High Interest

Ayon Audio CD-1sx CD-Player/DAC Review

sonus3-sonus

Sonus Hi-Fi

maestros_ear

Maestros by Exclusive Audio

Golden acoustic_inside_article_banner

Golden Acoustics

obscure_2new_vip

Obscure Audio


 

Ayon Audio CD-1SX tubed DAC/CD-player

REVIEW BY PARIS KOTSIS

 

 ayoncd1-top-front

H Ayon Audio από την Αυστρία δημιουργήθηκε την εποχή που ο κόσμος της υψηλής πιστότητας είχε αναγνωρίσει (ξανά) στις λυχνίες το ρόλο του πρωταγωνιστή και η σκηνή του hi-end έδειχνε έτοιμη να “εκραγεί”. Μιλάμε για τα χρόνια γύρω από το millenium, όταν οι νέοι κατασκευαστές φύτρωναν σαν τα μανιτάρια σε μια πολλά υποσχόμενη αγορά και οι τιμές είχαν αρχίσει να παίρνουν την ανιούσα. Το χρήμα τότε υπήρχε σε αφθονία, ο κόσμος είχε πέσει με τα μούτρα στον θαυμαστό νέο κόσμο της “υπερυψηλής πιστότητας” και συνήθως αρκούσε ένα προκλητικό χαρακτηριστικό ή μερικές ενθουσιώδεις δοκιμές για να κάνεις πολύ καλές πωλήσεις. Η Ayon επέλεξε εξαρχής να ακολουθήσει το ρεύμα του μοντέρνου λαμπάτου ήχου όπως και η ολλανδική PrimaLuna, αλλά σε ανώτερα επίπεδα υλοποίησης. Κατάφερε να προκαλέσει αίσθηση από την αρχή, χάρη στα γεμάτα καμπύλες, πολύ στιβαρά αλουμινένια σασί της και την ποιότητα κατασκευής των λαμπάτων ενισχυτών της, σε συνδυασμό με πολύ λογικές τιμές πώλησης, φέρνοντας έτσι μια εξωτική νότα στις κλασικές κατηγορίες του hi-end. Τα πρώτα εκείνα χρόνια, ο ήχος της Ayon προσπάθησε να διαφοροποιηθεί έντονα από τα κλασικά πρότυπα των Ευρωπαίων π.χ της Audio Note και της Jadis, διαθέτοντας ζωηρά μπάσα/πρίμα, έντονη αποτύπωση της ταχύτητας και της δύναμης και άφθονη λεπτομέρεια κοντά στον ακροατή. Ήταν, θα λέγαμε, μια ηχητική φιλοσοφία περισσότερη ταιριαστή με τα αμερικανικά πρότυπα της Audio Research, με μια έξτρα δόση ευφωνικότητας αλά Conrad Johnson. Ο ιθύνων νους της εταιρίας, κ. Gerhard Hirt, δεν αρκέστηκε πάντως στο καλό ξεκίνημα ή στο ρόλο του μιμητή, με σκοπό να πάρει απλώς κάποιες πωλήσεις. Αποδείχτηκε στην πορεία μια ιδιαίτερη περίπτωση χαρισματικού σχεδιαστή, αφού αυτό που είχε στο μυαλό του φαίνεται πως ξεπερνούσε τις συνηθισμένες διαχωριστικές γραμμές του τύπου ατμόσφαιρα/ταχύτητα, ρυθμός/δύναμη και αρμονικές/ουδετερότητα. Ο Αυστριακός ασχολήθηκε ιδιαίτερα με ενισχυτές τύπου SET αλλά απέφυγε τις συνηθισμένες επιλογές πολύ μικρής ισχύος, ξεκινώντας με την 6C33C και παράγοντας στην πορεία τις δικές του τριόδους ισχύος (ΑΑ 32Β, ΑΑ 52Β κλπ). Σήμερα, η εταιρία παράγει μερικά από τα πιο ισχυρά single-ended και τριοδικά push-pull της αγοράς αλλά και κορυφαίους προενισχυτές, σε τιμές που εξακολουθούν να είναι πολύ συμφέρουσες, με την ηχητική ποιότητα να έχει εξελιχθεί σημαντικά σε μια κατεύθυνση που συμπεριλαμβάνει εξίσου αποτελεσματικά την αγνότητα με την ακρίβεια και τη δύναμη. Όλα αυτά της έχουν εξασφαλίσει βέβαια πολύ καλή φήμη αλλά, κακά τα ψέμματα, η αγορά τέτοιων προϊόντων έχει μετακινηθεί σημαντικά προς τις κατηγορίες “κύρους” (βλέπε πολυεκατομμυριούχους ακροατές), ενώ λίγο η κρίση στη μεσαία τάξη και λίγο η κάμψη στη μόδα των λαμπάτων ενισχυτών έχουν αναμφίβολα μειώσει το ενδιαφέρον του καταναλωτή. Σήμερα η εποχή αναζητάει και πάλι την ποιότητα στην πηγή και το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο δίπολο PCM/DSD και το βινύλιο, με τα ακουστικά και τους ενισχυτές τους να σέρνουν το χορό του “system building” έναντι των μεγάλων ηχείων και των πολλών ενισχυτικών σασί της χρυσής εποχής του… λαϊκού hi-end. Θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι στην Ayon πρόσεξαν εξίσου αυτό το κομμάτι της αγοράς, με τα πολύ πετυχημένα λαμπάτα CDplayer που εμφανίστηκαν στα μέσα της περασμένης δεκαετίας όπως το προσιτό CD-1, με τον χαρακτηριστικό top loading μηχανισμό και τον πολύ γεμάτο, καθαρό και μουσικό ήχο. Μετά από τρεις γενιές ερχόμαστε τώρα στην τέταρτη και πιο ώριμη από ποτέ, με το CD-1sx να διαθέτει πλέον τμήμα DAC ικανό για διπλό DSD, νέο μηχανισμό ανάγνωσης της Stream Unlimited και νέο στάδιο εξόδου βάσει της 6Η30, που έχει προέλθει από τo κορυφαίο μοντέλο της εταιρίας, το CD-3sx. Εξάλλου, η τρέχουσα γκάμα της Ayon περιλαμβάνει, εκτός από τα τρία player/DAC, τρεις stand alone μετατροπείς και τρία network player, όλα με το γνωστό βαρέως τύπου αλουμινένιο σασί, πολύ γερή τροφοδοσία και τα φημισμένα λαμπάτα στάδια εξόδου. Κρίνοντας από το CD-1sx, η Ayon περνάει στην επίθεση με όπλα της την πολύ υψηλή ανάλυση και δυναμική περιοχή με ταυτόχρονη παρουσία ντελικάτων αρμονικών και διαφάνειας, σε έναν συνδυασμό εξαιρετικά δελεαστικό για τα χρήματα που κοστίζει.

