Audio Hungary A20i Class A Integrated Amplifier
An appropriate sense of musical flow and class A sonics !
Το 2017, η εταιρία Chameleon Audio ανακοίνωσε και παρουσίασε για πρώτη φορά στην χώρα μας και ταυτοχρόνως στο hiendnews.gr το brand της Audio Hungary. Δεν χρειάστηκαν πάνω από δύο ώρες ακρόασης με το εισαγωγικό μοντέλο της, ώστε να αντιληφθούμε την πραγματικά υψηλή σχέση τιμής-απόδοσης των λαμπάτων ενισχυτών και προενισχυτών της. Από την πρώτη μας μέρα μαζί τους, η εκτίμησή μας προς τα εξ’ Ουγγαρίας δημιουργήματα που ‘προσγειώθηκαν’ στην νέα έδρα τους, έκδηλη. Σε αμέσως επόμενη φάση και ακούγοντας μόνον θετικά σχόλια από φίλους της ιστοσελίδας μας, ο αρθρογράφος μας Χρήστος Τσιάτης τέσταρε τον προενισχυτή APR 204 και ολοκληρωμένο/τελικό APX 200 τελειώνοντας τις ακροάσεις συνολικά ενθουσιασμένος, ενώ παράλληλα στρώναμε τους εκπληκτικούς, έπειτα στην σκάλα της γκάμας ολοκληρωμένους της, push-pull σε τάξη Α. O Qualiton A20i λοιπόν, που δοκιμάζουμε σήμερα εδώ, εδρεύει στην μεσαία κλίμακα αυτών των ολοκληρωμένων με μόλις έναν μεγαλύτερο ‘αδελφό’ επίσης πιστά σε καθαρή τάξη Α, αλλά με μεγαλύτερη ισχύ και λυχνίες εξόδου ΚΤ120 ή κατόπιν παραγγελίας με KT150.
Από πλευράς ισχύος λοιπόν, o Audio Hungary Qualiton A20i είναι ο μικρότερος από όλη την οικογένεια integrated. Το σασί του είναι από ανοξείδωτο ατσάλι, ζυγίζει συνολικά δεκαέξι κιλά και συνοδεύεται από τηλεχειρισμό και εγγύηση δύο ετών. Επίσης σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η πόλωση των λυχνιών γίνεται αυτόματα, συνεπάγεται πως η διάρκεια ζωής των λυχνιών εξόδου αυξάνεται σημαντικά. Έτσι δικαίως τον θεωρούμε και ως τον οικονομικότερο σε κόστος αλλαγής λυχνιών (retubing) μιας που οι 5881 ισχύος που φορά έχουν λογικότατο κόστος απόκτησης. Αρκετά ‘μαζεμένος’ και σε διαστάσεις (27 x 18 x 30 cm), ομολογουμένως πανέμορφος, κάθεται διακριτικά ακόμη και πλάι-πλάι με τα ψηφιακά μας, στο ίδιο επίπεδο των rack μας. Τέλος, διαθέτει τρία inputs ενώ απουσιάζει ενσωματωμένο phono stage.
Άραγε πού λέτε να στοχεύει εξαρχής η Audio Hungary με αυτήν της την πρόταση; Σας γράφουμε αναμφίβολα: όσο πιο κοντά σε κάποια πλευρά της μουσικής πανδαισίας και παράδεισο ρεαλισμού που κατέχουν τα elite καλοσχεδιασμένα low-wattage single ended ενισχυτικά, μέσω της push-pull σχολής, διότι απλά εκεί η Audio Hungary αφιέρωσε τoν ‘πυρήνα’ της ύπαρξής της! Η επαφή με τον A2oi έγινε στην αρχή μέσω τριών ηχείων σχολής ‘κόρνας’ και των ψηφιακών της Ideon Audio σε πλήρη ανάπτυξη (3R mk2, τροφοδοσία) & Metrum NOS DACs. Όσον αφορά το τμήμα προνενίσχυσης που είναι μόνον γραμμής, χρησιμοποιεί 2 διπλοτρίοδους 6922 και 2 x ECC83. Mάλιστα, ο ‘Ελληνας αντιπρόσωπος κ. Ν.Κωσταδήμας, τον εισάγει εξοπλισμένο αποκλειστικά με αναβαθμισμένες σε κορυφαίες Gold Lion Genalex, χωρίς καμία απολύτως επιβάρυνση στο κόστος απόκτησης! Τόσο ουσιαστικό σε ήχο το ‘δώρο’ της Chameleon Audio. Η διαφορά αυτή των λυχνιών προενίσχυσης είναι όχι απλώς αισθητή σε μουσικότητα αλλά και σε δυναμικές και ανάλυση, δίνοντάς μας έτσι το δικαίωμα να τονίζουμε ανελλιπώς πως ανεβάζει σε αρκετά μεγάλο ποσοστό την συνολική ηχητική έκφραση του A20i, έναντι των Electroharmonix όπου συνόδευαν από τον κατασκευαστή του το μοντέλο. Οι λυχνίες εξόδου είναι οι 5881 της Tungsol [μπορείτε να αλλάξετε χωρίς καμία μετατροπή ή επιλογή διακόπτη σε 6L6], τέσσερις στο σύνολο και αποδίδουν 20 watts ανά κανάλι σε καθαρή τάξη Α και χωρίς στάδιο ανάδρασης. Με αυτές δεν ‘ψαχτήκαμε’ ώστε να βρούμε εναλλακτική ή σύγκριση με άλλης μάρκας, ίσως πράξουμε στο μέλλον.
