Download WordPress Themes, Happy Birthday Wishes
High Interest
Orpheus 1

Musical Fidelity M6sR DAC Review

advertisers-banners-bar








telluriumQ-1180X180-banner




Musical Fidelity M6sR Digital To Analog Converter

Review

by Demos Dravopoulos

Ορισμένες φορές, εταιρίες που διαθέτουν (εμπορικό) εκτόπισμα παίρνουν από το χέρι τη συχνά στρυφνή και υποψιασμένη άποψη όσων κριτικών αρέσκονται σε πιο κλασσικές-διαχρονικές υλοποιήσεις και όχι σε μια τακτική ανανέωση μοντέλων. Στον κόσμο της Musical Fidelity, κάτι τέτοιο ευτυχώς δεν παρατηρείται, εδώ και δεκαετίες. Ο χρόνος έχει αποδείξει ότι έχει αποφευχθεί καθ΄ όλη την πορεία της. Το γιατί και το πότε πρέπει να πάει πιο πέρα τον ήχο της, γνωρίζει εντέχνως. Τουτέστιν, το (ηχητικό) εκτόπισμα γίνεται ολοένα και πιο ουσιαστικό με τα χρόνια και με τις καινούργιες σειρές, οι δε μυγιάγγιχτοι εκεί έξω νερώνουν το κρασί τους μόλις αντιληφθούν, ίσως πλέον απενοχοποιημένα, το ύψος της προσφοράς τέτοιων εταιριών σε κάθε κατηγορία τιμής. Των μεγάλων ονομάτων στον χώρο του higher fidelity audio. Αναμφίβολα ως μια από αυτές και περνώντας την τελευταία διετία σε επόμενα χέρια, η “MF” συνεχίζει την ένδοξη πορεία της. Αν όχι made in UK, τότε designed in UK και σταθερά πιστή στο made in Europe, με αμείωτο ενδιαφέρον τόσο στα ψηφιακά που μας απασχολούν εδώ, όσο και στα νέα ενισχυτικά & πικάπ,phono stages όπου σύντομα θα περάσουν και αυτά από τα rack μας.

Απέριττο, πρακτικό & ουσιαστικό

Τόσο το M6sR της δοκιμής όσο και ο προενισχυτής κεφαλής Vinyl (phono-stage) της σειράς “6” φιλοξενούνται στις ίδιες διαστάσεις και ποιότητας σασί. Οπτικά, δεν φαίνεται να διαφέρουν σε αυτούς τους τομείς και ιδίως στο ύψος-πλάτος τους (10 εκ. x 44 εκ.) ,σε αντίθεση με τις υπόλοιπες προτάσεις της τρέχουσας M6SI γκάμας που είναι ελαφρώς έως πολύ πιο ογκώδεις (πχ. ο κορυφαίος ολοκληρωμένος ενισχυτής M6si500). Συνοδεύεται από τηλεχειριστήριο που παρέχει την δυνατότητα όλων των εντολών και της ρύθμισης στάθμης του ποτενσιόμετρού του (εφόσον ενεργοποιηθεί η επιλογή Variable), όπως επίσης επικοινωνεί και με λοιπά μοντέλα Musical Fidelity ως συμβατό με λειτουργίες σχετιζόμενες με τους ενισχυτές & cd-player της σειράς αυτής αλλά και των μικρότερων ή και άλλων ακόμη σειρών.

Η αισθητική της συσκευής είναι λιτή και προσφέρεται σε δύο εκδόσεις, σε ασημένιο ή μαύρο φινίρισμα πρόσοψης αλουμινίου. Κάτι το οποίο απουσιάζει και κατά την κρίση μας λίαν καλώς (διότι συχνά-πυκνά μας ‘ακούγεται’ όταν η φωτεινότητά της βρίσκεται στο έντονο) είναι η συγκεντρωτική οθόνη ενδείξεων (LCD) που μας συνηθίζει χρόνια ο κατασκευαστής, για παράδειγμα σε προηγούμενο μοντέλο M6 DAC. Ούτως ή άλλως, η πληροφόρηση είναι άριστη με τα led κάτω από κάθε τρέχουσα ανάλυση και ψηφιακή είσοδο ή κατάσταση λειτουργίας.

