A recent meeting with the Legends…
EAR-Paravicini model 869 Integrated Tube Amplifier
Στις 18/3/2021, στο άρθρο Tim de Paravicini “The Legend”, μεταξύ πολλών άλλων, παρουσίασα και την άκρως ενδιαφέρουσα ιστορία όπως και το κύκλωμα του EAR 859. Έξι χρόνια μετά, ο Tim κατάφερε να βελτιώσει το ήδη ιδιαίτερα πρωτοποριακό κύκλωμα οδήγησης του 859 και το νέο βελτιωμένο μοντέλο παρουσιάστηκε ως 869. Το αφιερωματικό άρθρο μπορείτε να αναγνώσετε στο εξής link του hiendnews.gr audiophile e-magazine, κατ’αποκλειστικότητα: Tim de Paravicini (1945-2020) The Baron & The Legend of true High Fidelity by mr. Jonas Sakkis (English Edition).
Ο 869 έπαψε να προσφέρεται σαν κιτ ή σαν μόνο μετασχηματιστές και σχέδιο, και πλέον έγινε ένα αποκλειστικό μηχάνημα παραγωγής στη γκάμα της EAR. Προστέθηκε λοιπόν άλλη μια διπλοτρίοδος (ECC85), ενώ η πρώτη λυχνία έγινε ECC88. Το κασκοδικό στάδιο παραμένει αλλά πλέον είναι τελείως εκτός της πεπατημένης, με μια σχεδίαση που δεν έχω ξαναδεί στη ζωή μου σε λάμπα. Πρέπει να υπενθυμίσω, ότι η επικράτηση των τρανζίστορ, που είναι λιγότερο γραμμικά εξ αιτίας της αρχής λειτουργίας τους σε σχέση με τις λυχνίες (μια ματιά στις δυναμικές χαρακτηριστικές τους σε pdf κατασκευαστών το αποδεικνύει) οδήγησε τους σχεδιαστές σε πολύ ευφυείς ιδέες. Πολύ λίγοι, μέσα σε αυτούς κι ο Tim, ετόλμησαν επιλεγμένα κομμάτια της καινούργιας αυτής τεχνογνωσίας, να τα ενσωματώσουν σε σχεδιάσεις με λυχνίες. Άλλοτε επιτυχώς, όπως στην περίπτωσή μας, άλλοτε ανεπιτυχώς. Έτσι λοιπόν, η οδήγηση και συνακολούθως ο πλήρης και ολοκληρωμένος ενισχυτής, απέκτησε ανώτερη γραμμικότητα και φυσικά 1-2 watt μεγαλύτερη ισχύ. Εδώ, παραδίδω τη σκυτάλη στην ομάδα των ακροατών-δοκιμαστών για την ηχητική αξιολόγηση.
Οι ολοκληρωμένοι ενισχυτές της EAR-Yoshino θεωρούνται από εμάς ένα μνημείο αναθεώρησης του high-end audio, απομακρύνοντας στην μεσαία-υψηλή κατηγορία τιμής όπου και ανήκουν την έντονη ανάγκη των “separates”. Την ανάγκη δηλαδή ξεχωριστής συνύπαρξης προενισχυτή και τελικού σε ένα σύστημα. Με τα κατάλληλα ηχεία, στα 13 watts ισχύος και τάξης Α μέσω μίας λυχνίας EL 519 ανά κανάλι, πιθανώς εδώ κρατάμε ένα σημείο καμπής για τις απόψεις σας. Το μοντέλο EAR-Yoshino 869 που απολαύσαμε στην Exclusive Audio αγγίζει λοιπόν με άνεση τις δυνατότητες ενός πολύ αξιόλογου προενισχυτή & τελικού μικρής ισχύος.
