Download WordPress Themes, Happy Birthday Wishes
High Interest
Exclusive EAT VIP

Dynavox TPR-3 & ET-100 pre-power amplifiers Review

advertisers-banners-bar



telluriumQ-1180X180-banner









 

Dynavox TPR-3 & ET-100 pre-power combo !

Little audio gems (tube pre & solid-state power amplifiers) for under 600 € !

by George Chatzakos

 

Εισαγωγή

Η πρόσφατη έκπληξή μας από την επαφή με τον προσιτό ολοκληρωμένο ενισχυτή Dynavox VT-80MK μας έπεισε ότι η εταιρία έχει βρει τρόπους να διαθέτει πολύ ενδιαφέροντα μηχανήματα και μάλιστα μέσω αντιπροσώπων, δηλαδή με δυνατότητα ακρόασης, σοβαρή εγγύηση κλπ κλπ., σε τιμές που μέχρι πρόσφατα ήταν σχεδόν αδύνατες. Αναρωτηθήκαμε τι θα μπορούσαμε να περιμένουμε από τις προτάσεις που βρίσκονται στα αμέσως ψηλότερα σκαλοπάτια του τιμοκαταλόγου της. Η Orpheus Audio μας έδωσε άμεσα την απάντηση, προτείνοντάς μας για δοκιμή το ζευγάρι προενισχυτή λυχνίας TPR-3 με τον τελικό ενισχυτή στερεάς κατάστασης ET-100, των οποίων η τιμή λιανικής είναι 299,-€ και 240,-€ αντίστοιχα. Με συνολική τιμή 539,-€, τοποθετείται σε μία κατηγορία που κυριαρχείται από ολοκληρωμένους ενισχυτές και ενδιαφέρει πάρα πολλούς υποψήφιους αγοραστές.

Περιγραφή

Και οι δύο συσκευές χρησιμοποιούν όμοια στιβαρά κουτιά από ατσάλι μαύρου χρώματος, πλάτους 22cm, ύψους 9,5cm και βάθους 29cm, πολύ καλής ποιότητας για την κατηγορία. Η πρόσοψη είναι από βουρτσισμένο αλουμίνιο πάχους 5mm και προσφέρεται σε δύο χρώματα, μαύρο και ασημί. Το σχήμα του κουτιού είναι το εξαιρετικά βολικό “shoe box”, με τη στενή πρόσοψη που επιτρέπει στις συσκευές να τοποθετηθούν η μία δίπλα στην άλλη, καταλαμβάνοντας το συνολικό πλάτος μίας μόνο συσκευής. Εξ αυτού αλλά και -κυρίως- επειδή συνεργάζονται πολύ καλά και αλληλοσυμπληρώνονται, το ζευγάρι έχει χαρακτηριστεί «σχεδόν-ολοκληρωμένος ενισχυτής» (quasi-integrated amp), διατηρώντας όμως την ευελιξία και τα πλεονεκτήματα του πλήρους διαχωρισμού της προενίσχυσης από το τελικό στάδιο. Πάμε να τις δούμε λοιπόν, απ’ έξω κι από μέσα.

Dynavox TPR-3 Λαμπάτος Προενισχυτής με phonostage (MM/MC):

Dynavox TPR-3 λαμπάτος προενισχυτής (6N3J λυχνίες) πέντε εισόδων με ενσωματωμένο phonostage κεφαλών πικάπ MM/MC.

Στην πρόσοψη του προενισχυτή είναι τοποθετημένα από αριστερά προς τα δεξιά, το κουμπί On-Off και η led ένδειξης λειτουργίας, το ποτενσιόμετρο ρύθμισης της έντασης και ο επιλογέας των εισόδων, οι οποίες είναι πέντε και περιλαμβάνουν είσοδο Phono για κεφαλές κινητού μαγνήτη και κινητού πηνίου! Επίσης υπάρχουν δύο διάφανα παράθυρα, μέσω των οποίων ο TPR-3 εκθέτει με υπερηφάνεια τις λυχνίες του. Ο σχεδιαστής τους έχει προσθέσει λάμψη, φωτίζοντάς τες από πίσω με κόκκινες led, μια αμφιλεγόμενη επιλογή που στην Ευρώπη θα βρει ίσως κάποιους φίλους αλλά φοβόμαστε ότι οι περισσότεροι θα διαφωνήσουν. Ευτυχώς για τους δεύτερους, οι led μπορούν εύκολα να καλυφθούν ή να απενεργοποιηθούν αλλά χρειάζεται επέμβαση στο εσωτερικό του κουτιού, ακυρώνοντας ίσως την εγγύηση. Ο λογότυπος της εταιρίας είναι λιτός και όμορφος. Το ίδιο λιτή είναι η γραμματοσειρά για τον τύπο, το μοντέλο και τις ενδείξεις στα χειριστήρια. Τέλος, δεν διατίθεται τηλεχειρισμός.

Dynavox TPR-3, η πίσω όψη.

