Audio Design at Home
A Truthful Audiophile Experience
COVER BY PARIS KOTSIS
Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ο ενθουσιασμός για το hi-end έχει φθάσει στο αποκορύφωμά του, με το εορταστικό κλίμα για το επερχόμενο millenium να δίνει έναν οργιώδη καταναλωτικό τόνο στην αγορά του οικιακού ήχου (και όχι μόνο). Έχουμε τον πόλεμο των νέων φορμά στον ορίζοντα (SACD, DVD-A), τα ηχεία ανακαλύπτουν τα σούπερ τουίτερ και νέα υλικά στα διαφράγματα, οι ενισχυτές λυχνίες μπαίνουν πια εύκολα σε όλο και περισσότερα σπίτια και η αγορά των καλωδίων και των διάφορων αξεσουάρ πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο. Αυτή την εποχή επέλεξε ο αρχιτέκτονας Βαγγέλης Ησυχόπουλος για να ξεκινήσει την Audio Design και να κατεβάσει στην αγορά τα πρώτα του ρακ, που έγιναν αποδεκτά με ενθουσιασμό από τους απαιτητικούς μουσικόφιλους. Ήταν η αρχή μιας μεγάλης πορείας που δεν περιορίστηκε στις κατασκευές, καθώς αργότερα βρίσκουμε την εταιρία να αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα επιλεγμένους κατασκευαστές hi-end, όπως την Ayon, τη Vyger και τη Lumen White, ενώ έχει το αποκλειστικό demo για την ελληνική αγορά των ηχείων της Eggleston Audio και των καλωδίων της Atlas Cables. Πώς όμως προέκυψαν τα ρακ;
Εκείνα τα χρόνια, ο κόσμος δεν είχε περί πολλού το θέμα της στήριξης, οι περισσότεροι τη βγάζαμε με φθηνές κατασκευές του εμπορίου ή το παλεύαμε μέσω της DIY οδού, έτσι υπήρχε ο χώρος για ένα νέο, ποιοτικό προϊόν. Η επίσης ελληνική Censo ήταν, μέχρι τότε, η βασικότερη ίσως επιλογή των πλέον ανήσυχων με τη στήριξη και, φυσιολογικά, αποτελούσε τον ισχυρότερο ανταγωνιστή των Audio Design. Η μουντή εμφάνιση των Censo προσέφερε ένα εύκολο γκολ από τα αποδυτήρια για τα νέα ρακ του Βαγγέλη Ησυχόπουλου, που έκαναν την τομή στο θέμα της εμφάνισης (κατά τη γνώμη μου, και στην ποιότητα της στήριξης), συνδυάζοντας μεταλλικό σκελετό με ξύλινη επένδυση, ράφια από MDF/καμπλαμά στηριγμένα σε ακίδες και δυνατότητα ρύθμισης του ύψους κάθε ραφιού. Τα πρώτα Audio Design που “άκουσα” μου άφησαν την αίσθηση του ανοιχτού, ανάλαφρου και “τονικού” ήχου και τα προτίμησα σε σχέση με το πιο σκοτεινό και βαρύ χαρμάνι της Censo, υστερούσαν όμως λίγο σε δυναμική περιοχή. Η προσθήκη του περίφημου υλικού Corian στα Audio Design (ράφια, κώνοι, πατάκια) δεν αλλοίωσε την όμορφη εμφάνισή τους, χάρισε όμως ένα πολύ πιο αχρωμάτιστο, δυναμικό και αναλυτικό αποτέλεσμα, χωρίς να πληγώσει την αναμφισβήτητη μουσικότητά τους.
Η Audio Design διαθέτει σήμερα μια πλήρη γκάμα με audiophile ρακ, από απλές βάσεις στήριξης για τελικούς ενισχυτές μέχρι πενταθέσια ρακ αλλά και σχεδιάσεις για συστήματα AV, με πλάτος που φθάνει το ένα μέτρο. Οι τιμές είναι συμφέρουσες αλλά “τσιμπάνε” όσο πιο πολύ corian επιλέξει κανείς, ανταμείβεται όμως με σπουδαία καθαρότητα, τονική ουδετερότητα και πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου, ενώ μπορεί να ξεκινήσει με απλά ράφια και στην πορεία να αντικαθιστά κάποια από αυτά, όταν τα οικονομικά το επιτρέψουν.