Οδηγώντας ‘ευαίσθητα’ αλλά και μη ηχεία…
Αυτός ο Audio Hungary με το ελαφρύ ‘πάτημα’, είναι ένα μουσικό χάρμα. Σε απόδοση με τα περισσότερα ηχεία μεσαιουψηλής – υψηλής ευαισθησίας των δοκιμών, τουλάχιστον κάτι τέτοιο μας απέδειξε. Όλες μας οι κόρνες επιστρατεύθηκαν (Klipschorns, Visaton) αλλά και λοιπά ηλεκτροδυναμικά (Audiosolutions, Reference 3A, ProAc) καθώς του επέτρεψαν να εκφρασθεί χωρίς να κλεισθεί γρήγορα στο ‘καβούκι’ του. Αν κάτι είναι προφανές από την πρώτη στιγμή μαζί: το ότι ο εκτός από την αισθητική του ήχου που κυνηγά και θα αναλύσουμε λίγο πιο κάτω, κανείς μας δεν φαντάστηκε εξ’αρχής τις συνολικές ικανότητες απόδοσης λεπτομερειών, ανώτερης συνοχής και κοντινής προσέγγισης μιας ρεαλιστικότατης σκηνικής ‘αύρας’. Καθώς η ισχύς του, δεν εμποδίζει δυναμικές εκφράσεις και οδήγηση αν δεν παραλογισθούμε, αναπτύσσει πλήρως τις αρετές του. Αρετές όπως έκταση στα πρίμα αλλά και ταχύ χαμηλό, ανάλυση χωρίς τάσεις αποσύνθεσης, (ξανά) δυναμισμός και αυτή την ζηλευτή λαμπάτη ροή πολλών SET που εσωκλείεται σε αρεστό βαθμό στον A20i παρά το διαφορετικό του είδους. Αναγνωρίσιμα αυτού που ως σύνολο αξίζει ένα μεγάλο μπράβο, τόσο στην κατηγορία τιμής αλλά και ευρύτερα σε σύγκριση με μεγάλα ονόματα λαμπάτων υλοποιήσεων. Σε αρκετά επίσης σημεία, ο A20i δεν εξομοιάζει σε έκφραση και σώματα με πολλούς κατα κανόνα single ended όπου στην έξοδό τους λάμπει μια λυχνία τύπου 845 ή 211, όμως από την άλλη δεν έχει και τα προβλήματα τους, όπως τον αυξημένο θόρυβο και παραμορφώσεις, τους περιορισμούς από τους μετασχηματιστές εξόδου και την ακόμη πιο επιλεκτική διάθεση για το τελικό ηχείο-ταίρι. Το τελευταίο αποτελεί και τον κατεξοχήν περιοριστικό παράγοντα που θα συνοδέψει μια τρίοδο, μολονότι κατέχουν καλύτερη προσέγγιση ροής, μεγέθους και εσωτερικότητας από τα push-pull, ψάχνουν όμως παντού και πάντα το ιδανικό ‘κλίμα’ ως πολύ περιοριστικό προαπαιτούμενο για να εκφρασθούν.Αυτό, όπως ίσως γνωρίζεται, σαφέστατα απαιτεί μεγαλύτερη προσοχή στα ματσαρίσματα. Εδώ πάλι, η Audio Hungary έβαλε τα δυνατά της και το συγκεκριμένο μοντέλο ακούγεται ως κοντινός συγγενής μιας άριστης SET υλοποίησης (περισσότερο θα τολμούσαμε σε 2Α3 εξόδου χωρίς ‘κόφτη’ σε watts) και κατά πολύ ακριβότερης υλοποίησης απαλλαγμένο από δυστροπίες . Η ‘μαγειρική’ στην κουζίνα των υλοποιήσεων αυτών γενικότερα,μας επιφυλάσσει εκπλήξεις και εδώ ανακαλύψαμε μια ακόμη από τις σπάνιες επιτυχημένες συνταγές. Συνδέοντας και κλασσικότερα σε φιλοσοφία ηχεία της Proac & AudioSolutions ευαισθησίας περί των 91db, οι ακροάσεις σε μεσαίες προς υψηλές στάθμες ήταν τόσο ορθές σε άρθρωση, απόδοση λεπτομερειών και σκηνικές διαστάσεις που σας προκαλούμε να μην διστάσετε να ζητήσετε επίδειξη σε όλα τα μουσικά είδη, ακόμη και με ηχεία που κατά τα ‘καθώς πρέπει’ δεν θα μπαίνατε σε διαδικασία και ίσως έχετε αγοράσει.