Στην πίσω όψη βρίσκεται ο επιλογέας που ορίζει το κέρδος (gain) της εισόδου Phono είτε για κεφαλές κινητού μαγνήτη είτε για κινητού πηνίου, η συστοιχία των επίχρυσων βυσμάτων RCA για τις πέντε εισόδους και τη μία έξοδο προς το τελικό ενισχυτή, ο IEC ρευματολήπτης με την ασφαλειοθήκη και τέλος η επαφή σύνδεσης της γείωσης του πικάπ. Μία δεύτερη έξοδος θα ήταν χρήσιμη σε όσους σκέπτονται την διπλοενίσχυση. Σε  άλλους θα λείψει μία έξοδος TAPE OUT και σε πολλούς θα λείψει ο τηλεχειρισμός. Αλλά όταν το ζητούμενο είναι η καλύτερη δυνατή ηχητική ποιότητα στα χρήματα, τέτοιες παραλείψεις είναι απόλυτα δικαιολογημένες και τις συναντάμε και σε πολύ ακριβότερους προενισχυτές.

 

Ματιές στο εσωτερικό:

Το εσωτερικό του Dynavox TPR-3.

Στο εσωτερικό του TPR-3 συναντάμε μια ευρύχωρη και καλής ποιότητας πλακέτα, στην οποία υλοποιείται το κύκλωμα προενίσχυσης με συμμετρικό τρόπο, βασιζόμενο αποκλειστικά σε λυχνίες. Τα εξαρτήματα είναι καλής ποιότητας και τα συναντάμε και σε ακριβότερες υλοποιήσεις. Οι λυχνίες είναι οι διπλοτρίοδοι 6N3J, μία σε κάθε κανάλι, με το J να δηλώνει ότι είναι στρατιωτικών προδιαγραφών. Αποτελούν την αρκετά δημοφιλή Κινεζική εκδοχή της Ρωσικής 6N3P (6Η3Π στα Κυριλλικά) η οποία με τη σειρά της προέρχεται από την Αμερικανική 5670 (2C51 η έκδοση για βιομηχανική χρήση). Είναι όλες συμβατές μεταξύ τους και συνεπώς υπάρχει ευρύ πεδίο δράσης για όσους θα θελήσουν να δοκιμάσουν τη διαφορετική γεύση της κάθε μιας. Μια αναζήτηση στο web (Google: 6N3 equivalent) θα τους αποκαλύψει πληροφορίες, προμηθευτές και επιπλέον επιλογές όπως τη WE396A της Western Electric. Οι λυχνίες είναι τοποθετημένες σε βάσεις από πορσελάνη για μεγαλύτερη αξιοπιστία και περιορισμό των μικροφωνισμών. Επίσης βλέπουμε τον χαμηλού θορύβου και μεγάλου μεγέθους τοροειδή μετασχηματιστή τροφοδοσίας, με τον γνώριμο λογότυπο της Dynavox. Γενικά είναι εμφανής η επιλογή της εταιρίας, τα πιο  κρίσιμα σημεία να εξυπηρετούνται από εξαρτήματα ανώτερης ποιότητας από την κατηγορία τιμής του μηχανήματος, προκειμένου να προκύψει το επιδιωκόμενο, ανώτερης κατηγορίας ηχητικό αποτέλεσμα.

Το κύκλωμα προενισχυτή κεφαλής πικάπ (MM/MC) του Dynavox TPR-3.

Τέλος, βρίσκουμε το μεταλλικό κουτί, μέσα στο οποίο βρίσκεται πλήρως θωρακισμένο και απομονωμένο, το κύκλωμα για την ισοστάθμιση και ενίσχυση του σήματος από κεφαλές πικάπ κινητού μαγνήτη και κινητού πηνίου και δίπλα του την ξεχωριστή πλακέτα τροφοδοσίας του. Η ενίσχυση του εν λόγω σήματος υλοποιείται με τους κλασσικούς τελεστικούς NE5534 (αλλά κι εδώ υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές για ακόμα χαμηλότερο θόρυβο, για όσους «πιάνουν» τα χέρια τους).

.

 

Dynavox ET-100 Τελικός Ενισχυτής:

Λιτή και απέριττη η πρόσοψη του ET-100. Κουμπί On-Off και led ένδειξης λειτουργίας, ο όμορφος λογότυπος και η λιτή γραμματοσειρά για τον τύπο και το μοντέλο. Χωρίς “τυμπανοκρουσίες”. Μας αρέσει αυτό.

Στην πίσω όψη συναντάμε τα επίχρυσα βύσματα εισόδου και εξόδου και τον IEC ρευματολήπτη με την ασφαλειοθήκη. Οι μπόρνες της εξόδου είναι ιδιαίτερα στιβαρές και μπορούν να δεχθούν καλώδια τερματισμένα είτε με μπανάνες, είτε με δίχαλα είτε με γυμνά άκρα.

 

Ματιές στο εσωτερικό:

Το εσωτερικό του ET-1oo τελικού ενισχυτή.

