.
Helmut Brinkmann’s Integrated
Brinkmann Vollverstärker Review
Ολοκληρωμένος Ενισχυτής Γραμμής
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ για τα κριτήρια επιλογής – του καθενός μας – μίας συσκευής αναπαραγωγής ήχου? Ποια βαρύτητα και προτεραιότητα έχει το καθένα, πόσο συνειδητά ή ασυνείδητα γίνεται η επιλογή, σε τι βαθμό μας επηρεάζουν όσα διαβάζουμε σε υποκειμενική κριτική, η παγιωμένη άποψη γνωστών και διαφόρων ‘επαϊόντων’? Και σαφώς όλοι έχουμε τις προτιμήσεις μας, που αν ερωτηθούμε θα επιχειρηματολογήσουμε αναλόγως. Απομονώνοντας όμως την μηχανή από τον δημιουργό της – κοινώς ασχολούμενοι αποκλειστικά με αυτήν – δεν δίνουμε βαρύτητα στον άνθρωπο που κρύβεται πίσω από αυτήν. Και κυρίως την φιλοσοφία του, που πολύ πιθανόν αν εντρυφήσουμε, θα διαπιστώσουμε πολλά κοινά σημεία. Πράγμα που θα δικαιολογούσε και την ταύτιση και ως τελικό στάδιο την επιλογή.
Μία ανάλογη περίπτωση δημιουργού αποτελεί και ο Helmut Brinkmann. Η πορεία του στον χώρο ξεκινάει το 1984 και χαρακτηρίζεται από μία σταθερότητα και συνέπεια διαχρονική. Ο βασικός άξονας φιλοσοφίας του είναι το αέναο κυνήγι της ‘τέλειας ψευδαίσθησης’ και η υλοποίηση συσκευών για την επίτευξη της, χωρίς να υπεισέρχεται περιορισμός κόστους – σε λογικά πλαίσια πάντα. Εξειδικευμένος σε σχεδιασμό και παραγωγή αναλογικών πηγών – πλατώ και βραχίονες, προσθέτοντας στην πορεία μία πλήρη σειρά ενισχυτικών και ψηφιακής πηγής – από μία συσκευή σε κάθε κατηγορία. Σχεδιασμένες από μηδενική βάση και υλοποιημένες πάντα με άριστα υλικά και ποιότητα κατασκευής. Το γεγονός ότι παρά την παρουσία τους χρόνια στο προσκήνιο, δεν έχουν υποστεί αλλαγές ή βελτιώσεις, καταδεικνύει το άριστο και διαχρονικό των επιλογών του δημιουργού τους.
Υπό δοκιμή είναι ο ολοκληρωμένος ενισχυτής γραμμής που ονομάζεται Vollverstärker – ολοκληρωμένος ενισχυτής, κοινώς ότι είναι. Μία εξαιρετική πρόταση όπως θα διαπιστώσετε στην πορεία.