ayon-cd-1sx-1a

Τρία σε ένα

Το CD-1sx είναι το μεσαίο μοντέλο της γκάμας και η τιμή του κινείται σε μια δημοφιλή κατηγορία  με έντονο ανταγωνισμό. Το σασί του είναι πλέον πολύ γνώριμο ως φιγούρα, παρόλα αυτά εξακολουθεί να τραβάει τα βλέμματα και να ξεχωρίζει χάρη στην πολύ στιβαρή κατασκευή από παχύ βουρτσισμένο αλουμίνιο, το μεγάλο μέγεθος και τις έντονες καμπύλες στις τέσσερις γωνίες. Πρόκειται για μηχάνημα που δείχνει εύκολα τα χρήματα που ζητάει σε μια πρώτη επαφή και φυσικά αυτό δεν είναι μόνο για φιγούρα, διότι η ακαμψία είναι ζητούμενο. Παράλληλα το σασί  είναι γεμάτο με πλακέτες και υλικά, αφού η Ayon δεν αφήνει τα απλά κυκλώματα του σήματος που χρησιμοποιεί στο έλεος της τύχης. Αντίθετα τα υποστηρίζει με στιβαρή τροφοδοσία και άλλες απαραίτητες παρεμβάσεις ώστε να έχουν και άριστη τεχνική εικόνα.