Η πλακέτα του σταδίου ενίσχυσης.

Στο εσωτερικό του συναντάμε την επίσης ευρύχωρη και καλής ποιότητας πλακέτα με τα ολοκληρωμένα κυκλώματα ισχύος TDA7294. Τα υλικά είναι κι εδώ προσεκτικάεπιλεγμένα, στο πλαίσιο του κόστους της συσκευής και τα συναντάμε και σε ακριβότερες υλοποιήσεις. Τα TDA7294 είναι αναρτημένα σε μια σχετικά μεγάλη ψήκτρα για τη δεδομένη ισχύ και τρόπο λειτουργίας, πράγμα που σημαίνει ότι ο ενισχυτής είναι κατάλληλα εξοπλισμένος να αντιμετωπίσει απαιτητική χρήση στα όρια της ισχύος του. Αυτό έχει ιδιαίτερη αξία στην περίπτωση που θα κληθεί να συνεργαστεί με ηχεία σχετικά χαμηλής αντίστασης, στην περιοχή των 4Ω. Το ίδιο ισχύει για τον τοροειδή μετασχηματιστή τροφοδοσίας που, όπως συνηθίζει η Dynavox, είναι χαμηλού θορύβου, ειδικός για εφαρμογές audio, και αρκετά μεγάλος ώστε να καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις του συστήματος σε ενέργεια. Βλέπουμε δηλαδή ότι η εταιρία δεν έχει κάνει καμία περικοπή στα δύο ακριβότερα εξαρτήματα του κυκλώματος, τον μετασχηματιστή και την ψύκτρα. Το φίλτρο στην τροφοδοσία χρησιμοποιεί Κινεζικούς μεν αλλά ποιοτικούς, όπως προκύπτει από τις προδιαγραφές τους και από τις ακροάσεις, πυκνωτές της JUNZN. Η συνολική χωρητικότητά τους είναι 9.400μF και πριν βιαστεί κάποιος να τη χαρακτηρίσει περιορισμένη, έχοντας στο μυαλό του άλλες σχεδιάσεις, σπεύδω να ενημερώσω ότι είναι επαρκής για τα TDA7294 και πιθανότατα βελτιστοποιημένη για το συγκεκριμένο κύκλωμα.

Ο ET-100 λοιπόν είναι ένας chip amp. Για όσους γνωρίζουν, το ενδιαφέρον είναι δεδομένο, κυρίως λόγω της κατηγορίας τιμής που προσφέρεται ο ενισχυτής. Για όσους δεν γνωρίζουν, αξίζει να πούμε μερικά πράγματα παραπάνω.

