Audiolab 6000N ‘Play’ Streaming Player Review.
Οικονομικός ψηφιακός ‘οικοδεσπότης’ για …ακόμη ένα βραβείο.
Audiolab UK – μια καθαρή βρετανική αξία στον ήχο επιστρέφει δυναμικά και προβολικά στην αγορά της χώρας μας. Ξεκίνησε τις αρχές του 1980 από τους Philip Swift & Derek Scotland κερδίζοντας παγκόσμια αναγνώριση με τον κλασσικό ολοκληρωμένο ενισχυτή της μοντέλο 8000Α, ένα προσιτό και εξαιρετικό σε μουσικότητα παράδειγμα σχεδίασης που έκλεψε καρδιές. Τα χρόνια που ακολούθησαν έφεραν στην Audiolab μεγάλη εμπορική επιτυχία. Το 1997 η TAG McLaren Audio ενδιαφέρθηκε να την εξαγοράσει και την έκανε μέρος του International Audio Group, ενώ το 2004 επέστρεψε κεφάτη και πάλι με την original υπογραφή και –ας μας επιτραπεί- ακόμα υψηλότερα στη σκάλα επιδόσεων, ως Audiolab UK. Η αξιοπιστία, η ευκολία στη χρήση μα πάνω από όλα η ηχητική υπεροχή είναι οι πυλώνες που στηρίζουν τη δικαιολογημένη φήμη της. Μας δόθηκε λοιπόν η ευκαιρία να δοκιμάσουμε για το ποδαρικό της νέας της στέγης στην χώρα μας, αυτής της αντιπροσωπείας Orpheus Audio αλλά και του νέου έτους, δύο προτάσεις της σειράς 6000. Την ψηφιακή της πηγή (ethernet & wifi) streamer 6000N Play που σας παρουσιάζουμε εδώ και τον απίθανο προσιτό ολοκληρωμένο ενισχυτή της με ενσωματωμένο phono-stage για κεφαλές πικάπ κινητού μαγνήτη και ψηφιακό μετατροπέα, μοντέλο 6000A όπου δοκιμή του ολοκληρώνεται την επόμενη εβδομάδα.
Η παράδοση παίζει μεγάλο ρόλο, έτσι και εδώ προτιμάται η λιτότητα και τελικά η ουσία. Στην πρόσοψη, δεξιά συναντάμε ένα γκρουπ έξι πλήκτρων ‘Preset’ τα οποία προγραμματίζονται άρα και επιλέγουν ότι ορίσουμε, από διαφορετικά διαδικτυακά ψηφιακά ραδιόφωνα μέχρι τις υπηρεσίες Spotify, Tidal (κ.α.) και ότι επιθυμούμε να εναλλάσσουμε συχνά. Στην πιο δεξιά άκρη, βρίσκεται το πλήκτρο On/Off ενώ αντιστοίχως στην αριστερή το κόκκινο led που μας δείχνει οτι βρίσκεται σε λειτουργία. Ούτε οθόνες, ούτε μενού επιλογών σε display. Αυτή η προσέγγιση δεν σας κρύβω μας άρεσε, διότι όλα αυτά τα ‘πλην’ πολλές φορές φανερώνουν μεγάλα ‘συν’ στις ακροάσεις. Ως εξελιγμένος hi-res streamer με ψηφιακό μετατροπέα της Sabre, με τεχνολογία DTS Play-Fi® όπου η μουσική μπορεί να μεταδοθεί σε διάφορα σημεία στο σπίτι ή στην εργασία μέσω του ασύρματου δικτύου σε μορφή υψηλής ανάλυσης και εύκολα να επεκταθεί σε ένα σύστημα πολλαπλών δωματίων, εάν απαιτείται, μπορείτε να κάνετε ροή προγράμματος από οποιαδήποτε πηγή στο ασύρματο δίκτυό σας, συμπεριλαμβανομένων των smartphones (και αρχείων flac από εκεί), tablets iOS ή Android & φυσικά υπολογιστών, καθώς και από μια μονάδα NAS. Εφοδιασμένο με το Digital to Analog chip (ES9018 Sabre32 Reference) το οποίο ενσωματώνει και ο ενισχυτής της σειράς 6000Α αλλά και το M-DAC μοντέλο, η ποιότητα είναι έκδηλη. Ένας πολύ αξιόλογος digital to analog κονβέρτορας με ιδιαίτερη φροντίδα στην τροφοδοσία του, που προσφέρει ακροάσεις έως 24-bit/192kHz υψηλής ανάλυσης αρχείων και μέσω Wi-Fi . Στην πίσω πλευρά συναντάμε υποδοχή Ethernet & σημεία Wi-Fi κεραίας συνδεσιμότητας (όπου παρέχονται στο πακέτο του 6000N), Οπτικές και S-PDIF εξόδους καθώς και μια θύρα Upgrade USB-A & Control για μελλοντικές αναβαθμίσεις firmware, εισόδους 12 trigger για τηλεχειρισμό και φυσικά τις εξόδους RCA προς τον ενισχυτή / προενισχυτή μας. Σε μέγεθος πολύ κοντά στο σασί των ολοκληρωμένων, στα 445 (Π) x 80 (Υ) x 330 (Μ) χιλιοστά, έχουμε στην διάθεσή μας επιλογές μαύρου ή ασημί χρώματος. Τέλος, σε καμία περίπτωση δεν θα ενοχλήσει την μέση σας κατά την τοποθέτησή του, στα 4.8 περίπου κιλά όπου ζυγίζει.