Στην πίσω πλευρά βρίσκουμε ότι ακριβώς θα επιθυμούσα προσωπικά σε ψηφιακές πηγές τόσο της παραπλήσιας αξίας του όσο και ανεξαρτήτως κατηγορίας κόστους: εξόδους RCA και Balanced (XLR), Τρεις οπτικές (optical) και τρεις ομοαξονικές S/PDIF (coaxial) ψηφιακές εισόδους καθώς και μια DSD (έως DSD 256 native)/PCM USB είσοδο που στην περίπτωση της έκδοσης της δοκιμής ήταν μια τύπου USB micro B. Εκεί χρειασθήκαμε επιπλέον έναν αντάπτορα USB B της Audioquest, αν και πλέον πωλείται εξοπλισμένο με την κλασσική USB B είσοδο και όχι την micro B. Υπάρχει φυσικά και ο επιλογέας εξόδου «Fixed» ή «Variable» όπου στην δεύτερη θέση μας επιτρέπει να χρησιμοποιήσουμε το M6sR και σε ρόλο ‘παθητικού’ προενισχυτή. Κοινώς μπορεί να συνδεθεί κατευθείαν με κάποιον τελικό ενισχυτή ως αυτός συμβατός κατά μεγάλη πιθανότητα -κυρίως- με τα ρεύματα εξόδου του M6, είτε με κάποιο ζεύγος ενεργών ηχείων. Πιο απλά και στην πράξη, η λειτουργία Variable μας απέδωσε εξαιρετικά. Παρακάμπτοντας τον ενεργό προενισχυτή μας (VTL 2.5) τόσο με τους παρευρισκόμενους λαμπάτους τελικούς όσο και μερικούς τρανζιστοράτους (Plinius κ.α.) αποβάλλοντας μεν το κλίμα,  μέρος του σώματος και το ηχόχρωμα του εξαιρετικού λαμπάτου pre, προσδίδοντας δε την δική του αβίαστη ροή και ακρίβεια περιγραφής σε ανώτερη ησυχία. Η κατανάλωσή του παραμένει εξαιρετικά χαμηλή (το μέγιστο 20 watts) και προτείνουμε να μην το κλείνετε ποτέ κατά τις ημέρες που ακούτε συχνά μουσική, άλλωστε δεν ζεσταίνεται ιδιαιτέρως.