Οι chip amps (chip amplifiers) είναι ενισχυτές που στην έξοδό τους χρησιμοποιούν ειδικά ολοκληρωμένα κυκλώματα, τους τελεστικούς ενισχυτές ισχύος (power operational amplifiers ή power OPA) αντί για διακριτά εξαρτήματα. Τα ολοκληρωμένα αυτά περιέχουν το στάδιο εξόδου μαζί με το μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου κυκλώματος μέσα σε ένα chip. Το προφανές πλεονέκτημα είναι ότι χρειάζονται μόνο λίγα επιπλέον παθητικά εξαρτήματα για την υλοποίηση ενός πλήρως λειτουργικού κυκλώματος ενίσχυσης, με κόστος σαφώς χαμηλότερο από τα κλασσικά κυκλώματα διακριτών στοιχείων. Η σημαντικότερη όμως καινοτομία που αφορά τους φίλους του ήχου είναι ότι η συμπύκνωση του κυκλώματος μέσα στο chip έχει σαν αποτέλεσμα την ελαχιστοποίηση της διαδρομής που διανύει το σήμα, με αποτέλεσμα τον δραστικό περιορισμό του εισαγόμενου θορύβου. Επιπλέον, ο κατασκευαστής του chip έχει τη δυνατότητα να δαμάσει καλύτερα τα διάφορα τεχνικά προβλήματα, όπως τις παραμορφώσεις, προσφέροντας ένα έτοιμο προϊόν, υψηλού επιπέδου αλλά με χαμηλό κόστος. Τα ολοκληρωμένα αυτά έχουν φθάσει σε τέτοιο βαθμό εξέλιξης που, εντός ενός σχετικά περιορισμένου αλλά απολύτως αξιοποιήσιμου φακέλου ισχύος, ανταγωνίζονται σε ηχητική απόδοση τα καλύτερα κυκλώματα διακριτών εξαρτημάτων. Η ιστορία τους ξεκινάει τη δεκαετία του ‘60, όταν εξελίχθηκαν ως εξαρτήματα για ηλεκτρονικούς υπολογιστές και αργότερα ως ενισχυτές για Hi End τηλεοράσεις και ολοκληρωμένα ηχοσυστήματα. Αλλά έπρεπε να περιμένουμε μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’90 όταν ο εμβληματικός Kimura-San της 47 Labs, έχοντας πλήρη γνώση για τις δυνατότητές τους, αιφνιδίασε την αγορά του HiEnd παρουσιάζοντας τον διάσημο πλέον Gaincard. Ένα λιλιπούτειο ολοκληρωμένο ενισχυτή, βασισμένο στο LM3875 της National Semiconductors, με εξωτερική τροφοδοσία και πολύ «ψαγμένη» κατασκευή. Απέδιδε περί τα 25Wrms/8Ω στο κάθε κανάλι, πηγαίνοντας σε εντελώς άλλη κατεύθυνση από το κυρίαρχο ρεύμα της Hi End κοινότητας, όπου σε γενικές γραμμές κυριαρχούσαν οι μεγάλοι σε μέγεθος και βάρος ενισχυτές τάξης Α ή ΑΒ1, είτε λυχνιών είτε τρανζίστορ, με την τάξη D να έχει κάνει μόλις τα πρώτα της βήματα. Ο Gaincard πουλιόταν στη βασική του μορφή (κεντρική μονάδα με ένα εξωτερικό τροφοδοτικό) περί τα 3.300$, και παρά την πολύ ποιοτική κατασκευή του, η τιμή του φαινόταν τσιμπημένη επειδή ως μέγεθος δεν σου γέμιζε το μάτι. Όταν όμως τον άκουγες σε ένα σωστά στημένο σύστημα, μάζευες το σαγόνι σου απ’ το πάτωμα. Ο ήχος του ήταν απλά υπέροχος, προκαλώντας εγκωμιαστικά σχόλια στο ειδικό τύπο και τους μουσικόφιλους ανά τον κόσμο, αλλά και μια χιονοστιβάδα από Gainclones (Gaincard clones) στην Do It Yourself κοινότητα, εξ αιτίας της απλότητας της σχεδίασής του. Το internet κυριολεκτικά βρίθει από πληροφορίες σχετικά με αυτό το θέμα. Εκτός της 47 Labs και άλλοι σημαντικοί κατασκευαστές έχουν παρουσιάσει ενισχυτές βασισμένους σε ολοκληρωμένα ισχύος. Πρόχειρα θυμάμαι λίγους όπως τη Jeff Rowland, τη Linn και την Audio Analogue και σίγουρα ξεχνώ ή αγνοώ πολλούς. Άλλοι μπήκαν στην αγορά βασισμένοι αποκλειστικά σε αυτό το concept, όπως η Patek.

Για μια περίοδο είχα ασχοληθεί αρκετά με το θέμα, πειραματιζόμενος με μια εκδοχή της μινιμαλιστικής προσέγγισης του Peter Daniel, με ιδιαίτερα καλό αποτέλεσμα. Αποκτώντας αυτή την εμπειρία και παρακολουθώντας τις εξελίξεις και στις υπόλοιπες τεχνολογίες, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι καμία άλλη σχεδίαση δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να μειώσει το κόστος κατασκευής ενός γνήσια audiophile ενισχυτή όσο οι chip amps. Μάλιστα συνειδητοποίησα ότι, η παραγωγή σε βιομηχανικό επίπεδο ενός πραγματικά πολύ καλού chip amp, με τιμή στο ράφι μέχρι 300€, ήταν εφικτή και αναρωτιόμουν γιατί δεν το έβλεπα να συμβαίνει. Μέχρι που κάθισε στο rack μου ο ET-100 και αναφώνησα “ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!”. Στο hiendnews.gr σχεδόν όλοι οι αρθρογράφοι κυνηγάμε τέτοια μηχανήματα. Δεν τα θεωρούμε και δεν είναι HiFi κατηγορία πολυκαταστημάτων με μικρές δόσεις ρεαλισμού. Είναι αξιέπαινα και μουσικότατα, προσφέροντας μεγάλες δόσεις από την ποιότητα ήχου των Big Brothers για πολύ λίγα χρήματα και ως τέτοια τα αντιμετωπίζουμε.

Πιο συγκεκριμένα λοιπόν ο ET-100 αποτελεί μια τέτοια υλοποίηση με φροντίδα για τη σταθερότητα του ενισχυτή απέναντι σε σχετικά δύσκολα φορτία. Σ’ αυτό οφείλεται και η φαινομενικά περιορισμένη ισχύς των 30W στα 8Ω, που όμως διπλασιάζεται στα 4Ω. Αυτή η κυκλωματική προσέγγιση του στερεί ένα μικρό ποσοστό από την ισχύ και την ηχητική απόδοση που θα μπορούσε να επιτύχει αν ήταν προσανατολισμένος αποκλειστικά σε ηχεία 8Ω. Όμως κρίνεται απόλυτα λογική και ενδεδειγμένη επειδή αφήνει στον αγοραστή την απαραίτητη ευελιξία στην επιλογή των ηχείων.

