντας σημαντικά σε έκταση στις υψηλές (κυρίως) αλλά και σε θέματα δυναμικών. Για να του αφιερώσουμε κι άλλο χρόνο, παρέμεινε επιπλέον τρεις ημέρες στην κατάσταση ‘on’ με τις ελεύθερες ώρες μας να ακούμε μόνο βινύλια. Είναι φανερό πως, μόλις περάσει η απαραίτητη και έντονα αναγνωρίσιμη -στην περίπτωση- διαδικασία στρωσίματος, το νέο προσιτό phono της EAR-Yoshino παίζει με την δραματικότητα της μουσικής, επενδύοντας κυρίως στην ηχοχρωματική φυσικότητα και στο εντυπωσιακό μέγεθος της μεσαίας περιοχής. Το άκουσμα είναι ιδιαίτερα κομψό, με πολύ πλούσιο σώμα και πληροφορία στις μεσαίες και χαμηλές συχνοτικές. Ταυτόχρονα αποφεύγει να γίνει νευρώδες, δεν αναζητεί μόνο τις καλές ηχογραφήσεις για να σε κάνει να το αγαπήσεις και τιμά τόσο τα blues, rock, hard-rock & jazz βινύλια όσο και το κλασσικό ή οπερατικό ρεπερτόριο. Ο ήχος του έχει επίπεδα, πραγματικά τις καλύτερες χαμηλές σε συνοχή, όγκο και ‘χρώμα’ όπου έχουμε ακούσει στην σχετική κατηγορία τιμής των λαμπάτων του είδους, μα και μια μεγάλη στερεοφωνική εικόνα. Συνθέτοντας έτσι κάτι το σταθερά εντυπωσιακό, ‘ανεβάζοντας’ ότι κεφαλή και να του θέσαμε ως συνεργάτιδα στα δικά του ύψη μουσικής απόλαυσης. Σίγουρα ωφελήθηκε στα αυτιά μας από τις δύο ακριβότερες κεφαλές κινητού πηνίου των ακροάσεων (τις Vertere Mystique & Etsuro Urushi Cobalt Blue που τα πήγε άριστα, με έξοδο κεφαλής 0.25mV/1kHz) αλλά ειλικρινά εκτόξευσε τον ήχο από τις οικονομικότερες διάσημες κινητού μαγνήτη (Nagaoka 150) ή και εξαιρετικά προσιτές (Ortofon 2M Red, 2M Blue). Με αυτά και με αυτά, στο διάστημα των περίπου δεκαπέντε ημερών όπου το γνωρίσαμε, μας επέστρεψε ξανά και έντονα το ερώτημα αν πρώτα οφείλει κανείς να επενδύσει στον προενισχυτή phono του.

Στα υπέρ του Phonobox θα βάζαμε σε άλφα σειρά την κομψότητα και λυρικότητα της μεσαίας περιοχής του (δεσπόζει στην κατηγορία τιμής) μα έπειτα και το σπάνιας καθαρότητας πλούσιο σε σώμα και λεπτομέρεια χαμηλό του. Ψάχνοντας να βρούμε κάποιο στοιχείο που το κρατά σε απόσταση από τις ανώτερες προτάσεις της αγοράς, αυτό έχει να κάνει με τα εξαιρετικής απαλότητας πρίμα του. Ναι μεν, τουλάχιστον στα δύο συστήματα των ακροάσεών μας και σταθερά με τις περισσότερες κεφαλές συνδυαστικά, δεν θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν ‘φωτεινά’ και ποτέ κουραστικά, αλλά αναζητούν την συνδρομή μιας κεφαλής από αυτές που δεν ανήκουν στην κατηγορία των λιγότερο αναλυτικών ή ακόμη και ιδιαίτερα ‘σκοτεινών’. Όμως και σε αυτή την περίπτωση, η επιλογή ενός ασημένιου ή επάργυρου interconnect θα βοηθήσει σημαντικά, όπου και όποτε χρειαστεί, τονώνοντας ίσως κατά περίπτωση. H υφή των υψηλών συχνοτήτων απαλή &  αρκούντως πυκνή έδεσε χωρίς «υπεκφυγές» με τις ιδιαιτερότητες και των δύο ηχοσυνόλων, τόσο δηλαδή με τους λαμπάτους ολοκληρωμένους όσο και κατά πολύ υψηλότερους σε κόστος solid-state προ-τελικούς. Το ηχόχρωμα των οικονομικών κεφαλών μας γίνεται αισθητά πιο φυσικό-πειστικό σε σχέση με τον μέσο ανταγωνισμό phono, κάτι σπάνιο για τέτοιας αξίας συσκευή. Η κυριαρχούσα μεσαία δένει με απίθανη συνοχή τόσο με τις μεσουψηλές όσο και με τις γεμάτες και ακριβείς μεσοχαμηλές-χαμηλές.