ayon-cd1-backv

Ρυθμιζόμενη έξοδος High/Low Gain, έξοδοι XLR & RCA. Το CD-1sx τα διαθέτει όλα.

ayon-inside1

Ayon Inside ! (click for hi-res)

Το CD-1sx μπορεί να λειτουργήσει και ως προενισχυτής τριών εισόδων για αποκλειστικά ψηφιακά σήματα (USB, coax, optical) αφού δεν έχει αναλογική είσοδο. Η ρύθμιση της στάθμης γίνεται στο ψηφιακό πεδίο, πιθανότατα με χρήση του ενσωματωμένου κυκλώματος στο DAC της Sabre ESS 9018 και υπάρχει επιλογή της λειτουργίας της εξόδου ανάμεσα σε normal και direct amp, για σύνδεση απευθείας με τελικούς ενισχυτές. Στην περίπτωση που επιλέξουμε direct, το μηχάνημα ξεκινάει με τη ρύθμιση στα -40dB ενώ το κύκλωμα απλουστεύεται πολύ και αφήνει να ακουστούν κάποια “pop” με κάθε ενεργοποίηση του play, pause και stop “εξαιτίας των χαρακτηριτικών της λυχνίας 6Η30” όπως αναφέρει στο manual. Με τα πολύ ευαίσθητα ηχεία που άκουσα ο ήχος ήταν μεν θαυμάσιος σε ανάλυση και διαφάνεια παρά την ψηφιακή ρύθμιση, όμως αυτά τα “pop” ήταν αρκετά ενοχλητικά (αν και αβλαβή) κι έτσι το άκουσα κυρίως στη θέση normal με τη βοήθεια παθητικού προενισχυτή. Για όποιον δεν έχει αυτή την επιλογή, υπάρχουν διακόπτες στο κάτω μέρος του σασί που υποβαθμίζουν αυτό τον θόρυβο (μαζί με την τάση της εξόδου) κατά 6dB. Εξάλλου, υπάρχει και η επιλογή του κέρδους ανάμεσα στα 0dB (low) και τα 6dB (high) με αντίστοιχα 2,2 και 4,4Vrms στην έξοδο από τις RCA και τις XLR, με αρκετά χαμηλή αντίσταση εξόδου 300Ω, αφού πρόκειται για στάδιο χωρίς ανάδραση. Για ενισχυτές με τυπική ευαισθησία η θέση low είναι η πλέον λογική αλλά υπάρχει και η ευελιξία για οδήγηση με πολύ αναίσθητους τελικούς.

Ως player και DAC, το CD-1sx προτάσσει έναν άψογο λειτουργικά top loading μηχανισμό με ακρυλικό καπάκι και ανεξάρτητο μαγνητικό clamp, τις λυχνίες στην τροφοδοσία και την έξοδο, δεν κάνει όμως την επαναστάση στα νούμερα, αφού παραμένει στο DSD128 και το PCM στα 192KHz/32bit. Επιπλέον, προσφέρει δύο φίλτρα (το πιο μουσικό και καλοχρονισμένο filter 1 με slow roll off και το πιο αναλυτικό, συμβατικό filter 2 τύπου brick wall) καθώς και ένα διακριτικό upsampling ουσίας στα 24/192, με τα τελευταία να ενεργοποιούνται μόνο από το αλουμινένιο τ/χ. Η οθόνη είναι μεγάλη και ευκρινής, έχει ρύθμιση φωτεινότητας και παρέχει πληροφορίες για το είδος και την ανάλυση του αρχείου καθώς και ενδείξεις για τις επιλογές των φίλτρων και της αναδειγματοληψίας. Το οχτακάναλο Sabre μοιράζεται στα δύο κανάλια σε μια πλήρως ζυγισμένη τοπολογία και υποστηρίζεται από τέσσερις τελεστικούς OPA2134 στην μετατροπή του ρεύματος σε τάση, ενώ η υποδοχή της USB γίνεται μέσω του XMOS.