Με πυρήνα την Ayon Audio
H Audio Design δεν άργησε να κάνει τις πρώτες της εισαγωγές στην Ελλάδα, φέρνοντας τα αυστριακά λαμπάτα ενισχυτικά της Ayon Audio, που έκαναν εκείνη την εποχή το ντεμπούτο τους στις απαιτητικές αγορές της υψηλής πιστότητας. Για τα Ayon έχουμε ξαναγράψει αρκετά, είναι η εταιρία του σχεδιαστή Gerhard Hert, με εγκαταστάσεις και πλήρη υποδομή στην Αυστρία. Πρόκειται για μια πολυεθνική δύναμη που απαρτίζεται από εραστές της μουσικής και του ήχου, η οποία εξαρχής δημιουργήθηκε με σκοπό να δώσει στην αγορά σύγχρονες λαμπάτες κατασκευές, χωρίς ρετρό απόχρωση ή πολύ χαμηλή ισχύ, οι οποίες όμως τιμούν τα ιδεώδη της τριοδικής λειτουργίας και της τάξης Α, της απουσίας ανάδρασης, ακόμη και της single-ended λειτουργίας. Η Ayon κατασκευάζει επίσης ηχεία, καλώδια και αξεσουάρ, ενώ διαθέτει μια σειρά από εξελιγμένες ψηφιακές πηγές (DAC και Streamer) καθώς και ενισχυτές ακουστικών. Κοιτώντας ένα μηχάνημα της Ayon στο εσωτερικό του, θα δούμε πάντα απλά κυκλώματα σήματος υλοποιημένα με κορυφαία υλικά αλλά και εξαιρετικά εκτεταμένες τροφοδοσίες, ώστε η αγνότητα του ήχου να συνυπάρχει με χαμηλές παραμορφώσεις, ακαριαία απόκριση στις μεταβατικές και σπουδαία ανάλυση και δυναμικές. Είναι ένα στοίχημα που πλέον έχει κερδηθεί χωρίς ακραίες τιμές πώλησης, γεγονός που έχει προσδώσει στην Ayon τη φήμη της “προσιτής πολυτέλειας”. Η Ayon διαθέτει ενισχυτές βάσει της 6C33C, της KT-88 και της KT-150, ενώ παράγει και δικές της τρίοδες λυχνίες ισχύος, τις ΑΑ62Β και ΑΑ82Β, καθώς και την οδηγήτρια ΑΑ20Β, με τα νούμερα της ισχύος να ξεκινούν από τα 30W και να φθάνουν τα 300W.
Από την ίδια “παρέα” των απαιτητικών audiophiles ξεπήδησαν το 2000 και τα εξωτικά ηχεία της Lumen White, τα οποία κατασκευάζονται στις εγκαταστάσεις της Ayon με τις πιο εξεζητημένες τεχνικές, προσιτές εκδοχές των οποίων κατεβάζει κατά καιρούς και η ίδια, στη δική της γκάμα. Το περίφημο White Light, με την απίστευτη καμπίνα (οριζόντια διατομή σε σχήμα σταγόνας και φόρτιση από μακρύ slot στην πλάτη), τα τρία 7ιντσα κεραμικά γούφερ και το 5,5 ιντσών κεραμικό μιντρέιτζ αποτελεί το προσωπικό ηχείο του κ. Ησυχόπουλου τα τελευταία χρόνια και μάλιστα στην έκδοση Diamond με το αδαμάντινο τουίτερ. Ότι και να πούμε γι’αυτό θα είναι λίγο, ίσως είναι ό,τι σημαντικότερο σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε την τελευταία δεκαπενταετία σε ηχείο “κουτί” με πολλά μεγάφωνα που είναι ιδανικό για τριόδους. Διαθέτει κορυφαία απόκριση στις μεταβατικές, έξοχες δυναμικές και απόλυτα οργανικό τίμπρο σε όλο το φάσμα, με χαρακτηριστική έλλειψη “βάρους” και υστέρησης, χάρη σε μια σχεδόν μηδενική παρακράτηση ενέργειας σε όλα τα συστατικά της σχεδίασης. Αναπόσπαστο μέλος της παρέας των Ayon και Lumen White είναι τα πικάπ της ιταλικής Vyger, γνωστής για τις εξωτικές υλοποιήσεις της με ανάρτηση αέρα, τα οποία η Audio Design εξοπλίζει με τις κεφαλές της ιαπωνικής Phase Tech. Με τα μοντέλα Baltic M και Timor η Vyger “κατεβάζει” τον ήχο της σε πιο προσιτά επίπεδα, επιλέγοντας μονοκόμματα αλουμινένια σασί με σπέσιαλ γεωμετρία, βραχίονες SME και μαγνητική ανάρτηση στα πόδια στήριξης (για το Baltic M).