Περιγραφή
Η προσοχή στην λεπτομέρεια ξεκινάει από την συσκευασία. Διπλό χαρτοκιβώτιο ικανού πάχους, για να διασφαλίσει ότι θα αποφευχθούν υλικές ζημίες στην μεταφορά του. Βγάζοντας τον από το εσωτερικό κουτί, προσωπικά εντυπωσιάστηκα από την σχεδίαση του. Λιτός και κομψός, με καθαρές γραμμές και τίποτα περιττό. Το μέγεθος του είναι το τυπικό εμπορικών συσκευών αναπαραγωγής ήχου, που σημαίνει ότι δεν θα έχετε πρόβλημα στην μετακίνηση ή τοποθέτηση του, καθώς βοηθάει και το βάρος των 14 κιλών. Όταν τον εναποθέσετε, απλά σταματήστε πριν προχωρήσετε στην διασύνδεση πηγών και παρατηρήστε τον. Φαίνεται σαν να αιωρείται, καθώς η πρόσοψη είναι στον αέρα και η στήριξη επιτυγχάνεται από τον περιβαλλόμενο μετασχηματιστή ισχύος στο μέσον της συσκευής, που καλύπτει το εμπρόσθιο τμήμα και από δύο κώνους στήριξης στο πίσω μέρος. Η πρόσοψη ενσωματώνει τα απολύτως απαραίτητα. Ξεκινώντας από τα αριστερά έχουμε είσοδο ακουστικών, ακολουθεί ο περιστροφικός διακόπτης επιλογής εισόδων – που αν κοιτάξετε προσεκτικά από επάνω φαίνεται αριθμητική ένδειξη επιλογής πηγής μέσα από την γυάλινη επιφάνεια, κόκκινο LED ένδειξης λειτουργίας, ακολουθεί ο έτερος περιστροφικός διακόπτης κέρδους και ένα πιεστικό κουμπί αναμονής με την ένδειξη ein. Η λογική χρήσης του είναι να θέτει σε κατάσταση αναμονής τον ενισχυτή όταν δεν χρησιμοποιείται. Τον ενισχυτή συνοδεύει συμπαγές τηλεχειριστήριο, που ελέγχει το κέρδος και την κατάσταση αναμονής / σίγασης – volume up & down + mute. Το κομψό της σχεδίασης συνεχίζεται με την επιλογή γυάλινης άνω επιφάνειας κάλυψης της συσκευής, που μας επιτρέπει να θαυμάσουμε την απόλυτη τάξη, ποιότητα συναρμολόγησης και επιλογής υλικών του εσωτερικού κόσμου του Vollverstärker. Προσωπικά μου άρεσε πάρα πολύ και θεωρώ ότι θα μπορούσαν και άλλοι περισσότεροι κατασκευαστές να υιοθετήσουν ως λύση. Μία μικρή λεπτομέρεια όσον αφορά τον τηλεχειρισμό της συσκευής, όπως υποδεικνύει ο κατασκευαστής. Επειδή ο αισθητήρας είναι τοποθετημένος ακριβώς κάτω από την γυάλινη επιφάνεια, πρέπει να αποφεύγεται η όποια τοποθέτηση αντικειμένων θα μπορούσε να εμποδίσει την επικοινωνία σήματος. Και γενικά να υπάρχει οπτική πρόσβαση, ελεύθερη και από παρακείμενα ράφια στήριξης κλπ. Εκατέρωθεν δε της γυάλινης επιφάνειας, υπάρχουν οι ψύκτρες απαγωγής θερμότητας, που πλαισιώνουν άριστα από αισθητικής απόψεως το σύνολο. Καταλήγοντας στο πίσω μέρος, παραπλεύρως των ψυκτρών έχουμε δύο ζεύγη διασύνδεσης ηχείων, ικανού μεγέθους και ποιότητας, που δέχονται κάθε είδος τερματισμού καλωδίου ηχείων. Ακολουθεί εξ’αριστερών ζεύγος εισόδων με ένδειξη digital 1&2, η έξοδος εγγραφής που παίρνει σήμα πάντα από την επιλεγμένη πηγή αναπαραγωγής και τέσσερεις single ended είσοδοι διασύνδεσης.
Από πλευράς σχεδίασης, ο Vollverstärker θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως υψηλού κέρδους τελικός ενισχυτής σε συνδυασμό με παθητικό στάδιο προενίσχυσης. Μία αρκετά καινοτόμος σχεδίαση που μολονότι δεν είναι balanced, αποφεύγοντας την χρήση σήματος και γείωσης στις εξόδους αλλά φάση/διαφορά φάσης. Προσοχή απαιτείται λοιπόν όταν συνδέουμε/αποσυνδέουμε ο ενισχυτής να είναι κλειστός ώστε να αποφύγουμε συμβάντα. Ο ισορροπημένος έλεγχος σήματος στο κύκλωμα γίνεται μέσω σύζευξης μετασχηματιστή, ελέγχοντας έτσι το κέρδος της τελικής ενίσχυσης και της ποιότητας του σήματος. Όλα αυτά βέβαια καταδεικνύουν τον προσεκτικό σχεδιασμό αλλά μικρή σημασία θα είχαν αν δεν αποτυπωνόταν στην απόδοση. Ας προχωρήσουμε λοιπόν στο ουσιαστικό διά ταύτα.