 

Ηχητική απόδοση

Και τα δύο μηχανήματα θα παίξουν αξιοπρεπώς αμέσως μόλις βγουν από τη συσκευασία τους, αλλά πριν αρχίσετε να βγάζετε τα πρώτα συμπεράσματα θα πρέπει να περιμένετε να στρώσουν για τουλάχιστον πενήντα ώρες. Ειδικά ο ET-100 εξακολουθούσε να «ανοίγει» σε έκταση και διαφάνεια, μετά από δύο μήνες διαρκούς χρήσης. Επίσης, το βέλτιστο της απόδοσής τους έρχεται μετά από τουλάχιστον μισή ώρα προθέρμανσης.

Προενισχυτής TPR-3:

Από τις εισόδους Line ο θόρυβος παραμένει από ανεπαίσθητος έως χαμηλός, σε όλες τις θέσεις του ποτενσιόμετρου έντασης, εκτός από τη θέση “τέρμα ανοιχτό” όπου γίνεται έντονα αισθητός. Αλλά αυτή δεν είναι μια θέση που είναι πιθανό να χρησιμοποιηθεί ποτέ, από οποιονδήποτε. Και έχουμε ακούσει αρκετούς γνωστούς και πολύ ακριβότερους λαμπάτους προενισχυτές με χειρότερη επίδοση στον τομέα του θορύβου.

Ηχητικά τώρα, το πρώτο πράγμα που σε «χτυπάει» είναι οι διαστάσεις και η ποιότητα της στερεοφωνικής εικόνας. Πολύ μεγάλη σε όλες τις διαστάσεις αλλά ιδιαίτερα στο βάθος, με σαφή αίσθηση των αντηχήσεων και του χώρου της ηχογράφησης, ιδιαίτερα καλή διαστρωμάτωση και περιγραφή της θέσης του κάθε οργάνου. Επίσης έχει πολύ καλή  ανάλυση και διαχωρισμό των οργάνων. Σου επιτρέπει να αντιληφθείς μεμονωμένα όργανα μέσα σε μεγάλες ομάδες όπως τα βιολιά της συμφωνικής ορχήστρας ή τις φωνές στις χορωδίες. Είναι η γνώριμη σκηνή ενός καλού προενισχυτή λυχνιών και δεν την έχουμε ξανασυναντήσει σ’ αυτή την κατηγορία τιμής.

Ακολουθεί η εντύπωση που σου κάνει η μεγάλη συχνοτική έκταση από άκρο σε άκρο. Επιχειρώντας μια άδικη σύγκριση με προενισχυτές πολύ μεγαλύτερου κόστους, με σκοπό να δώσουμε μια απάντηση στην ερώτηση “πόσο περίπου απέχει από το τέλειο”, το μπάσο του αν και εκτείνεται βαθιά, υστερεί σε έλεγχο και ατάκα, χωρίς όμως να χάνεται η περιγραφή. Απλά είναι λίγο πιο “αφράτο” από το ιδανικό. Τα δε πρίμα του ανεβαίνουν μέχρι το προτελευταίο σκαλοπάτι ρεαλισμού, χάνοντας ελαφρά, όχι τόσο στην έκταση όσο στην απόδοση της μεταλλικής χροιάς των κρουστών. Όμως αυτή η σύγκριση μπορεί να είναι και παραπλανητική επειδή πολλοί θα τον προτιμήσουν έτσι όπως είναι, για να τους επιτρέπει πιο ξεκούραστες πολύωρες ακροάσεις. Πάντως σε καμία περίπτωση δεν τον λες μελό ή σκοτεινό. Αντιθέτως, είναι αρκετά φωτεινός, ηχοχρωματικά πλούσιος, γρήγορος, δυναμικός και ταυτόχρονα ισορροπημένος, δικαιώνοντας την άποψη ότι όσον αφορά στην ενίσχυση τάσης, οι λυχνίες είναι στο στοιχείο τους και ηχητικά υπερτερούν των τρανζίστορς.

Η πολύ καλός ηχητικός χαρακτήρας διατηρείται και στην είσοδο κεφαλών κινητού μαγνήτη με το θόρυβο να ανεβαίνει μεν σε σχέση με τις εισόδους Line αλλά να παραμένει σε ικανοποιητικά επίπεδα και να μην τραβάει σχεδόν ποτέ την προσοχή επάνω του, παρά μόνο όταν η ένταση της μουσικής είναι πολύ χαμηλή και το ποτενσιόμετρο βρίσκεται αρκετά μετά τη μέση θέση. Με τα πικάπ και τους δίσκους LP να ζουν σήμερα μια δεύτερη νεότητα και την ποιότητα των κεφαλών κινητού μαγνήτη να έχει ανέβει σε μεγάλα ύψη, η είσοδος αυτή αποκτά μεγάλη αξία για πολλούς. Στην είσοδο κινητού πηνίου ο θόρυβος ανεβαίνει κι άλλο και γίνεται αισθητός. Δεν θα έλεγα ότι καταστρέφει την ακρόαση και μάλιστα της δίνει ένα ρετρό τόνο, θυμίζοντας τις εποχές που όλες οι ακροάσεις περιλάμβαναν πάντα ένα αισθητό ποσοστό θορύβου. Αλλά δεν θα πρότεινα αυτόν τον προενισχυτή σήμερα για κάποιον που ήδη κατέχει και αγαπά μια κεφαλή κινητού πηνίου εκτός κι αν ο προϋπολογισμός του είναι πολύ σφικτός.