Η ελληνική αντιπροσωπεία, τέλος, έχει αναλάβει την αποκλειστική επίδειξη των φημισμένων αμερικανικών ηχείων της Eggleston Audio και των καλωδίων της σκωτσέζικης Atlas Cables, η οποία επιλέγει χαλκό ή ασήμι με επεξεργασία OCC (μονοκρυσταλλική δομή) και χρησιμοποιεί τα δικά της βύσματα αποφεύγοντας τον τερματισμό με κόλληση, ώστε να ελέγχει πλήρως τη συμπεριφορά των καλωδίων.
White Light, Epsilon, Baltic M με μπόλικο…Asimi: Μια ανεπανάληπτη εμπειρία ακρόασης!
Η Audio Design διατηρεί δύο βασικούς χώρους ακρόασης που, χονδρικά, αφορούν τη χαμηλή και την υψηλή κατηγορία τιμών. Εμείς επισκεφθήκαμε και ακούσαμε τον “ακριβό” χώρο (περί τα 30 τ.μ), όπου μας περίμενε ένα εκλεκτό σύστημα από παλιά και νέα Ayon, με το βάρος να πέφτει στους μονομπλόκ ενισχυτές Epsilon της Ayon, δύο “τερατάκια” με έξι ΚΤ-150 έκαστο για 100 τριοδικά watt χωρίς ανάδραση (180W πεντοδικά), που οδήγησαν τα Lumen White White Light με χαρακτηριστική άνεση, φυσικότητα στις χροιές και άψογο έλεγχο. Το σύστημα συμπληρώθηκε από τον προενισχυτή Spheris και το DAC Skylla (παλαιότερες εκδόσεις), με το Cambridge Audio 751BD να εκτελεί χρέη τράνσπορτ και φυσικά το πικάπ Baltic M της Vyger με τον SME 312. Το ρακ διαθέτει ράφια και κώνους/πατάκια από corian ενώ ο χώρος έχει δεχτεί αρκετή περιποίηση, με ξύλινα πάνελ διάχυσης, προσεκτική απορρόφηση και κάποιες μπασοπαγίδες. Η βασική καλωδίωση ανήκει στα καταπληκτικά Asimi της Atlas, με συμπληρωματική καλωδίωση από την Ayon και την γερμανική WSS (ασημένιο ic στην έξοδο του πικάπ).