.
Με την πάροδο των εβδομάδων, μιας και είχαμε την ευκαιρία να τον φιλοξενούμε κοντά στους δύο μήνες, ξανακαλέσαμε τον αντιπρόσωπο με έκδηλη απορία μιας που αυτά τα είκοσι watts ήταν από τα πιο ικανά που έχουμε ζήσει. Μας τόνισε ότι τα μηχανήματα της Audio Hungary λόγω των άρτιων και χωρίς εκπτώσεις μετασχηματιστών τροφοδοσίας παραμένουν αναλλοίωτα σε δεδομένη ισχύ σε όλο το συχνοτικό φάσμα από 22hz έως 35000H, οπότε ιδού η επιβεβαίωση.
Στα “διαλείμματα” ανάμεσα των ημερών εργασίας και δοκιμής του Qualiton είχαμε επισκεφτεί εμπειρότατους φίλους Έλληνες κατασκευαστές, άρα λογικό θα ήταν να ‘ξενοκοιτάξουμε’ λίγο και να έχουμε υψηλά τον πήχη – τόσο όσο με παρέσερναν στον μαγικό τους κόσμο οι SETs αλλά και πιο φιλόδοξα σχέδια βασισμένα συγκεκριμένα στις λυχνίες 2A3, 300B και GM70. Έλα όμως που ο A20i μας έστειλε ξανά… στα θρανία του λεγόμενου value-for-money. Σε ένα-δύο Α/Β με δυνατά Ελληνικά δημιουργήματα, η μεσαία περιοχή του Audio Hungary είχε αυτή την απίστευτη ρευστότητα και υγρασία με κύριο χαρακτηριστικό την σαφήνεια και την ομοιογένεια, όπως και μια αίσθηση ‘πυγμής’ που κάνει το συνολικό άκουσμα μια πολύ ευχάριστη εμπειρία, στα όρια του να αμφισβητείς τελικά -μπρος στο κόστος- τον ναρκισσισμό και την μεσαία της καθαρόαιμης σχολής μα και την μαγική-ρεαλιστική εικόνα με υπαρκτά άκρα της 2Α3. Ο ενισχυτής είναι σε θέση να σε κάνει να ξεπεράσεις αυτά τα θέματα επιστρέφοντας στο σπίτι σου μιας που προσεγγίζει ακατάπαυστα την προσωπικότητα και το ηχόχρωμα των ‘εξωτικών higher end’ προτάσεων, προσφέροντας ταχύτητες μεταβατικών και πληρότητα παρουσίας για βράβευση στην κατηγορία push-pull και δει ολοκληρωμένους. Στις μέρες μας, όπου πλέον στην αγορά υπάρχουν πολύ ικανά διαμαντάκια ενίσχυσης μέσα σε μια χαοτική αγορά, για να ξεχωρίζεις πρέπει να προσφέρεις τόσα όσα όντως σπανίζουν σε άθροισμα. Οι φωνές αποδόθηκαν με ύψος και λεπτομέρεια ελάχιστα πιο μπροστά σε σχέση με την αναφορά των τριοδικών τελικών monoblocks, ενώ η σκηνή παρουσιάζεται σταθερή και μεγάλη, αν όχι ‘τεράστια’ όπως κάποια push-pull κυνηγούν. Στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων τα πάντα συνδέονταν άρτια με την μεσαία και το όφελος όπως και ο δείκτης συμβατότητας με τα καλώδια ασημένιων αγωγών της TelluriumQ. Η απόδοση των μικρών λεπτομερειών στα άνω συχνοτικά αλλά και μεσοχαμηλά μας εξέπληξε ευχάριστα, όπως και η συνολική πληροφόρηση σε όλο το μεσαίο φάσμα.
