ISKRA 1 Blue Daphne MM/MC Phono Stage
Δοκιμή προενισχυτή κεφαλών πικάπ MM/MC
Αναλογικές νότες από την Audiokultura.
Κάθε φορά που παίρνουμε για δοκιμή έναν προενισχυτή κεφαλών πικάπ και ιδιαίτερα –όπως εδώ- τάξεως τιμής περί των πεντακοσίων ευρώ, μας πιάνει μια αίσθηση μεγάλης περιέργειας. Αν θα βρούμε επιτέλους κάτι που μπορεί να σταθεί αρκετά πιο πέρα από τα ζητούμενα ή αναμενόμενα της κατηγορίας του, αφήνοντας σε όλους μας τα χαμόγελα μιας ανακάλυψης. Ναι, είναι αλήθεια πως σε κάποια μας συστήματα την έχουμε βγάλει φθηνά, στα σημεία της ηχητικής αλυσίδας όπως τα phono-stages ή τους ψηφιακούς μετατροπείς (DACs), χωρίς να στερούμαστε την ανάλυση, την διαφάνεια και την πολύτιμη πιστότητα στις χροιές.
Η ‘δουλειά’ αυτή όμως μας καλεί πολύ συχνά στο να αντιμετωπίζουμε όχι και τόσο γνωστές προσιτές λύσεις. Εδώ και μπορούμε να πούμε ότι, με εξαίρεση τα διασημότερα phono-stages στις εισαγωγικές-μεσαίες κατηγορίες της Pro-Ject ή της Musical Fidelity, προσθέστε αν θέλετε και του (όχι προσιτού βέβαια) ‘αγνώστου’ Slipsik ΜΜ-only phono της Σουηδικής Lejonklou που πέρασε από τις δοκιμές μας, δεν βρίσκουμε συχνά ανά τις πενταετίες κάτι που να μπορούμε πράγματι να συστήσουμε ανεπιφύλακτα σε ένα ευρύ κοινό. Και δεν αναφερόμαστε σε αποκλειστικά κινητού μαγνήτη phono-stages. Τον Αύγουστο μήνα λοιπόν, ήρθαμε σε επαφή με μια αρκετά οικονομική λύση σε μέγεθος compact, που μπαίνει στην πολύ μικρή αυτή λίστα των ανακαλύψεων. Τον Πολωνικό Audiokultura ISKRA 1 Blue Daphne MM/MC. Περίεργο όνομα και έρχεται σε ένα πανέμορφο μπλε σασί. Βολικός στο μέγεθος, άριστα κατασκευασμένος προενισχυτής με άριστα χαρακτηριστικά ησυχίας στην πράξη και καλή τιμή διάθεσης, που μπορεί να μπει παντού χωρίς “ναι μεν αλλά” μα να δώσει ένα ώριμο-μεστό αποτέλεσμα, σε συνδυασμό με πλούσιο χαμηλό, καθαρά πρίμα και καλή ανάλυση. Θα δούμε πιο κάτω τις ικανότητες και τους περιορισμούς του, αφού πρώτα τον γνωρίσουμε λίγο καλύτερα…
Κατασκευή και σύντομα τεχνικά.
Ως το οικονομικότερο από τα δύο διαθέσιμα phono-stages της Πολωνικής Audiokultura, παρέχει αποκλειστικά επίχρυσες rca εισόδους & εξόδους καθώς και τροφοδοτείται από ένα απλό, μικρό διακοπτικό τροφοδοτικό. Παρατήρηση ότι οι θέσεις εισόδου των rca βρίσκονται ‘μια ιδέα μέσα’ στο σασί, σε σχέση με το πλήθος άλλων προτάσεων όπου κλασσικά εξέχουν στην πίσω πλευρά. Ας το θεωρήσουμε μια πρακτική άποψη που συντελεί στην καλή τιμή μα θα δυσκολέψει κάποιους στην εισαγωγή πολύ ιδιαίτερων RCA βυσμάτων, κατά τα άλλα με καλωδιώσεις phono της Van Den Hul και Nordost δεν μας προβλημάτισε στο παραμικρό. Οι διαθέσιμες επιλογές χωρητικότητας για όσες κεφαλές κινητού πηνίου του αναφέρονται στις τιμές 0 /47 /100 /147 /200 /220 /247 /267 /320 /367 /420 /467pF και αντίστασης στις κινητού μαγνήτη σε τιμές 100 /300 /500 /1 Κ/ ή 47Κ. Επιλογή αυτών γίνεται μέσω dip switches στο κάτω μέρος του ISKRA 1, χωρίς να χρειαστεί να ανοίξουμε το σασί του. Η είσοδος τροφοδοσίας αναφέρει 9-18V DC και για να μην φλυαρούμε περισσότερο στην περιγραφή, δηλώνουμε απλά ευχαριστημένοι με τον εσωτερικό solid-state κόσμο του και την ποιότητα κατασκευής στα χρήματα. Tο κρυφό του καμάρι: MKP πυκνωτές των εταιριών Miflex, RIFA & Vishay εντός. Οι διαστάσεις του: 180x45x115 χιλιοστά.
