High Interest

DUAL CS 418 Turntable with Phono-Stage Review!

advertisers-banners-bar











DUAL CS 418

Δοκιμή Πικάπ
κίνησης με ιμάντα (belt-drive)
με κεφαλή Ortofon 2M Red [mm] και ενσωματωμένο προενισχυτή κεφαλής.

The honest, bold & very 80’s sounding entry level turntable of DUAL 2021.

Όποιος φιλόμουσος ανέπτυξε συλλογή βινυλίων τις δεκαετίες του ’70 & ’80 ενώ ταυτόχρονα ενδιαφερόταν για τον ‘ανώτερο ποιοτικά’ ήχο, αναμφίβολα θυμάται και γνωρίζει τις εταιρείες Dual, Technics, Thorens και C.E.C μεταξύ πολλών άλλων. Η σύντομη αυτή εισαγωγή, στις επόμενες γραμμές, οφείλει να μας πάει και πιο πίσω στον χρόνο. Οι πατέρες των πικάπ Dual, τα αδέλφια Steidinger, ξεκίνησαν στις αρχές του 20ού αιώνα ένα εργοστάσιο μηχανισμών ακριβείας κυρίως για ωρολογοποιούς. Ταυτοχρόνως, λάτρευαν την μουσική και κοιτώντας στο μέλλον, επένδυσαν σε πρωτοπόρους σχεδιασμούς γραμμόφωνων. Το 1912, ο Josef Steidinger ξεκίνησε την δική του εταιρεία όπου ονόμασε “Perpetuum”. Πολύ αργότερα και με το πικάπ ως μια παραδειγματική σε ήχο οικιακή και επαγγελματική πηγή, είδαν το πράσινο φως της παραγωγής ιστορικά μοντέλα με την φίρμα της “Dual”, όπως για παράδειγμα το πλήρως αυτόματο Dual 701, το 1973. Τότε οι δοκιμές το τιτλοφορούσαν ως “the quietest turntable ever made.” – επίτευγμα ως το πλέον ήσυχο σε λειτουργία πικάπ της εποχής! Φυσικά ακολούθησαν πολλά επιτυχημένα και καλόηχα μοντέλα φημισμένα και για την αξιοπιστία τους. Το 2021 βρίσκουμε τον θρυλικό κατασκευαστή κατά την εκτίμησή μας στα καλύτερά του, με ολοκαίνουργια ανασχεδιασμένη γενιά πικάπ και έδρα στο Landsberg am Lech της Γερμανίας. Το πλέον προσιτό μοντέλο CS-418 της νέας γραμμής παραγωγής κατέφθασε πρώτο, προ δύο μηνών, στην αντιπροσωπεία ‘Ακουστική Κρήτης’ όπου και ακούμε πολύ προσεκτικά σε αυτή την δοκιμή.
.

Dual strikes back with the CS-418 manual turntable, belt-drive, 5-years guarantee, including Ortofon 2M Red and a dead-silent internal phono-stage for moving magnet cartridges!

Περιγραφή
.
by Thanasis Moraitis.

Καθώς το CS-418 είναι το εισαγωγικό μοντέλο της Dual στα χειροκίνητα πικάπ της, θα μπορούσαμε να πούμε ότι δεν περιμέναμε κάτι εντυπωσιακό. Κι όμως η προσοχή που έχει δοθεί στη λεπτομέρεια ακόμη και σε αυτό το στάδιο είναι σημαντική. Πρώτα απ’ όλα το φινίρισμα είναι ιδιαίτερα καλό για την κατηγορία. Το πακέτο περιλαμβάνει ένα πλήρες πικάπ με καπάκι που έρχεται ρυθμισμένο από το εργοστάσιο σε όλα του. Επιπλέον, περιλεμβάνει και έναν τυπικά καλό προενισχυτή κεφαλής ΜΜ (που μπορεί να παρακαμφθεί με τη βοήθεια ενός διακόπτη στο πίσω μέρος του πικάπ) ώστε αν δεν διαθέτετε προενισχυτή πικάπ στον ενισχυτή σας (ή δεν σας αρέσει ο ήχος του) να μπορέσετε να ακούσετε τη μουσική σας χωρίς άλλη προετοιμασία.