Ένα σημείο που επίσης αξίζει αναφοράς και προσοχής είναι η στερεοφωνική εικόνα. Το πως εκφράζει και οχι ακριβώς ‘παράγει’ ο κάθε ενισχυτής την εικόνα του κάθε ηχογραφήματος και πηγής, άλλοτε προσδίδει υψηλή ακρίβεια και άλλωστε κάποια διεύρυνση που αρκετοί από εμάς κολακεύονται από αυτή – και οδεύουν συχνά-πυκνά σε λαμπάτους ενισχυτές. Στην προκείμενη περίπτωση, ο Audio Hungary αποφεύγει τα τεράστια σώματα σε βάρος της λεπτομέρειας, υγρασίας (ίσως) και ανακρίβειας των ειδώλων καθώς η εικόνα που πήραμε ήταν πραγματικά από τις πιο ζυγισμένες για push-pull που είχαμε ποτέ στο συγκεκριμένο σύστημα με τα γνώριμα μας Klipschorns αλλά και Reference 3A. Βασικό χαρακτηριστικό της συνολικής σκηνής κάθε καλής παραγωγής με τον A20i στην οδήγηση, ήταν η καθαρότητα στα άκρα της και η πεντακάθαρη εστίαση στο βάθος της (χαρακτηριστικά αμφότερα της Audio Hungary) καθώς και οι εξαιρετικές δυνατότητες περιγραφής για push-pull σχεδίαση χωρίς αντιληπτά-ενοχλητικά κουρέματα στα συχνοτικά άκρα.
Τέλος, είναι ίσως εύκολα κατανοητό για όσους ασχολούνται χρόνια με την αναζήτηση του κατάλληλου ενισχυτή για το κάθε σύνολο στην κατοχή τους, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο Α20i δεν θα ‘ταΐσει’ με ικανοποιητική ισχύ όλα τα ηχεία της αγοράς. Πάντα υπάρχουν και τα μείον: Ευρύτερα όσοι αρθρογραφούν τριγυρίζοντας (και) στα λίγα watts, δεν μπορούν παρά να επαναλάβουν τον εαυτό τους… Ναι, είναι παρακινδυνευμένη αγορά αν συνδυαστούν με ακατάλληλα ηχεία ως φορτίο ή και ευαισθησία – κλασσικά θέματα τα οποία ζήσαμε με ηχεία για παράδειγμα της Triangle και Focal όπου ζήτησαν λίγη περισσότερη ισχύ. Όσο και αν μας εξέπληξαν τα ρυθμικά μέρη της μουσικής όπου αποδόθηκαν σε βαθμό που απορεί κανείς το ‘πως’ με τις ‘κλασσικές’ κόρνες-ηχεία των ακροάσεων, σε πολύ υψηλές στάθμες με ηχεία περι των 90db, ο όγκος και οι μικρές λεπτομέρειες άρχισαν να υποχωρούν όταν ο ενισχυτής έδειχνε να τελειώνει. Φυσιολογικό αλλά πάντοτε περιοριστικό. Ως εκ τούτου η Audio Hungary σας προσφέρει πολλά από τον ηχόκοσμο των 20 watts σε τάξη Α στο επόμενο μεγαλύτερο αλλά και ελαφρώς ακριβότερο ολοκληρωμένο της, με 50 watts επίσης σε τάξη Α. Θα ‘κυνηγήσει’ φυσικά υψηλότερες στάθμες ορθότερα και θα καλύψει πλήρως όλους τους μουσικόφιλους ανεξαρτήτως του προσανατολισμού τους. Ζήσαμε και με αυτόν ένα αρκετά μεγάλο διάστημα μαζί με ηχεία της AudioSolutions και αν και η ιδιαιτερότητα-προσανατολισμός του μοντέλου της δοκιμής, προσεγγίζοντας την σχολή των τριοδικών όπως προαναφέραμε, μας κράτησε υψηλό το ενδιαφέρον με ευκολότερα ηχεία, ο μεγαλύτερος [A50] σαφέστατα ξυπνά ηχεία που απλά ο εικοσάβατος δεν θα τολμούσε. Πολλά επίσης watts προσφέρει και ο ολοκληρωμένος (/τελικός) της εταιρίας με απίστευτο drive σε τιμή ευκαιρίας, μιλώντας για το πιο οικονομικό μοντέλο και τον πρώτο που πέρασε από το hiendnews.gr (εδώ η δοκιμή: http://www.hiendnews.gr/audio-hungary-qualiton-apr-204-apx-200-prepower-amplifiers/ )