Σε Γνώριμες κεφαλές με το Audiokultura ISKRA 1.
Από πού προέρχεται το όνομα Iskra; Σύμφωνα με τη μετάφραση σημαίνει “Σπίθα” στα πολωνικά. Αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει πολλά λογοπαίγνια εντός της ακουστικής μας ανάλυσης , αλλά σας υποσχόμαστε ότι δεν χαρακτηρίζει κάποια “τάση” στις υψηλές συχνότητες ! Το αντίθετο μάλιστα. Οι υψηλές του συχνότητες είναι υποδειγματικές στην προσιτή κατηγορία.
Έχουμε κρατήσει μια θέση στα μικρότερα και μεσαία συστήματα μας, στα πικάπ της Pro-Ject X2 αλλά και άλλων ιστορικών brands, όπου κατά καιρούς φλερτάρει με την ιδέα μιας προσιτής προενίσχυσης. Εναλλάξ, είτε οι πασίγνωστες κεφαλές κινητού μαγνήτη 2M σειράς της Ortofon (εδώ το μεγαλύτερο μέρος των ακουσμάτων έγινε με την 2Μ Blue κεφαλή) αλλά και ακριβότερες κατά πολύ κινητού πηνίου, έδωσαν τα millivolts τους στο εδώ phono. Το Audiokultura λοιπόν, αντικατέστησε το ικανότατο Σουηδικό Lejonklou Slipsik v7 προενισχυτή (όμως, μόνον mm) σαυτό το σύστημα, αποδίδοντας σημαντικές διαφορές σε σχέση με τον ‘συγκάτοικο’ του.
O ήχος του Audiokultura πράγματι αποτελεί ενδιαφέρον στην σημερινή αγορά των οικονομικών higher-fidelity επιλογών, διότι είναι αρκούντως μεγάλος (οκ, δεν θα εντυπωσιάσει το ίδιο, για παράδειγμα, με το λαμπάτο κατά πολύ ακριβότερο phono της Thivan Labs που ακούσαμε φέτος), θερμός μα και αφάνταστα διασκεδαστικός και μουσικός χάρη στη φανερή συνοχή των μελωδικών γραμμών που κατέχει αποδίδοντας. Έχουμε γνωρίσει φυσικά και καλύτερα ως προς το κοφτό, uptempo γράψιμο του ρυθμού μα το ISKRA 1 δεν απογοητεύει σε αυτόν τον τομέα. Η ανώτερη ‘ησυχία’ του, που τιμά τον κατασκευαστή και την αναπαραγωγή βινυλίων, προσδίδει πολύ καλά και ζωντανά λεπτομέρειες που διαβάζουν καλά οι κεφαλές μας, καταλήγοντας (πάντοτε με αξιόλογα interconnects phono) σε ένα αποτέλεσμα που χαρακτηρίζει η ωριμότητα και η αποφυγή υπερβολών στις μεσαίες και άνω συχνότητες. Δεν προτείνουμε να το επιλέξετε απλά και μόνον ως ένα μοντέλο που θα “ξυπνήσει” πολλά μουντά συστήματα βασισμένα σε πολύ-πολύ οικονομικές κεφαλές (δεν το συζητάω πόσο καλός μπορεί να αποδειχτεί σε μικρά ηχοσύνολα!) χωρίς να τα φορτώσει με θόρυβο. Αυτό θα το πράξει με μέτρο, δεν θα αναστατώσει το συχνοτικό σύμπαν με προβολικότητα ή έντονη φωτεινότητα. Το μπάσο του είναι απρόσμενα ισχυρό, θεαματικά στημένο ψηλά στη σκηνή ενώ οι υψηλές του διαθέτουν ανάλυση και πληροφόρηση χωρίς να εξάγονται πιο ενεργές από ότι γνωρίζουμε στις Ortofon μας. Οι μεσαίες πάλι, δεν καταδυναστεύουν τη σκηνή, είναι όμως χορταστικά παρούσες με ελαφρότατα ζεστό χαρακτήρα και απολαυστική διάρκεια στις νότες (πχ. ενός πιάνου). Ευτυχώς, δεν υπάρχει εντολή για αφύσικη πυκνότητα στα μεσοπρίμα, ούτε κάποια υπερένταση που διαπιστώσαμε σε προσιτά λαμπάτα phono με “μοντέρνο” προσανατολισμό. Ξεχάστε όμως και τα “ασαφή πρίμα-φλου μπάσο” που χαρακτηρίζουν μερικούς προενισχυτές κεφαλών που κυνηγούν την αγνότητα στις μεσαίες με κάθε θυσία. Από την Audiokultura στα μικρά αυτά δείγματα home audio γραφής, δεν έχετε να φοβάστε μήπως σας εξαναγκάσει σε κάποια θυσία στα “τυπικά και απαραίτητα”. Ούτε στην εστίαση που είναι πολύ καλή, ούτε στην έκταση των χαμηλών ή τον έλεγχο του χαμηλού, που είναι τουλάχιστον καλός.