Το σασί είναι κατασκευασμένο από MDF με φινίρισμα μαύρο βινίλιο που δείχνει «ακριβό». Τα πόδια του πικάπ διαθέτουν εσωτερική ελαστική απόσβεση για τους κραδασμούς. Το πλατό είναι αλουμινένιο, με διάμετρο 305 χιλιοστά και βάρος 850 γραμμάρια. Ο άξονας του πικάπ είναι ατσάλινος σε πηγάδι από μπρούτζο ενώ όλη κατασκευή χαρακτηρίζεται από χαμηλές ανοχές. Το πλατό διαθέτει ματ ελαστικό πάχους 2,5 χιλιοστών. Παίρνει κίνηση από ένα σερβοελεγχόμενο μοτέρ συνεχούς ρεύματος, που αναρτάται με ελαστικά παρεμβύσματα για ελαχιστοποίηση των κραδασμών του, μέσω ενός ιμάντα ικανού πάχους και πλάτους για μειωμένο wow & flutter. Ο βραχίονας τώρα, είναι κατασκευασμένος από ένα κομμάτι αλουμίνιο, διαθέτει ρουλεμάν ικανής ακρίβειας και δείχνει να έχει χαμηλές ανοχές που μεταφράζονται σε ποιοτικό  και δυναμικό ήχο. Το πακέτο κλείνει η κλασική πλέον Ortofon 2M Red κινητού μαγνήτη, μια τυπικά καλή κεφαλή που εστιάζει περισσότερο στην ευχάριστη παρουσίαση παρά στην ακρίβεια της αναπαραγωγής αν και κατέχει αξιοπρόσεκτες δόσεις και από αυτή, κάτι αναμενόμενο για την κατηγορία που κινείται το πικάπ. Τέλος οι διαστάσεις του είναι (με κλειστό το καπάκι) 435 x 367 x 145 χιλιοστά και το βάρος του 5,8 κιλά.

Το πικάπ τροφοδοτείται από εξωτερικό τροφοδοτικό. Η δε λειτουργία του είναι όσο πιο απλή μπορεί να γίνει, αφού η περιστροφή του πλατό ξεκινά με την επιλογή, μέσω του περιστροφικού διακόπτη μπροστά και δεξιά, των στροφών που επιθυμούμε (33,3 , 45 και 78)..

Πωλείται πανέτοιμο να παίξει μουσική με απαίτηση περί των δέκα λεπτών χρόνου στησίματος, ακόμη και εάν ο αγοραστής του δεν κατέχει από ανάλογα σεταρίσματα. Η κεφαλή Ortofon 2M Red βρίσκεται τοποθετημένη εργοστασιακά στο ‘βιδωτό’ προς τον βραχίονα αποσπώμενο οδηγό της. Με την ευκολία του αποσπώμενου ‘κέλυφους’ και αγοράζοντας μελλοντικά ένα ή δύο ακόμη από την Dual, μπορείτε να αλλάζετε τις διαθέσιμες κεφαλές σας μέσα σε ελάχιστο, μιας και θα βρίσκονται προ-τοποθετημένες σε αυτά. Ο ιμάντας (belt) της οδήγησης εφαρμόζεται στη θέση του πανεύκολα. Έτσι λοιπόν όταν ανοίξουμε την συσκευασία, διαβάζοντας το απλό και κατανοητό εγχειρίδιο, το τοποθετούμε στο ρακ ή στην οριστική θέση του φέρνοντάς το σε ευθεία με το έδαφος (με ένα αλφάδι). Τοποθετούμε ιμάντα και προ-εγκατεστημένη στον οδηγό της κεφαλή, έπειτα ισορροπούμε τον βραχίονα (περιγράφεται το πώς στο βιβλίο οδηγιών) ενώ τέλος θα ορίσουμε και το ιδανικό βάρος ανάγνωσης της Ortofon. Εδώ είχαμε την πολύτιμη βοήθεια μιας ακριβέστατης ψηφιακής ζυγαριάς, αυτή της Dynavox TW-2 με κόστος μόλις τριάντα ευρώ. Mε αυτή φέραμε ακριβώς το ιδανικό βάρος ανάγνωσης στην περίπτωση: ενδείκνυται το ~ 1.8 γραμμάριο. Τροφοδοσία στην πρίζα και έτοιμοι να παίξουμε μουσική!

 

Ακούγοντας

by Demos Dravopoulos.