Συμπέρασμα
Με είκοσι watts σε καθαρή τάξη Α και λυχνίες εξόδου τις 5881 στην θέση δράσης, αντί των ΚΤ120/ΚΤ150 του μεγαλύτερου αδελφού (μοντέλο A50i), ο A20i διαθέτει ήχο για βράβευση. Είμαστε οι τρίτοι -ίσως- που το υποστηρίζουμε σε όλο το διαδίκτυο, άρα και επιβεβαιώνουμε την αξία των δοκιμών όπου προϋπάρχουν. Και πως να μην είναι, αφού ότι ηχητικά ζούμε από την Audio Hungary κινείται στην κορυφή των επιδόσεων. Την ιδανική απόδοση των σωμάτων ειδώλων των ερμηνευτών, με συνέπεια και βάθος – που τον χαρακτηρίζει και τιμά στα περισσότερα επιμελημένα setups του hiendnews – ακολουθεί η κορυφαία απόδοση μικρών λεπτομερειών και η ροή της μουσικής, ιδανικά με τα καλώδια της TelluriumQ Silver Diamond RCA & Gekko Audio UK Purple Haze Silver (οκ, αρκετά υψηλό το κόστος τους). Mε ταλαντούχες ψηφιακές πηγές όπως της Metrum Acoustics, Line Magnetic και over-achievers ως το Ελληνικότατο προσιτό Ideon Ayazi DAC Mk2, ο ενισχυτής κατατάσσεται στους καλύτερους τρεις λαμπάτους που ακούσαμε φέτος έως τις πέντε χιλιάδες ευρώ, προσφέροντας στιβαρή οδήγηση σε αποδεκτά ηχεία [>91db], ηχοχρωματική πιστότητα & άριστη πληροφόρηση. Στην περίπτωση όπου κατέχετε ή έχετε σκοπό να επενδύσετε σε ανώτερα ψηφιακά (κάτι το οποίο ζήσαμε για λίγο ως δέσιμο με τον μετατροπέα της Esoteric D-07 & με non oversampling DAC της Metrum), εκεί ο A20i θα μεταμορφωθεί σε λιλιπούτειο μάγο. Καταλήγοντας, με τούτον τον πολύ-πολύ προσεγμένο ολοκληρωμένο η Audio Hungary ξεσκαρτάρει τα θετικά και αρνητικά της σχολής των push-pull και SET, κρατά για εσάς οτι μπορεί από τα καλά των δύο σχολών, προσθέτει στην απόλαυση της μουσικής με μοντέρνες αρετές και ευκινησία. Υψώνει ηχητικό ανάστημα παρά το μικρό ‘πάτημα’ και φορτίζει συγκινησιακά τον ακροατή σχεδόν σε όλα τα μουσικά προγράμματα. Σπάνιο δέσιμο, όντως.
Σύστημα ακρόασης: Ηχεία: Klispchorns, Reference 3A, ProAc Response & Studio series, AudioSolutions, Visaton Horns by Mythos. Ψηφιακά/Software: MusiChi Tranport Software, Fidelizer Pro, Ideon Ayazi Mk2 & 3R mk2, Metrum NOS DACs, Esoteric D-07, Streamer: Antipode DX, Πλατώ/Βραχίονας/Κεφαλή: Rega (various), Phono Stage: Rega, EAR Yoshino, Καλωδίωση: TelluriumQ Silver, Van Den Hul, Gekko Audio Purple Haze (2m RCA),Oyaide, AC Filters: Shunyata Research, Furman .
Τιμη: 4.500 euros με λυχνίες Gold Lion Genalex στο στάδιο προενίσχυσης.