Τελικός Ενισχυτής ET-100:

Ο ET-100 φέρνει στο ηχοσύστημα σε μεγάλες δόσεις, όλα τα χαρακτηριστικά που έκαναν διάσημο τον πατριάρχη Gaincard. Κατ’ αρχήν κι εδώ το πρώτο πράγμα που παρατηρείς είναι η ιδιαίτερα μεγάλη, τρισδιάστατη, αέρινη, γεμάτη ζωντάνια και πληροφόρηση στερεοφωνική εικόνα. Σ’ αυτό τον τομέα οι chip amps θυμίζουν περισσότερο ενισχυτές λυχνίας παρά τρανζίστορ. Έπειτα παρατηρείς την ταχύτητα στο attack της νότας και τα δυναμικά. Ειδικά στις δυναμικές αντιθέσεις χαμηλής στάθμης είναι σε δική τους κλάση για την κατηγορία τιμής, προσφέροντας με φυσικό τρόπο πολύτιμη πληροφόρηση στον ακροατή. Ήχοι χαμηλής έντασης που αναπαράγονται και από άλλους ενισχυτές αλλά με ποιο νωθρό τρόπο, τελικά καταλήγουν να περνούν σχεδόν απαρατήρητοι ενώ στους chip amps γίνονται καθαρά αισθητοί επειδή αναπαράγονται με τη φυσική τους δυναμική. Αιτία γι’ αυτό είναι το γεγονός ότι τα ολοκληρωμένα ισχύος, λόγω της σχεδίασής τους, παρ’ ότι δεν διαθέτουν κτηνώδη δύναμη, τουλάχιστον συμπεριφέρονται γραμμικά και με μεγάλη ταχύτητα, από τις πολύ χαμηλές εντάσεις, μέχρι τα όρια της ισχύος τους και σε συνδυασμό με τα πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου, καταφέρνουν να αναπαράγουν όλους τους ήχους ισότιμα, είτε είναι δυνατοί είτε αδύναμοι.

“Αν και θα παίξει καλά οδηγούμενος απ’ ευθείας από μία πηγή με ρυθμιζόμενη έξοδο (που μπορεί να είναι και ένα laptop), για τη μέγιστη απόδοση σε ανάλυση, στερεοφωνία και δυναμικά χρειάζεται ποιοτική ενεργή προενίσχυση ή τουλάχιστον ένα buffer. Στην προκείμενη περίπτωση o TPR-3 θεωρείται το βασικό του ταίρι.”

Και μετά έρχονται τα υπόλοιπα που δεν είναι καθόλου λίγα. “Μα από πού βγαίνει αυτό το μπάσο?” αναρωτήθηκε κάποτε ένας reviewer ακούγοντας τον Gaincard. Κάτι παρόμοιο  αναρωτηθήκαμε κι εμείς ακούγοντας τον ET-100, παρ’ όλο που ήμασταν προετοιμασμένοι! Τηρουμένων των αναλογιών, κατεβαίνει τόσο βαθειά και έχει τόσο καλό έλεγχο και περιγραφή που δεν σου αφήνει περιθώριο για παράπονα. Σ’ αυτή την κατηγορία ισχύος και τιμής αυτό είναι επίτευγμα. Μην έχετε βέβαια απαιτήσεις για εκρηκτικά μπάσα και εντάσεις χορευτικού club. Δεν είναι αυτός ο προορισμός του ET-100, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι του λείπει κάτι μέσα στα πλαίσια της ισχύος του.  Η μεσαία περιοχή είναι πολύχρωμη, με μια ανάγλυφη αίσθηση που οφείλεται στην ασυνήθιστα πλούσια ανάλυση των μερών που την απαρτίζουν. Δεν έχει τάσεις υπερβολής στα σώματα των οργάνων και των φωνών αλλά ούτε και λεπτότητας. Παραμένει ουδέτερος επιτρέποντας στην ηχογράφηση να περάσει όπως την κατέγραψε ο μηχανικός ήχου. Το διαπιστώσαμε αυτό συνδυάζοντάς τον και με άλλους, πολύ ακριβότερους από τον TPR-3 προενισχυτές, καθώς και με ένα φροντισμένο D.I.Y. buffer (μηδενικού κέρδους), με πολύ καλά αποτελέσματα. Σε κάθε περίπτωση επιβεβαιωνόταν η γενική διαπίστωση της ουδετερότητας και της διαφάνειάς του, καθώς περνούσε με ευκολία τις διαφορές τους στα ηχεία.