Η πρώτη εντύπωση που λάβαμε ήταν σε συνδυασμό με τον λαμπάτο προενισχυτή κεφαλής Pro-Ject Tube Box S2 (449,- ευρώ). Ομολογουμένως, παραπάνω από απλώς καλή. Με την εικόνα των μουσικών να κινείται αν όχι στο υψηλότερο, πάντως σε πολύ υψηλά στάνταρτς καθαρότητας περιγραφής ανάμεσα και σε πικάπ έως τα χίλια ευρώ, απέδειξε εξ’ αρχής τον πράγματι καλό εστιασμό του. Τόσο με το Tube Box S2 όσο και με τον ενσωματωμένο του προενισχυτή phono, ο οποίος φυσικά δεν είναι λαμπάτος, ο ακροατής ‘γεύεται’ έναν μεγάλο ήχο που αποκλίνει από τις απόλυτες γραμμές της ουδετερότητας και χρωματίζεται ευχάριστα. Αυτό το ταμπεραμέντο του εισαγωγικού Dual σε κάνει να αισθάνεσαι πληρότητα σωμάτων και ταυτόχρονα ικανοποιημένος από την ανάδειξη λεπτομέρειας.  Η αισθητική ήχου των 80’s αναλογικών καλών πηγών, με ροκ διάθεση στο χαμηλό και καθαρές, γεμάτες όγκο νότες ήταν αναγνωρίσιμη. Η περιοχή των μεσαίων κλέβει τις εντυπώσεις με τη μουσικότητά της και την ποιότητα των χροιών, ενώ τα πρίμα εξυπηρετούν και αυτά το σωματώδες της μεσαίας ως συνέχεια. Εκεί που το CS-418 δίνει τα ρέστα του είναι στο πόσο σωστά ηχοχρώματα αναδύουν από αυτό και το πόσο απολαυστικά τελικά αποδίδει την ροκ & τζαζ μουσική.

To Dual βρέθηκε σε περίοπτη θέση, δίπλα και σε άλλες ακριβότερες πηγές. Σε ένα βασικό σύστημα-κορμό συνολικού ύψους δεκαπέντε χιλιάδων ευρώ δείχνει να μπορεί να αναπαράγει μια μεσαία περιοχή θερμή και χορταστική. Η ευχάριστη, μεστή και χαρακτηριστική υπογραφή του ενθουσίασε τους κατά καιρούς επισκέπτες του χώρου των δοκιμών, όπου κάποιοι σε ακούσματα κυρίως jazz μουσικής, το θεώρησαν υψηλότερης αξίας. Στην αξιολόγηση αυτή, φαίνεται να βοηθά το άρτιο και ενσωματωμένο phono-stage του όπου δένει αριστοτεχνικά τον ήχο των Ortofon κινητού μαγνήτη (2M Red & Blue) με την υπόλοιπη σύνθεση επιλογών. Προσφέροντας ικανοποιητικές δόσεις ανάλυσης σε όλο το φάσμα, μα και την οικονομία της αποφυγής ενός ακόμη interconnect rca και καλωδίου ρεύματος που θα χρειαζόταν στην περίπτωση κάποιου εξωτερικού προενισχυτή κεφαλής, η εθιστική πληρότητά του μας χαμογέλασε. Ανάμεσα σε λοιπά οικονομικά πικάπ όπου διαθέτουμε, από τα διακόσια πενήντα έως και τα εξακόσια ευρώ και ανοίκουν ως μοντέλα στην τελευταία τριετία (μεταξύ και αυτών το τιμημένο Pro-Ject Debut EVO) δεν μπορούμε να κακολογήσουμε τίποτε σποταρισμένο στον ήχο του CS-418. Tο κατάφερε σε μια περιοχή τιμής που πραγματικά τα προηγούμενα χρόνια ήταν εκτός μιας τόσο λογικής τιμολόγησης. Δείχνει από τώρα πως οι φίλοι των βινυλίων χωρίς την δυνατότητα απόκτησης ακριβότερου μοντέλου, θα το ευχαριστηθούν υπέρμετρα.

Με το αποσπώμενο άκρο της κεφαλής, η εναλλαγή γίνεται ευκολότερη υπόθεση. Έτσι, μπήκαμε στην διαδικασία να δοκιμάσουμε στο CS-418 και την κινητού μαγνήτη Nagaoka MP-150 όπως και την βελόνα της Ortofon 2M μοντέλο ‘Blue’ όπου είναι απολύτως συμβατή με το σώμα της 2M Red (το οποίο είναι 1:1 όμοιο με της Blue). Η αλήθεια είναι πως η Nagaoka MP-150 έκανε διαφορά, του ταίριαξε ‘κουτί’ και ανέδειξε σε μεγάλο βαθμό αντίθεσης τις δυνατότητες περιγραφής, ανάλυσης και δυναμικών. Μεταξύ των κεφαλών 2M, Red ή Blue, εδώ τα πράγματα επαφίενται στο προσωπικό γούστο, τουλάχιστον στο συγκεκριμένο πικάπ με το ενσωματωμένο phono stage του στο ‘on’. Σε πολλές ροκ παραγωγές προτιμήσαμε τον προς το θερμό και μετρημένο χαρακτήρα της γνωστής ‘κόκκινης’ όπου προσφέρεται εργοστασιακά στην τιμή. Κατά στιγμές και ως φυσικό, εντυπωσιαστήκαμε με την πιο διεισδυτική και ουδέτερη σε σχέση ‘μπλέ’, με το ‘κλικ’ των ανώτερων δυναμικών της και την ακριβέστερη εστίαση των μουσικών μέσα σε μια live jazz ή ethnic σκηνή, για παράδειγμα.