Σαφώς όμως και έχει τα όριά του, που έρχονται προσεκτικά και διακριτικά και αφορούν κυρίως το βάθος της ανάλυσης και την ανώτερη δυνατή ρυθμική συνέπεια –πάντοτε- στο χρηματικό ζητούμενο. Από διαφάνεια, σκηνικό πλάτος-βάθος και ελευθερία ροής τα πάμε και εδώ πολύ καλά διαθέτοντας μια πιο σοφιστικέ, πιο σύγχρονη αν θέλετε, τονική ισορροπία (αλλά όχι απαραίτητα και πιο πυκνή υφή με τον τρόπο -ξαναναφέρουμε- ενός λαμπάτου Thivan Labs). Ένα μεγάλο μέρος αυτών των ορίων σχετίζεται με το κατασκευαστικό –ως λογικό- κόστος, όμως η διακριτή ζεστασιά της ‘μιας δόσης’ μας άφησε να ακούσουμε πάρα, μα πάρα πολλούς δίσκους μας χωρίς καμία διακοπή. Πάντως, αυτές οι πτυχές έγιναν φανερές σε κεφαλές και συνθήκες συστήματος, εκεί όπου έχουν αποτύχει στην ουσία (κάποτε θεαματικά) αρκετοί και κάποιοι ελαφρώς ακριβότεροι προενισχυτές. Κι αυτό είναι το βασικό χάρισμα του ISKRA 1 Blue Daphne!
Συμπέρασμα
Ένα μεγάλο μέρος των ορίων που ξεπερνά το Audikultura ISKRA 1 και δεν το ‘δείχνει’ με την πρώτη ματιά, οφείλεται σε μια απαλή ζεστασιά που μπορεί να ‘κρύβει’ λίγο το επόμενο επίπεδο ανάλυσης σε σχέση με επιλεγμένους προενισχυτές κεφαλής πικάπ, πάνω-κάτω στην τιμή αυτή. Πάντως, αυτή η πτυχή έγινε φανερή σε αντίξοες συνθήκες συστήματος, εκεί όπου έχουν αποτύχει (κάποτε θεαματικά) αρκετοί και σημαντικά ακριβότεροι προενισχυτές, μάλιστα πιο πολύπλοκοι από τον ISKRA 1 Blue Daphne. Κι αυτό είναι το βασικό χάρισμα του: υλοποιεί με απλό τρόπο (και με βάση αυθεντικά πρότυπα) ένα phono που ποτέ δεν προβληματίζει τεχνικά αλλά διασκεδάζει ηχητικά και πείθει αμέσως μουσικά, με χορταστικές χαμηλές, αποφεύγοντας τις υπερβολικά πολύπλοκες σχεδιάσεις που επιφέρουν παραπέρα αλλοιώσεις στο σήμα. Τελικά, ο μικρός εδώ προενισχυτής που αντιπροσωπεύει η Ακουστική Κρήτης φαντάζει ως μια σίγουρη λύση-πασπαρτού για όλες, εκτός ίσως από τις πιο εξεζητημένες κεφαλές, της εισαγωγικής ή μεσαίας κατηγορίας στην σημερινή αγορά, τελικά μεταφέροντας με απροβλημάτιστο τρόπο και άριστη ησυχία όλη την ουσία των ηχητικών χαρακτηριστικών κάθε μιας κεφαλής.
Σύστημα – Συσκευές Αναφοράς
Πικάπ: Dual (διάφορα) & Pro-Ject X2 – Κεφαλές: Ortofon 2M Blue & 2M Red, 2M Black, Koetsu Black GoldLine MC, Clearaudio MCs (διάφορες). Ενισχυτές: Jadis, Tsakiridis Devices, Pathos Acoustics, Conrad-Johnson (solid-state). Ηχεία: ProAc, Klipschorns, Magnepan. Καλωδιώσεις: Esprit Cables, Nordost & VDH Phono. Ρεύμα: Ludic Audio.
Tιμή Διάθεσης: 450 €
Αντιπροσωπεία Audiokultura