Στην πρόσοψη συναντάμε είσοδο ακουστικών και το τηλεχειριζόμενο ποτενσιόμετρο, τις ενδείξεις κατάστασης λειτουργίας (power,standby & mute στα αριστερά) καθώς και αυτές της δεδομένης ανάλυσης αναπαραγωγής 44.1kHz έως 384kHz (32bit) ή DSD 64/128 (DSD over PCM). Επίσης, έναν σειριακό επιλογέα-μπουτόν ψηφιακής εισόδου και ξεχωριστά επιπλέον έναν επιλογής της USB. Τέλος, υπάρχει πάντοτε ενεργοποιημένη η ένδειξη upsampling σε όλα τα σήματα στα 32bit/768kHz και δεν δύναται η δυνατότητα αποβολής της. Όλες οι εισερχόμενες ψηφιακές φράσεις επεξεργάζονται από τέσσερις 32-bit κονβέρτορες (2+2, fully balanced υλοποίηση) και ανατάσσονται σε 768kHz/32-bit μέσω ενός τριανταδιάμπιτου κυκλώματος που ονομάζεται Hyperstream II. Το τσιπάκι που φορά το M6sR είναι το οκτακάναλο της ESS Sabre έκδοση 9028Pro ενώ στην είσοδο USB χρησιμοποιεί κύκλωμα βασισμένο σε XMOS. Στο αναλογικό του τμήμα, ανά κανάλι του οκτακάναλου κονβέρτορα βρίσκουμε από ένα op-amp της Texas Instruments, πιο συγκεκριμένα το OPA 1611A SoundPlus High Performance Bipolar ενώ η τροφοδοσία είναι χωριστή για το αναλογικό τμήμα και πάλι ανά κανάλι όσο και για το ψηφιακό μέρος (στο σύνολο πέντε σταθεροποιημένα τροφοδοτικά). Στην έξοδο των ακουστικών τώρα, βρίσκουμε το TPA6120A2 High Fidelity Stereo Headphone amp επίσης της Texas Instruments που δίνει 1,5 watt σε 32Ω φορτίου. Όλα τα τμήματα της συσκευής συνδέονται με επάργυρες χάλκινες καλωδιώσεις υψηλής καθαρότητας. Η προσοχή σε όλο το φάσμα των λεπτομερειών, εμφανέστατη. Μιας εξαιρετικά χαμηλής σχέσης θορύβου <120db μέτρηση και η απίστευτα χαμηλή παραμόρφωση 0,0004% στα 20KHz το κατατάσσουν ανάμεσα στα ικανότερα των καιρών. Το κορυφαίο αυτό ψηφιακό της Musical Fidelity υπολείπεται μόνον την ‘μοδάτη’ αποκωδικοποίηση MQA αρχείων (για παράδειγμα κάποια ‘Masters’ από το διαδικτυακό Tidal).  Τέλος, σε χρήση με PC laptop μέσω USB θύρας απαιτείται εγκατάσταση οδηγών ώστε να δει τον κονβέρτορα. Μπορείτε να τους κατεβάσετε και από το site της εταιρίας.

Ακούγοντας

Από τα πρώτα ακούσματα με το M6sR πλήρως ‘στρωμένο’, κοινώς μετά το πέρας των πρώτων εκατό ωρών, ήρθε στο transport του laptop το ιδιαίτερο, άριστο ως παραγωγή ηχογράφημα Japanese Roots από το άλμπουμ TakeDake with Neptune “Asian Roots”. Ευθύς έγινε αντιληπτό ότι η ψηφιακή αυτή πρόταση ήταν υπεράνω κριτικής σε θέματα δυναμικών και μεγέθους μιας ολογραφικής, παλλόμενης σκηνής για τα δεδομένα της κατηγορίας τιμής και πολύ πιο πέρα από αυτή, με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό την υψηλή αναλυτικότητα αλλά και τη φυσικότητα των χροιών.  Δεδομένης της δυνατότητας λειτουργίας του και ως ‘παθητικού’ προενισχυτή, τί καλύτερο από την Variable επιλογή με το ποτενσιόμετρό του σε δράση (και τηλεχειρισμό) ώστε να λάβουμε το μέγιστο που μπορεί σε διαφάνεια και ουδετερότητα, αποφεύγοντας και ένα επιπλέον καλώδιο interconnect. Σε αυτό το κομμάτι διέκρινα υψηλή ομοιογένεια και ακρίβεια, κερδίζοντας και σε ταχύτητα μεταβατικών πάντοτε σε σχέση με τους ενεργούς λαμπάτους προενισχυτές στον ίδιο χώρο. Το M6sR συνέβαλε σε μια πεντακάθαρη περιγραφή θέσης και εικόνας των μουσικών, με χορταστικά σώματα και εξαιρετική εστίαση της σκηνής, ελαφρώς πιο πίσω στον ορίζοντα από τον μέσο όρο έκφρασης των λοιπών πηγών μας.