Ένα αρκετά σπάνιο αλλά πολύ ενδιαφέρον και τελικά αγαπημένο μας LP ‘δοκιμών’, είναι το καλοηχογραφημένο της Ηδύλης Τσακίλη «Αυταπάτη» [Philips, 1983]. Η jazz-‘έντεχνη’ μουσική της Ηδύλης είχε την ευλογία μιας πολύ καλής συνολικά παραγωγής. Το προσιτό Dual βοηθά στο να βγει μεγάλη η εικόνα των μουσικών, αν όχι με το σαφέστερο κέντρο έως έρθει κάποια ικανότερη κεφαλή. Οι χαμηλές και μεσοχαμηλές συχνότητες γεμίζουν τα ηχεία δαπέδου μας και αποδίδονται ευχάριστα λεπτομερείς. Από τις πλέον χορταστικές και συνάμα αρμονικά δεμένες με το υπόλοιπο συχνοτικό που μπορεί να αποκτήσει κάποιος σήμερα, σε αυτό το διαθέσιμο χρημάτων. Η μεσαία -και πάλι με τον ενσωματωμένο προενισχυτή του Dual- παρουσιάζεται γεμάτη, προς το ‘μαλακό’ και ικανή να αποδώσει πληροφορίες που πάμπολλα άλλα πικάπ των τετρακοσίων ευρώ θα κρύψουν, δείχνοντάς μας ότι η 2021 σειρά πικάπ ξέρει ‘πως’ να πετύχει περισσότερα στα διαθέσιμα ευρώ. Σημαντικό να (ξανα)ειπωθεί το ότι καταφέρνει να φέρει την ανάλογη συναισθηματική φόρτιση που επιθυμεί -ίσως- κάποιος από μια λιγότερο ουδέτερη, μα δεμένη με τα αναλογικά των 80s πηγή.

Η στερεοφωνική εικόνα στην hard rock του ‘78 κιθαριστική καταιγίδα Van Halen «Van Halen» [Warner, επανέκδοση remastered 180 gram. LP]  κάνει εδώ ένα «άνοιγμα» στο πλάτος του χώρου ηχογράφησης που εντυπωσιάζει, ενίοτε πολύ περισσότερο απ’ όσο έχουμε συνηθίσει σε σχέση με ακριβότερα ψηφιακά. Πείθει λοιπόν ως προς την προσέγγιση του δεδομένου μεγέθους ροκ σκηνής. Ικανοποιητικά καθαρό είναι και το σκρατσάρισμα της πένας όπως και η αμεσότητα του «brown sound» περίφημου ήχου παραμόρφωσης, πατέντα του Eddie Van Halen στο δισκογραφικό αυτό ντεμπούτο. Στιγμιαία το CS-418 με την 2Μ Red ίσως ατονεί σε μακροδυναμικές και ατάκα, ιδίως στα έντονα και σύνθετα ξεσπάσματα, κάτι το οποίο όταν έλαβε δράση η κεφαλή κινητού μαγνήτη Nagaoka MP-150 το άκουσμα έφτασε πιο κοντά σε ήχο πικάπ του ΄χιλιάρικου’. Μια αλλαγή τοποθέτησης της σκηνής, ελάχιστα πιο μπροστά από το νοητό άξονα μεταξύ των ηχείων σε σχέση με της 2M Red, έφερε και περισσότερη ανάλυση όπως και φωτεινότητα. Σας προτείνουμε μια τέτοια αναβάθμιση με την πρώτη ευκαιρία, ασχέτως της ποικιλίας του μουσικού προγράμματος.