Ηχητική αξιολόγηση
Ο Vollverstärker ενσωματώθηκε στο προσωπικό σύστημα αναφοράς με μεγάλη ευκολία, αντικαθιστώντας τις αντίστοιχες βαθμίδες ενίσχυσης. Πολύ εύκολος στην διαχείριση του, σε χρόνο dt ήταν έτοιμος προς χρήση. Από στιγμής που θα συνδεθεί στο ρεύμα, απαιτείται χρόνος περίπου δύο λεπτών πριν ενεργοποιηθούν είσοδοι/έξοδοι – το κόκκινο LED στην πρόσοψη είναι σταθερά φωτεινό. Σημαντική λεπτομέρεια ως προς την χρήση καλωδίου ρεύματος. Λόγω σημείου τοποθέτησης στο κάτω μέρος της συσκευής της εισόδου, ξεχάστε ευμεγέθη IEC βύσματα. Απαιτείται όσο γίνεται στενός ακροδέκτης για να διασυνδεθεί σωστά.
Μολονότι μου παραδόθηκε σχετικά στρωμένος, τον έβαλα να παίζει για ικανό αριθμό ωρών πριν προχωρήσω στην υποκειμενική του αξιολόγηση. Αλλά σαφώς τον αφουγκραζόμουν καθώς από την πρώτη νότα φάνηκε η ποιότητα του, κοινώς με ‘υποψίασε’ για το τι ακολουθεί. Και μπορώ να σας πω ευθύς εξαρχής ότι πρόκειται για μία εξαιρετική υλοποίηση. Δεν είχε κανένα πρόβλημα να οδηγήσει τα Kharma 3.2 CRM FE και να αναδείξει τις αρετές τους, που τόσα χρόνια μoυ παρέχουν ατελείωτες στιγμές μουσικής απόλαυσης. Μολονότι μεσαίας τάξεως από πλευράς προδιαγραφών (70 Watts/8 Ohms), τον διακρίνει άνεση και ευκολία οδήγησης. Διατηρεί τον απόλυτο έλεγχο επί των δρώμενων, πάντα με διαφάνεια, τονική ισορροπία, δυναμική οδήγηση, αμεσότητα και εξαιρετικό χαμηλό. Σημείο στο οποίο θα εστιάσω καθότι με κέρδισε ηχητικά. Χωρίς να ‘φουσκώνει’, οι χαμηλές είχαν τον σωστό όγκο, έλεγχο, ταχύτητα και απόσβεση. Έσβηναν στον σωστό χρόνο και βοηθούσαν στον ρυθμό που έδινε αληθοφάνεια και ζωντάνια στο μουσικό δρώμενο. Δεν εισήγαγε περιττούς χρωματισμούς, χάρην ευφωνικότητας και η ακρίβεια του ήταν αξιοζήλευτη – ένας διακριτικός μετρονόμος. Ότι υπήρχε καταγεγραμμένο – ανεξαρτήτως βινυλίου/ CD / SACD / HD – αποτυπωνόταν με αξιοζήλευτη ακρίβεια. Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός, παράθετε με λεπτομέρεια το περιεχόμενο. Δεν κολάκευε μεν αλλά σεβόταν και τις λιγότερο επιτυχείς ηχογραφήσεις, προσπαθώντας να εξάγει πληροφορία και να αποσπάσει το συναίσθημα των μουσικών. Έδενε τις επιμέρους παραμέτρους σε μία απόλυτα πιστευτή ψευδαίσθηση. Κλείνοντας τα μάτια ταξίδευα στα μουσικά δρώμενα, ακολουθώντας την μουσική. Είτε ήταν το oud του αγαπημένου Anouar Brahem, το εναλλακτικό μουσικό ιδίωμα των Cowboy Junkies, ο Elvis Presley να συνεπαίρνει ζωντανά το ακροατήριο του, ο Stravinsky στην Ιεροτελεστία της Άνοιξης, οι Dire Straits της χρυσής εποχής του Brothers in Arms. Η λίστα ατελείωτη καθότι απολάμβανα την συμβίωση μαζί του, όπως και τα αγαπημένα ακούσματα μου.