Η περιγραφή στην ευρύτερη μεσαία περιοχή είναι ακριβέστατη όπως επίσης υποδειγματικά αναλυτική και στις χαμηλές-υψηλές. Ταυτοχρόνως αφήνοντας πολύ θετικές εντυπώσεις στην αποτύπωση των μελωδικών γραμμών και την απαραίτητη εδώ πέραση όγκου-χρώματος των λαμπάτων ενισχυτών καμπίνας της ηλεκτρικής κιθάρας του Rory Gallagher χωρίς ανιχνεύσιμα μηχανικά ‘περιγράμματα’ και σκληράδες. Ο βαθμός ελευθερίας στη ανάπτυξη και σύζευξη των αρμονικών μας επέτρεψε να απολαύσουμε και να επανεκτιμήσουμε την παραγωγή. Το M6sR παραπέμπει περισσότερο στα συγκεντρωτικά ταλέντα ανώτερων προτάσεων, ειδικά στην ροκ. Αν πιάσω τον εαυτό μου (κατά την διάρκεια των νυκτερινών ωρών) να ακούει προσεκτικά τα κομμάτια όπου χρησιμοποιούμε για δοκιμές πέρα από το τμήμα που είναι απαραίτητο για να βγάλω τα συμπεράσματά μου, σημαίνει πως αρχίζω να απολαμβάνω πραγματικά τη μουσική μέσω των συσκευών και συνόλου επιλογών. Μπορώ λοιπόν να σας γράψω ότι άκουσα τα δύο τρίτα του διαχρονικού άλμπουμ Calling Card πριν περάσω σε επόμενα ποπ,τζαζ και κλασσικής.

Στις γυναικείες φωνές, στεκούμενος περισσότερη ώρα σε αυτή της Norah Jones, το M6sR μου άρεσε και πάλι για την ακρίβεια και την πεντακάθαρη συνύπαρξη φωνητικών και λοιπών μουσικών. Σε κλασσική 44.1 PCM ανάλυση (CD) πρέπει να πω καθάρια: η πηγή ξέρει να υπηρετεί άψογα τις λέξεις και την έκφραση των μουσικών και όπου χρειάζεται να γίνεται ορμητική, απόλυτα ενταγμένη στην ρυθμική φύση των εκάστοτε κομματιών. Το κάνει με άνεση, χωρίς να στολίζει και αυτή με κάποιο ανιχνεύσιμο, επιβεβλημένο χρώμα ή θέρμη. Στις φωνές δεν μας άφησε να αισθανθούμε πότε, μα ποτέ κάποιο επιπλέον παραγωγής ίχνος σκληράδας ή ανεπιθύμητης τάσης, σε σχέση με όποια ανώτερου κόστους πρόταση ακούσαμε προσφάτως σε όμοια σεταπ. Ως χαρακτηριστικό -και πάλι- ουδέτερων και πολύ ικανών ψηφιακών μετατροπέων, συνέβαλε σαν να αφουγκράζεται τα μουσικά ρεύματα και να αναδεικνύει έναν πολυπρόσωπο χαρακτήρα, ανάλογα με το κλίμα της παραγωγής ή το στουντιακό ή ‘ζωντανό’ της ηχογράφησης. Αν και παλαιότερα δείγματα ψηφιακών πηγών της Musical Fidelity ήταν κατά κάτι πιο ‘θερμόαιμα’ σε όλη τους την έκταση και πιο ‘αφράτα’ ιδίως στις μεσοχαμηλές, εστιάζοντας στην μεγάλη εικόνα των ειδώλων (συχνότερα εκείνα με έξοδο μινι-λυχνιών nuvistors), εδώ τα πάντα παραμένουν ανάγλυφα τηρώντας μια ακριβέστερη επικοινωνία με τον ακροατή. Επ’ ουδενί η εικόνα δεν πλατειάζει, με χαμηλές σημείο αναφοράς τόσο σε χροιές ανάλογα με τα όργανα, όσο και σε καθαρότητα.

