orchestra-KT120-signature-ref-review-hiendnews1 REVIEWS

Jadis Orchestra Signature Reference Mk.II


advertisers-banners-bar


Videorythmos


 

Golden Acoustics


Exclusive Audio


Aphrodite’s Vision


ideon-banner-2018-inside

IDEON Audio


telluriumQ-1180X180-banner

Tellurium Q Cables


mastersoundbanner Audio Vision Art


aktyna-banner-inside

AKTYNA


Chameleon Audio


xrcd-banner-el-group-2018-vip

A+ AUDIO XRCD DISTRIBUTION


ΗΧΟΕΠΙΛΟΓΗ


 

ΗΧΟΔΟΜΗ


TAD-banner-1

TAD speakers – Technical Audio Devices Labs Inc.


large_vicoustic-VIP-projecting

Projecting And Sounding Art


jadis-signature-hiendnews-review-top

The Orchestra Signature Ref. Integrated by Jadis (2018).

 photography by: Nick Sotiropoulos

Ολοκληρωμένος ενισχυτής

Jadis Orchestra Reference Mk.II (KT120) Review

Γαλλική διαχρονική φινέτσα!

Οι δημιουργίες της Jadis έχουν τη φήμη ότι ο ήχος τους ανήκει στο «ρομαντικό», ή αν θέλετε στο «λυρικό» στρατόπεδο ήχου. Το όνομα άλλωστε της εταιρίας σημαίνει «σε παλιότερους καιρούς». Κάτι τέτοιο μεταφράζεται κυρίως στο ότι η λαμπάτη φύση τους, αντιστοιχεί σε ήχο με αναπτυγμένη σε αρμονικές μεσαία περιοχή με την ανάλυση, την ταχύτητα αλλά και την ποιότητα του χαμηλού που πετυχαίνουν οι πιο πρόσφατες παρόμοιας τεχνολογίας δημιουργίες με λυχνίες να ακολουθούν κατά πόδας. Αλλά όχι τόσο ώστε να γίνεται αργός, θολός ή αδιάφορος. Και ότι αυτό το είδος ηχητικής προσωπικότητας το έχουν κρατήσει από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκαν στο χώρο τη δεκαετία του 80. Μάλιστα, ο αρχικός σχεδιαστής και ένας εκ των ιδρυτών της εταιρίας, André Calmettes, ήταν αυτοδίδακτος και είχε κατασκευάσει τον πρώτο ενισχυτή του επειδή δεν είχε την οικονομική άνεση να αγοράσει ένα έτοιμο. Το, δε, πάθος του για την επίτευξη της πιο μουσικά πιστής αναπαραγωγής ήταν εκείνο που έκανε τις δημιουργίες του ξεχωριστές.

thanasis_moraitis

by Thanasis Moraitis

Κάτι άλλο όμως που έχει παραμείνει σταθερό επίσης για πάνω από 30 χρόνια είναι η προσήλωση σε προϊόντα που πάνω απ’ όλα έχουν κατασκευαστεί με πολύ υψηλά στάνταρ. Στην αρχή (η εταιρία δημιουργήθηκε το 1983)  κάθε ενισχυτής κατασκευαζόταν ένας-ένας τη φορά από τα αρχικά σχέδια, αλλά σύντομα ο  André Calmettes εκπαίδευσε τεχνικούς οι οποίοι είχαν πλέον τη δυνατότητα να δημιουργούν προϊόντα με βάση τη δική του φιλοσοφία. Κι αυτό γίνεται φανερό όποιο προϊόν της Jadis κι αν εξετάσετε. Η προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια, η κορυφαία αισθητική προσέγγισή τους με τον άψογο συνδυασμό επιχρωμιωμένων και επίχρυσων επιφανειών, η χρήση μη-μαγνητικού ατσαλιού στα σασί τους, η διατήρηση της καλωδίωσης από σημείο σε σημείο δίχως τη μαζική χρήση πλακετών στα βασικά σημεία του κυκλώματος (που σημαίνει χειροποίητη συναρμολόγηση), η σχεδίαση και κατασκευή των πολύ υψηλής ποιότητας μετασχηματιστών ισχύος και εξόδου από τους ίδιους ώστε να ελέγχεται πλήρως η ηχητική ταυτότητα κάθε μονάδας, όλα αυτά δείχνουν όχι μόνο κάποιους που έχουν ταχθεί υπέρ της ποιότητας αλλά και κάποιους που έχουν μεγάλο πάθος για το καλύτερο δυνατό!