Η συνέργεια που επέδειξε με τις υπόλοιπες συσκευές του συστήματος ακρόασης ήταν υποδειγματική. Απέσπασε το καλύτερο, χωρίς να παρουσιάσει ιδιαιτερότητες ή ασυμβατότητα. Fit and go. Τον τοποθετείς και τον ξεχνάς. Και μετά απολαμβάνεις μουσική. Έτσι απλά. Διακριτικά και χωρίς φανφάρες, όπως και ο δημιουργός του. Άσκηση απόδοσης της ουσίας θα έλεγα.
Συμπέρασμα
Μου άρεσε. Το παραθέτω τόσο απλά. Και ως ποιότητα ήχου και ως αισθητική και ως φιλοσοφία κατασκευής. Θεωρώ εαυτόν τυχερό που είχα την ευκαιρία να τον ακούσω και να συμβιώσω μαζί του όσον καιρό μου παραχωρήθηκε η χρήση του. Λιτός, λειτουργικός, με εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, θα αποτελέσει πιστή συντροφιά για πολλά χρόνια. Σχεδίαση δοκιμασμένη, συνταγή που δεν αλλάζει ακολουθώντας τις επιταγές του marketing. Σε συνδυασμό με μία πηγή – είτε ψηφιακή είτε αναλογική, ενός ζεύγους ηχείων – όλα ανάλογου επιπέδου, θα σας συντροφέψει πολλά χρόνια απροβλημάτιστα και ουσιαστικά, βγάζοντας σας από την διαδικασία αντικατάστασης ή υποκειμενικής βελτίωσης, επιτρέποντας σας να εστιάσετε στην μουσική και όχι στην συσκευή. Μικρός το δέμας αλλά πλήρης ουσίας. Ουκ εν τω πολλώ το ευ.
Συστήματα Δοκιμών
Ηχεία – Kharma 3.2 CRM FE, Προενισχυτής line – Pass Labs XP10, Προενισχυτής phono – Pass Labs XP15 & Arcam rPhono, Τελικοί ενισχυτές – Pass Labs X350.5, Kharma MP150mono, PrimaLuna Prologue Five (re-tubed with JJ EL34II), πλατώ – Project The Classic/ Grado Reference Series Platinum 1, TW Acustic Raven AC/ Wheaton Triplanar/ Shelter 9000, CD/ DACs/ SACD player – EMM Labs CDSA SE, D/A converter – Grace m902 & Audiolab M-DAC, Nordost Thor Conditioner, Καλώδια διασύνδεσης και ηχείων – Nordost, Supra, XLO.
Brinkmann Integrated
THD/IM distortion | 0,01%/0,05% |
Output power | 2 x 100/70 W (4/8 Ohm) |
Output resistance | 0,1 Ohm |
Input impedance | 20 kOhm |
Input sensitivity | 300 mV |
Frequency response | DC … 250 kHz |
S/N ratio | 92 dBA |
Dimensions (WxHxD) | 440 x 85 x 310 mm |
Weight | 14 kg |
Included in delivery | integrated amplifier, power cord, remote control |
Option | granite base |
Τιμή: 5.750 ευρώ .
Αντιπροσωπεία – Ακροάσεις:
Official Site:
Chameleon Audio