Direct Stream Digital (128). Yuko Mabuchi plays Miles Davis, από τις καλύτερες παραγωγές του 2019. Το Musical Fidelity πέρασε στην ‘τελική του ευθεία’ ανοίγοντας μπροστά μας μια κρυστάλλινα καθαρή και τεράστια σκηνή. Θα μπορούσαμε να πούμε πως η DSD 128 έκδοση έφερε την δική της μαγεία και πλησίασε περισσότερο αναλογικές αρετές ή ότι η άρτια ηχογράφηση είναι τελικά που συγκινεί όπως ανοικτά την απέδωσε ο μετατροπέας . Τελικά είναι όλα αυτά μαζί. Ένα κράμα του κάθε φορά διαφορετικού του ύφους με την μοναδική του όμως σφραγίδα. Μια σφραγίδα ουδετερότητας και πιστότητας ηχοχρωμάτων κρατώντας απολαυστικές τις δυναμικές μεταβολές.

.

“There’s so much to like, even the cover of the digital booklet– a painting by Turner! This Divertimento in E flat major for Violin, Viola, and Cello is remarkable for so many reasons. It’s Mozart’s only work for Trio. It is a work of symphonic proportions. Trio Taus performs it with love, bringing out the way it anticipates the future while utilizing the polyphony of Bach and before. Yes, it’s deceptively simple, yet remarkably sophisticated. 2L’s recording is perfect. Even if Mozart is not your normal cup of tea, you must hear this!” — Bill Dodd, NativeDSD Senior Reviewer

Άλλη μια χαρισματική ηχογράφηση και ερμηνείες, Divertimento KV 568 / Mozart – Trio Taus. To M6sR εξέπληξε σε DSD 64 αρχεία. Με γράπωσε, μουσικά και ερμηνευτικά. Μια πλουσιότατη ηχοχρωματική παλέτα καλοηχογραφημένων ακουστικών οργάνων, παρούσα. Αποδίδει τις χαμηλές συχνότητες με φαινομενική διαφάνεια και το κυριότερο, συμπεραίνεις ότι σε συνδυασμό με λαμπάτες σχεδιάσεις τελικών ή ολοκληρωμένων ενισχυτών, όντας καθόλου περιορισμένο ή συγκρατημένο στα κατώτερα του φάσματος, βελτιώθηκε σημαντικά η εκεί διαύγεια του συστήματος. Οι λαμπάτοι μας απέκτησαν μαζί του ακόμη πιο σφριγηλό χαμηλό! Επιπροσθέτως, οι μεσοχαμηλές αποδίδονται με παραδειγματική ανάλυση και ο ακροατής πολύ γρήγορα εντοπίζει και μεγαλύτερες διαστάσεις σκηνής και πιο άνετα δυσδιάκριτες λεπτομέρειες σε αυτή την κρίσιμη περιοχή. Η περιοχή των υψηλών συχνοτήτων κινήθηκε σε ανάλογα επίπεδα. Συνολικά, το αποτέλεσμα ιδιαίτερα σε ακουστικά σύνολα, μικρά ή μεγάλα, φέρει την αίσθηση του απαλού-πολύ αέρινου, των ρεαλιστικών σωμάτων χωρίς τάσεις υπερβολής και μιας φυσικής ακρίβειας θέσεων. Αισθάνεσαι λοιπόν άνετα ανεβάζοντας την στάθμη, πέραν του λογικού! Με δεδομένο το κόστος του, το τρέχον αυτό μοντέλο κινείται σε μια δύσκολη κατηγορία όπου δεν χωρούν πλέον πολλοί συμβιβασμοί, αποδεικνύοντας πράγματι ότι και ο σχεδιαστής του δεν ανέχεται πλέον παρά λιγοστούς από αυτούς..