Αυτή τη φορά έχουμε στα χέρια μας ένα από τα πιο προσιτά ενισχυτικά της εταιρίας, τον ολοκληρωμένο Orchestra Reference Signature (KT120 tubes), έναν ενισχυτή με ισχύ 2x40Wrms και λιανική τιμή (με ΦΠΑ) 3.950 ευρώ. Πρόκειται για έναν αρκετά μεγάλο σε εμβαδό ενισχυτή (53x27x20 cm) και αρκετά βαρύ για την ισχύ του (~20 κιλά), οπότε αν υποφέρετε από τη μέση σας ζητήστε βοήθεια.

jadis-signature-hiendnews-review-top11

Ξεχωριστοί σε όλα τους…

Οι συσκευές της Jadis διαθέτουν χαρακτηριστική αισθητική που τους κάνει όχι μόνο να ξεχωρίζουν ανάμεσα σε άλλους λαμπάτους ενισχυτές, αλλά και να παραπέμπουν άμεσα στη συγκεκριμένη μάρκα. Πέρα όμως από το χαρακτηριστικό σασί τους και τον διαχρονικό, «αριστοκρατικό» χρωματικό συνδυασμό τους, οι ενισχυτές (αλλά και οι πηγές τους) διακρίνονται και για την ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιούν. Οι δημιουργίες, λοιπόν, της Jadis χρησιμοποιούν κυρίως ευρωπαϊκά υλικά υψηλών προδιαγραφών και μεγάλης διάρκειας ζωής, ενώ οι λυχνίες τους είναι ρωσικής κατασκευής επίσης υψηλής ποιότητας. Μάλιστα ο συγκεκριμένος ενισχυτής που έχω στα χέρια μου χρησιμοποιεί (απ’ όσο μπορώ να δω δίχως να ανοίξω το κάτω κάλυμμα) από μια ρώσικη Tung-Sol 12AX7 (στο στάδιο οδήγησης) και ένα ζεύγος ματσαρισμένες ΚΤ120 ανά κανάλι. Μάλιστα οι τελευταίες φέρουν το λογότυπο της Jadis, και είναι κι αυτές ίδιας προέλευσης με τις παραπάνω. ΟΙ λυχνίες αναφέρει η εταιρία έχουν από 2-3 χιλιάδες ώρες ζωής, ανάλογα με τη χρήση τους ενώ για την αντικατάστασή τους (λυχνίες τελικών σταδίων) απαιτείται η βοήθεια του τεχνικού του αντιπρόσωπου καθώς η ρύθμιση στο συγκεκριμένο μοντέλο της πόλωσης γίνεται χειροκίνητα και απαιτεί προσοχή. Κι ενώ θα περίμενε κανείς ο ενισχυτής να χρησιμοποιεί παθητική προενίσχυση, τελικά αυτό δεν ισχύει. Το αντίθετο, ο ενισχυτής στο στάδιο της προενίσχυσης χρησιμοποιεί από ένα ζεύγος διπολικά τρανζίστορ που του εξασφαλίζουν το κατάλληλο κέρδος σε συνδυασμό με πολύ χαμηλό θόρυβο (κι αυτό το τελευταίο φάνηκε ξεκάθαρα στις ακροάσεις…).