Ξεκινώντας τα μουσικά μας προγράμματα αποκλειστικά μέσω των Γαλλικών ψηφιακών πηγών της ξακουστής Metronome, τόσο με το μοναδικό σε ηχητική ‘αναλογικότητα’ Streamer & DAC μοντέλο ‘DSC’ όσο και με το σειράς Classica ‘Le Player 4’ cd-player & DAC, κρατάμε με κεφαλαία στις σημειώσεις μας εκείνη την ηχοχρωματική πανδαισία που πάντοτε στα χρόνια εξαργυρώνει χρυσής αξίας την υπογραφή Esoteric Audio Research. Ακούμε ολοκληρωμένο ενισχυτή που δεν ομοιάζει με κανέναν άλλο single ended λυχνιών 300Β, 2Α3 ή 211/845, αποστομώνοντας όσους δεν γνώριζαν την εν λόγω 519 εξόδου. Eδώ η λυχνία εφαρμόζεται σε τριοδική λειτουργία. Ως πολύ ιδιαίτερος, ο EAR 869 συσταίνεται ένας πολύ συνεργατικός της σχολής, στην οδήγηση μεσαίας ευαισθησίας ηχείων δαπέδου ή βάσεως όπως επιλεγμένα της ProAc ή της Davis Acoustics (όσων μοντέλων εντός και λογικών πλαισίων εμπέδησης). Πρώτα βάλαμε στο σύστημα μέρη συμφωνικών του Mahler καθώς και σολιστικά έργα ιστορικών ηχογραφήσεων του μοναδικού βιρτουόζου βιολιστή Λεονίντ Μπορίσοβιτς Κόγκαν. Ευτυχώς που υπάρχουν στις υπηρεσίες Tidal & Spotify, διότι εκδόσεις σε βινύλια σπανίζουν και κοστίζουν. Περνώντας στα ανώτερα τρίδρομα ηχεία της Davis Acoustics σειράς Courbet των 92.5 db ευαισθησίας, περιμέναμε να μην «πολυκουνιούνται» σε λίγα watt και να ζορίσουν εκτός ορίων το πανέμορφο αυτό μοντέλο φιλοσοφίας single ended. Άλλοι θα παρέδιδαν πνεύμα όταν το ηχογράφημα είναι απαιτητικό και δυναμώσουμε για τα καλά. Στην δεδομένη απόσταση ακρόασης του χώρου της Exclusive Audio δεν λάβαμε κανένα απολύτως stress από αυτόν, ακόμη και αν περάσαμε σε οπερατικά ή blues-rock ηχογραφήματα με το volume να δείχνει κοντά στην μέση της διαδρομής του. Η αναμφίβολη αίσθηση που λάβαμε ήταν αυτή της μεγάλης άνεσης στην αποκρυπτογράφηση κάθε μουσικής δυναμικής διακύμανσης και του αέρα ανάμεσα στα όργανα με τρόπο που γοητεύει αμέσως.
Διαπιστώσαμε μια ηχητική ταυτότητα που έδειχνε ανωτερότητα. Αυτή της πολύχρωμης παλέτας και πολυεπίπεδης διαφάνειας σκηνής πολύ ακριβότερων ενισχυτών. Από ότι δείχνει η EAR-Yoshino με το συγκεκριμένο σχέδιο και επιλογές της, τελικά κατάφερε να περνάει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της πληροφορίας. Σηκώνει με τον τρόπο αυτό, ψηλά τον πήχη στους ολοκληρωμένους single ended διαχρονικά, συμμετέχοντας και συνυπογράφοντας με έναν ελαφρύ μα εθιστικά όμορφο ‘χρυσό’ χρωματισμό στις μεσαίες και υψηλές συχνοτικές περιοχές. Αυτή του η πολύπλευρη προσωπικότητα συνδυαστικά με την ικανότητα οδήγησης, τον τοποθετεί ως μοναδικά ξεχωριστό στην κατηγορία του. Όλα εδώ δείχνουν πως αποτελούν ακόμη μια σπουδή του θρυλικού Paravicini επάνω σε ένα εξαιρετικά αθόρυβο φόντο για τα δεδομένα τριοδικών single ended. Έτσι, άφοβα πια θα ζητούσαμε και ένα ηχείο ευαισθησίας άνω των 98 db. Ένα καλά φωτισμένο από την ηχογράφηση ακουστικό όργανο μπορεί να περάσει εύκολα σε πρώτο πλάνο με δίαυλο τον 869. Με τις αρμονικές του να αναπνέουν αβίαστα και αποδίδοντας πολύ καλό ρεαλισμό αναλογιών-σωμάτων, τραβά αμέσως την προσοχή. Είτε εάν προσέλθετε για πρώτη φορά στην Exclusive Audio ώστε να τον ακούσετε (όσο βρίσκεται σε διάθεση επίδειξης), είτε εάν επρόκειτο για κάποιο επαναληπτικό άκουσμα – φρεσκάρισμα μνήμης, τόσο σημαντικά high-end audio μοντέλα ολοκληρωμένων εντείνουν την ανόθευτη αγάπη μας για τη μουσική. Το ασίγαστο πάθος για πειστικές ακροάσεις, την εκτίμηση των γνώσεων μα και την αισθητική αυτών των ανθρώπων που επέλεξαν να εκπροσωπούν για δεκαετίες την αθάνατη EAR-Yoshino στην χώρα μας.
Αντιπροσωπεία EAR-Yoshino, Διάθεση & Ακροάσεις
οδός Ιωάννου Αποστολόπουλου 59B, Χαλάνδρι 152 31