Κανείς θα φοβόταν πως ένα τέτοιο σύστημα, με κεραμικά μεγάφωνα, τριοδικά λαμπάτα και ασημένια καλωδίωση θα τείνει προς το λεπτό, λαμπρό και ξηρό, εξαιτίας ίσως ανεπαρκούς οδήγησης του τρίδρομου ηχείου σε συνδυασμό με τα υλικά στα μεγάφωνα και τα καλώδια. Πολλές τέτοιες απόπειρες καταλήγουν άδοξα αλλά όχι αυτή. Το White Light Diamond το έχω ακούσει να παίζει συγκλονιστικά με τους single-ended μονομπλόκ Vulcan της Ayon των μόλις 50W και με τα 100W των Epsilon υπάρχει πλέον το περιθώριο για… πολύωρα πάρτυ (πόσο μάλλον σε πέντοδο)! Κάτι τέτοιο δεν δικαιολογείται από την ευαισθησία των περίπου 90dB και την σχετικά εύκολη αντίσταση των 5Ω, αλλά προκύπτει καθαρά από την ακαριαία φύση των ηχείων, που θυμίζουν σε παρακράτηση ενέργειας ηχεία πάνελ ή τα 4 χιλ. thin wall των Οcellia μου. Κι όμως μιλάμε για μια κατασκευή των 52 κιλών! Αυτό που έχουν πετύχει στη Lumen White είναι να αξιοποιήσουν πλήρως τη χαμηλή μάζα και υψηλή ακαμψία των κεραμικών διαφραγμάτων, μέσω μιας πολύ ιδιαίτερης καμπίνας κι ενός πολύ απλού φίλτρου, αποφεύγοντας τις συμβατικές μεθόδους της εσωτερικής απορρόφησης, των σωλήνων ρεφλέξ και των μεγάλων κλίσεων αποκοπής στα φίλτρα. Και βέβαια, μόνο αυτοί γνωρίζουν πως τα κατάφεραν! Με δυο λόγια, το White Light έχει φιλοσοφία σχεδίασης και κατασκευής που παραπέμπει στα πιο esoteric μινιμαλιστικά ηχεία υψηλής ευαισθησίας, αλλά με σύγχρονα υλικά στα διαφράγματα.
Πρόκειται για την ίδια φιλοσοφία που επιτρέπει στους τελικούς της Ayon να παρέχουν κτηνώδη δύναμη σε πολύ ευρύ φάσμα, χωρίς να χάνουν το παραμικρό σε τονική ποικιλία, ρυθμική ανάπτυξη και πλούτο υφής. Το αποτέλεσμα είναι και πάλι συγκλονιστικό με τους Epsilon κι ας μην είναι SET. Λίγες ημέρες πριν την ακρόαση, πάντως, μια nos Sylvania ECC83 πήρε τη θέση μιας πεσμένης EH και αυτή η κίνηση, όπως μας ομολόγησε ο αντιπρόσωπος, χάρισε στους Epsilon έναν υπέροχο single-endάδικο αέρα γύρω από τα όργανα και μια τεράστια τονική παλέτα που δεν τη θυμάμαι την τελευταία φορά που τους άκουσα, περί τα δύο χρόνια πριν. Αυτό δεν αφαιρεί αξία από τους Epsilon, μάλλον προσθέτει… Το ψηφιακό στάθηκε στο ύψος του, αποδίδοντας συγκροτημένα και μουσικά παρά το προσιτό τράνσπορτ, όταν όμως έπαιξε το πικάπ πήραμε άλλη αίσθηση έκτασης σε μπάσα και πρίμα, με ακόμη μεγαλύτερα είδωλα και βάθος υφής στις μεσαίες και πλήρως ανεμπόδιστη, φυσική ροή (αν είχε και Asimi στους ακροδέκτες του βραχίονα, ακόμη εκεί θα ήμασταν να ακούμε!). Ο ήχος του συστήματος αυτού δεν χωράει σε λόγια…Θυμίζει λουλούδι ανοιχτό, πολύχρωμο και μυρωδάτο κι ο ακροατής αισθάνεται σαν τη μέλισσα που το τριγυρίζει για να πάρει τους χυμούς του! Οι σκέψεις και οι προβληματισμοί υποχωρούν, δίνοντας τη θέση τους στην παρόρμηση και το συναίσθημα. Υπάρχουν τα μόνιτορ συστήματα, υπάρχουν και τα μουσικά. Το White Light με τους μεγάλους Ayon, από την άλλη, είναι ένα σύστημα που προσπερνά τις διαχωριστικές γραμμές και, απλά, “δεν υπάρχει”!
The “Audio Design System”:
[Περισσότερες πληροφορίες: Audio Design of Athens]