Τα πρίμα του είναι πολύ εκτεταμένα, λεπτομερή, γρήγορα και εν τέλει ρεαλιστικά. Τα μεταλλικά κρουστά ακούγονται με τη φυσική τους χροιά, κι όχι την ελαφρά θολή, κάπως “σαν φτιαγμένα από άχυρο” αίσθηση που παρατηρούμε ακόμα και από αρκετά πιο ακριβούς ενισχυτές. Αυτό όμως τον τοποθετεί αυτομάτως στην κατηγορία των μηχανημάτων που χρειάζονται κάποια προσοχή στη συνεργασία τους με άλλα τμήματα της αλυσίδας αναπαραγωγής, κυρίως με τα καλώδια και τα ηχεία, επειδή υπό δυσμενείς συνθήκες η μεσοϋψηλή και υψηλή περιοχή μπορεί να ακουστεί κάπως λεπτή. Έχουμε τη γνώση και την πεποίθηση ότι αυτό δεν θα προκύψει από τον ET-100 που θεωρούμε απλά ουδέτερο, με όλη τη σημασία της λέξης αλλά από συνεργαζόμενη συσκευή που είναι “κουρδισμένη” να παίζει έτσι. Αν όλα γίνουν σωστά, ο ET-100 θα παραδώσει ήχο που εμείς τουλάχιστον δεν έχουμε ξανακούσει σ’ αυτά τα χρήματα. Θα οδηγήσει σε ικανοποιητικές στάθμες τα περισσότερα ηχεία της αγοράς στην κατηγορία του και πολύ πιο πάνω, εκτός από ακραίες περιπτώσεις δύστροπων φορτίων. Με τον όρο «ικανοποιητικές στάθμες» εννοούμε αυτές με τις οποίες οι γείτονες ήδη ενοχλούνται αλλά δεν δικαιούνται ακόμα να καλέσουν το 100. Στα χέρια μας το μεγαλύτερο μέρος των ακροάσεων έγινε με ένα ζευγάρι ηχεία βάσης 6Ω/85Db, με μεγάλη επιτυχία. Απρόσμενα επιτυχώς οδήγησε μέχρι και μαγνητοστατικά panels 4Ω/85Db! Εννοείται, με ηχεία υψηλότερης ευαισθησίας και αντίστασης ο ενισχυτής θα ανασαίνει και θα εκφράζεται ακόμα πιο ελεύθερα, αλλά δεν του είναι απαραίτητα προκειμένου να σας παρουσιάσει τη μεγάλη, τρισδιάστατη και ζωντανή μουσική σκηνή του, ειδικά όταν οδηγείται από τις λυχνίες του TPR-3.

Ο προενισχυτής σε μαύρο σασί.

Εννοείται ότι για να σας δείξει τις ικανότητές του στο μέγιστο βαθμό, θα ζητήσει ό,τι καλύτερο μπορείτε να του προσφέρετε σε καλώδια. Στην προκειμένη περίπτωση μια άριστη επιλογή αποδείχθηκαν τα εισαγωγικά καλώδια της Nordost σειρά White Lightning.

TIP: Αν και τα υλικά τους είναι εμφανώς επιλεγμένα και ήδη πολύ καλής ποιότητας σε κρίσιμα σημεία, και οι δύο συσκευές είναι τόσο βολικές για βελτιώσεις, που σχεδόν φωνάζουν «πείραξέ με». Έμπειροι ερασιτέχνες που θα αδιαφορήσετε για την απώλεια της εγγύησης, με σχετικά λίγα χρήματα και λίγο κόπο θα μπορέσετε να ανεβάσετε κι άλλο το ηχητικό επίπεδο. Φυσικά, όπως θα έχετε καταλάβει, σκοπεύουμε να το κάνουμε κι εμείς. Πιθανότατα μάλιστα θα δημοσιεύσουμε τις ενέργειές μας και τις εντυπώσεις μας.

 

Τεχνικές προδιαγραφές κατά τον κατασκευαστή

TPR-3 προενισχυτής με λυχνίες

Λυχνίες:     2 x 6N3

Ευαισθησία εισόδου:   -20 dB

Απόκριση συχνοτήτων:  20 Hz – 50 kHz

Ολική αρμονική παραμόρφωση (THD):    <0.5%

Λόγος σήματος προς θόρυβο:  > -70 dB

Κέρδος:   MM 40 dB, MC 60 dB, Line 12 dB

Είσοδοι:   5 x RCA stereo (1 x phono)

Έξοδοι:    1 x RCA stereo

Τάση λειτουργίας:  230 V / 50 Hz

Διαστάσει προσεγγιστικά(ΒxΠxΥ):  300 x 220 x 100 mm

Χρώμα πρόσοψης: μαύρο, ασημί

Βάρος περίπου:      2.8 kg

Τιμή Λιανικής:        299,-€

ET-100 τελικός ενισχυτής

Ισχύς RMS:  2 x 30 W RMS (8 Ohm)