Οι μετασχηματιστές εξόδου του Orchestra Reference, όπως και κάθε άλλου Jadis, είναι κατασκευασμένοι στο χέρι, πακτωμένοι σε ρητίνη και εγκλωβισμένοι σε μεταλλική θήκη για τη μέγιστη μείωση των κραδασμών, σταθεροποίησης της θερμοκρασίας τους αλλά και θωράκισης από ηλεκτρομαγνητικούς θορύβους. Μάλιστα, όπως δηλώνει η εταιρία φτάνουν τα 2500W πριν τον κορεσμό! Την ίδια προσοχή φυσικά απολαμβάνουν και οι μετασχηματιστές ισχύος. Στο δικό μου σύστημα, όπου χρησιμοποιώ για κάθε δοκιμή το ιδιαίτερα αποτελεσματικό φίλτρο ρεύματος της Lab 12, Gordian, το οποίο δίνει τέτοιου είδους πληροφορίες πολύ αξιόπιστα, ο Orchestra Reference είχε σταθερή κατανάλωση από ηρεμία έως και για τα πρώτα 2-3W ισχύος (ίσως και παραπάνω και με τα δύο ηχεία μου σε μέσο επίπεδο ηχητικής έντασης 95-100db στη θέση ακρόασης) που έφτανε τα 110-112W, ενώ σε μεγαλύτερες εντάσεις η κατανάλωση ανέβαινε στα 120-125W στις κορυφώσεις. Αυτή η σταθερή (σχετικά) κατανάλωση δείχνει ότι το στάδιο εξόδου είναι πολωμένο σε τάξη Α για τουλάχιστον τα πρώτα watt (αν και η εταιρία μιλά για τάξη Β στις προδιαγραφές του ενισχυτή στην ιστοσελίδα της). Η μέγιστη κατανάλωση, που δεν δοκίμασα να φτάσω, όπως τη δίνει η εταιρία είναι 300W.

jadis-signature-orchestra-review-hiendnews-1

Η ποιότητα λοιπόν κατασκευής της συσκευής είναι πολύ υψηλή, με πολυτελή αίσθηση στη χρήση των ποτενσιόμετρων (volume & balance) ενώ καλή αίσθηση έχει και ο επιλογέας εισόδων (επιπέδου γραμμής όλες). To συγκεκριμένο μοντέλο επίσης διαθέτει και τηλεχειρισμό (που είναι κατά τα άλλα προαιρετικός) με το μάτι του αισθητήρα να εμφανίζεται ως προεξέχων κρύσταλλος ανάμεσα στους πυκνωτές τροφοδοσίας. Κατά τα άλλα ο ενισχυτής διαθέτει ένα βαρέως τύπου διακόπτη έναυσης στην πρόσοψη μαζί με ένα πράσινο LED. Στην πίσω όψη ο ενισχυτής διαθέτει την είσοδο ρεύματος (IEC), μια ασφαλειοθήκη (με μεγάλη ασφάλεια), συνολικά πέντε στερεοφωνικές εισόδους επιπέδου γραμμής (με επίχρυσα RCA), μια έξοδο εγγραφής και από ένα ζεύγος μπόρνες ηχείων (επίσης επίχρυσες και υψηλής ποιότητας) ανά κανάλι. Προσοχή πρέπει να δώσει χρήστης στη σωστή σύνδεση δεξιού/αριστερού ηχείου καθώς οι μπόρνες των ηχείων βλέποντάς τες από εμπρός αντιστοιχούν οι δεξιές στο αριστερό κανάλι και οι αριστερές στο δεξί (γαλλική παραξενιά;).

Το πακέτο κλείνουν τα ξύλινα πλαϊνά με εξαιρετικό επίσης φινίρισμα, ολοκληρώνοντας την πολυτελή αίσθηση που αναδύει ο ενισχυτής. Ο ενισχυτής ανάβει πάρα πολύ ομαλά, δίχως κάποιο περίεργο θόρυβο, ενώ σβήνει επίσης ιδιαίτερα ομαλά. Δεν παρουσίασε δε κανένα πρόβλημα κατά τη διάρκεια των ακροάσεων.

jadis-signature-review-hiendnews-6-top-review

Ακουστικές εντυπώσεις

sunset2Αν ο συνδυασμός αναλογικού (FET, class-A) προενισχυτή και μονολιθικού Class-D τελικού που χρησιμοποιώ (Borbely Super Buffer II/Texas instruments TPA3251) μπορεί να παρομοιαστεί ηχοχρωματικά με «καθαρό, δροσερό ανοιξιάτικο πρωινό» τότε ο ήχος του Orchestra Reference μπορεί να παρομοιαστεί εύκολα με «καθαρό, ζεστό καλοκαιρινό δειλινό» με όλη την πανδαισία χρωμάτων που αυτό συνεπάγεται. Απ’ όσο θυμάμαι όλα τα ηλεκτρονικά της Jadis είχαν αυτό το είδος παρουσίασης κι ο Orchestra Reference δεν απογοητεύει.