Δεύτερον. Μελωδίες, χαρακτηριστικά της κάθε εκτέλεσης και μέγεθος ειδώλων – στοιχεία του ήχου που δεν έρχονται μαζί ως ‘πακέτο’ στα περισσότερα προσιτά phono-stages – παραδίδονται στα ηχεία μας πιο άνετα. Έτσι, η αξία της κάθε κεφαλής περνά σε δεύτερο ρόλο και ως πρωταγωνιστής έρχεται μονίμως ο προενισχυτής, όποια μουσική παράσταση και να έρθει στο πλατό. Η στερεοφωνική εικόνα του PhonoBox βοηθά περισσότερο στο να ξεπεραστεί κι άλλο, κάθε οπτικό όριο των ηχείων ιδίως στο πλάτος και ύψος. Αν και έχουμε ακούσει τελευταία κάποια μοντέλα σε υψηλότερη τιμή να υπερτερούν στην απόδοση του αέρα και σε ανάλυση στο ανώτερο φάσμα, εδώ σταθερά το άκουσμα κερδίζει αποφεύγοντας κάθε έννοια ψυχρότητας και απόστασης από το μουσικό μήνυμα.

Τρίτον, οφείλουμε να επαληθεύσουμε περνώντας την γνώμη και των συνακροατών μας: ως λαμπάτο του είδους, το Phonobox απέδωσε στις χαμηλές συχνότητες με εντυπωσιακό όγκο και πολύ αληθοφανή τονικότητα. Κανένας πρόσφατος ολοκληρωμένος ενισχυτής στην αντίληψή μας, με ενσωματωμένο προενισχυτή κεφαλών έως και τις τέσσερις χιλιάδες ευρώ, δεν περιλαμβάνει ένα τόσο αξιόλογο ηχητικά phono section.

Τέταρτον.  Η κυριαρχούσα μεσαία δένει με απίθανη συνοχή τόσο με τις υψηλές όσο και με τις πεντακάθαρες και γεμάτες μεσοχαμηλές-χαμηλές. Τοποθετώντας στο ένα μας σύστημα, αυτό με τις οικονομικότερες κεφαλές κινητού μαγνήτη, τα καλώδια interconnects & ρεύματος της Oyaide υπήρξε βελτίωση της σαφήνειας, η σκηνή άνοιξε κι άλλο στο βάθος, διαβάστηκε καθαρότερα σε όλες της τις διαστάσεις. Στην κατηγορία του, καλό θα ήταν πρώτα οι κεφαλές των ενενήντα έως και χιλίων ευρώ κινητού μαγνήτη να… γνωριστούν για τα καλά μαζί του. Το ανανεωμένο, πρόσφατο Phonobox της Esoteric Audio Research έχει όλα τα εχέγγυα να πετύχει και αυτό σίγουρα οφείλεται σε κάθε προσεγμένο σημείο της υλοποίησης, όπως βέβαια και στις «ταγμένες» στις κεφαλές των πικάπ τρεις προενισχύτριες λυχνίες που ενσωματώνει. Στην παρούσα του έκδοση, με το ποτενσιόμετρο στάθμης (Volume) και εφόσον ο αγοραστής του επιλέξει να ακούει αποκλειστικά από μια μόνο αναλογική πηγή/πικάπ του, με την μεταβλητή έξοδο του EAR να βλέπει τον τελικό ενισχυτή, στήνεται ένα ‘purists’ σύνολο με λιγότερες διαδρομές (και καλωδίων). Δοκιμάστε και αυτή την εκδοχή-δυνατότητα, αν τυχόν αφοπλίσατε τα ψηφιακά σας!