                     2 x 60 W RMS (4 Ohm)

Απόκριση συχνοτήτων: 20 Hz – 50 kHz

Ολική αρμονική παραμόρφωση (THD): <0.1%

Λόγος σήματος προς θόρυβο: > 95 dB

Τάση λειτουργίας: 230 V / 50 Hz

Διαστάσει προσεγγιστικά(ΒxΠxΥ): 300 x 220 x 100 mm

Χρώμα πρόσοψης:  μαύρο, ασημί

Βάρος περίπου:    4.8 kg

Τιμή Λιανικής:     240,-€

Συμπέρασμα

Η Dynavox έχει εδώ και καιρό επιτεθεί σιωπηλά στον ανταγωνισμό, χωρίς τυμπανοκρουσίες και διαφήμιση, καταφέρνοντας όμως να προσφέρει για 540 € ήχο που, με ελάχιστες εξαιρέσεις, στο παρελθόν πουλιόταν για πολύ πάνω από τα χίλια ευρώ. Δοκιμασμένες σχεδιάσεις, λάμπες στην προενίσχυση, chip amp τελικός, αξιόλογη είσοδος κεφαλών πικάπ MM και δώρο η είσοδος MC, στιβαρή κατασκευή και άνεση στο εσωτερικό που προκαλεί για εύκολες D.I.Y. βελτιώσεις, τι άλλο να ζητήσεις χωρίς να γίνεις γραφικός; Το σετ αποτελεί μια εξαιρετική ενισχυτική βάση για τον απαιτητικό μουσικόφιλο που ο προϋπολογισμός του είναι σφικτός αλλά τα όνειρά του μεγάλα. Ακούστε τους οπωσδήποτε. 

Σύστημα Δοκιμής:

Analog Sources (Αναλογικές πηγές): E.A.T. (European Audio Team) B-Sharp, Clearaudio Concept, Musical Fidelity Roundtable S, & Pro-Ject Debut Carbon EVO DC, Dynavox PS-300, Oracle Audio & Kuzma. Phono Stages (Προενισχυτές κεφαλής): Lejonklou Slipsik edition 7, Fezz Audio Gratia, VTL 2.5 & Musical Fidelity MX-VYNL Cartridges (Κεφαλές πικάπ): Ortofon, Kuzma CAR, Shelter, Nagaoka, Benz Digital Sources (Ψηφιακές Πηγές & Μετατροπείς): Holo Audio Spring Kitsune’ Level 3 Edition, RT-Audio Design Orpheus HiRes Battery DAC, Ideon Audio 3R, dCS Streaming Music Services: Tidal premium, Spotify premium, Preamps (Προενισχυτές): VTL, Conrad-Johnson,Audio Hungary Integrated & Power Amplification (Τελικοί/Ολοκληρωμένοι Ενισχυτές): Jadis (ολοκληρωμένοι), RT-Audio Design Class-A, Musical Fidelity (various), VTL ST series, Audio Hungary, Conrad-Johnson (tube & solid-state) Transports (CD/SACD/File): Musical Fidelity, MusiChi, Foobar2000, Hysolid, various PC-based others Speakers (Ηχεία): ProAc Studio & Response series, Audio Solution (various), Geometric Harmony model Tower, Klipsch Klipschorn, Club-27 Kurt mk2 Signature Kit, Triangle (Various), Magnepan 30.7 Cables (Καλωδιώσεις): Nordost & TelluriumQ ηχείων & Analysis Plus ψηφιακά, Supra & Nordost USB cables, Alpha Core Goertz Sapphire Silver RCA, Pure Silver Cables, Van Den Hul interconnects (RCA) Power Cables (Ρεύματος): IsoTek, Oyaide Tunami, Shunyata Research,Tellurium Q Power Conditioning (Φίλτρα AC): Shunyata Research Hydra.

Τιμές:

Dynavox TPR-3 Tube Preamplifier (Λαμπάτος Προενισχυτής με MM/MC phono stage): 299 -€

Dynavox ET-100 Power Amplifier  (Τελικός Ενισχυτής): 240 -€

Στα e-shops της Orpheus Audio Group με εγγύηση αντιπροσωπείας:

LyRe Audio – Orpheus Thessaloniki

Heaven Audio – Orpheus Petroupolis

Orpheus Audio – Κεντρική Αντιπροσωπεία

 

About HiEndNews

Orpheus VIP 1-2 Heaven
x

Check Also

Phasemation PP-300 Moving Coil Cartridge Review

PhasemationPP-300 Moving-Coil Phono Cartridge Review “Thank you, Mister Suzuki, our reviewer brought the cartridge home ...

Musical Fidelity MX-VYNL Phono-Stage Review

Musical Fidelity MX-VYNL Phono-Stage Review Offers superb performance & specific soundstage and tonal depth.   ...

Shelter model 201 MM Cartridge Review

Shelter Model 201 Moving-Magnet Stereo Phono Cartridge Review The Japan Way of Coherence, Lushness & ...