Η δε «καλλιεργημένη» ηχητική φύση του που συνδυάζει την ευγένεια με την δυναμική αποφασιστικότητα αλλά και τη μεγαλοπρέπεια μεταφράζονται σε κορυφαίο μουσικό, κυρίως, αποτέλεσμα που αρχίζει από τη μια άκρη της σκηνής και φτάνει μέχρι την άλλη, από εμπρός μέχρι πίσω, με σταθερές ηχητικές παρουσίες, ανάγλυφες στο μεγαλύτερο μέρος τους, εστιασμένες στο χώρο, με ιδιαίτερη πυκνότητα και μεγάλες σε μέγεθος. Με άλλα λόγια ο Orchestra Reference είναι πάρα πολύ καλός σε αυτό που κάνει, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς την κατηγορία τιμής του.

Υπάρχει μια πλευρά της ηχητικής ταυτότητας του Orchestra Reference που θέλω να σταθώ ιδιαίτερα κι αυτό δεν είναι άλλο από την άκρως αποτελεσματική μουσική επικοινωνία που διαθέτει στο μέγιστο σχεδόν βαθμό. Η μουσική διάσταση που δίνει ο ενισχυτής ακόμη και στις πιο απλές συνθέσεις είναι το κάτι άλλο. Ναι, ο «λαμπάτος», όπως τον περιγράφω πιο πάνω, χαρακτήρας κυριαρχεί (η Jadis παραμένει πιστή στο συγκεκριμένο ηχητικό μοντέλο), αλλά όχι σε βάρος της ανάλυσης, της λεπτομέρειας ή της ταχύτητας που θεωρούμε δεδομένη για την κατηγορία. Είναι όσο διάφανος -για να μην πω και παραπάνω- απ’ όσο περιμένει κανείς από συσκευή αυτής της κατηγορίας (ολοκληρωμένου ενισχυτή στα 4.000 ευρώ), τόσο ταχύς και δυναμικός όσο οποιοσδήποτε τρανζιστοράτος ή λαμπάτος αλλά είναι σαφώς πιο μεγαλοπρεπής και ραφινάτος απ’ όλους όσους έχω συναντήσει σ’ αυτή την κατηγορία. Και αν το καλοσκεφτόμαστε δεν πρέπει να μας εκπλήσσει το συγκεκριμένο γεγονός αφού το συγκεκριμένο μοντέλο, σε κάποια έκδοχή του, υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια, με την εταιρία μέσω των επιλογών της σε τύπους λυχνιών στο τελικό στάδιο αλλά και μικροαλλαγών στο κύκλωμά του, να ανεβάζει τον πήχη χρόνο με το χρόνο. Φυσικά τίποτα δεν σας εμποδίζει να επιλέξετε, αντί για τις ΚΤ120, είτε EL34 ή άλλη αντίστοιχη σαν λύσεις ανάλογα με το χαρακτήρα που επιθυμείτε να πάρετε για να ταιριάσει καλύτερα με τα γούστα σας αλλά και τα ηχεία σας.

jadis-review-hiendnews-KT120-orchestra5

Γιατί, ναι μεν ο ενισχυτής μπορεί να οδηγήσει πρακτικά οποιοδήποτε φορτίο (όπως ισχυρίζεται άλλωστε η εταιρία) αλλά η μέτρια ισχύς του τον περιορίζει αρκετά στο ταίριασμά του με τα ηχεία (ως προς την ευαισθησία τους) αλλά και το χώρο στον οποίο τα έχετε (μεγάλος ή μικρός). Οπότε αν ψάχνετε για μεγάλες εντάσεις ταιριάστε τον με ηχεία σχετικά μεγάλης ή μεγάλης ευαισθησίας σε χώρους μικρούς έως μέτριους. Τα δικά μου ηχεία έχουν σχεδιαστεί ώστε να συμπεριφέρονται πολύ φιλικά ως φορτία (σταθερή αντίσταση γύρω στα 6Ω και ευαισθησία γύρω στα 90dB) οπότε έδεσαν άψογα με τον Orchestra Reference. Εξ άλλου ή ίδια η Jadis αναφέρει ξεκάθαρα στην ιστοσελίδα της ότι οι ενισχυτές της μπορούν να χρησιμοποιηθούν με κάθε είδους ηχεία. Πρέπει όμως η επιλογή αυτή να γίνει με βάση κάποιους κανόνες, δηλαδή τα ηχεία να έχουν ικανή ευαισθησία για να μπορεί να τα «κουνήσει» ο ενισχυτής ανάλογα με την ισχύ του και το μέγεθος του δωματίου που βρίσκονται.