Νομίζω πως μόνο η έκφραση ‘audiophile κλάση’ μπορεί να περιγράψει τον ήχο του βινυλίου αυτού. Μέσα από την ηδύτητα που μεταφέρει η ζωντανή ηχογράφηση του διπλού άλμπουμ αναφοράς «Vivaldi in Venice» της Chasing The Dragon UK productions, πάντα με την συμβολή των καλωδιώσεων της Nordost κατά τα live recordings, τα έργα RV.385 & RV.546 του Antonio Vivaldi για βιολί και βιολί-τσέλο αντίστοιχα δείχνουν τις οργανικές δυνατότητες του εκάστοτε συστήματος. Στο έπακρο. Το ‘418’ σεβάστηκε τον ακουστικό χώρο περιγράφοντας με ικανοποιητικό αέρα στο άνω συχνοτικό φάσμα, αποφεύγοντας κάθε επιθετικότητα ή υπερτονισμό των αρμονικών του βιολιού. Εμπλουτίστε την συλλογή σας έστω και με μια-δύο ηχογραφήσεις της Chasing The Dragon UK (από την LyRe Audio) ή της Opus3 (από την Ακουστική Κρήτης) σε βινύλιο και επανεκτιμήστε τις ανώτερες δυνατές επιδόσεις της αναλογικής πηγής σας.

 


Συμπέρασμα

Στην κατηγορία τιμολόγησης όπου ανήκει το Dual CS-418 ο ανταγωνισμός καλπάζει, ιδίως μέσα στην τελευταία διετία. Βέβαια, η τεράστια εμπειρία του κατασκευαστή ξέρει να στοχεύει στο ‘καλύτερο στα χρήματα’ και φέτος έχει να το καυχιέται. Με καταβολές από το Primus Maximus (ότι ανώτερο διαθέτει η Dual του σήμερα) και σχεδόν το ίδιο οπτικά ‘σασί’ με το κορυφαίο μοντέλο, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα δύο-τρία πιο ικανά να μας χαρίσει ήχο ανθρώπινο και ζεστό, με μεγάλα σώματα ειδώλων και χαμηλές συχνότητες που ανήκουν σε ανώτερες κατηγορίες προτάσεων τόσο για τον όγκο τους όσο και για την καθαρότητά τους. Αξιέπαινο σε κάθε του λεπτομέρεια, μας κέρδισε καθολικά. Επιπλέον όλοι μας κερδίζουμε και πέντε χρόνια εγγύηση (εκτός της κεφαλής που το συνοδεύει), κάτι που σπανίζει στα πικάπ αυτής της αξίας.

Σύστημα Αναφοράς:

Analog Sources (Αναλογικές πηγές): E.A.T. (European Audio Team) Forte S, Pro-Ject Debut Carbon EVO, Kuzma, κ.α. Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): VTL, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity M3x ViNYL, Pro-Ject Tube-Box DS2 Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon 2M Black, 2M Blue, 2M Red, Nagaoka MP-150 Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio Absolute DAC, Metronome LE DAC Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): Audio Hungary Qualiton APR204 (MM phono), VTL 2.5 & 5.5 Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): Pathos Classic One MkIII edition, Jadis Orchestra Reference (KT88 Gold-Lion edition), RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity M2si,Conrad-Johnson (tube & solid-state) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): Duevel, ProAc Studio & Response series, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle Comete Ez Cables (Καλωδιώσεις): Nordost ηχείων-interconnect, Oyaide silver RCA interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost & Supra USB cables, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): IsoTek, Oyaide Tunami v2, Shunyata Research, Nordost Power Conditioning (Φίλτρα AC): Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1.

Τιμή DUAL CS 418:

495,- € με κεφαλή Ortofon 2M Red και ενσωματωμένο phono-stage.

Αντιπροσωπεία – Ακροάσεις:

 

 

About HiEndNews

x

Check Also

Audiolab UK model 7000A Integrated Amplifier [Review].

Audiolab UK model 7000A Ολοκληρωμένος Ενισχυτής [ Δοκιμή ]. Ενσωματώνει Digital To Analog στάδιο, Bluetooth ...

Cambridge Audio Melomania P100 Headphones [Review].

  Cambridge Audio Melomania P-100 Ακουστικά [ Δοκιμή ] Στρωτός δρόμος για ασύρματα ή ενσύρματα ...

YBA Genesis PH1 Phono-Stage MM/MC [Review].

YBA Genesis PH1 προενισχυτής κεφαλών MM & MC. [ Δοκιμή ] Γαλλικό “κλασσικό” high-end phono-stage ...

Please disable your adblocker or whitelist this site!