 

 

ayon-cd1-loaded

Το CD-1sx μας λύνει τα χέρια, έχοντας ρυθμιζόμενη στάθμη εξόδου. Έτσι, μπορεί να λειτουργήσει και ως προενισχυτής των ψηφιακών εισόδων διαθέτοντας volume control, οδηγώντας τους περισσότερους τελικούς ενισχυτές της αγοράς. Στην φωτό, το cd-tray με το clamp στο πλάι δείχνουν πόσο μεγάλη σημασία δίνει η Αυστριακή Ayon στα transport της.

Resolving beauty

Θυμάμαι τα πρώτα CD-1 να έχουν μεγάλο, τρισδιάστατο και απαλό ήχο, να παίζουν πολύ μουσικά και ξεκούραστα αλλά να μην είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά. Εκείνη την εποχή, περί τα μέσα των 00’ς, ήμουν hooked στον πιο forward ήχο των player της Naim αλλά εκτιμούσα και τα λαμπάτα Unico για τον συναρπαστικό (αν και όχι απόλυτα ισορροπημένο) ήχο τους. Το CD-1sx έχει κάνει τεράστια βήματα προόδου σε σχέση με τον μακρινό πρόγονό του αλλά και συγκριτικά με το απερχόμενο CD-1sc (που δεν έχω ακούσει), τουλάχιστον αν πιστέψουμε τις κριτικές των ξένων δημοσιογράφων (και γιατί όχι, άλλωστε πολλοί από αυτούς γράφουν φανερά για το κέφι τους και όχι για να εξυπηρετήσουν τον τάδε μικροαντιπρόσωπο). Τώρα υπάρχει κορυφαία διαύγεια και ανάλυση σε τεράστια αποθέματα που, όμως, είναι τόσο καλά χρονισμένη και τόσο γενναιόδωρη στα σήματα χαμηλής στάθμης, ώστε όχι μόνο δεν έχουμε μια εντυπωσιακή αλλά άδεια δυναμική περιοχή αλλά η περιγραφή των αρμονικών και της λεπτομέρειας θυμίζει πια κεφαλή κινητού πηνίου. Ο έλεγχος των τριών περιοχών είναι άψογος με πολύ εκτεταμένο και ισχυρό βαθύ χαμηλό, πελώριο χώρο στις ανώτερες χαμηλές και καταπληκτική δυναμική περιοχή. Παίζει τα CD μας σαν να είναι αρχεία υψηλής ανάλυσης (με το filter 1) με έξοχο αέρα ανάμεσα στα όργανα και παλαβή ανάλυση στα ανώτερα πρίμα, χωρίς σκληράδες ή στεγνότητα στις μεταβατικές. Η ταχύτητα και η αμεσότητα κόβουν την ανάσα καθώς το μηχάνημα ρέει με απόλυτα συμπαγή και ακαριαίο τρόπο σε πολύ ευρύ φάσμα, σε βαθμό που να μιλάμε για ευχάριστη παραδοξότητα στα πλαίσια του red book. Προσέχοντας λίγο παραπάνω… με το ζόρι, διαπιστώνουμε ότι οι αποσβέσεις στα πρίμα είναι κατά τι πιο σύντομες από το συνηθισμένο, έτσι προκρίνεται λίγο η ατάκα έναντι της διάρκειας και το αποτέλεσμα τείνει ελαφρά προς το ζωντανό/άμεσο παρά το ατμοσφαιρικό. Παρόλα αυτά, είναι τέτοια η ανάλυση των αρμονικών σε όλο το φάσμα, τέτοια η ηχοχρωματική ευστοχία στις περιγραφές και τέτοια η ακρίβεια της εστίασης, ώστε τελικά να είναι κανείς παραπάνω από ευχαριστημένος από τον ήχο των ασημένιων δίσκων. Περνώντας στη USB, η κατάσταση είναι λίγο πιο συμβατική με στάνταρτ υλικό ως προς την ανάλυση και τα πρίμα κι εδώ το upsampling μπορεί να δώσει το κάτι παραπάνω χωρίς να αλλοιώσει την μουσική αισθητική του σταδίου εξόδου. Με υλικό hi-rez τα πράγματα αλλάζουν ριζικά, το μηχάνημα γεμίζει με πληροφορία και λαμπερές αρμονικές και η εστίαση βρίσκεται πια στα όρια της ψευδαίσθησης, ενώ τα πρίμα δίνουν την εντύπωση ότι εκτείνονται στο διηνεκές. Πάντα βέβαια τα σώματα παραμένουν γεμάτα και δεν υπάρχουν υστερικές αντιδράσεις αλλά πλούσια υφή, όμως δεν υπάρχει ίχνος πάχους ή ρομαντισμού αλλά πληροφορία μέχρι το κόκκαλο που έρχεται πάντα με γλυκύτητα και κορυφαία ευκρίνεια. Θα έλεγα ότι το CD-1sx ακούγεται εξαρχής πολύ μουσικό όπως οι πρόγονοί του, όσο το γνωρίζεις όμως συνειδητοποιείς ότι έχει τεράστια ανάλυση που, ευτυχώς, δεν εκτοξεύεται σαν πυροτέχνημα αλλά υπηρετεί την τονική ομορφιά και την ποικιλία των μικροδυναμικών αντιθέσεων όσο ελάχιστα ακόμη ψηφιακά, ανεξαρτήτως τιμής. Τώρα το Ayon είναι όσο συναρπαστικό και αποκαλυπτικό μπορεί να ευχηθεί κανείς για player/DAC αυτής της κατηγορίας κι ακόμη περισσότερο, δεν σε βάζει όμως ποτέ σε μπελάδες ενώ “γράφει” τη μουσική στ’αυτιά σου με τρόπο αυθεντικό, ακόμη κι αν επιλέξεις να μην το προσέχεις καθόλου. Τι άλλο να ζητήσει κανείς;