Επίσης πρέπει να αναφέρω την τάση του ενισχυτή, λόγω ηχητικού προσανατολισμού (όχι και τόσο πολύς «αέρας» στα ανώτερα πρίμα σε σχέση με τις επιδόσεις ενισχυτών των αρκετά ανώτερων οικονομικά κατηγοριών, ζεστό και αρκετά πιο σωματώδες αυτού που έχω συνηθίσει ως στάνταρ, αλλά ελεγχόμενο, μεσοχαμηλό και χαμηλό) να ταιριάζει καλύτερα με ηχεία της αντίστοιχης τιμολογιακής κατηγορίας του, τα οποία όπως και να έχει το πράγμα έχουν τα θεματάκια τους με την ομαλότητα των πρίμων τους και το σώμα, ή μάλλον την ισχνότητα αυτού, στα μεσοχαμηλά τους, και να αποτελέσει ένα σύνολο που ηχητικά, μουσικά, ή όπως αλλιώς θέλετε να το πείτε, ξεπερνά αρκετά τις δυνατότητες των μερών του σε όλους τους τομείς! Έτσι καταλήγουμε με ένα σύστημα που μας ικανοποιεί…

jadis-signature-reference-KT120-review-2018


Συμπέρασμα:

Ο Jadis Orchestra Signature Reference είναι ένας πολύ, μα πάρα πολύ καλός ενισχυτής, που αν δεν τον ακούσετε θα χάσετε. Είναι ξεκάθαρα ο κατάλληλος ενισχυτής για τη δημιουργία ενός ποιοτικού αλλά κυρίως μουσικά απολαυστικού συστήματος. Διαθέτει ικανή ισχύ ώστε να μπορεί να ταιριαστεί με ηχεία μέσης ευαισθησίας σε μέτριους χώρους, διαθέτει επίσης κορυφαίο χρονισμό που συνδυάζεται με έντονη μεγαλοπρέπεια ενώ η συναισθηματική πλήρωση που απολαμβάνει αυτός που τον ακούει αποτελεί χαρακτηριστικό συνήθως πολύ ανώτερων σε ποιότητα υλοποιήσεων. Είναι επίσης και πάρα πολύ όμορφος στο μάτι…


Σύστημα Δοκιμής: Klipschorns, ProAc speakers, Uber Audio PC (Linear PSU, Audiophile Optimizer, Fidelizer Pro, MusiCHI suite 64bit client/server edition), 3R Ideon Audio USB treatment (Ultra Low Noise PSU), Ayazi SE Ideon Audio DAC, Metrum, Sublime (Custom Made Reference Quality Speaker, own design), Lab12 Gordian AC Filter & Knack AC power cables, AC Line DC Filter, Furman AC Filters, Gekko cables, various VDH, TelluriumQ, Supra (ICs, Speaker & USB & own design), TAOC rack, AKTYNA feet, Roundfussor1 room treatment, Mad Scientist Audio voodoo stuff!


Διάθεση – Ακροάσεις:

hxodomi-logo

ΗΧΟΔΟΜΗ Α.Ε.

Ηχοδομή ΑΕ – τηλ.: 210 67 52 720 – Τιμή: 3.950 ευρώ

official web site: http://ihodomi.com/


advertisers-banners-bar


Videorythmos


xrcd-banner-el-group-2018-vip

A+ AUDIO XRCD DISTRIBUTION


TAD-banner-1

TAD speakers – Technical Audio Devices Labs Inc.


ΗΧΟΕΠΙΛΟΓΗ


Exclusive Audio


Aphrodite’s Vision


Videorythmos


ideon-banner-2018-inside

IDEON Audio


telluriumQ-1180X180-banner

Tellurium Q Cables


mastersoundbanner Audio Vision Art


 

Golden Acoustics


aktyna-banner-inside

AKTYNA


Chameleon Audio


 

ΗΧΟΔΟΜΗ