 

Έξοδος: Unbalanced Stereo (RCA) 5V στα 600Ω. MM (κινητού μαγνήτη) Ευαισθησία Εισόδου: 2.2 mV στο 1V @ 1khz (53db) MC (κινητού πηνίου) Ευαισθησία Εισόδου: 0.22mV στο 1V @ 1khz (73db) Βάρος: 3.5 κιλά (Black Aluminium έκδοση), 4.0 κιλά (στην έκδοση Chrome) Διαστάσεις 320χιλ. x 180χιλ. x 65χιλ. (ΠΒΥ). Η επιλογή τύπου κεφαλής mm/mc γίνεται με διακόπτη στο πίσω μέρος.

 

Συμπέρασμα

 Δίχως την παραμικρή τάση σκληρότητας, πλούσιο σε σώμα ειδώλων & αρμονικές μα και ισορροπημένα φωτεινό, το Phonobox απευθύνεται σε όσους αναζητούν ένα λαμπάτο phono-πρωταγωνιστή, έχοντας την πρόθεση να ξοδέψουν περίπου 1.600 ευρώ για την απόκτηση του.  Ξεκούραστο, χωρίς να χάνει σε σαφήνεια, παλμό και εξαγωγή των λεπτομερειών ακόμη και στις πολύ χαμηλές νότες, προσφέρει εξαιρετική μεσαία περιοχή και επιπλέον, εντυπωσιακό μέγεθος μουσικής σκηνής. Ερχόμενο με το μοναδικό voicing των τριών EAR branded λυχνιών τύπου 13D16 δίνει περισσότερα από ότι κανείς αναμένει. Άρα, πρόκειται ασφαλώς για μια πάρα πολύ καλή επιλογή, για όσους σκέπτονται το τρίπτυχο “λαμπάτος phono προενισχυτής – υπογραφή – εκταμίευση έως αυτό το ποσόν”. Ανακαλύψτε το νέο προσιτό EAR phono-stage με την σπάνια αναλογική καλλιέργεια.

Σύστημα Αναφοράς:

Analog Sources (Αναλογικές πηγές): E.A.T. (European Audio Team) Forte S, Pro-Ject Debut Carbon EVO, Pro-Ject T1, Kuzma Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): VTL 2.5, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity, Conrad-Johnson, EAR-Yoshino PhonoBox MM/MC Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon 2M Blue & 2M Red, EMT & Benz μοντέλο ACE (M), Van den Hul THE FROG, Vertere Mystic, Sumiko κ.α. Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio, Metronome Audio, Jadis κ.α. Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): VTL, Audiolab UK model 6000A, Jadis Orchestra Reference, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state various) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Nordost Blue Heaven Phono Cable, Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Dynavox, Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.

 

Τιμή EAR-Yoshino Phonobox: 1680,- € στην έκδοση MM/MC

 

Αντιπροσωπεία EAR-Yoshino & Ακροάσεις:

EXCLUSIVE AUDIO

Διαβάστε επίσης το αποκλειστικό άρθρο του hiendnews  EAR- Yoshino “Tim de Paravicini” – The Legend:

Tim de Paravicini “The Legend” (1945-2020) – by Jonas Sakkis

About HiEndNews

Nagaoka Exclusive
x

Check Also

Luxman L-550AX Mark II Class-A Integrated Amplifier [Review]

Δοκιμή: Luxman L-550AXII Ολοκληρωμένος Ενισχυτής σε Τάξη Α Οι εκλεκτικοί Ιάπωνες ανεβάζουν (διακριτικά) τον πήχη ...

RT-Audio Design MM/MC RIAA phono battery preamplifier Orpheus Review [English].

  Passive MM/MC RIAA phono-preamplifier Orpheus A battery-powered seductive sounding phono-preamp. Mr. Tsvetan Tsenko & ...

Unison Research model Simply Italy Integrated Amplifier [Review]

  UNISON RESEARCH SIMPLY ITALY  Η επιστροφή στους κλασσικούς, λαμπάτους ολοκληρωμένους Ιταλικούς ενισχυτές ! . ...