Ακούγοντας…
Το streaming έγινε κυρίως μέσω καλωδιακής σύνδεσης Ethernet και σε μικρότερη κλίμακα μέσω Wi-Fi, ως επί το πλείστον με την χρήση των Premium υπηρεσιών Tidal & Spotify. Χρησιμοποιήθηκε η προτεινόμενη εφαρμογή σε κινητά & tablet της Audiolab UK. Η μετατροπή digital to analog αφέθηκε εξολοκλήρου στο 6000N Play και δεν χρησιμοποιήσαμε κατά την δοκιμή εξωτερικό κονβέρτορα (DAC) μέσω των ψηφιακών εξόδων του.
Πολύ ενθαρρυντικό το πρώτο άκουσμα από την υπηρεσία Tidal. Όντως παρατηρούμε μια ανάγλυφη live αναπαράσταση, στην οποία οι μουσικοί τοποθετούνται και εξελίσσονται με χειρουργική ακρίβεια, μην αφήνοντας τίποτα σε θολά νερά. Η έκταση, η μεστή και πεντακάθαρη μεσαία περιοχή μα και η σωστή διάρκεια της κάθε χαμηλής νότας ήταν τα κυριότερα σημεία στα οποία μας απέδειξε πως μπορεί να κάτσει στην θέση των ακριβότερων προτάσεων ψηφιακών πηγών (την οποία και πήρε). Έπειτα να μας βάλει στο ερώτημα αν κανείς πρέπει να δώσει περισσότερα και πότε για να προμηθευτεί ένα αυτόνομο και καθαρόαιμο DAC. Δώστε του επιμελημένες ηχογραφήσεις με πληροφορία χαμηλής στάθμης και καλέστε φίλους ως συνακροατές-κριτές. Σίγουρα θα παραδεχθούν πως εδώ υπάρχει κάτι το ιδιαίτερο που εκτός της διαφάνειας και καθαρότητας κάθε νότας σε βάζει σε μαθήματα οικονομίας. Ακόμη, βάζει σε υπαρξιακά τα περισσότερα cd-players κοντινής έως και τριπλάσιας αξίας που θέλουν να ‘παίξουν’ μαζί του. Με τον Eric Clapton στο ιστορικό MTV Unplugged και το 6000N Play να κάνει την δουλειά του, θέλεις να ακούς και να ξανακούς το γνώριμο ηχογράφημα μέσω των streaming υπηρεσιών και κάθε φορά αντί να ψάχνεις τι ίσως χάνεται από την μαγεία ή την πληροφορία σε σχέση με το red-book CD και έναν πολύ καλό μετατροπέα της τελευταίας -ας ορίσουμε- εξαετίας, να ανακαλύπτεις κάτι καινούργιο! Η Audiolab με εφόδιο το επιμελημένο Sabre Digital to Analog chip κάνει τα αδύνατα δυνατά να εκτροχιάσει τα ‘πρέπει’ και τα ‘μη’ δείχνοντάς μας τι μπορεί να αποκτήσει κανείς σήμερα σε αυτό το ύψος τιμής. Θα συμπληρώσουμε πως το ίδιο κατάφερε να μας δείξει και με τον ολοκληρωμένο ενισχυτή της μοντέλο 6000A που συνεδρεύει, ενώ η δοκιμή του ακολουθεί και αυτή εντός Ιανουαρίου.