Ayon CD-1sx, CDplayer/προενισχυτής ψηφιακών εισόδων/USB DAC, σχεδίαση-κατασκευή στην Αυστρία. Τιμή: 4.160€,  Αντιπρόσωπος: Audio Design, τηλ. 210-6459608

ayon-cd1-leftpic

Σύστημα δοκιμής: ψηφιακές πηγές Gold Note Koala, Line Magnetic 502CA, ενισχυτές Gold Note S-3 ΙΙ Signature, Sansui AU-505 (mod), Icon Audio, KingRex T20+PSU, ηχεία ProAc, Ocellia Calliope.30 Signature, ELAC, DIY βάσει Fostex, καλώδια ρεύματος & accessories Ringmat Developements, Transparent Cables.

 

chameleon banner 3

Chameleon Audio


avart-banner-avantgarde

Audio Vision Art


soundgallery_mini_promo

Sound Gallery Of Athens


BANNER-2

BANNER-1

Audio Design


 

 

About HiEndNews

x

Check Also

DarTZeel LHC-208 Integrated Amplifier & Streaming DAC [Review].

  darTZeel  LHC-208 Ολοκληρωμένος Ενισχυτής με Streaming DAC [Δοκιμή].   Musical Umami! Το ουμάμι (Umami, [uːˈmɑːmi]), η καλή ...

RT-AUDIO R2R Multibit “Orpheus” Battery DAC [Review].

RT-AUDIO R2R Multibit “Orpheus” Battery DAC [Review] English Edition. RT-Audio Design from Bulgaria has developed ...

Epos ES-7N Bookshelf Speakers [Review].

Epos ES-7N Bookshelf Speakers [Review]. Το πιο καλόβολο και μαζί διάφανο ηχείο στα ‘κυβικά’ του ...