 

 

Συμπέρασμα:

Μια ευχάριστη έκπληξη, “made in Europe”. Τo M6sR συγκαταλέγεται ανάμεσα στα τρία καλύτερα και ιδιαιτέρως χαρισματικά ψηφιακά που ακούσαμε από την αρχή του έτους στην κατηγορία έως τις τέσσερις χιλιάδες ευρώ. Δεν σας κρύβουμε τα άλλα δύο, ένα οικονομικότερο και νεόφερτο στα racks μας, αυτό της Βουλγαρικής RT-Audio Design ‘Orpheus HiRes’ με τροφοδοσία μπαταρίας και το Holo Audio Spring “Kitsuné Tuned Edition” Level 3, περί των διπλάσιων όμως χρημάτων. Κάπου στη μέση, στα χίλια επτακόσια ενενήντα ευρώ, το M6sR αποτελεί τον σημερινό high end δίαυλο της Musical Fidelity ως ανώτερη πρόταση στην γκάμα, κερδίζοντας παντού μα ιδιαίτερα σε διαφάνεια, ευγένεια και τονική ακρίβεια. Επιπροσθέτως, μας έβαλε και πάλι στο ‘μικρόβιο’ των Tidal & Spotify streaming internet services καθιστώντας την τεράστια ψηφιακή βιβλιοθήκη τους μια πιο ώριμη απόλαυση. Το στίγμα της αναπόσπαστης υπερδειγματοληψίας από όλες τις εισόδους του (32/768kHz) και του κέρδους από αυτή ιδίως κατά τις διαδικτυακές μας περιπέτειες, εθιστικό, προσδίδοντας μια ανώτερη ‘αγνότητα’ σε όλο το φάσμα. Περνώντας στα κλασσικά CD-Transports και -πλέον audiophile- laptops καθώς και σε περιβάλλον Roon μαζί με αξιοπρόσεκτες παραγωγές DSD ή PCM σχολής, το τοποθετούμε μεταξύ των άριστων του 2020. Αντιλαμβάνεστε ίσως, τι έχει πλέον να ‘δώσει’ η Musical Fidelity σε αυτά τα πολύ λογικά για την ηχητική του κλάση χρήματα. Περισσότερα θα σας πει από κοντά, είμαστε βέβαιοι.

Σύστημα της Δοκιμής:

Analog Sources: Pro-Ject T1 SB, Ortofon Blue 2M, Fezz Audio phono stages Digital Sources: Holo Audio Level 3 Kitsune DAC, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon 3R Streaming Music Service: Tidal premium, Spotify premium, Preamp: VTL 2.5, Conrad-Johnson Transports: Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various others Amplification & Integrateds: Jadis Orchestra Reference KT88, Musical Fidelity various models, VTL ST-150, Tsakiridis Devices KT-based monoblocks Speakers: ProAc Studio & Response series, Klipsch Klipschorn, Cables: Nordost & Analysis Plus S/PDIF, Supra & Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Pure Silver Cables, Van Den Hul & TelluriumQ Ultra Blue speakers cable, Power Cables: IsoTek, Oyaide Tunami, Shunyata Research, Power Conditioning: Shunyata Research.

 

Τιμή: 1790,-€

Αντιπροσωπεία – Ακροάσεις:

Αποστολοπούλου 59Β, Χαλάνδρι, 152 31 Αθήνα

About HiEndNews

Golden Mag-Shunyata VIP
x

Check Also

Canor AI 1.10 Review

Canor Audio AI 1.10 Integrated Amplifier   Η επιστροφή των ‘Άσσων’  ! Βασισμένος σε λυχνίες ...

Canor Review AI 1.10 Review [English]

Canor Audio AI 1.10 Integrated Amplifier   The Return of the Aces ! KT88 Based ...

Holo Audio Spring “Kitsuné Tuned Edition” Level 3 DAC Review [English]

Holo Audio Spring “Kitsuné Tuned Edition” Level 3 DAC Rearrangements at the top of digital ...