Εδώ και σε flac αρχεία του soundtrack της βιογραφικής ταινίας των Queen είναι που διαφέρει έντονα, σε σχέση με το μεγάλο player της Cocktail X35 των δοκιμών μας ή το streamer της Arcam ST60. Με αυτά τα ‘κυβικά’ θα πρέπει να συγκριθεί ως ειλικρινά του αξίζει και εντέλει εδώ θα παιχτεί το παιχνίδι της τελικής επιλογής. Ενώ το all-in-one streamer & ενισχυτής της Cocktail Audio ακούγεται σε σύγκριση ακόμη πιο ογκώδες στην μεσαία και λίγο πιο σκοτεινό σε όλο το φάσμα, το Arcam streamer δείχνει ρυθμικότερο μα και πιο άχρωμο, η Αudiolab δίνει προσοχή σε λεπτότερα σημεία και αντιτείνει με μια ισορροπία και εσωτερικότητα αποδίδοντας τελικά πιο αναλυτικά και συνάμα δεμένα τις μεσαίες και ανώτερες οκτάβες. Δύσκολο, μα όμως το καταφέρνει. Μόνο μια ευθεία σύγκριση μπορεί να αναδείξει αυτές τις πλευρές, καθώς και να φανεί πως η ‘συνταγή’ που ακολουθεί εσωτερικά ο κατασκευαστής του είναι και η ‘συνταγή’ στον ήχο της Αγγλικής φίρμας που απέσπασε βραβείο EISA. Και για όσους λένε πως δεν μπορείς να έχεις την ηρεμία σου και μια ιδανική πληρότητα σε αυτά τα διαθέσιμα χρήματα ας ακούσουν με πόσο καλή άρθρωση και λεπτομέρεια παρουσιάζει το πρόγραμμα το 6000N Play από flac αρχεία όσο και έπειτα την κλασσική μουσική. Επίσης, σημαντικότατο για όλους μας… ξεκούραστα για ώρες.
Και σε αυτό το σημείο ερχόμαστε στο πιο δυνατό χαρτί του 6000A.Τα έργα με ακουστική ή κλασσική κιθάρα και την κλασσική μουσική. Εδώ βρίσκεται ο καλύτερος χαρακτήρας του κατά την κρίση μας. Είναι ομολογουμένως απειροελάχιστα τα ψηφιακά, αυτής της κατηγορίας, που σε αφήνουν να μπεις στο έργο με τον αέρα της σιγουριάς πως τα καταφέρνουν καλά. Σου ανοίγουν την όρεξη να ακούσεις μουσική για περισσότερο χρόνο και να συνεχίσεις τις δοκιμές απολαυστικά. Η Audiolab χρόνια τώρα ξέρει να πιάνει αρκετά από τα (παν)δύσκολα ζητούμενα των φίλων της κλασσικής. Με ταίρι τον 6000A και ζευγάρια ηχείων της ProAc, Triangle και ELAC, το αποτέλεσμα προκάλεσε ενθουσιασμό ανεβάζοντας πλέον τον πήχη των απαιτήσεών μας για όσα streamer/dacs θα ακολουθήσουν στα εξακόσια ευρώ. Δεν είναι εντελώς τυχαίο που ένα από τα γνωστότερα δισκοπωλεία κλασσικής μουσικής και οπερατικών έργων, η Λέσχη του Δίσκου (δυστυχώς σταμάτησε την πορεία της) εντός του Μεγάρου των Αθηνών απέδιδε σεβασμό στα ακούσματα επιλέγοντας ενισχυτές της Audiolab στην έδρα της. Λοιπόν, εκτός των δεκάδων πιο πρόσφατων παραγωγών της Telarc & Harmonia Mundi, με την όπερα Don Giovanni του W.A.Mozart και την εκπληκτική ερμηνεία των Fischer-Dieskau, Kohn Kreppel από την Deutsche Grammophon στην ιστορική ηχογράφηση του 1958 δεν περιμέναμε αυτά που ακούσαμε. Ανάλυση στις χαμηλότερες οκτάβες, καθόλου «βιαστικά» σε απόσβεση περάσματα και πειστικά σε χροιές πρίμα συνόλων εγχόρδων. Όλα αυτά από τις υπηρεσίες του Spotify Premium που για κάποιο λόγο μας ακούγεται μέσω του 6000N πιο γλυκόηχο και ‘αναλογικό’ από ποτέ. Σε μια ακροβατική ισορροπία μεταξύ φωτεινής παρουσίασης των άνω-μεσαίων συχνοτικών περιοχών και αποβολής κάποιας ενοχλητικής ή αφύσικης επιπλέον λαμπρότητας, προσπαθώντας να τονώσει κάποια σκοτεινά ή και θολά ηχογραφήματα. Αν από το εβδομαδιαίο ρεπερτόριο σας δεν απουσιάζει ποτέ η κλασσική μουσική και ενώ δεν κοιτάτε για κάτι κατά πολύ ακριβότερο, επενδύστε άφοβα.
Συμπέρασμα
Ο ολοκληρωμένος της σειράς 6000 (μοντέλο 6000Α) σηκώνει την σημαία τελειότητας στην τιμή του, ενώ η δοκιμή του γράφεται και ολοκληρώνεται σύντομα. Σε μια περίοπτη θέση, τον συνόδεψε και ο ψηφιακός wireless streamer & digital to analog μετατροπέας της Audiolab μοντέλο 6000N (της εδώ δοκιμής), αποδεικνύοντας την σοβαρότητα με την οποία διαχειρίζεται και προσφέρει την μουσική. Όλοι κατά τις ακροάσεις, απολάμβαναν τα πάντα χωρίς να χρειάζεται να κινούνται ανήσυχα ή να διακόπτουν συχνά για τυχόν παρατηρήσεις – αυτό και αν λέει πολλά! Ως πηγή και διαχειριστής των ψηφιακών επιλογών μας, βγήκε καθαρός νικητής ανάμεσα στις οικονομικές προτάσεις του σήμερα. Ο δημιουργός του 6000Ν προτίμησε να ακολουθήσει την λιτή γραμμή και εμφάνιση, χωρίς οθόνες στην πρόσοψη και οπτικά βεγγαλικά, δίνοντας το φόρτε στην ακουστική ποιότητα. Αυτή είναι η Audiolab UK που λατρεύουμε για το high fidelity audio ήθος της και για το πόσο βαθιά σέβεται την ηχητική απόδοση ενός πολύπλευρου μουσικού προγράμματος. Δεν θα σε κουράσει όσες ώρες και αν του ζητήσεις να συμμετέχει στην ψυχαγωγία σου. Και κάτι τελευταίο αλλά επαληθεύσιμα σημαντικό: O 6000N Streaming Player δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πηγές που τις βαριέσαι εύκολα ή τις εγκαταλείπεις επίσης, μόλις ακούσεις δύο-τρεις λίγο καλύτερες και ίσως νεότερες προτάσεις, το επόμενο διάστημα. Ήρθε για να μείνει ως κλασσικός. Θυμάστε την τιμή του;
Σύστημα Αναφοράς:
Analog Sources (Αναλογικές πηγές): Kuzma Stabi-M, Pro-Ject RPM 3, E.A.T. (European Audio Team) Forte S, Pro-Ject Debut Carbon EVO Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): Thivan Labs, VTL, Lejonklou Slipsik 7.1, Musical Fidelity Nu-Vista, Goldmund Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon 2M Black 250-LVB & 2M Red, Van den Hul THE FROG, Vertere Mystic, Sumiko, Kuzma CAR-50, Skyanalog MCs, Dynavector κ.α. Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Primare, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio, Metronome Audio, Jadis κ.α. Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, E.A.R.-Yoshino, Conrad-Johnson (various) Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): VTL, Audiolab UK model 6000A, Jadis Orchestra Reference, RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), Conrad-Johnson (tube & solid-state) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): Duevel, ProAc Studio & Response series, Kharma CRM 3.2 FE Black Edition, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various) Cables (Καλωδιώσεις): Nordost Blue Heaven Phono Cable, Nordost ηχείων-interconnect, Neotech interconnects, Esprit Audio ηχείων-interconnects, Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): Neotech, IsoTek, Oyaide, Shunyata Research Power Conditioning (Φίλτρα AC): Shunyata Research Hydra, Nordost Qv2/Qk1, Lab12.
Τιμή :
589,- €
Διάθεση – Ακροάσεις :